Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 
 
 
 
 
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 08.08.2021 - 16:34  ·  #91
Quote door Wakkerewilly


Met legale snelheden op Nederlandse wegen is het gevraagde vermogen van de motor niet meer dan 40% van het beschikbare vermogen. Toch vindt de motor het fijn na de snelweg rit nog even na te koelen.
Abrupt de motor uitzetten zoals dat met start stop gebeurt is niet aan te bevelen.

Start stop is het gevolg van de milieu gekte die toegeslagen is bij constructeurs.
Metingen op het voorgeschreven testtraject tonen een iets lager verbruik wanneer de motor afgezet wordt bij stlstand van de auto.
Het komt in de plaats van het inmiddels niet meer toegestane afplakken van carrosserienaden, bandenspanning verhogen en dergelijke om het verbruik van de auto te verlagen.


Dan moet je de andere helft van mijn bericht ook even lezen :)

Quote

Ik zet wel serieuze vraagtekens bij hoe aardig dit voor je motor is. Als ik afga op mijn Toyota ervaringen dan geeft het starten (al dan niet rollend) een beste klap op de aandrijflijn wanneer de motor (vermoedelijk door een wat slome CVT) meteen op 5000 toeren gestart word en daar blijft hangen tot de wat slome CVT bijgebeend is.

Op mijn eigen Seat is het ook al geen groot succes, telkens bij koude motor afslaan en dan net niet snel genoeg opstarten om met het verkeer mee te komen is ronduit irritant en ook als ik de snelweg af kom met goed warme motor en turbo dan heb ik liever dat het ding gewoon blijft lopen. (Overigens bij het chippen is de stop/start uitgeschreven gelukkig)


Wat ik bedoelde te zeggen is dat (in elk geval voor mijzelf) de irritatie van het systeem wel meevalt omdat ik bijvoorbeeld in de situatie van Bigdog de motor toch niet gebruik. Maar dat staat (zoals wat ik daaronder schreef) los van wat de motor er zelf van vind.

Ik denk trouwens dat zoals Bartk aangeeft dit ook niet zozeer bij de constructeurs ligt, maar meer bij de overheid die de regels bepaald. Een goed voorbeeld daarvan is de 1.2 TDI Slowmotion zoals in mijn Ibiza. De Polo, Fabia en Ibiza waren puur gebouwd om maar aan alle regels te voldoen. Dat is VW gelukt, maar ik denk niet dat ze trots zijn op het eindresultaat.

En een heel andere discussie is dan weer hoe effectief al die regels zijn want zodra die auto's eenmaal besteld waren en de voordeeltjes berekend toen gingen al die rottige eco bandjes eronder weg voor fatsoenlijk spul en zodra het kon werden massaal de EGR's eruit gesloopt en werd de boel gechipt zodat er tenminste fatsoenlijk mee te rijden viel (ik ben ook schuldig overigens)

Ik heb het in een ander topic al eens aangehaald; ik ben erg benieuwd hoeveel beter al die regeltjes gaan zijn voor de toekomst. Want wat zou schadelijker zijn? Een auto met een 2.4 die 20 jaar mee gaat en wat meer uitstoot, of een nieuwe auto met een 1.0 eco blokje wat niet fatsoenlijk rijd en zich binnen een paar jaar dood werkt. En dan hebben we het nog even niet over het produceren en afvoeren van accu's. Dat feest gaan we met een paar jaar ook krijgen.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 08:57  ·  #92
Het voordeel van een BEV is dat ze qua aandrijving een heel stuk simpeler zijn (het laden en de accu's zelf is een heel ander verhaal) en niet warm hoeven te worden gereden, maar vooral dat het niet uitmaakt hoe die elektriciteit gemaakt wordt. Of het nou zon, wind, waterkracht of fossiel is. Als je de elektra uit fossiel haalt is de uitstoot veel beter te controleren.
Revisie en recycling van batterijen uit een Prius is al jaren goed geregeld, zie niet waarom dat met een BEV anders zal zijn.

Dit alles gezegd hebbende, een collega van me die de automarkt heel goed kent en zelf V70 rijdt heeft me uitgelegd dat de V70 veel waardevaster is dan een V90 of een nieuwe V60. Dus koester je V70.
MQ9
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 50
Berichten: 182
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 09:57  ·  #93
Quote door brinkie

Dit alles gezegd hebbende, een collega van me die de automarkt heel goed kent en zelf V70 rijdt heeft me uitgelegd dat de V70 veel waardevaster is dan een V90 of een nieuwe V60. Dus koester je V70.


Dat is een interessante. Ik zit nu naar de opvolger van de XC70 te kijken, die zou er begin volgend jaar eens moeten komen. Rij ook iets minder dan gepland, maar heb moeite afscheid te nemen van de D5.

Late XC70 van na 2013 komen voorbij maar ook jongere V90 CC. Toch loop ik niet warm voor de laatste. Misschien de veelheid aan tech die erop zit schrikt me af. Misschien maar beter overslaan en zien waar Volvo de komende jaren mee komt. Ik hoop iets als de XC70 maar dan elektrisch/Waterstof? We gaan het zien.

On Topic: Ik rij niet vaak 180. Maar zou wel zelf graag de keus willen maken of dat kan of niet.
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 720
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 10:51  ·  #94
Quote door MQ9

On Topic: Ik rij niet vaak 180. Maar zou wel zelf graag de keus willen maken of dat kan of niet.


Dit heb ik dus ook.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 12:14  ·  #95
Nou, dan haal je het eraf. Zo zullen velen ook gereageerd hebben ten tijde van de veiligheidsriem, toen Volvo die introduceerde in zijn auto's terwijl die nog niet verplicht was op veel plaatsen. "Ik wil zelf kunnen kiezen of ik hem omdoe en later 'ze moeten met niet betuttelen met dat herinneringstoontje' " Velen van ons rijden Volvo deels vanwege de veiligheidsnormen, dus ik kan het wel waarderen als een constructeur een keus maakt en deze durft door te voeren... maar ook nog wel dat ze die keus wellicht noodgedwongen wat hoger zetten dan ze misschien zouden willen omdat ze ook nog een commercieel bedrijf zijn wat auto's moet verkopen om te kunnen blijven bestaan. Dus dat ze niet al te rigoreus te werk gaan begrijp ik wel. Ik rij nooit harder dan 180 en zowat de enige plek op de wereld waar dat mag / kan op de openbare weg is Duitsland, dus globally bekeken is het een beetje een non-issue, de meeste auto's worden niet in of vlakbij Duitsland verkocht.
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 720
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 12:22  ·  #96
Zeker, ik snap de moedige stap van Volvo wel en kan het ook waarderen. Echter er zijn momenten dat ik toch weleens wat harder rijdt, dat zijn dan de rustige uurtjes in Duitsland. Dus wil ik graag de keuze hebben. Ik ben ook niet de jongste meer, dus die momenten zijn steeds schaarster ;)
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 720
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 12:23  ·  #97
Maar ik moet eerst nog wat sparen voordat ik een Volvo kan kopen die op 180 km/u begrensd is :)
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 12:32  ·  #98
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 13:18  ·  #99
Quote door Bolbo

Nou, dan haal je het eraf. Zo zullen velen ook gereageerd hebben ten tijde van de veiligheidsriem, toen Volvo die introduceerde in zijn auto's terwijl die nog niet verplicht was op veel plaatsen. "Ik wil zelf kunnen kiezen of ik hem omdoe en later 'ze moeten met niet betuttelen met dat herinneringstoontje' " Velen van ons rijden Volvo deels vanwege de veiligheidsnormen, dus ik kan het wel waarderen als een constructeur een keus maakt en deze durft door te voeren... maar ook nog wel dat ze die keus wellicht noodgedwongen wat hoger zetten dan ze misschien zouden willen omdat ze ook nog een commercieel bedrijf zijn wat auto's moet verkopen om te kunnen blijven bestaan. Dus dat ze niet al te rigoreus te werk gaan begrijp ik wel. Ik rij nooit harder dan 180 en zowat de enige plek op de wereld waar dat mag / kan op de openbare weg is Duitsland, dus globally bekeken is het een beetje een non-issue, de meeste auto's worden niet in of vlakbij Duitsland verkocht.

Ik vind het gewoon slap beargumenteerd. Maak dan ook geen auto's met +100 pk of van +2000 kg
MQ9
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 50
Berichten: 182
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 13:22  ·  #100
Quote door Gimle

Maar ik moet eerst nog wat sparen voordat ik een Volvo kan kopen die op 180 km/u begrensd is :)


Wat hij zegt.

Ga ik me voorlopig er ook maar niet druk over maken.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 13:28  ·  #101
Ik verbaas me eigenlijk al jaren dat er nog steeds al dit soort dagelijkse auto's worden verkocht , die ver tot 2xboven de toegestane snelheid kunnen , wordt tijd dat ze het gaan doorvoeren , gewoon max 120km/h en klaar , scheelt een hoop ongelukken , meeste ongelukken komen door snelheidsverschil en verkeerd inschatten daarvan (op de snelweg), in Duitsland zijn de plannen ook al ver gevorderd om een limit in te stellen , dus hoef je het daar dadelijk ook niet meer voor te doen .

Zal me een hoop ergernis besparen in mijn geval dan .
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 13:36  ·  #102
Ladingen ongevallen hebben als oorzaak niet opletten.
Mobieltjes, de radio, ruzie met de vrouw,/man, makeup op doen

We zijn met van alles bezig ipv met auto rijden.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 13:40  ·  #103
Quote door hermanusb

Ladingen ongevallen hebben als oorzaak niet opletten.
Mobieltjes, de radio, ruzie met de vrouw,/man, makeup op doen

We zijn met van alles bezig ipv met auto rijden.


Zeker mee eens , die had ik niet genoemd , omdat het niets met autorijden te doen heeft , maar vooral met niet autorijden te maken heeft .

Er zullen er ook nog wel een paar komen , met , ik rij veel beter als ik hard rij , omdat ik dan beter oplet etc etc , en dan ook gewoon in 10 uur maar 2x stoppen , maar is een cursus fysiologische en psychologische aspecten van het menselijke lichaam doen .
Zal voor een hoop erg verhelderend zijn denk ik , nu zijn we niet allemaal helemaal gelijk , maar veel scheelt er niet aan .
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1389
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 13:47  ·  #104
ach ja...ik kom toch nooit boven de 140....de koets schijnt 250/260 te kunnen.
Het zal wel los lopen...
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 14:31  ·  #105
Quote door [-Tom-]

Quote door Bolbo

Nou, dan haal je het eraf. Zo zullen velen ook gereageerd hebben ten tijde van de veiligheidsriem, toen Volvo die introduceerde in zijn auto's terwijl die nog niet verplicht was op veel plaatsen. "Ik wil zelf kunnen kiezen of ik hem omdoe en later 'ze moeten met niet betuttelen met dat herinneringstoontje' " Velen van ons rijden Volvo deels vanwege de veiligheidsnormen, dus ik kan het wel waarderen als een constructeur een keus maakt en deze durft door te voeren... maar ook nog wel dat ze die keus wellicht noodgedwongen wat hoger zetten dan ze misschien zouden willen omdat ze ook nog een commercieel bedrijf zijn wat auto's moet verkopen om te kunnen blijven bestaan. Dus dat ze niet al te rigoreus te werk gaan begrijp ik wel. Ik rij nooit harder dan 180 en zowat de enige plek op de wereld waar dat mag / kan op de openbare weg is Duitsland, dus globally bekeken is het een beetje een non-issue, de meeste auto's worden niet in of vlakbij Duitsland verkocht.

Ik vind het gewoon slap beargumenteerd. Maak dan ook geen auto's met +100 pk of van +2000 kg


Ik vind het net zo'n slap argument om harder dan 180 te rijden alleen maar omdat je het wilt of dat het kan.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0