Volvo S60 ervaring veerpootbrug

Ben benieuwd

 
 
 
 
 
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Volvo S60 ervaring veerpootbrug

 · 
Posted: 22.12.2019 - 17:09  ·  #1
Jongens,

Gewoon een vraagje tussen door, na me vraag over het overhellen (ander topic) kwam ook de woorden veerpootbrug voorbij. Nu ben ik benieuwd wat de voordelen er van zijn en wat dat zoal doet en wat jullie ervaringen zijn. Heb wel wat topics er overgelezen maar meeningen kunnen verandere. ;)
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2033
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Volvo S60 ervaring veerpootbrug

 · 
Posted: 22.12.2019 - 18:47  ·  #2
Veerpootbrug doet niet zoveel, bij een zwakke koets kan de stuurreactie iets scherper worden, maar over het algemeen doet het niets voor de wegligging.

Er 1 monteren is sowieso wel een goed idee, beetje meer stijfheid tussen de veerpoten is altijd wenselijk.

Zelf heb ik ook op enkele wagens die dikke IPD sway-bars zitten, dat doet wel bijzonder veel, dat is beste investering in het onderstel die je kunt maken.

Zelfs met standaard ophanging gaat het weggedrag er enorm op voorruit, zonder enigsinds comfort in te leveren.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Volvo S60 ervaring veerpootbrug

 · 
Posted: 22.12.2019 - 22:17  ·  #3
Mijn ervaring is, dat de stuurbewegingen directer/exacter zijn geworden na de montage van de veerpootbrug. Grotendeels huisvlijt/bevriende werkplaats, maar best lastig omdat de brug, waaraan de reactiesteun van de motor is vastzit, weinig ruimte laat.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Volvo S60 ervaring veerpootbrug

 · 
Posted: 22.12.2019 - 23:59  ·  #4
Quote

Mijn ervaring is, dat de stuurbewegingen directer/exacter zijn geworden na de montage van de veerpootbrug. Grotendeels huisvlijt/bevriende werkplaats, maar best lastig omdat de brug, waaraan de reactiesteun van de motor is vastzit, weinig ruimte laat.


Ik blijf bij mijn mening dat zolang er géén doorgelaste rolkooi in de auto zit die ook doorloopt naar de veerpoten de auto er niets beter op zal worden.
Er zijn driehoeken nodig om vervorming/torderen tegen te gaan. Ik zie niet in dat een stang van veerpoot naar veerpoot een driehoek vormt.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2033
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Volvo S60 ervaring veerpootbrug

 · 
Posted: 23.12.2019 - 01:40  ·  #5
Uiteraard is zo'n kooi de beste oplossing, maar je doet een beetje overdramatisch, het heeft zeker wel zin/nut. Daarbij, enkel door lassen van de huidige carrosserie waar nu de focus ligt op kreukelzone en comfort, doet datzelfde.

En, de bekende paddenstoel welke zonder VPB ontstaat bij veel wagens, en ook onze Volvo's, zijn gebaat bij iets meer stijfheid, de voordeligste en meest gunstige beginplek is de VPB, daarna een mooie brace op subframe/carrosserie onderaan

Quote door Steve

Quote

Mijn ervaring is, dat de stuurbewegingen directer/exacter zijn geworden na de montage van de veerpootbrug. Grotendeels huisvlijt/bevriende werkplaats, maar best lastig omdat de brug, waaraan de reactiesteun van de motor is vastzit, weinig ruimte laat.


Ik blijf bij mijn mening dat zolang er géén doorgelaste rolkooi in de auto zit die ook doorloopt naar de veerpoten de auto er niets beter op zal worden.
Er zijn driehoeken nodig om vervorming/torderen tegen te gaan. Ik zie niet in dat een stang van veerpoot naar veerpoot een driehoek vormt.
ed-oorklep
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 245
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Volvo S60 ervaring veerpootbrug

 · 
Posted: 24.12.2019 - 01:19  ·  #6
Precies,

Logischerwijs is dit:

|___|

Minder stijf dan dit (zeker omdat de veerpoten grote kokers en geen sprietjes zijn):

____
|___|

Maar driehoeken zijn nóg een stuk sterker uiteraard.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik op mijn oude V40 de veerpootbrug goed merkte, maar in de V70 eigenlijk nauwelijks. Verschil is wel dat in de V40 een standaard ophanging zat en de V70 al verlagingsveren heeft, die uiteraard ook invloed hebben op het geheel.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Volvo S60 ervaring veerpootbrug

 · 
Posted: 25.12.2019 - 11:12  ·  #7
Stoute schoene aangetrokken en bod gedaan op een veerpootbrug op marktplaats. Voor een paar tientjes gehaald en al gemonteerd.

Uitslag, had ik veel eerder moeten doen. Auto voelt veel zekerder aan. Nu wachte op me achter brug 😊
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Volvo S60 ervaring veerpootbrug

 · 
Posted: 02.01.2020 - 21:18  ·  #8
Zo ziet de veerpoot brug er aan de voorzijde uit. Weinig spannends. Maar vindt t best leuk staan.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Volvo S60 ervaring veerpootbrug

 · 
Posted: 02.01.2020 - 22:21  ·  #9
Quote door VOLVOSCHEURDER

Stoute schoene aangetrokken en bod gedaan op een veerpootbrug op marktplaats. Voor een paar tientjes gehaald en al gemonteerd.

Uitslag, had ik veel eerder moeten doen. Auto voelt veel zekerder aan. Nu wachte op me achter brug 😊


^_^
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2033
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Volvo S60 ervaring veerpootbrug

 · 
Posted: 02.01.2020 - 23:49  ·  #10
Quote door VOLVOSCHEURDER

Stoute schoene aangetrokken en bod gedaan op een veerpootbrug op marktplaats. Voor een paar tientjes gehaald en al gemonteerd.

Uitslag, had ik veel eerder moeten doen. Auto voelt veel zekerder aan. Nu wachte op me achter brug 😊


als je al zo enthousiast raakt van een simpele VPB, dan moet je echt voor de IPD sways gaan.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0