Verlies stuurbekrachtingsolie

Bert69
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

Verlies stuurbekrachtingsolie

· 
Posted: 15.08.2017 - 14:33  ·  #1
Gisterenavond reed ik een rotonde op en tijdens het in draaien kwam er een enorm lawaai bij het wiel vandaan wat instuurde.
Bij het rechte stuk was het weer weg en bij de volgende bocht was het er weer. Olie gecheckt van de stuurbekrachting en deze zat ruim onder het peil. Vandaag even bij garage geweest om bij te laten vullen. Deze opperde dat er een lek zit in het stuurhuis anders kan er geen olie uit het systeem zijn. Hij liet mij ook een plek zien op de bodemplaat van de motor waar het vettig was vn de olie.

Zijn idee was even kijken wanneer het weer terug komt en dan beslissen wat te doen. Reparatie zou revisie stuurhuis omvatten.
Kostenplaatje met uit- en inbouwen ca. 700 euro.

Ik twijfel wat ik moet doen, auto is 17 jaar oud en 270K op de teller? nu rijd ik 5k km p/jr.

Of is er nog een andere oplossing mogelijk?
bartv70
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Verlies stuurbekrachtingsolie

· 
Posted: 15.08.2017 - 14:45  ·  #2
Kijk eerst eens de slangen en leidingen na. Mss heel simpel een verdroogde slang. Ben je voor een paar tientjes klaar.
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 15.08.2017 - 15:44  ·  #3
Het reservoir van de stuurbekrachtiging kan gaan lekken op de naad. Er zijn al veel mensen die dit hebben vervangen. Daarnaast nieuwe slangenklemmen en dan zou ik het eerst eens aanzien.
Ik moet bij mijn auto ook af en toe wat bijvullen maar behalve dat merk ik niets vreemds bij het sturen. Met 5K per jaar kan je heel wat vloeistof bijvullen voor je aan de €700 komt.
Bert69
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.08.2017 - 15:47  ·  #4
Daar had ik nog niet aan gedacht, dat zou natuurlijk ook kunnen. Ik zal daar eerst eens op laten checken. Thanks voor de tip.

Naad van het reservoir is het niet want die is geheel droog, lekkage zit dieper in het blok.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.08.2017 - 16:13  ·  #5
Die plek op de bodemplaat kan ook van andere olie zijn (motorolie bijv., die van de inlaatbuis drupt onder de turbo), dat had ik ook (weliswaar een diesel, maar wellicht is de opbouw gelijkaardig), en dat zit daar ook in de buurt. Dus als je echt wilt weten waar die olie vandaan komt moet je toch echt even de bodemplaat eronder uit halen.
Een jankend geluid is volgens mij een pomp die droogloopt (lucht aanzuigt), dus zou inderdaad duiden op een te laag vloeistofpeil. Als dat nu is aangevuld, en je hoort het niet meer, dan zou ik het vloeistofpeil goed in de gaten houden en als het niet daalt, niet teveel zorgen over maken. Als je het goed wilt doen zou je een stuurhuisflush kunnen overwegen, of zelf de olie vervangen, is ook niet zo heel moeilijk (maar is wel behoorlijk giftig spul, dus goed mee oppassen - op mijn flessen stond duidelijk dat huidcontact moest worden vermeden etc).
Trouwens, de stuurbekrachtigingspomp draait alleen als er bekrachtiging nodig is, dus als de motor draait en je flinke stuurbewegingen maakt, dus dat je het geluid niet hoort als je rechtdoor gaat, klopt wel met dit verschijnsel.
M95
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 15.08.2017 - 16:37  ·  #6
Als je vloeistof te laag is maakt hij het geluid ook als je stil staat en stuurt (met draaiende motor uiteraard).

Het rubber in de dop kan er ook voor zorgen dat hij leeg loopt.

Mijn eerste 2.5D lekte altijd bij koud weer maar met een flesje van onder de €20 kon ik het langer dan een jaar vol houden.
BlackSpider
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 16.08.2017 - 16:25  ·  #7
Bij was het de stalenleiding aan de onderkant, klein scheurtje. Kosten Circa 250,- bij dealer. Eerst was stuurhuis verdachte, bij grondige inspectie bleek het de leiding. Gehele onderzijde van blok en moterplaat zaten onder de olie.
scania164
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 17.08.2017 - 12:46  ·  #8
Heb nog een leiding liggen
..
Bert69
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.08.2017 - 17:32  ·  #9
Bolbo, jouw verhaal klopt precies. Inmiddels is de olie aangevuld tot max. ik zal wekelijks controleren hoe snel deze zakt.
Als dat heel snel gaat zal ik toch iets moeten doen, gaat het heel langzaam (bijv. een jaar) dan koop ik zelf wel een fles olie om hem bij te vullen.

Het is overigens niet de rubberachtig dop die voor olie verlies zorgt want zowel de dop als het reservoir zijn vrij van oliesporen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.08.2017 - 18:31  ·  #10
Let op, die olie zet uit (neemt meer ruimte in) als hij warm wordt, doordat hij wordt rondgepompt en onder druk gezet als je stuurt.
Daarom het peilstokje in het reservoir goed droog maken en het oliepeil goed zetten al naar gelang de olie warm of koud is, indicatie staat op het peilstokje.
Best peilen met koude olie, dus voordat je de auto start 's ochtends, en het oliepeil goed zetten versus de 'koud' indicatie. En om goed te peilen moet je het dopje helemaal vastdraaien, niet alleen er bovenop leggen.
Als je dat niet goed doet, heb je er al gauw teveel olie in (is ook niet goed, maar beter dan te weinig denk ik) en is er geen ruimte om uit te zetten als de olie warm wordt, en zal je mogelijk teveel druk op het systeem krijgen waardoor het harder lekt / eerder kapot gaat.

Als er wel een lek is, zal er vermoedelijk meer olie ontsnappen als er veel gestuurd wordt (stadsverkeer, rotondes, parkeergarage etc) want dan wordt de olie flink warm (en kan een lekgaatje uitzetten) en staat er veel druk op. Als je veel snelwegkilometers maakt zal er minder ontsnappen want dan stuur je weinig (kleine stuurbewegingen) en wordt de olie niet zo warm. Dus als je veel stuurt moet je misschien wat vaker controleren, maar je zult er gauw genoeg achterkomen hoe hard het lekt.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 17.08.2017 - 23:46  ·  #11
Je zou je hoezen op je stuurhuis een los kunnen halen. Als daar dan geen olie uit druppelt dan heb je daar geen lekkage.

Eventueel zou je de afgepaste hoeveelheid LeakLock aan je stuurbekrachtigingsolie kunnen toevoegen. Dat maakt de keeringen wat soepeler waardoor ze beter afsluiten.
Bert69
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.08.2017 - 04:19  ·  #12
Ik heb idd de melding cold en hot gezien op het peilstokje, auto wordt met name binnen de bebouwde kom gebruikt dus best veel stuurwerk. Ik houd het in de gaten.
GS@pie
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 18.08.2017 - 11:14  ·  #13
Ik had precies hetzelfde probleem. Eerst steeds een beetje bijgevuld. Maar kwam weer terug. Toen de slangen laten vervangen en het resevoir. Probleem weg.
pigajo
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 18.08.2017 - 18:56  ·  #14
Ik zou eerst het Reservoir voor de servopomp laten vervangen. Het komt veel voor, dat "daar onderin" een staafje weg is.
Sorry voor deze vage beschrijving.
Zoek nog maar een keer door het forum voor "servopomp vervangen" of zo.

Je hebt dan wel beschreven, dat er lawaai is, maar heb je ook last ervan, dat de stuurbekrachtiging niet werkt en je merkelijk meer kracht op moet brengen voor het sturen?
Is het niet zo, dat iedere keer na het rijden het servo-olie-reservoir met olie bedekt is, ookal heb je het reservoir goed dicht gedraaid kort voor het rijden? (dat zou komen door het opschuimen van de servo-olie).

Misschien zit ik wel helemaal fout hoor. Maar ik heb al veel gevallen gezien, waarbij het vervangen van het reservoir voor de servopomp de oplossing was. En dat kost niet veel.

Groetjes
Pigajo
Bert69
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.08.2017 - 15:47  ·  #15
Weet dat het reservoir op zich vrij is van olie sporen, heb het geluid nu tijdens een rit van 10 minuten gehad. Nu ff kijken hoelang het duurt voor dat het reservoir weer laag staat. Het probleem zal inderdaad niet weggaan. Als het bijvullen te gek wordt zal ik dit topic even aan de garage laten zien. Zij kijken ook vaak even op dit forum voor mogelijke oplossingen als het Volvo betreft.

Selected quotes for multi-quoting:   0