Verlichting, welke verlichting is dit

Led of xenon

Barto
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Leeftijd: 51
Subject:

Verlichting, welke verlichting is dit

· 
Posted: 22.08.2017 - 13:15  ·  #1
Kenners,

Ik heb een V70 uit maart 2007. Jullie hebben mij geleerd dat dit een V70N is :-/ ...toch? Goed, verlichting is bi-xenon en meedraaiend en alles werkt. Goed nieuws dus.

In beide koplampen heb ik last van het volgende: Tussen de dimverlichting en de groot verlichting heb ik een soort stadsverlichting. Die brandt altijd. Het zijn smalle verticale lampen. De verlichting van deze lampjes trilt meestal. Ook is de lamp aan de bijrijderskant geler van kleur en het lampje aan de bestuurderszijde is (nog) blauwig van kleur. Beide lampjes zijn denk ik op en moeten vervangen worden.

Welke lampjes moet ik hebben? Helaas kan ik nu geen foto plaatsen, niet handig maar ik hoop dat jullie de koplampen van een V70N wel kunnen dromen O-).
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Verlichting, welke verlichting is dit

· 
Posted: 22.08.2017 - 13:53  ·  #2
Idd V70N. De nn was de serie erna, die hebben de middenconsole open zodat je er iets achter kunt leggen, en is ook extern een vernieuwd design.

Dat is de dagrijverlichting, welk lampje je daarvoor moet hebben staat wel in je boekje, als je dat hebt. Die is standaard halogeen (beetje gelig, maar ook wittere van te krijgen tegenwoordig) en er zijn er ook veel die daar leds insteken, dan heb je zeker wit licht, dat vinden de meeste mooier want sluit beter aan bij xenon. Wel moet je dan opletten dat je de goede leds koopt want anders geeft je canbus systeem foutmeldingen (want een halogeenlampje heeft een andere weerstand dan een ledje (zonder extra compenserende weerstand) en daardoor denkt het systeem dat er iets mis is met het lampje en brandt het niet, of soms gaat het juist niet helemaal uit).
Je vraag niet beantwoord maar misschien heb je wat aan deze info :-)
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 22.08.2017 - 16:10  ·  #3
heb je zelf een boekje pagina 247 of heb je die niet hier even downloaden ook pag 247 en vanaf pag 182 de how to's

http://az685612.vo.msecnd.net/…tp9041.pdf
Barto
VolvoV70forum fan
Subject:

THX !!

· 
Posted: 22.08.2017 - 17:05  ·  #4
Perfect mannen! bedankt voor de tips! V70N it is!

en natuurlijk even op pagina 247 kijken. Natuurlijk ga ik dan voor leds. Alles is strak blauw wit aan de voorzijde en die slechte lampjes erbij zorgen voor een beetje armoedige uitstraling. Dat kan echt niet. Zo, straks thuis maar eens even huiswerk doen. Bedankt!
René
40forum team
Geslacht:
Leeftijd: 66
Homepage: volvo40forum.nl/
Subject:

· 
Posted: 22.08.2017 - 18:32  ·  #5
Hoi Barto.
Deze heb ik ook en deze zijn ook vervangen (voor leds) :-)
Hans heeft bij mij de bumper er af gehaald maar het hoeft niet perse hoorde ik.
Wel irritant om er bij te komen.
Mocht je niet voor led gaan dan is het gewone steeklampje (Philips 12961) goed ;-)

Barto
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 09.09.2017 - 10:35  ·  #6
Quote door René

Hoi Barto.
Deze heb ik ook en deze zijn ook vervangen (voor leds) :-)
Hans heeft bij mij de bumper er af gehaald maar het hoeft niet perse hoorde ik.
Wel irritant om er bij te komen.
Mocht je niet voor led gaan dan is het gewone steeklampje (Philips 12961) goed ;-)

Ha allemaal en vooral Rene / Bompa,

Bedankt voor je reactie, met foto's. Tek zeg hoe jouw koplampen eruit zien. Zo transparant en glad. Supermooi. DAT WIL IK OOK. 8-)

Ik durf mijn koplampen nauwelijks te posten. Echt lelijk geworden. Dat wordt een mooi projectje voor een komende thread/ post.

Ja wat betreft de verlichting zelf.... wat jij hebt gedaan, dat is precies wat ik de bedoelde. DAT WIL IK OOK 8-)
Een steeklampje is een toch beetje mwah.. :sleep:
Jouw led ziet er echt netjes uit. Misschien wil ik nog even kijken naar een iets meer blauwige gloed. Rene, weet jij toevalli welke kleur led jij hebt?: 4k of 8k? Ik heb begrepen dat naar mate het getal in combinatie met de letter K toeneemt, de kleur van geel steeds blauwer wordt. Dus 4k is geler dan 8k, 8k is geler dan 12k. 8k is behoorlijk wit, 12k is al behoorlijk blauw.

Welke kleur, maat en merk leds heb jij? En waar koop je zoiets? Bij de lokale automaterialenzaak, is niets te krijgen.

Mijn mistlampen zijn ook (nog) geel. Vermoedelijk steeklampjes. Die moeten ook natuurlijk een beetje in stijl bijgetrokken worden. Geen idee of dat met led of xenon kan, of toch met een blauwige steek bulb. Wat weet jij daarvan? Op het forum kom ik er nog niet helemaal uit.

Misschien is het een aardig idee om alle lampjes in 1 keer te bestellen. Dus parkeer/stad verlichting in led, en mistlampen ook aangepast. Natuurlijk leuk om daarna op 7 oktober in Amsterdam, met hulp, alles in een keer te fixen. Die dag kan ik dan ook anderen helpen. Hmmm eigenlijk een goed idee denk ik zo.

Graag hoor ik het van je!

greets Barto
René
40forum team
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.09.2017 - 15:42  ·  #7
Haha, het gekke is, ik weet niet eens welke led er in zit :'(
Misschien dat Pieter (PvL) je meer op weg kan helpen.

Trouwens ... MikeS80 had zakje met leds bij zich vorig jaar bij MMTS.
Wellicht is het een optie (en meer interesse) om hem te benaderen?
Gelijk alle lamjes vervangen voor de leds bedoel ik dan :P

Denk er wel om dat ze verschillen qua bouwjaar.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.09.2017 - 17:55  ·  #8
Barto
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 10.09.2017 - 22:45  ·  #9
Thx guys,

@ Rene: wat zit ik toch te slapen...zo warrig. Jouw onderste foto. Dat is het helemaal. Niets meer 4k/8k moeilijk. Zoals jij hebt is het perfect.
Barto
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 10.09.2017 - 22:51  ·  #10
Quote door ohz274

misschien heb je hier wat aan:

http://forums.swedespeed.com/s…on-thread-(S60-V70)

Zo... daar ga ik eens de tijd voor nemen. Ik heb ook led in de auto. Aan de bestuurders kant is het lampje kapot gegaan vd week. De bijrijder heeft wel goed licht. En dan een setje aan de voorzijde....ff puzzelen thx!
René
40forum team
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.09.2017 - 16:12  ·  #11
Quote door Barto

Thx guys,

@ Rene: wat zit ik toch te slapen...zo warrig. Jouw onderste foto. Dat is het helemaal. Niets meer 4k/8k moeilijk. Zoals jij hebt is het perfect.

Haha, maar ik zou dan voor 5K gaan (als die er zijn in led), de 8K is te blauw.
Barto
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 14.09.2017 - 22:08  ·  #12
Thx allemaal.

Op het www lees ik dat de V70, op de plaats waar ik led wil, lampjes van de soort T10 5w5 moet hebben.

Op MP verkoopt een zekere Edwin uit Emmeloord deze lampjes als gecontroleerd verkoper. 12 jaar op MP.
Hij verkoopt ze als set van 2 stuks voor 18 euro + 3 euro verzenden. De afbeelding die hij gebruikt op zijn advertentie toont een plaatje met een lampje voorzien van de tekst canbus. Een merk van de lampjes wordt niet vermeld. De foto's van V70's met die lampen zien er netjes uit

Aan de andere kant van het financiële spectrum zie ik Gamma. Die verkoopt lampjes van Philips, per set van 2 stuks, voor 1,89 euro. Zonder canbus.

Is canbus aan te raden. Of kan het zonder? Als de lampjes blijven branden terwijl de auto is afgesloten word ik niet zo blij. ANWB heeft afgelopen vrijdag juist mijn accu weer aan de praat gekregen

Ah de link:
https://www.marktplaats.nl/a/a…e=lr&pos=8
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.09.2017 - 22:36  ·  #13
Ze blijven sowieso niet branden als de auto is afgesloten
seanv70
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 15.09.2017 - 20:10  ·  #14
volgens mij hoeven de stadslichten niet perse "canbus ok" te zijn. Bij mij was er 1 stuk en er kwam geen melding van dat er een lampje stuk is. Dus naar mijn mening worden de stadslichtjes niet gecontroleerd in het systeem.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.09.2017 - 21:28  ·  #15
Quote door seanv70

volgens mij hoeven de stadslichten niet perse "canbus ok" te zijn. Bij mij was er 1 stuk en er kwam geen melding van dat er een lampje stuk is. Dus naar mijn mening worden de stadslichtjes niet gecontroleerd in het systeem.

klopt, bij mij ook geen melding bij een defect lampje.
Alleen heb ik in vida wel een melding van mijn LED binnenverlichting dat die niet werkt. Deze brandt bij mij continu wanneer de auto "aan is".

Selected quotes for multi-quoting:   0