Volvo On Call gedeactiveerd

FritsXC70
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 70
Subject:

Re: Volvo On Call gedeactiveerd

· 
Posted: 01.07.2026 - 09:04  ·  #16
Ik las elders dat na een update van de software het geluid in de auto niet meer werkt, ook van de knipperlichten niet. Lekker is dat. Ik ben nog dagelijks blij met mijn oudere meuk waar niet alles afhankelijk is van software, zoals je dit in de huidige nieuwe auto's ziet.
T_I
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Subject:

· 
Posted: 01.07.2026 - 10:00  ·  #17
Quote door brinkie

De auto's die op dit moment nieuw worden verkocht gaan de 20 jaar niet halen, dan liggen ze allang op de schroothoop.

En dan te bedenken dat de 760 bij introductie een verwachte levensduur van 30 jaar had. (werd mee geadverteerd) Nu mag je haast blij zijn met 30 dagen na de garantie.

Quote door FritsXC70

Ik las elders dat na een update van de software het geluid in de auto niet meer werkt, ook van de knipperlichten niet. Lekker is dat. Ik ben nog dagelijks blij met mijn oudere meuk waar niet alles afhankelijk is van software, zoals je dit in de huidige nieuwe auto's ziet.

En dat meld je met een XC70?
Hier valt de speaker links voor soms uit als de CFE het display uit zet als ik de volumeknoppen op het stuur gebruikt (ik pak nu maar de knop op de radio), slaat de richtingaanwijzermodule vast als de CFE of trekhaak module op hol slaat,...

Wil je een auto zonder dit, dan moet je echt naar de vorige eeuw terug. Geen idee hoe het met de 850s is, maar de 700/900 serie heeft die ellende nog niet. Het enige dat de P2 nog niet heeft is de permanente link met elders. (gelukkig)
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 01.07.2026 - 12:17  ·  #18
Quote door FritsXC70

Nou, ik denk dat zo'n beetje alles in jouw auto ook afhankelijk is van computers en software. Er zit alleen geen fancy groot touchscreen in.
Overigens ook logisch dat autoproducten geen auto's maken met een eeuwige levensduur, daarmee ga je het niet overleven en is ook helemaal niet nodig.
FritsXC70
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 70
Subject:

· 
Posted: 01.07.2026 - 14:47  ·  #19
Ik gaf verschil aan tussen software die niet alles stuurt en die waar wel alles aan de software hangt idd inclusief het benodigde scherm waarmee alles bediend moet worden.

Ik heb geen getallen, maar het lijkt mij dat een ouder model auto waarmee je het langer kunt doen dan de huidige auto's, de oudere toch een betere footprint heeft.
T_I
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.07.2026 - 05:29  ·  #20
Naar het schijnt wint de moderne altijd online stekkerbak het na 250k km van de moderne benzine slurper. Gaat de huidige generatie wagens wel zo lang mee?
Ik heb zo het vermoeden dat bij die berekening niet naar de gehele keten gekeken is, zowel materiaal verzamelen als het verlrijgen, transporteren en gebruiken van 'de brandstof'.

Men vergelijkt dan meestal alleen naar wagens uit het zelfde jaar, waar al even veel electronica om de motor heen geklust is. Ik ben wel benieuwd naar het totale plaatje en een vergelijking tussen zeg een vroege 200 op benzine en een stekkerbak. Hoe vervuilend zijn beide per kilometer/jaar nou echt?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.07.2026 - 07:09  ·  #21
Quote door T_I

Naar het schijnt wint de moderne altijd online stekkerbak het na 250k km van de moderne benzine slurper. Gaat de huidige generatie wagens wel zo lang mee?
Ik heb zo het vermoeden dat bij die berekening niet naar de gehele keten gekeken is, zowel materiaal verzamelen als het verlrijgen, transporteren en gebruiken van 'de brandstof'.

Men vergelijkt dan meestal alleen naar wagens uit het zelfde jaar, waar al even veel electronica om de motor heen geklust is. Ik ben wel benieuwd naar het totale plaatje en een vergelijking tussen zeg een vroege 200 op benzine en een stekkerbak. Hoe vervuilend zijn beide per kilometer/jaar nou echt?

Mwa, genoeg studies die aantonen (waar dus wel naar de hele keten is gekeken, incl. 'brandstof') waar een EV gewoon echt wel beter voor het milieu is. Iedere KM meer dat een oude bak op de weg rijdt is gewoon meer KG's CO2 de lucht in.
En nee, ik ben echt niet alleen maar pro EV, hier in huis staat nog een een dikke 1000cc 2-pitter met 120pk en een stinkende heftig opgevoerde 50cc 2-takt uit 1976 die net iets te veel rookt (en benzine verbruikt ;)). Maar het valt niet te ontkennen dat een EV beter voor het milieu is, ondanks alle fake news wat op social media staat.
Sterker nog, mocht de MRB er ooit af gaan en we overgaan op een KM-heffing, dan komt er voor de hobby wss iets van een Lexus LS400 voor de deur
Bohmsje
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 34
Subject:

· 
Posted: 02.07.2026 - 07:27  ·  #22
De hele keten....
Ook rekening houdend met leasen en de parkeerplaatsen/weilanden/woestijnen vol met oude lease bakken die ze niet kwijt kunnen? M.a.w. lease voor 5 jaar, of veel of weinig km's gereden: blijft voor de normale burger natuurlijk alsnog een enorme uitgave, zeg 20/25 duizend euro voor een ex lease auto.. maar er is al betaald voor de auto, dus geen haast mee om hier iets mee te moeten doen?
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 02.07.2026 - 11:11  ·  #23
Hoe bedoel je, weilanden vol? EV's zijn niet aan te slepen bij de autohandelaren momenteel. Ik knipperde even met mijn ogen en de auto waar ik naar wilde kijken was al weg. Uiteindelijk maar naar een grote handelaar toe gegaan met de vraag of ze er eentje voor ons wilden klaarzetten voor een proefrit en dan keken we ter plekke wel of we die of een van de 10 anderen van hetzelfde merk en type wilden kopen. Waren uiteindelijk 18k kwijt voor eentje van 4 jaar oud met een lage kilometerstand en 95% SoH, je hebt het dan over een auto die nieuw 2x zoveel heeft gekost, dus de helft was al afgeschreven. Inmiddels wordt daar 1000 km per maand mee gereden; wat met de V70 meer dan 200 euro aan benzine kostte kost nu nog maar 50 (zomer) tot 75 (winter) euro per maand aan elektriciteit en dat kan nóg goedkoper als je thuis kunt laden. Onderhoud is gratis tot 'ie 6 jaar oud is en hoeft maar elke 2 jaar, bestaande uit remvloeistof en interieurfilter vervangen. Elektrisch rijden is het nieuwe LPG, je moet net zo vaak "tanken" maar dan zonder het extra gekloot met storingen en onderhoud.

Overigens, zelfs voor een V70 van 10 jaar oud moet je 20 tot 25k neertellen als je geen astronomische kilometerstanden wil. Aan de onderkant van de markt wordt het ook steeds duurder.
T_I
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.07.2026 - 12:07  ·  #24
Zodra de actieradius van een 20j oude EV 400 km is en ie binnen budget is hier (2500 voor de XC70 was te doen), dan is er een optie om er een hier neer te zetten.

Leuk dat je bespaard op de rest, maar de initiele uitgave is nu nog veel te hoog voor mijn budget en ik weiger nog een keer te lenen voor een auto (ik heb er door omstandigheden 28 jaar over gedaan om van de laatste lening af te komen).
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 02.07.2026 - 12:26  ·  #25
2500 is echt de bodem van de markt momenteel, nog lager en je hebt echt de categorie "loop of sloop" te pakken, auto's waar je nog wat aan moet doen voor de APK of überhaupt niet goed rijden. Ik heb een goed rijdende S70 net voor 2000 verkocht, die matste ik met de prijs omdat ik het fijn vond dat de auto naar een liefhebber ging die er goed voor ging zorgen, voor woonwerkverkeer is die auto om meerdere redenen niet handig. Op een gegeven moment wil je niet meer elke maand sleutelen en je iedere keer weer afvragen wat er nu weer stuk gaat en hoeveel moeite je moet doen om het onderdeel te vinden, je wil gewoon betrouwbaar van A naar B, punt. En ik, of liever, wij hadden de luxe om zoiets van ons spaargeld te kunnen kopen (is nu wel op :D ), ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen dat geld heeft liggen. En het is ook prima he, het is niet zo dat je ineens gedwongen wordt om afscheid te nemen van je auto, die kan nog heel wat jaren mee, tenminste, daar ga ik wel van uit.
T_I
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.07.2026 - 14:04  ·  #26
Ik merkte het, de XC70 was voor die prijs omdatde 2 rechter deuren een flinke deuk hebben, rijdt maar 'gebruikssporen' en > 600k km.

De tijs dat je voor 400-450 euro een wagen met werk had is voorbij. (Dus dat wordt sparen en veel zelf onderhoud doen nu dat nog kan)

Iets waar ik overigens absoluut tegen ben is permanent connected, eens uitzoeken hoe dat de nek om gedraaid kan worden. (of in elk geval tussen de apks)
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.07.2026 - 09:29  ·  #27
Ik had dat geld voor die ID4 ook niet zo op de plank liggen, rij hem via private lease, maar onder de streep (dus totale TCO) ben ik minder kwijt dan b.v. mijn oude S80 of pak hem beet b.v. een jonge middenklasser (Golf/Auris dat soort auto's), en daar reken in mee (ik kan dus zelfs nog meer sparen dan voorheen). Binnenkort wordt het nog goedkoper want dan koop ik een laadpaal met een MID meter, d.m.v. ERE certificaten krijg ik zelfs geld toe als ik ga laden.
Let wel, dit is natuurlijk wel echt voor iedereen anders, maar voor mij is het nu gewoon behoorlijk goedkoop rijden in een zeer comfortabele auto (en heel eerlijk, voor dagelijks vervoer op 4-wielen wil ik niet meer terug naar een ICE).

Quote door Bohmsje

De hele keten....
Ook rekening houdend met leasen en de parkeerplaatsen/weilanden/woestijnen vol met oude lease bakken die ze niet kwijt kunnen? M.a.w. lease voor 5 jaar, of veel of weinig km's gereden: blijft voor de normale burger natuurlijk alsnog een enorme uitgave, zeg 20/25 duizend euro voor een ex lease auto.. maar er is al betaald voor de auto, dus geen haast mee om hier iets mee te moeten doen?

Hoezo zou dat met een EV anders zijn dan met een ICE? Volgens mij zijn 2e hands EV's niet aan te slepen momenteel.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 03.07.2026 - 12:02  ·  #28
Mijn dilemma met EV is dat ik een stevige caravan moet slepen en niet elke 225 km ergens aan de lader wil staan.
Dit jaar zou het nog kunnen maar vanaf volgend jaar wil ik ook verder weg kunnen gaan… (pensioen) en steeds laden trekt me totaal niet.

Over een paar mnd gaat de xc60 eruit en gaat deze vervangen worden door een Peugeot Expert .
Waarom?

Laadruimte tbv 2 sups, 2 fietsen, voortent, wat stoelen tafeltje.

Ik wil geen fietsen meer op de dissel zetten, gewoon thuis de bus volladen, naar de stalling en gaan.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 64
Subject:

· 
Posted: 04.07.2026 - 09:05  ·  #29
Ik heb een EV nu en zeer tevreden, maar als ik een caravan mee op vakantie moet nemen zou ik ook eerder aan een niet EV denken. laden op zich is met caravan al een gedoe want ik denk dat je de caravan dr achterweg moet halen in veel gevallen. En idd het bereik neemt dramatisch af.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 04.07.2026 - 16:41  ·  #30
Quote door hermanusb

Mijn dilemma met EV is dat ik een stevige caravan moet slepen en niet elke 225 km ergens aan de lader wil staan.
Dit jaar zou het nog kunnen maar vanaf volgend jaar wil ik ook verder weg kunnen gaan… (pensioen) en steeds laden trekt me totaal niet.

Over een paar mnd gaat de xc60 eruit en gaat deze vervangen worden door een Peugeot Expert .
Waarom?

Laadruimte tbv 2 sups, 2 fietsen, voortent, wat stoelen tafeltje.

Ik wil geen fietsen meer op de dissel zetten, gewoon thuis de bus volladen, naar de stalling en gaan.

Moeten is in deze natuurlijk een relatief begrip. Maar het is waar je voor kiest. Dat kan ik ook best begrijpen.
Met een caravan is gewoon anders dan met een camper of in een huisje.
Een caravan door de bergen is natuurlijk worst-case-scenario voor een EV. Dat zal de laatste niche-markt zijn die bediend wordt door de EV producenten.

Uiteindelijk zal je wel moeten, want vanaf 2035 worden er geen ICE's meer geproduceerd. (als de auto-industrie tenminste zichzelf niet in de voet blijft schieten en uitstel regelt) In 9 jaar kan er natuurlijk nog veel bereikt worden mbt accu capaciteit.
En over 9 jaar ziet je leven er misschien ook weer heel anders uit.
Selected quotes for multi-quoting:   0