VIDA: Nokkenas breuk

V70boer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

VIDA: Nokkenas breuk

· 
Posted: 20.11.2025 - 12:02  ·  #1
Bij aankoop van de Volvo liep de motor stationair niet zo lekker, niet altijd, soms, met soms zelfs uitvallen tot gevolg. De melding ECM640A gaf VIDA, dus in eerste instantie heb ik de nokkenasversteller eraf gehaald, schoon gemaakt en met een nieuwe pakking terug geplaatst.
In eerste instantie met een tevreden resultaat, maar toch kwam het wisselen van stationair draaien uiteindelijk weer terug. Geen motorlampje, geen melding in VIDA. Toch heb ik toen de inmiddels al nieuw bestelde nokkenasversteller geplaatst, inclusief de stekker modificatie met draadverbinders.

In eerste instantie, liep de motor stationair erg mooi. Echt keurig. Toen nog wat gaan zoeken met VIDA voor andere meldingen en ineens was er een motorstoringslampje met de VIDa melding: ECM 6400: Variabele nokkenas - breuk.

Ik kan hier niet zoveel over vinden en vind het raar dat het na het wisselen van de nokkenasversteller is. De verbindingen lijken goed vast te zitten met de draadverbinders...?

Iemand hier ervaring mee?
WillemV
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: VIDA: Nokkenas breuk

· 
Posted: 20.11.2025 - 14:27  ·  #2
Ik kwam dit tegen. Misschien heb je er wat aan.

ecm-6400-diagnose-correct-t13413.html
V70boer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.11.2025 - 17:09  ·  #3
Dank voor het meedenken Willem. Ik ben er inmiddels uit!

Voor mijn gevoel moest het in de bedrading zitten die er nieuw tussen zat en dat bleek. Na de weerstand gemeten, bleek er 1 draad niet lekker in de stekkerverbinding te zitten. Het is heel iel en onbenullig, maar nadat dit was opgelost was het lampje direct weg!

Ook heb ik de bedrading gelijk overal waar ik maar kon, aan vast gesnoerd met tiewraps. Het draad loopt vlak langs de tandwielen van de nokkenas, dus maar een kleine beweging er in zou de boel al kunnenbeschadigen.

Hopen dat het nu weg blijft!
WillemV
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 20.11.2025 - 17:11  ·  #4
Top, ik hoop dat het zo opgelost is.
Selected quotes for multi-quoting:   0