Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 
 
 
 
 
Fenna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 35
Geregistreerd: 10 / 2020
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 15.12.2020 - 10:55  ·  #16
Hallo Robert,

Ik twijfel even of ik de reply-functie goed gebruik, dat snap ik nog niet helemaal op dit forum, maar goed.

Dank je voor je uitgebreide reactie en handige tips!

De auto is als jonggebruikte auto (met 5000 km) bij Volvo Verkerk binnengekomen, daarna twee keer van eigenaar verwisseld, aldus verkoper. Soms vraag ik mij ook af of de 2,5T motor niet teveel van het goede is (gezien onze autohistorie, nu een Clio...), maar het gevoel wil ook wat en naar mijn idee ga ik voor 'the real deal' met deze motor.

Ik ga ervanuit dat de proefrit donderdag niet meer doorgaat, jammer want was eigenlijk weleens benieuwd naar hoe een en ander rijdt.

het sportieve uiterlijk had eigenlijk van mij niet perse gehoeven, dus misschien is dit toch niet ene echte match. Vriendlief is wel gecharmeerd van dit exemplaar, maar ik ben thuis de CFO Mobiliteit...:-)

Quote door brinkie

Van een Clio Estate naar een V70 is wel een hele grote vooruitgang (in alle opzichten). Deze heeft dan ook nog eens de vijfcilinder turbomotor met 200 pk. Op "mijn" site staan grotere foto's dan die van de dealersite :) https://www.viabovag.nl/auto/v…en-6ov1kz0

Ik heb niet bijster goede ervaringen met een andere vestiging van deze dealer, hopelijk zijn ze in Bilthoven wat vriendelijker. De auto heeft al 4 eigenaren gehad (nieuw verkocht als huurauto, daarna importeur, ik vermoed een demonstratiewagen van Volvo maar dat kan ik mis hebben) , dus of deze dealer al het onderhoud heeft uitgevoerd is de vraag, maar het is wel heel tof om te weten dat er uitgebreide historie is. Koppeling al vervangen bij 172000 en een trekhaak, ik vermoed dat de auto veel getrokken heeft! Check of de rubbers in de achterwielophanging al vervangen zijn, want dat is een kwaal van dit model. Check bij de proefrit of de interieurventilator zonder piepen draait (langzaam de snelheid veranderen van de ventilator door aan de draaiknop te draaien), check of de stoelverwarming nog werkt en vraag een uitdraai aan van de storingen in VIDA. Je mag ook wel een proefrit naar hier (Houten) maken dan lees ik 'm voor je uit. Gegarandeerd dat de Interior Air Quality Sensor kaduuk is, niet dat het veel uitmaakt (sluit automatisch de ventilatie af als je bijvoorbeeld een wolk uitlaatgas in rijdt) maar die dingen kosten 200 euro per stuk en het is een rotklus om te vervangen, dus dat is leuk voor de onderhandelingen. Het vervangen van de ventilator is nog veel duurder (want dashboard moet uit elkaar) dus dat moet je echt even goed controleren. Verder moet met 18" velgen de vering echt strak aanvoelen, als het week en deinerig voelt is er iets mis.
Wat me verder opvalt, er zitten nogal wat "sportieve" opties aan (18" velgen en een achterspoiler), daar moet je van houden. In plaats van een bagagerolhoes en een uittrekbaar bagagenet zit er een (wegklapbaar) hondenrek in.
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 15.12.2020 - 11:05  ·  #17
Die 2.5T is heerlijk, ik kom uit een Qashqai en als ik de V70 de sporen geef ben ik een grote glimlach :D
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2197
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 15.12.2020 - 11:43  ·  #18
Quote door Fenna

Ik twijfel even of ik de reply-functie goed gebruik, dat snap ik nog niet helemaal op dit forum, maar goed.

Het leest het handigst als je onderaan de quote antwoordt ;-)
Quote

Dank je voor je uitgebreide reactie en handige tips!

De auto is als jonggebruikte auto (met 5000 km) bij Volvo Verkerk binnengekomen, daarna twee keer van eigenaar verwisseld, aldus verkoper. Soms vraag ik mij ook af of de 2,5T motor niet teveel van het goede is (gezien onze autohistorie, nu een Clio...), maar het gevoel wil ook wat en naar mijn idee ga ik voor 'the real deal' met deze motor.

Ik ga ervanuit dat de proefrit donderdag niet meer doorgaat, jammer want was eigenlijk weleens benieuwd naar hoe een en ander rijdt.

het sportieve uiterlijk had eigenlijk van mij niet perse gehoeven, dus misschien is dit toch niet ene echte match. Vriendlief is wel gecharmeerd van dit exemplaar, maar ik ben thuis de CFO Mobiliteit...:-)

Dat is wekt vertrouwen, een onderhoudshistorie die vrijwel volledig bekend is. Van wat ik begrepen heb, zijn de showrooms tot 19 januari gesloten, maar een proefrit-aan-huis is wel toegestaan. Dus je kunt het dealerbedrijf benaderen en vragen of ze de auto naar Utrecht brengen. Mocht het echt bevallen, kun je een aankoopkeuring laten doen bij een onafhankelijk bedrijf, werkplaatsen zijn namelijk wel gewoon open.

Laat je niet afschrikken door het uiterlijk en ga er beslist eens mee rijden, want samen met mijn CFO Mobilitieit (die in real life ook CFO is :lol:) heb ik nooit een proefrit met een 2.5T gemaakt, omdat die er destijds domweg niet waren binnen een uur rijden vanuit Utrecht, behalve die bij Verkerk in Houten, maar die was al verkocht toen we een proefrit wilden maken. Je referentiekader is een kleinere auto, juist dan wil je eigenlijk iets want niet lomp en zwaar aanvoelt, maar gewoon gaat als je gas geeft. Parkeersensoren zijn trouwens wel een must (die zitten erop bij deze V70), de navigatie zou ik me niet druk om maken want de laatste update is 3 jaar oud en er komen geen nieuwe meer.
rfs88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Susteren
Berichten: 105
Geregistreerd: 10 / 2020
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 15.12.2020 - 14:47  ·  #19
Deze koets vraagt om een degelijk aantal NM's en PK's omdat hij toch rond de 1500/1600kg zit ongeladen.
Ik heb in het verleden ervaring gehad met 2.4 140pk en 170pk (S60 2002, V70n 2001, V70 classic 2000), de 170pk was echt wel een stuk beter maar een 2.0 benzine lijkt mij erg zwak. De oude 2.4 ongeblazen had nog redelijk wat NM door de 5 cilinder, de nieuwere 2.0 4 cilinder heeft 'maar' 190NM.

Als je met beiden gaat proefrijden dan ga je zeker voor de 2.5T ;)
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2197
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 15.12.2020 - 16:05  ·  #20
Niet alleen dat, de 2.0 is een Japanse motor waarbij het koppel pas echt los komt bij hogere toerentallen en voor het maximaal vermogen moet je de motor 6000 toeren laten maken. De 2.0 heeft daarom een vijfbak, de 2.5T een zesbak want dankzij de turbo levert die al maximaal koppel bij 1750 toeren. Klein voordeeltje: de 2.0 weegt "slechts" 1463 kg ongeladen, de 2.5T is 100 kg zwaarder. ;)
Leon_Steyns
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 491
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 15.12.2020 - 19:15  ·  #21
Ik onderschrijf volledig de pleidooien voor meer potentie (en de voorkeur had je zelf ook al): je kunt beter wat over hebben, dan iets te kort...
Zelf zou ik zo’n bedrag niet snel neerleggen voor een auto, maar ik ben zeker geen goede referentie met een “nieuwste” Volvo die binnenkort twintig wordt.
Succes met de keuze!
Welke keuze je ook maakt, garage Polter is absoluut aanbevelenswaardig. Ik rijd er met plezier een heel eind naar toe voor onderhoud, met een al jaren super-betrouwbare wagen als resultaat.
falconseville
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 54
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 15.12.2020 - 20:18  ·  #22
Hi Fenna - het toeval wil dat de V70 2.5T bij Verkerk de auto is die mijn overbuurvrouw recent heeft ingeruild voor een Volvo XC40. Ik heb deze auto dus zeer regelmatig zien rijden en daar vielen mij altijd twee dingen bij op: er werd altijd rustig mee gereden en de auto zag er altijd gepoetst uit. Nu ken ik deze overbuurvrouw niet echt, maar als ik een profiel mag maken dan is het een wat oudere vrouw (60 a 70jr), rustige rijder die zeker niet zelf aan haar auto heeft lopen klussen. Een aanhangwagen heb ik er nooit achter gezien. Ik heb zelf ook weleens naar deze auto gekeken maar heeft helaas geen automaat. Anders zou ik hem zeer zeker overwegen.

Ik heb overigens een beperkte maar positieve ervaring bij Verkerk in Bilthoven, specifiek met die verkoper (Robert) die ook bij de advertentie vermeld staat. Hij heeft mij geholpen toen ik wat lease mogelijkheden voor een XC40 en V60 zat te bekijken en het is een vriendelijke, eerlijke man.

Als ik jou was zou ik proberen alsnog een proefrit te maken want het lijkt mij een geweldige auto.
Fenna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 35
Geregistreerd: 10 / 2020
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 16.12.2020 - 20:23  ·  #23
Quote door falconseville

Hi Fenna - het toeval wil dat de V70 2.5T bij Verkerk de auto is die mijn overbuurvrouw recent heeft ingeruild voor een Volvo XC40. Ik heb deze auto dus zeer regelmatig zien rijden en daar vielen mij altijd twee dingen bij op: er werd altijd rustig mee gereden en de auto zag er altijd gepoetst uit. Nu ken ik deze overbuurvrouw niet echt, maar als ik een profiel mag maken dan is het een wat oudere vrouw (60 a 70jr), rustige rijder die zeker niet zelf aan haar auto heeft lopen klussen. Een aanhangwagen heb ik er nooit achter gezien. Ik heb zelf ook weleens naar deze auto gekeken maar heeft helaas geen automaat. Anders zou ik hem zeer zeker overwegen.

Ik heb overigens een beperkte maar positieve ervaring bij Verkerk in Bilthoven, specifiek met die verkoper (Robert) die ook bij de advertentie vermeld staat. Hij heeft mij geholpen toen ik wat lease mogelijkheden voor een XC40 en V60 zat te bekijken en het is een vriendelijke, eerlijke man.

Als ik jou was zou ik proberen alsnog een proefrit te maken want het lijkt mij een geweldige auto.



Dank je voor je reactie en wat een toeval! Toen ik afgelopen maandag belde en wat vragen stelde vertelde de verkoper (Gerrit) waarom de vorige eigenaresse, een vrouw van rond de midden 60 die heel braaf haar onderhoud liet uitvoeren, de auto uiteindelijk heeft ingeruild. Ik dacht toen nog, ja ja, de bekende oudere dame die zo zuinig met haar auto is geweest, maar dit klopt dus gewoon. Overigens vond ik Gerrit van Volvo Verkerk heel open en eerlijk over de auto vertellen. Dat gaf mij wel een fijn gevoel.

We gaan morgen de auto eens proefrijden. De proefrit kan toch gewoon doorgaan, omdat we een afspraak hebben en alles buiten/in de auto plaatsvindt. Ik twijfel nog wel of dit wel verantwoord is, maar heb vandaag toch maar mijn Clio goed opgepoetst. Ik ben benieuwd!
Fenna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 35
Geregistreerd: 10 / 2020
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 16.12.2020 - 20:25  ·  #24
Quote door Leon_Steyns

Ik onderschrijf volledig de pleidooien voor meer potentie (en de voorkeur had je zelf ook al): je kunt beter wat over hebben, dan iets te kort...
Zelf zou ik zo’n bedrag niet snel neerleggen voor een auto, maar ik ben zeker geen goede referentie met een “nieuwste” Volvo die binnenkort twintig wordt.
Succes met de keuze!
Welke keuze je ook maakt, garage Polter is absoluut aanbevelenswaardig. Ik rijd er met plezier een heel eind naar toe voor onderhoud, met een al jaren super-betrouwbare wagen als resultaat.


Dank je Leon voor je opmerkingen en tips voor Polter! Ik heb alle tips, en deze dus ook, in een bestand opgeslagen. Een fijn betrouwbaar adres voor onderhoud is namelijk ook iets waar ik al naar op zoek was.
Fenna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 35
Geregistreerd: 10 / 2020
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 16.12.2020 - 20:34  ·  #25
Quote door brinkie

Quote door Fenna

Ik twijfel even of ik de reply-functie goed gebruik, dat snap ik nog niet helemaal op dit forum, maar goed.

Het leest het handigst als je onderaan de quote antwoordt ;-)
Quote

Dank je voor je uitgebreide reactie en handige tips!

De auto is als jonggebruikte auto (met 5000 km) bij Volvo Verkerk binnengekomen, daarna twee keer van eigenaar verwisseld, aldus verkoper. Soms vraag ik mij ook af of de 2,5T motor niet teveel van het goede is (gezien onze autohistorie, nu een Clio...), maar het gevoel wil ook wat en naar mijn idee ga ik voor 'the real deal' met deze motor.

Ik ga ervanuit dat de proefrit donderdag niet meer doorgaat, jammer want was eigenlijk weleens benieuwd naar hoe een en ander rijdt.

het sportieve uiterlijk had eigenlijk van mij niet perse gehoeven, dus misschien is dit toch niet ene echte match. Vriendlief is wel gecharmeerd van dit exemplaar, maar ik ben thuis de CFO Mobiliteit...:-)

Dat is wekt vertrouwen, een onderhoudshistorie die vrijwel volledig bekend is. Van wat ik begrepen heb, zijn de showrooms tot 19 januari gesloten, maar een proefrit-aan-huis is wel toegestaan. Dus je kunt het dealerbedrijf benaderen en vragen of ze de auto naar Utrecht brengen. Mocht het echt bevallen, kun je een aankoopkeuring laten doen bij een onafhankelijk bedrijf, werkplaatsen zijn namelijk wel gewoon open.

Laat je niet afschrikken door het uiterlijk en ga er beslist eens mee rijden, want samen met mijn CFO Mobilitieit (die in real life ook CFO is :lol:) heb ik nooit een proefrit met een 2.5T gemaakt, omdat die er destijds domweg niet waren binnen een uur rijden vanuit Utrecht, behalve die bij Verkerk in Houten, maar die was al verkocht toen we een proefrit wilden maken. Je referentiekader is een kleinere auto, juist dan wil je eigenlijk iets want niet lomp en zwaar aanvoelt, maar gewoon gaat als je gas geeft. Parkeersensoren zijn trouwens wel een must (die zitten erop bij deze V70), de navigatie zou ik me niet druk om maken want de laatste update is 3 jaar oud en er komen geen nieuwe meer.


Hoi Robert,

Ik heb vanmiddag even gebeld en ging er eigenlijk vanuit dat de proefrit voorlopig niet doorgaat. Verkerk gaf aan dat het wel mogelijk was om de afspraak door te laten gaan omdat we en afspraak hebben en alles in principe buiten/in de auto plaatsvindt. Of het helemaal klopt weet ik niet helemaal, wellicht een grijs gebied. Voor ons is het echt letterlijk 10 minuten rijden om bij Verkerk Bilthoven te zijn, dus ik ben eigenlijk gek om de kans voorbij te laten gaan om er even in te rijden. En voelt het goed, wellicht gaan we dan over tot koop. Ben wel even benieuwd wat ze voor onze Clio willen geven.

Dank trouwens voor je opmerking over die navigatie!
Fenna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 35
Geregistreerd: 10 / 2020
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 16.12.2020 - 20:37  ·  #26
Quote door V70-2.5FT

Mooie auto fenna,

Mooie kleur en de dubbele uitlaat maakt dit type wel echt af. Dat de koppeling al vervangen is komt me bekend voor, mijn 2.5t heeft ook al een nieuwe. Hoeft dus niet perse negatief te zijn. Jij kunt nu ook weer 170.000km vooruit. Als je het niet zeker weet kun je altijd een aankoop keuring laten doen.


Dank je wel voor je reactie! Die dubbele uitlaat vind ik stiekem ook wel geinig. :-) Dat die koppeling is vervangen vond ik eigenlijk ook wel een fijn idee (evenals een nieuwe distributieriem).
Fenna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 35
Geregistreerd: 10 / 2020
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 16.12.2020 - 20:38  ·  #27
Quote door XC076

Wij hebben voor de zekerheid een aankoopkeuring laten doen, geeft toch heel wat meer inzicht in wat voor auto je koopt.


Goede tip! Is dat ook gebruikelijk als je bij een Volco dealer koopt?
Fenna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 35
Geregistreerd: 10 / 2020
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 16.12.2020 - 20:43  ·  #28
Quote door brinkie

Zeker, ik zou even vragen of Poika tijd heeft tijdens de proefrit, die zit ongeveer drie kwartier rijden van Bilthoven verwijderd.


Poika Polter staat genoteerd! Dank nogmaals voor alle tips Robert! Ik snap niet alle opmerkingen, maar heb ze allemaal onder elkaar genoteerd. Ga nu even een snelcursus algemene autotechniek volgen (moet tegenwoordig ook makkelijk online te vinden zijn, toch? :-)

Fijne avond!
Fenna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 35
Geregistreerd: 10 / 2020
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 16.12.2020 - 20:49  ·  #29
Quote door dbs1

Los van de staat van de auto vind ik hem wel heel duur. Voorbeeld: bij Nieuwenhuijze staat deze. 3 jaar jonger en vergelijkbare kms.

V70 Nieuwenhuijze

Oftewel: kijk goed om je heen


Goed dat je dat nog even vermeld. Ik kwam bij deze auto omdat ik graag eens een Volvo V70 2,5T wil zien en voelen (na er al tijden over te praten). Deze garage is 10 minuten rijden vanaf ons huis, dus een mooie kans. Nieuwenhuijze staat ook nog wel op ons lijstje, maar is inderdaad vaak Zweedse import (als ik telefonisch navraag deed). Dat voelt toch wat minder fijn. Ik ben benieuwd morgen hoe de proefrit verloopt....
Fenna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 35
Geregistreerd: 10 / 2020
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 16.12.2020 - 20:56  ·  #30
Quote door martijn-a

Hahahaha, lekker on-topic Robert 😏

@Fenna
Volgens mij hebben deze modeljaren standaard nivomats. Automatische niveauregeling op de achteras. Het zijn feitelijk stevige schokbrekers die soms lek raken. Maar dat is makkelijk te zien door de rubber manchet van de schokbreker op te lichten.

Ook draagarmrubbers van de achteras willen snel slijten.

Verder wordt de automatische deurvergrendeling genoemd als slijtage punt.,


Dank je Martijn voor de aandachtspunten! Om heel eerlijk te zijn: ik heb echt geen flauw benul waar je het over hebt (met uitzondering van de automatische deurvergrendeling), maar ik heb je opmerking in mijn lijst in Word opgenomen en ik ga mij deze avond en morgenochtend helemaal proberen in te lezen :-) Morgen weet ik alles over nivomats en het oplichten van de rubber machet van de schokbreker. Hoop ik.....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0