Vervangen LPG filter en LPG temperatuursensor.

 
 
 
 
 
kickerzz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Leeftijd: 33
Berichten: 69
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Vervangen LPG filter en LPG temperatuursensor.

 · 
Posted: 10.10.2022 - 16:33  ·  #1
Vraag: Ik vraag mij af of hoe ik op een veilige manier het LPG filter en de LPG temperatuur sensor kan vervangen, gezien de kennis dat LPG doorgaans onder druk staat en dit er eerst af moet alvorens reparatie te kunnen uitvoeren.

probleemcasus en reeds verzamelde informatie
Ik heb een Vogels VGI LPG systeem in een Volvo v70 140pk 2001. Er zijn problemen met het rijden op gas, de switch module piept. De vogels uitleessoftware geeft code P0180 aan, ofwel problemen met de LPG temperatuur sensor.

Ik zou daarom graag de sensor vervangen en meteen ook het gas filter aangezien dat toch als periodiek onderhoud mag gebeuren. De temperatuursensor bevindt zich in de rail (zie afbeelding 1 en 2, no 6 is de sensor). Afbeelding 3 toont de aansluiting van de temp. sensor op de rail in de v70 en op afbeelding 5 is te zien hoe in de v70 de tank is aangesloten. Het gasfilter zit tussen de verdamper en de rail (zie afbeelding 4), geklemt met twee slangklemmetjes. Van links gaat een slang naar de verdamper in de voorzijde van de auto en van rechts loopt een leiding naar de vulaansluiting om te tanken. De 84620 (links) lijkt mij de tankkraan te zijn die elektrisch wordt aangestuurd.

Ik las hier Topic LPG filter V70 (gaat over een Prins systeem) dat er doorgaans ook een elektrische sluitingsmechanisme in de verdamper zit.... zo ook bij de vogels verdamper? Wanneer de accu los gaat zou een elektrisch sluitingsmechanisme dan in sluit stand staan en kan je het filter losdraaien en vervangen correct? link. Kan dit dus los gehaald worden ter vervanging in een geventileerde buitenlucht, of dient men nog andere maatregelen te treffen.


Injector rail AEBINJ (pagina 15 VGI hardware manual_2014 versie 3 https://www.vogelsautogas.nl/u…ie%203.pdf)
Afbeelding 1: 4 cyclinder rail Vogels VGI (afbeelding uit officiele handleiding). Punt 6 is de temperatuur sensor.


Afbeelding2: 5 cyclinder rail afbeelding uit de webshop van luccio/vogels. Dit komt overeen met wat er gemonteerd zit.


Afbeelding 3: LPG rail van de V70. Vinger wijst de temp. sensor aan. (kleurcode oranje zwart komt overeen met handleiding.)


(pagina 4 VGI hardware manual_2014 versie 3 https://www.vogelsautogas.nl/u…ie%203.pdf)
Afbeelding 4: Aansluit schema van de vogels VGI.


Afbeelding 5: LPG tank met aansluitingen en drukmeter.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Vervangen LPG filter en LPG temperatuursensor.

 · 
Posted: 10.10.2022 - 16:54  ·  #2
bij je tank zit de afsluiter , zolang die dicht staat ,zal de tank niet leeg lopen , echter er zit ook gas in de leiding naar je injectoren , dus ongetwijfeld zal het een tijdje sissen als je het daar los draait , maar dat moet snel afnemen , ik zou er niet bij roken .
FlorianBos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorredijk
Berichten: 208
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: Vervangen LPG filter en LPG temperatuursensor.

 · 
Posted: 10.10.2022 - 17:25  ·  #3
Zeer recent van mijn prins installatie het filter vervangen, inderdaad loopt er een heel klein beetje gas uit de leiding weg. Dit even laten vliegen en je kan aan de slag.
kickerzz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Leeftijd: 33
Berichten: 69
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Vervangen LPG filter en LPG temperatuursensor.

 · 
Posted: 26.10.2022 - 20:36  ·  #4
Viel inderdaad reuze mee. Er kwam een heel klein beetje gas uit maar met 4-5 seconden was alles uit de leiding al weg. Filter vervangen is een koud kunstje met twee klembandjes. De temperatuursensor was met 3 schroefjes ook in 10 minuten vervangen. Er zat wat zwarte smurrie op de sensor (ik gok parafine omdat het filter te vol zat). Voor 10 euro gewoon de sensor vervangen (misschien had poetsen zelfs gewerkt, maar had de sensor al besteld). Rij nu al weer een week zonder problemen op LPG.

Bedankt!

Nog 1 vraag. Ik heb na het aansluiten proberen te ruiken of ik gas rook om zeker te weten dat alles goed zat aangesloten. Er zijn op de markt volgens mij ook gas lek detectors te koop. Heeft dat nog voordelen, c.q. is zoiets noodzakelijk of aan te raden? iemand ervaring?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Vervangen LPG filter en LPG temperatuursensor.

 · 
Posted: 26.10.2022 - 20:38  ·  #5
Even afsoppen met dreft en water kan ook.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0