Volvo On Call gedeactiveerd

Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: Volvo On Call gedeactiveerd

· 
Posted: 04.07.2026 - 17:01  ·  #31
De techniek gaat erg hard, maar de infrastructuur blijft achter……
Duits leesvoer.
T_I
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Subject:

· 
Posted: 05.07.2026 - 09:27  ·  #32
Dat merken we hier toch ook, iedereen moet elektrisch rijden, iedereen aan de wramtepomp, maar net verzwaren kost 10j nadat de aanvragen zijn gedaan. Dan is je EV al weer afgeschreven. Regeren is vooruit schuiven...
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 05.07.2026 - 16:27  ·  #33
een EV gaat het hier echt niet worden.
wij krijgen de caravan niet makkelijk bij huis, dus altijd fietsen op de twinnyload naar de stalling eraf enz enz.

Wij verwachten met een busje het comfortabeler te maken voor ons zelf, dus fysiek gezien.
Een EV bus, onbetaalbaar.

toch is een Hybride ook wel oké.
Ik ken iemand met een Cupra die hem het liefste het kanaal in rijd.
die staan nogal eens met pech, iets met lege accu's doordat de normale accu leeg loopt op de grote van de elektromotor
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 06.07.2026 - 12:12  ·  #34
Oh ja, de beroerde software van VAG is berucht. Het is dat die van mij al de nodige updates heeft gehad inclusief vervanging van de 12V accu, anders had ik 'm laten staan.
In jouw use case voldoet een plugin hybride uitstekend, al vind ik ze "the worst of both worlds", omdat je een complexe aandrijflijn hebt met nog steeds een benzinemotor en als EV zijn ze nogal beperkt. Maar je kunt er gemakkelijk een caravan mee trekken (bijvoorbeeld een XC40 Recharge T5 kan 1800 kg trekken) en je kunt lokale ritjes 100% elektrisch doen, als je thuis kunt laden rijd je dus lokaal vrijwel gratis. Maar een kleine bus is ook prima, helemaal als dat fysiek beter past. De keuze is iedereen vrij en autorijden is emotie, comfort en gemak. Als het puur om zuinigheid en betrouwbaarheid ging, had de hele wereld 10 jaar geleden een Toyota Prius gekocht en reed er niemand nog een Franse auto. Niet voor niets houden we de V70 aan, mooie auto, rijdt heerlijk en comfortabel op de lange afstand en is ruim. Maar voor 20.000 km per jaar woonwerkverkeer is een elektrische auto echt onverslaanbaar.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 06.07.2026 - 13:33  ·  #35
Quote door brinkie

Oh ja, de beroerde software van VAG is berucht. Het is dat die van mij al de nodige updates heeft gehad inclusief vervanging van de 12V accu, anders had ik 'm laten staan.
In jouw use case voldoet een plugin hybride uitstekend, al vind ik ze "the worst of both worlds", omdat je een complexe aandrijflijn hebt met nog steeds een benzinemotor en als EV zijn ze nogal beperkt. Maar je kunt er gemakkelijk een caravan mee trekken (bijvoorbeeld een XC40 Recharge T5 kan 1800 kg trekken) en je kunt lokale ritjes 100% elektrisch doen, als je thuis kunt laden rijd je dus lokaal vrijwel gratis. Maar een kleine bus is ook prima, helemaal als dat fysiek beter past. De keuze is iedereen vrij en autorijden is emotie, comfort en gemak. Als het puur om zuinigheid en betrouwbaarheid ging, had de hele wereld 10 jaar geleden een Toyota Prius gekocht en reed er niemand nog een Franse auto. Niet voor niets houden we de V70 aan, mooie auto, rijdt heerlijk en comfortabel op de lange afstand en is ruim. Maar voor 20.000 km per jaar woonwerkverkeer is een elektrische auto echt onverslaanbaar.

+1, de PHEV is hooguit voor een hele specifieke usecase (dus vaak een zware caravan trekken) geschikt, m.i. is een EV (of zelfs een reguliere benzineauto) een veel logischere keuze. Met het constant elektrisch ridjen met een PHEV krijgt je accu echt veel op zijn fl*kker, en je rijdt met een behoorlijk complexe auto. Als er iets stuk gaat (aan het elektrische gedeelte, of zelfs aan het ICE gedeelte) dan ben je je besparing denk ik al weer kwijt

Quote door hermanusb

een EV gaat het hier echt niet worden.
wij krijgen de caravan niet makkelijk bij huis, dus altijd fietsen op de twinnyload naar de stalling eraf enz enz.

Wij verwachten met een busje het comfortabeler te maken voor ons zelf, dus fysiek gezien.
Een EV bus, onbetaalbaar.

toch is een Hybride ook wel oké.
Ik ken iemand met een Cupra die hem het liefste het kanaal in rijd.
die staan nogal eens met pech, iets met lege accu's doordat de normale accu leeg loopt op de grote van de elektromotor

Verhaal klopt niet helemaal Er zijn VAG modellen waarvan de 12V accu (en die heb je nog steeds nodig, want de computer en elektronica zelf werkt daar op) het begeeft/niet lekker laadt. Dat was vooral in het begin (met de introductie) een probleem, die zijn tegenwoordig wel getackeld. Maar, net zoals bij een Volvo, moet je 12V accu wel goed zijn, anders krijg je idd de gekste storingen!

Quote door GRUNNS60

Ik heb een EV nu en zeer tevreden, maar als ik een caravan mee op vakantie moet nemen zou ik ook eerder aan een niet EV denken. laden op zich is met caravan al een gedoe want ik denk dat je de caravan dr achterweg moet halen in veel gevallen. En idd het bereik neemt dramatisch af.

Met caravan is idd wat minder praktisch, maar dat ligt denk ik vooral aan welke EV je hebt. Collega van mij heeft een Ioniq 5 en gaat er een paar keer per jaar mee op vakantie (ook naar het buitenland), en dat gaat prima als ik hem moet geloven. Nu laad dat ding wel bizar snel voor een EV (en dat wordt in de toekomst alleen maar beter met 800V auto's), dus laadstops zijn dan eigenlijk geen issue meer (zeker als je ook nog kleine kinderen hebt :-D).
Volgend jaar wil ik met een kleine bagagewagen op vakantie (kamperen), ik verwacht dat dat niet zo extreem veel invloed heeft qua range, die valt helemaal achter de ID4 weg. Met de S80 had ik er ook niet zo heel veel meer verbruik er door. Dit jaar gaan we wss met een dakkoffer op pad (maar dat ligt vooral aan de vrouw hoeveel zooi ze mee wilt nemen :lol:), ik vermoed dat die meer invloed heeft op het verbruik
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.07.2026 - 08:01  ·  #36
Dit topic ging eigenlijk over Volvo on Call, maar als we toch off-topic bezig zijn:
Als je normaalgesproken 100 rijdt in NL zonder dakkoffer en dat is je vergelijkingspunt, en je gaat op vakantie 120 of meer rijden mét dakkoffer, dan kan het verbruik makkelijk 50% hoger liggen, want de stroomlijn neemt af (meer wervelingen), het frontaal oppervlak neemt toe, én het effect van de snelheid is kwadratisch.
Linkje voor de nerds (zoals ik)
Ik kan dat bevestigen uit eigen ervaring :-) (en de ene dakkoffer is de andere niet... ik heb nu zo'n brede, voorheen had ik een lange smalle en dat scheelt ook een slok op een borrel)
Selected quotes for multi-quoting:   0