Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 
 
 
 
 
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 14:32  ·  #106
Quote door olaf

Ik verbaas me eigenlijk al jaren dat er nog steeds al dit soort dagelijkse auto's worden verkocht , die ver tot 2xboven de toegestane snelheid kunnen , wordt tijd dat ze het gaan doorvoeren , gewoon max 120km/h en klaar , scheelt een hoop ongelukken , meeste ongelukken komen door snelheidsverschil en verkeerd inschatten daarvan (op de snelweg), in Duitsland zijn de plannen ook al ver gevorderd om een limit in te stellen , dus hoef je het daar dadelijk ook niet meer voor te doen .

Zal me een hoop ergernis besparen in mijn geval dan .


Dit is de zelfde discussie als "guns kill people". Ik vind dat men eens op moet houden met het eindeloze betuttelen.

Je stelt nu ook dat ongelukken door snelheidsverschil komen door mensen die te hard rijden, maar zo eenzijdig is het niet. De wegen zijn vol met mensen die onzeker achter het stuur kruipen en fors langzamer rijden dan de toegestane maximale snelheid. Ben ik bij 110 gevaarlijker dan iemand die op een 100 weg amper de 80 aantikt? (met als gevolg dat de hardrijders weer op de gekste plekken en manieren in gaan halen)

De overheid kan beter inzetten op fatsoenlijke infra, handhaving en zorgen dat niet iedereen bij een pakje boter een rijbewijs krijgt en dat opa en oma van 83 met de caravan iemand platrijden omdat het zicht en reactie vermogen toch niet zo geweldig meer is of tegen de richting in de snelweg oprijden omdat oma de kaart ondersteboven houd.
BraboFrits
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 68
Berichten: 368
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 14:44  ·  #107
Quote door headlight

Quote door olaf

Ik verbaas me eigenlijk al jaren dat er nog steeds al dit soort dagelijkse auto's worden verkocht , die ver tot 2xboven de toegestane snelheid kunnen , wordt tijd dat ze het gaan doorvoeren , gewoon max 120km/h en klaar , scheelt een hoop ongelukken , meeste ongelukken komen door snelheidsverschil en verkeerd inschatten daarvan (op de snelweg), in Duitsland zijn de plannen ook al ver gevorderd om een limit in te stellen , dus hoef je het daar dadelijk ook niet meer voor te doen .

Zal me een hoop ergernis besparen in mijn geval dan .


Dit is de zelfde discussie als "guns kill people". Ik vind dat men eens op moet houden met het eindeloze betuttelen.

Je stelt nu ook dat ongelukken door snelheidsverschil komen door mensen die te hard rijden, maar zo eenzijdig is het niet. De wegen zijn vol met mensen die onzeker achter het stuur kruipen en fors langzamer rijden dan de toegestane maximale snelheid. Ben ik bij 110 gevaarlijker dan iemand die op een 100 weg amper de 80 aantikt? (met als gevolg dat de hardrijders weer op de gekste plekken en manieren in gaan halen)

De overheid kan beter inzetten op fatsoenlijke infra, handhaving en zorgen dat niet iedereen bij een pakje boter een rijbewijs krijgt en dat opa en oma van 83 met de caravan iemand platrijden omdat het zicht en reactie vermogen toch niet zo geweldig meer is of tegen de richting in de snelweg oprijden omdat oma de kaart ondersteboven houd.

Er zijn inderdaad erg veel bar slechte verkeersdeelnemers. Daar reken ik ook zeker de kneuzen onder die al rijdend alleen met hun mobieltje bezig zijn. Duidelijk gevalletje geen verantwoordelijkheidsbesef en dus ongeschikt als bestuurder.

Wat dat betreft wordt het over een aantal jaren stukken veiliger als autonoom rijden standaard/verplicht is.
Tot die tijd wil ik zelf nog even genieten achter het stuur.
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 720
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 14:44  ·  #108
Quote door olaf

Ik verbaas me eigenlijk al jaren dat er nog steeds al dit soort dagelijkse auto's worden verkocht , die ver tot 2xboven de toegestane snelheid kunnen , wordt tijd dat ze het gaan doorvoeren , gewoon max 120km/h en klaar , scheelt een hoop ongelukken , meeste ongelukken komen door snelheidsverschil en verkeerd inschatten daarvan (op de snelweg), in Duitsland zijn de plannen ook al ver gevorderd om een limit in te stellen , dus hoef je het daar dadelijk ook niet meer voor te doen .

Zal me een hoop ergernis besparen in mijn geval dan .


Mijn inziens is het dan beter om de factor bestuurder weg te nemen. Gewoon alleen maar auto's die autonoom kunnen rijden. Geen ongelukken meer door snelheidsovertredingen. En sowieso minder ongelukken, ik denk dat auto's steeds beter auto kunnen rijden.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 15:08  ·  #109
Quote door Wimwerf

Quote door [-Tom-]

Quote door Bolbo

Nou, dan haal je het eraf. Zo zullen velen ook gereageerd hebben ten tijde van de veiligheidsriem, toen Volvo die introduceerde in zijn auto's terwijl die nog niet verplicht was op veel plaatsen. "Ik wil zelf kunnen kiezen of ik hem omdoe en later 'ze moeten met niet betuttelen met dat herinneringstoontje' " Velen van ons rijden Volvo deels vanwege de veiligheidsnormen, dus ik kan het wel waarderen als een constructeur een keus maakt en deze durft door te voeren... maar ook nog wel dat ze die keus wellicht noodgedwongen wat hoger zetten dan ze misschien zouden willen omdat ze ook nog een commercieel bedrijf zijn wat auto's moet verkopen om te kunnen blijven bestaan. Dus dat ze niet al te rigoreus te werk gaan begrijp ik wel. Ik rij nooit harder dan 180 en zowat de enige plek op de wereld waar dat mag / kan op de openbare weg is Duitsland, dus globally bekeken is het een beetje een non-issue, de meeste auto's worden niet in of vlakbij Duitsland verkocht.

Ik vind het gewoon slap beargumenteerd. Maak dan ook geen auto's met +100 pk of van +2000 kg


Ik vind het net zo'n slap argument om harder dan 180 te rijden alleen maar omdat je het wilt of dat het kan.


Hoezo, dat is toch juist een legitieme reden en een perfect argument?
'Hier, we hebben deze space shuttle gebouwd, maar je mag er alleen maar een rondje boven Terlet mee vliegen'
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 15:28  ·  #110
Quote door V70R^2

Voor de 1 is 100km/h prima want zuinig, maar persoonlijk vind ik 170 a 180km/h op een lange rustige rit een fijne kruissnelheid. Je bent een stuk frisser en alerter onderweg en het scheeld enorm veel tijd.

Als dat dan de max al is is het nogal frustrerend wanneer je wel een keertje gas wil geven.. Het hoeft geen 300km/h+ te gaan, maar als de situatie het toe laat dan is 250km/h wel leuk om even lekker door te rijden.


Hoge snelheden hebben zelfs in Duitsland weinig zin. De reistijd wordt er nauwelijks door beïnvloed.
Blijft over het sensationele gevoel dat snelheden boven de 200 km/h opleveren.
Niet te versmaden maar verder niet echt van belang. De reistijd wordt voor een belangrijk deel bepaald door files al dan niet veroorzaakt door wegwerkzaamheden.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 16:50  ·  #111
Quote door headlight

Quote door olaf

Ik verbaas me eigenlijk al jaren dat er nog steeds al dit soort dagelijkse auto's worden verkocht , die ver tot 2xboven de toegestane snelheid kunnen , wordt tijd dat ze het gaan doorvoeren , gewoon max 120km/h en klaar , scheelt een hoop ongelukken , meeste ongelukken komen door snelheidsverschil en verkeerd inschatten daarvan (op de snelweg), in Duitsland zijn de plannen ook al ver gevorderd om een limit in te stellen , dus hoef je het daar dadelijk ook niet meer voor te doen .

Zal me een hoop ergernis besparen in mijn geval dan .


Dit is de zelfde discussie als "guns kill people". Ik vind dat men eens op moet houden met het eindeloze betuttelen.

Je stelt nu ook dat ongelukken door snelheidsverschil komen door mensen die te hard rijden, maar zo eenzijdig is het niet. De wegen zijn vol met mensen die onzeker achter het stuur kruipen en fors langzamer rijden dan de toegestane maximale snelheid. Ben ik bij 110 gevaarlijker dan iemand die op een 100 weg amper de 80 aantikt? (met als gevolg dat de hardrijders weer op de gekste plekken en manieren in gaan halen)

De overheid kan beter inzetten op fatsoenlijke infra, handhaving en zorgen dat niet iedereen bij een pakje boter een rijbewijs krijgt en dat opa en oma van 83 met de caravan iemand platrijden omdat het zicht en reactie vermogen toch niet zo geweldig meer is of tegen de richting in de snelweg oprijden omdat oma de kaart ondersteboven houd.

:lol: :lol:

Als je ziet wat er tegenwoordig van de rijscholen af komt is ook om te janken. Kennis van je omgeving is er niet omdat ze geleerd wordt om op een TomTom te rijden. En aan het einde van de rit wordt er gevraagd waarom die je route gereden hebt? "De TomTom hef zegt dat........ "

Nee, de handhaving zou wat dat aangaat veel en veel beter moeten, zo gaat het hem niet worden in elk geval.
En die sleepkeukens -al dan niet getrokken- zou je gewoon van de weg af moeten halen. "Niet te hard deur de bocht Hennik, aans schoeft mie de pot'n en pan'n deur de kassies henne! "
Sowieso valt mij op dat die 3 cilinder grasmaaier motor auto's geen gang meer in zit, ze zijn verdikkie 3 kilometer nodig om op de 80 km/h uit te komen..... :-/

Maar O.T.: tegen die tijd dat ik zo'n Volvo kopen kan is die begrenzing door de vorige eigenaren er al lang afgehaald :D
Mistique
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 45
Berichten: 141
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 16:55  ·  #112
Quote door Gimle

Mijn inziens is het dan beter om de factor bestuurder weg te nemen. Gewoon alleen maar auto's die autonoom kunnen rijden.
Geen ongelukken meer door snelheidsovertredingen. En sowieso minder ongelukken, ik denk dat auto's steeds beter auto kunnen rijden.



Succes in een goede sneeuwbui waar de weg niet meer te zien is, en de camera's/sensoren ondergesneeuwd zijn.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 17:15  ·  #113
Quote door Mistique

Succes in een goede sneeuwbui waar de weg niet meer te zien is, en de camera's/sensoren ondergesneeuwd zijn.


Ik kan je uit eigen ervaring zeggen zeggen dat Volvo dat nu al best goed onder de knie heeft...
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 17:55  ·  #114
Quote door V70R^2

Voor de 1 is 100km/h prima want zuinig, maar persoonlijk vind ik 170 a 180km/h op een lange rustige rit een fijne kruissnelheid. Je bent een stuk frisser en alerter onderweg en het scheeld enorm veel tijd.

Als dat dan de max al is is het nogal frustrerend wanneer je wel een keertje gas wil geven.. Het hoeft geen 300km/h+ te gaan, maar als de situatie het toe laat dan is 250km/h wel leuk om even lekker door te rijden.


Precies. Maar eens naar een ander merk kijken. Volvo heeft ook al geen prettige motoren meer. Gelukkig zijn er nog genoeg merken met 6 of 8 cilinder motoren. Misschien weer zon prettige Lexus V8........ :D
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 18:50  ·  #115
Die 180km/h is misschien nieteens meer dan een hele leuke truc om garantie/ veiligheidseisen te ontlopen voor ander gebruik dan deze beperkte snelheid.
Gezien alles uit China komt en het proces omtrent de fabricage IMHO al zodanig vervuilend is..
Als milieu en moraal al mee zouden spelen was dat wel de laatste plek op aarde om te gaan fabriceren.

Het zal wel weer allemaal om geld draaien, en dat hebben ze leuk weten te verbloemen als vooruitstrevend en duurzaam zijn..
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 18:56  ·  #116
Quote door Wakkerewilly

Hoge snelheden hebben zelfs in Duitsland weinig zin. De reistijd wordt er nauwelijks door beïnvloed.
Blijft over het sensationele gevoel dat snelheden boven de 200 km/h opleveren.
Niet te versmaden maar verder niet echt van belang. De reistijd wordt voor een belangrijk deel bepaald door files al dan niet veroorzaakt door wegwerkzaamheden.


Akkoord dat het de laatste tijd wel wat tegen begint te vallen, maar ik heb vaak genoeg ruim een uur boven de 210 kunnen rijden in Duitsland en een uurtje 210 vs 100 en dan merk je het echt wel op je reistijd hoor.

En in Nederland als ik een ritje van bijvoorbeeld Groningen naar Roosendaal heb dan scheelt het ook best wat tijd om de cruise op 140 te hebben staan ipv 100. Buiten de spits lukt het prima om de snelheid ruim boven de 120 te houden zonder mij al te lomp te gedragen.

Quote door BBS


:lol: :lol:

Als je ziet wat er tegenwoordig van de rijscholen af komt is ook om te janken. Kennis van je omgeving is er niet omdat ze geleerd wordt om op een TomTom te rijden. En aan het einde van de rit wordt er gevraagd waarom die je route gereden hebt? "De TomTom hef zegt dat........ "

Nee, de handhaving zou wat dat aangaat veel en veel beter moeten, zo gaat het hem niet worden in elk geval.
En die sleepkeukens -al dan niet getrokken- zou je gewoon van de weg af moeten halen. "Niet te hard deur de bocht Hennik, aans schoeft mie de pot'n en pan'n deur de kassies henne! "
Sowieso valt mij op dat die 3 cilinder grasmaaier motor auto's geen gang meer in zit, ze zijn verdikkie 3 kilometer nodig om op de 80 km/h uit te komen..... :-/

Maar O.T.: tegen die tijd dat ik zo'n Volvo kopen kan is die begrenzing door de vorige eigenaren er al lang afgehaald :D


:lol: Nu snap ik meteen hoe ik steeds met 70 achter een sleurhut zit te hikken waar doodleuk een "100" sticker achterop staat.

Naast dat die grasmaaiers inderdaad niet bijster ruim bemeten zijn voor de auto's waar ze ingelepeld worden ligt het ook aan de manier van rijles krijgen. Met dat fijne nieuwe rijden krijg je geen enkele auto van zijn plek af.

(Offtopic: Mijn broertje had net zijn rijbewijs en zat vol met allerlei onzin die met rijles was verteld. Zo was hij er heilig van overtuigd dat toeren maken echt heel slecht is en je zeker een diesel nooit boven de 2500 toeren mag hebben. De arme jongen heeft echt 7 kleuren gescheten toen ik daarop mijn bulderende 3 cilindertje plakgas in zn 2 een rotonde overschoof)
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 21:37  ·  #117
Zou zeggen bewaar dit en lees het is terug als je wat ouder bent .
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 09.08.2021 - 22:07  ·  #118
BraboFrits
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 68
Berichten: 368
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 10.08.2021 - 09:27  ·  #119
Quote door BBS

En die sleepkeukens -al dan niet getrokken- zou je gewoon van de weg af moeten halen.

Ja zeg, bekijk het ff 8-)
Ik ben met de sleurhut achter de XC90 vlotter dan menig andere automobiloot zonder.
En op de snelweg CC op 95, vrachtwagens inhalen alleen als dat kan zonder al te veel hinder voor de rest...

Kortom, laten we een beetje rekening met elkaar houden, dan gaat het prima.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Volvo gaat de snelheid begrezen op 180 km/h vanaf 2021

 · 
Posted: 10.08.2021 - 09:40  ·  #120
 
Selected quotes for multi-quoting:   0