Volvo Car Group start met de productie van nieuwe motorenfamilie

alleen nog maar 4-cilinders in de toekomst?

 
 
 
 
 
Volvo Harry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veluwe
Leeftijd: 60
Berichten: 48
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Volvo Car Group start met de productie van nieuwe motorenfamilie

 · 
Posted: 21.05.2013 - 22:20  ·  #1
Volvo Car Group start met de productie van de eerste 4-cilinder motoren. De ontwikkeling en productie van de geheel nieuwe motoren vormen een belangrijk onderdeel van de onafhankelijkheidsstrategie van de Zweedse autofabrikant.
De 4-cilinder benzine- en dieselmotoren en elektrificatie van de aandrijving vormen de basis van de toekomststrategie van Volvo Cars. Door de ontwikkeling en productie van de motoren en de aandrijfsystemen in eigen huis te hebben én het motorenaanbod te verlagen, verhoogd Volvo Cars de flexibiliteit en kwaliteitsbewaking.

"Dit is een mijlpaal in de geschiedenis van Volvo Cars. Met onze nieuwe motorenfamilie leggen wij de klemtoon op twee van de belangrijkste eigenschappen - brandstofefficiëntie en rijplezier," zegt Derek Crabb, Vice President Powertrain Engineering.

Moderne en efficiënte productielijn
In de motorenfabriek van Volvo Car Group in het Zweedse Skövde zijn de voorbereidingen voor de productiestart van de nieuwe Volvo Engine Architecture (VEA) al twee jaar in volle gang. Eén van de hoogtepunten is de uitbreiding van de state-of-the-art fabriek ten behoeve van de montage van de nieuwe motoren. Alle motorvarianten worden in dezelfde productielijn vervaardigd, die door het nieuwe gedeelte van de fabriek loopt en voor een buitengewoon efficiënte productie zorgt.

"Eén van de grootste uitdagingen was de nieuwe indeling van de productielijn voor de bewerking van de cilinderblokken. Dertig bewerkingsstations werden voor ongeveer 60 miljoen Euro (half miljard Kronen) verplaatst en omgebouwd," zegt Oskar Falk, Vice Presedent Global engine Production.

Miljoeneninvestering in concurrerende motoren
De investering in de ontwikkeling van de nieuwe motoren valt in het kader van Volvo Cars uitgebreide expansieplannen. Er werd ruim 230 miljoen Euro (2 miljard Kronen) in de Skövde-fabriek geïnvesteerd. Dankzij de investering wordt voor lange termijn een groot aantal banen veilig gesteld. Het gaat hier om de belangrijkste investering in de geschiedenis van de fabriek.

Ontwikkeling bij Volvo Cars
De nieuwe VEA motoren zijn ontwikkeld door een team Zweedse ingenieurs. De nieuwe en kleinere high-intelligencemotoren leveren hogere prestaties dan de 6-cilinders en verbruiken minder brandstof dan de huidige 4-cilinders.

"Bij de ontwikkeling van VEA zijn wij uitgegaan van onze klanten en wat wij hen willen bieden met betrekking tot goede brandstofefficiëntie, geringe effecten op het milieu en bijzonder veel rijplezier voor een aantrekkelijke prijs. Tegelijkertijd speelt ook het feit mee dat Volvo Cars een draagvlak creëert voor de ontwikkeling van toekomstige technologieën met een brandstofefficiëntie van wereldklasse," legt Derek Crabb uit.

Lancering dit najaar
VEA bestaat uit 4-cilinder benzine- en dieselmotoren. Samen met de elektrificatie van het aandrijfsysteem vervangt VEA de eerdere architectuur met 8-cilinders op drie verschillende platformen. De lancering van de nieuwe motoren zal plaatsvinden tussen 2013 en 2015. Voor 2013 is een productie gepland van bijna 20.000 motoren en tegen het einde van het jaar zal de productiesnelheid worden opgevoerd naar 2.000 units per week. De eerste motoren worden het najaar van 2013 ingebouwd in de Volvo`s S60, V60, XC60, V70, XC70 en S80.

bron: Perskamer Volvocars Nederland
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Volvo Car Group start met de productie van nieuwe motorenfamilie

 · 
Posted: 21.05.2013 - 22:26  ·  #2
Mooi verslag Harry! Wel vind ik het jammer dat de roffelende 5 cilinders langzamerhand aan de kant geschopt worden. Dit vind ik die typerende Volvo-sound! :love: :love:
Volvo Harry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veluwe
Leeftijd: 60
Berichten: 48
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Volvo Car Group start met de productie van nieuwe motorenfamilie

 · 
Posted: 21.05.2013 - 22:30  ·  #3
Ja, ik vind het ook jammer. Maar uiteindelijk zal de olieprijs toch flink omhoog gaan als het goedje schaarser wordt. De huidige 5-cilinders zitten waarschijnlijk tegen de top van hun rendement aan.
Wie kan mij trouwens vertellen hoe ik dit soort nieuws voorop de portal kan krijgen, waar nu bijvoorbeeld een bericht over de Polestar staat?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Volvo Car Group start met de productie van nieuwe motorenfamilie

 · 
Posted: 21.05.2013 - 22:32  ·  #4
Volgens mij kan dat alleen via Gerrit. (Laguna-S60) hier op het forum. Die kan dit volgens mij omzetten. PM hem eens en je zult het vlug horen. ;)

*mods edit*

/Done
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Volvo Car Group start met de productie van nieuwe motorenfamilie

 · 
Posted: 22.05.2013 - 01:10  ·  #5
Ze zullen wel moeten, alles boven de klasse V/S/XC60 loopt hopeloos achter op diverse concurrenten en dit bij sommige merken al vele jaren met hun belachelijke brandstofverbruik vooral van de twee 6 pitters. Laten we eerlijk wezen, het is toch van de gekke dat de BMW 530i V6 3.0L met 272pk (al ca. 6 jaar) energielabel B heeft daar waar de huidige T6 met 268pk anno 2013 nog gewoon op label F zit. Het huidige automaat pookje van de V/S60 en de waarschijnlijk in de nieuwe andere 2014 modellen al in 2007 in een BMW zat.

Het is dat ze een bepaalde naam opgebouwd hebben in het verleden qua degelijkheid en betrouwbaarheid en veel Volvo rijders vaak Volvo trouw blijven. Het ultieme (meest trieste) voorbeeld hier van is de XC90, voor een slordige ton mag je in een auto stappen met een interieur waarbij je 10 jaar terug in de tijd gaat.
Of het eeuwen oude navigatie opklapschermpje (t/m 2011) waar anderen al vele jaren een mooi ingebouwd touchscreen hebben.

Ik ben echt wel gek van Volvo maar anno 2013 lopen ze toch flink achter, wordt echt tijd dat ze een inhaalslag gaan maken.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Volvo Car Group start met de productie van nieuwe motorenfamilie

 · 
Posted: 22.05.2013 - 01:30  ·  #6
In de punten die je noemt heb je wel een beetje gelijk inderdaad Bert. Andere kant is wel dat het karakter van Volvo verdwijnt als de roffel niet meer gemaakt wordt. Deze 5 cilinder heeft eenmaal karakter. Zelfs vind ik dat deze motor in de nieuwere modellen al minder heftig klinkt... Jammer!!! Maar dat ze qua uitstoot en voorzieningen bij de tijd gebracht moeten worden ben ik (deels) met je eens. ;)
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Volvo Car Group start met de productie van nieuwe motorenfamilie

 · 
Posted: 22.05.2013 - 02:07  ·  #7
Klopt, de 4 pitter zal nooit het zelfde karakter hebben als een 5 of 6 pitter.
De roffel of grom is heerlijk om te horen t.o.v. vaak het jankerige 4 pitter geluid als je hem eens goed intrap. Nu gaan alle fabrikanten een groot deel van de 6 pitters (mits in hun range aanwezig) downgraden. Maar wat ik wilde aangeven is dat het dus niet altijd zo hoeft te zijn.
Zie het voorbeeld van de BMW V6 met energielabel B of de nieuwe Touareg 3.0 V6 Hybrid die een gecombineerd vermogen heeft van 380 pk en geloof 500 nm met energielabel C.

Dan is alles terug brengen naar 4 cilinders een keuze, je kunt ook de grotere motoren voor bijv. de XC70 en XC90 efficienter maken maar Volvo heeft deze motoren altijd enorme zuipbakken gelaten.

Ga er maar vanuit dat het dan ook afgelopen is met de gigantisch kilometermetrages die we nu nog op de benzine 850/V70 classic/V70N en V70NN tegen komen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Volvo Car Group start met de productie van nieuwe motorenfamilie

 · 
Posted: 22.05.2013 - 02:11  ·  #8
Dat klopt inderdaad maar ja.... Wie gaan wij hier eens voor aanspreken!? Ik ben het met je eens hoor in deze. Efficient Dynamics is een super ding gebleken bij BMW en Volvo zal nu wat moeten. Maar door er een cilinder af te halen.... Dat is 'm echt niet! :( Ik hou van die auto's maar dit ben ik met je eens man!
Volvo Harry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veluwe
Leeftijd: 60
Berichten: 48
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Volvo Car Group start met de productie van nieuwe motorenfamilie

 · 
Posted: 22.05.2013 - 16:54  ·  #9
Toch zijn de energielabels van MY 2013/2014 behoorlijk goed van de V70's.
-MY 2013 V70 D4 + D5 A label (alleen handgeschakeld)
-MY 2014 V70 D2 t/m D5 A label (inclusief geartronic!)
Voor mij één van de redenen om nú eens zo'n V70 te kopen, vóór de D3 waren het wel aardige innemers wat voor mij altijd een breekpunt was. De benzinemotoren, ben ik met jullie eens, zijn een ander verhaal.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Volvo Car Group start met de productie van nieuwe motorenfamilie

 · 
Posted: 22.05.2013 - 17:00  ·  #10
Met de diesels timmeren ze inderdaad behoorlijk aan de weg. En ja benzinemotoren is inderdaad een verhaal apart! :D Toch heb ik daar een gevleugelde uitspraak voor: Als je voordelig wilt rijden moet je geen Volvo willen rijden! Die van mij loopt tussen de 1 op 7 en 1 op 8. Maar ik neem het voor lief. Waarom? Het is een super fijne en sterke vijfcilinder! Deze met een klank waar ik af en toe nog graag even de radio voor uitzet! :lol: :lol: :love:
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Volvo Car Group start met de productie van nieuwe motorenfamilie

 · 
Posted: 22.05.2013 - 19:50  ·  #11
Duurzaam noemen ze dit met een mooi woord en iedereen moet eraan geloven, ook de Volvo liefhebber.
Helaas.... :(
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Volvo Car Group start met de productie van nieuwe motorenfamilie

 · 
Posted: 22.05.2013 - 19:56  ·  #12
Ik vraag me alleen af of het op de lange termijn dan ook nog wel zo duurzaam is... Ik bedoel.... Lopen die nieuwe ook nog 5 ton met gemak?? :(
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Volvo Car Group start met de productie van nieuwe motorenfamilie

 · 
Posted: 22.05.2013 - 20:19  ·  #13
Dat lijkt mij niet.
Deze motoren moeten veel harder werken.
Zeker niet bevorderlijk.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Volvo Car Group start met de productie van nieuwe motorenfamilie

 · 
Posted: 22.05.2013 - 20:20  ·  #14
Nou precies! En waar is dan de kracht van het merk gebleven? Kunnen we net zo goed een Chinees gaan rijden! :'( :devil: :sick: :(
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Volvo Car Group start met de productie van nieuwe motorenfamilie

 · 
Posted: 22.05.2013 - 20:35  ·  #15
In iedergeval wel een Passat.
Ze beginnen steeds algemener te worden.
Jammer.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0