Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 
 
 
 
 
Fenna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 35
Geregistreerd: 10 / 2020
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 20.12.2020 - 22:29  ·  #61
Quote door ProVolvo

Quote door Fenna


Ik heb zaterdag nog met Poike Poltermamn gesproken en hij adviseerde mij om tenminste één keer in een 2,5T automaat te rijden voordat ik tot aankoopbeslissing overga.

Inmiddels heb ik nu ook deze gespot: is weliswaar import uit zweden (wel dealer onderhouden aldaar):

https://www.nieuwenhuijse.nl/a…/48322358/

Mooie uitvoering én met automaat.

Overigens heb ik nog wat rondjes hier in mijn wijk gelopen en heb ik kritisch naar alle Volvo V70's gekeken en merkte dat ik de chromen omlijsting al niet meer heel erg vind als dat ontbreekt.

Fijne avond! Fenna


Die had ik ook gezien en dat is idd een mooi exemplaar, en een Summum uitvoering. Maar ik wil je niet beïnvloeden, daarom geef ik je niet het advies om minimaal ook een proefrit met een 3.0 T6 te maken


:lol:

(zoekt ondertussen naar een 3.0 T6 op viabogag.nl)

Inmiddels besloten dat een 2,5T icm een automaat het niet gaat worden. De 2.0T vind ik nog wel een interessante keuze.
Leon_Steyns
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 491
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 20.12.2020 - 23:16  ·  #62
Deze misschien? https://www.nieuwenhuijse.nl/a…/44350869/ :D
Ook nog met Dynaudio...

Ik ben overigens wel benieuwd naar de afweging om niet meer naar een 2.5T te kijken, mede vanwege de oorspronkelijke voorkeur daarvoor in de openingspost. Wat is het programma van eisen als ik vragen mag? Ik heb een oudere 2.4T met Geartronic-bak en ik ben daar zeer over te spreken. Behalve dan het verbruik. Maar ja, een vorstelijke tank komt natuurlijk niet zomaar van z’n plek.

Ik kijk wel eens voor de lol alvast naar een opvolger van mijn V70XC en ik kom de vreemdste combinaties tegen: geen stoelverwarming, trekhaak of ECC, maar wel tractiecontrole, telefoon en navigatie bijvoorbeeld. Een eventuele opvolger moet wel wat betreft opties meer hebben (dus in mijn geval minimaal: vijf cylinder turbo, Geartronic, AWD, trekhaak, open dak, telefoon, navigatie, stoelverwarming voor, volledig leer, donker interieur, HP audio, parkeersensoren achter, hondenrek en rolhoes)... 8-)
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 20.12.2020 - 23:46  ·  #63
Quote door Leon_Steyns

Deze misschien? https://www.nieuwenhuijse.nl/a…/44350869/ :D
Ook nog met Dynaudio...

Ik ben overigens wel benieuwd naar de afweging om niet meer naar een 2.5T te kijken, mede vanwege de oorspronkelijke voorkeur daarvoor in de openingspost. Wat is het programma van eisen als ik vragen mag? Ik heb een oudere 2.4T met Geartronic-bak en ik ben daar zeer over te spreken. Behalve dan het verbruik. Maar ja, een vorstelijke tank komt natuurlijk niet zomaar van z’n plek.

Ik kijk wel eens voor de lol alvast naar een opvolger van mijn V70XC en ik kom de vreemdste combinaties tegen: geen stoelverwarming, trekhaak of ECC, maar wel tractiecontrole, telefoon en navigatie bijvoorbeeld. Een eventuele opvolger moet wel wat betreft opties meer hebben (dus in mijn geval minimaal: vijf cylinder turbo, Geartronic, AWD, trekhaak, open dak, telefoon, navigatie, stoelverwarming voor, volledig leer, donker interieur, HP audio, parkeersensoren achter, hondenrek en rolhoes)... 8-)


Nieuwenhuijse is vlgs mij de Volvodealer die de grootste importeur is van vooral Zweedse Volvo‘s. Maar ook Volvo’s uit zuidelijke landen. En dan zie ik bij hen idd heel vreemde combinaties. Bijvoorbeeld een bomvolle V70 met lederen bekleding maar GEEN stoelverwarming. En als ik dan de verkoopprijzen zie die ze durven te vragen voor die geïmporteerde Volvo ‘s ........
Fenna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 35
Geregistreerd: 10 / 2020
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 21.12.2020 - 08:23  ·  #64
Quote door Leon_Steyns

Deze misschien? https://www.nieuwenhuijse.nl/a…/44350869/ :D
Ook nog met Dynaudio...

Ik ben overigens wel benieuwd naar de afweging om niet meer naar een 2.5T te kijken, mede vanwege de oorspronkelijke voorkeur daarvoor in de openingspost. Wat is het programma van eisen als ik vragen mag? Ik heb een oudere 2.4T met Geartronic-bak en ik ben daar zeer over te spreken. Behalve dan het verbruik. Maar ja, een vorstelijke tank komt natuurlijk niet zomaar van z’n plek.

Ik kijk wel eens voor de lol alvast naar een opvolger van mijn V70XC en ik kom de vreemdste combinaties tegen: geen stoelverwarming, trekhaak of ECC, maar wel tractiecontrole, telefoon en navigatie bijvoorbeeld. Een eventuele opvolger moet wel wat betreft opties meer hebben (dus in mijn geval minimaal: vijf cylinder turbo, Geartronic, AWD, trekhaak, open dak, telefoon, navigatie, stoelverwarming voor, volledig leer, donker interieur, HP audio, parkeersensoren achter, hondenrek en rolhoes)... 8-)


Hoi Leon,

Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar een 2,5T, maar wil mij ook niet blindstaren. Misschien is een goede 2,0T ook wel passend voor ons. Alhoewel ik dan een kilometrage van >150.000 weer wat lastiger vind, dat gevoel heb ik niet met een 2,5T. Terecht gevoel? Ik weet het ook niet natuurlijk.

Maar een 2,5T met automaat gaat mij iets te ver (lagere energieklasse waardoor ik bang ben dat ik straks mijn wijk niet meer in mag en hoger verbruik). Dus 2,5T handgeschakeld staat nog steeds voorlopig bovenaan. De Verkerk auto is nog steeds een interessante.

Eisen:
- betrouwbare motor waarbij een kilomterage van 170.000-190.000 'peanuts' is
- een duidelijke onderhoudshistorie waardoor meer inzicht in de toekomstige reparties (hopelijk :-)
- in lijn met vorige punt: bij voorkeur geen import
- bouwjaar vanaf 2008
- kleur: donkerblauw/donkergrijs of mooi beige/Oyster (metallic lak)
- ten minste Momentum uitvoering
- nette bekleding van binnen (hoeft niet puntgaaf te zijn, maar gewoon netjes)
- climate control
- parkeersensoren achter
- trekhaak

Wensen/geen harde eisen dus:
- volvo dealer als verkoper
- stoelverwarming voor
- chromen raamomlijsting
- licht interieur vind ik persoonlijk wel mooi

Niet belangrijk voor ons:
- audio (hoeft dus geen high performance zijn)
- navigatie
- velgen

Budget: € 15.000.

Het helpt wel om zo mijn lijst te maken. Ik ga vandaag weer achter wat auto's aan. Ik wil de 2.0T weleens als motor ervaren.

Fijne dag!
Leon_Steyns
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 491
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 21.12.2020 - 12:06  ·  #65
Dank voor het uitgebreide antwoord!

Uiteraard wil je graag een betrouwbare auto, maar zoals [-Tom-] eerder terecht opmerkte is ook de Volvo vijf-cylinder niet onverwoestbaar en heeft zeker ook bekende kwalen (en zelfs een paar bedenkelijke ontwerpfouten). Ook een aankoopkeuring en een onderhoudshistorie zijn geen garanties voor probleemloze kilometers, helaas. Daar hoeft overigens niet eens kwader trouw achter te zitten van de garage of monteurs. Ik heb liever een auto met hoge kilometerstand waarvan ik weet hoe die kilometers gereden zijn, dan een wagen met relatief weinig kilometers maar bijvoorbeeld bijna alleen korte stadsritten en/of iedere ochtend vol gas meteen de snelweg op (zoals een voormalige buur). Daar helpt geen onderhoudsschema of aankoopkeuring bij. Samenvattend neem je met een tweede- of meerderehandse auto altijd risico. Maar dat mag mijns inziens de pret niet drukken.

Wat betreft import geldt wat mij betreft het bovenstaande ook, maar vooral Zwitserland kan erg interessant zijn: https://www.autoscout24.ch/de/…&vehtyp=10
Ik geef je op een briefje dat de vraagprijs in Nederland als deze hier naartoe gehaald wordt zeker anderhalf keer over de kop gaat!
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 21.12.2020 - 12:11  ·  #66
Zeker geen anderhalf keer! Je zit ook met BTW uit het mooie Zwitserland 😉
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 21.12.2020 - 12:19  ·  #67
Inderdaad een hele leuke auto en met een maagdelijke kilometerstand.
Maar ik heb haar al gewaarschuwd om beslist GEEN proefrit met een 3.0 T6 te maken !! (omdat ze dan nagenoeg zeker niets anders meer wil) :fgrin: :D
Fenna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 35
Geregistreerd: 10 / 2020
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 21.12.2020 - 16:47  ·  #68
Hoi iedereen,

Even een update van mijn kant:

Woensdag staat er een proefrit gepland voor de V70 2,0T die Robert mij tipte:

https://hooftman.nl/voorraad/?…2/24921975

Ik ben gewoon heel erg benieuwd naar het verschilt tussen deze en de 2,5T (zie: https://www.verkerkvolvo.nl/au…/50443118/). Deze is wat nieuwer (uit 2010 ipv 2008) en daardoor ziet hij er van binnen wat mooier uit (en ruikt hopelijk wat frisser) en inderdaad....met chromen raamomlijsting :-). De kleur zwart was niet direct mijn voorkeurskleur, maar zeker geen dealbreaker. Verder redelijk vergelijkbaar: beide Momentum, altijd bij Volvo dealer in onderhoud geweest, twee eigenaren gehad, kilometerstand is nagenoeg gelijk. Worden ook met gelijke voorwaarden afgeleverd (nieuwe APK, onderhoudsbeurt en 6 maanden Bovag garantie). Volvo Hooftman te Woerden komt ons wel wat meer tegemoet met de inruilprijs voor de Clio waardoor deze goedkoper is. Ik ben ontzettend benieuwd in de rijbeleving van deze V70! Ergens hoop ik stiekem dat ik helemaal overtuigd word aanstaande woensdagmiddag.

Verder voelt vriendlief zich wat beter bij een auto die wat zuiniger is in gebruik. Dit zou een wat meer rationele keuze zijn. Hoe dom is het af te stappen van de vijfcilinder 2,5T?? Is deze 2,0T met een kilometerstand van 170.000 echt een groot nadeel? Slijt deze motor meer dan de low pressure turbo van de 2,5T?

Dank iedereen voor alle fijne en verhelderende reacties op dit forum, echt zo fijn en aardig dat jullie met mij meedenken! Dit maakt mijn zoektocht niet alleen makkelijker, maar ook veeel leuker! :-)

Groet,

Fenna
Fenna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 35
Geregistreerd: 10 / 2020
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 22.12.2020 - 09:30  ·  #69
Quote door Leon_Steyns

Dank voor het uitgebreide antwoord!

Uiteraard wil je graag een betrouwbare auto, maar zoals [-Tom-] eerder terecht opmerkte is ook de Volvo vijf-cylinder niet onverwoestbaar en heeft zeker ook bekende kwalen (en zelfs een paar bedenkelijke ontwerpfouten). Ook een aankoopkeuring en een onderhoudshistorie zijn geen garanties voor probleemloze kilometers, helaas. Daar hoeft overigens niet eens kwader trouw achter te zitten van de garage of monteurs. Ik heb liever een auto met hoge kilometerstand waarvan ik weet hoe die kilometers gereden zijn, dan een wagen met relatief weinig kilometers maar bijvoorbeeld bijna alleen korte stadsritten en/of iedere ochtend vol gas meteen de snelweg op (zoals een voormalige buur). Daar helpt geen onderhoudsschema of aankoopkeuring bij. Samenvattend neem je met een tweede- of meerderehandse auto altijd risico. Maar dat mag mijns inziens de pret niet drukken.

Wat betreft import geldt wat mij betreft het bovenstaande ook, maar vooral Zwitserland kan erg interessant zijn: https://www.autoscout24.ch/de/…&vehtyp=10
Ik geef je op een briefje dat de vraagprijs in Nederland als deze hier naartoe gehaald wordt zeker anderhalf keer over de kop gaat!


Hoi Leon,

Dank je voor je reactie. Morgen heb ik een proefrit gepland voor de V70 2,0T (zie: https://hooftman.nl/voorraad/?…2/24921975).

Geen vijfcilinder, maar een 2,0T viercilinder, maar wel met 174.000 km op de teller. Ik ben echt gecharmeerd van de auto, maar ben wat huiverig voor deze kilometerstand bij de 2,0T ten opzichte van de 2,5T. Maar misschien is dit ten onrechte en tikt hij makkelijk de 300 k aan.

Groet, Fenna
Fenna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 35
Geregistreerd: 10 / 2020
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 22.12.2020 - 09:38  ·  #70
Quote door brinkie

Fenna, is dit misschien iets?

https://www.viabovag.nl/auto/v…ti-ay8gw9h

Een 2.0 turbo, dat is weliswaar geen vijfcilinder maar dit type motor is iets zuiniger, levert met 203 pk ruim voldoende pit en er zijn geen specifieke problemen bekend.
De auto staat bij een Volvo dealer in Woerden te koop, dat is niet ver weg van je. Deze is niet alleen jonger dat het eerdere exemplaar, maar heeft ook de chroomkleurige raamlijsten die je zo mooi vindt. ;)


Hallo Robert,

Morgen kan ik in de door jou getipte auto proefrijden. Ik ben heel erg benieuwd! Hij is inderdaad jonger, waardoor het interieur net wat moderner en frisser is, maar merk dat ik nog wat twijfel over de motor (even los van de rijbeleving morgen): kan deze motor ook de 300 k aan kilometers aantikken? Bij de 2,5T merk ik dat ik daar veel minder twijfels over heb. Mara misschien geheel ten onrechte.

Dank in ieder geval voor de tip. Wordt vervolgd dus!

groet, Fenna
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 22.12.2020 - 10:15  ·  #71
Waar baseer je de twijfels op? Feiten of onderbuik?
Fenna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 35
Geregistreerd: 10 / 2020
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 22.12.2020 - 10:48  ·  #72
Quote door [-Tom-]

Waar baseer je de twijfels op? Feiten of onderbuik?


Eigenlijk door onderbuik denk ik. Ik had zo de 2,5T in mijn hoofd, maar heb mij daarbij misschien wel wat teveel laten beïnvloeden. Mijn vriend staat er wat rationeler in en is van mening dat de 2,0T ook prima bij ons past. Alhoewel hij ook wel ontvankelijk is voor het argument van de (zogenaamd?) 'onverwoestbare' 2,5Tmotor. Ik vind het idee van het coole 2,5T vijfcilinder motorblok wel gaaf. Daarentegen ben ik ook vrij ontvankelijk voor het nieuwere van de 2,0T uit 2010: die auto ziet er gewoon wat netter uit (en ruikt hopelijk ook wat frisser).

Stel we rijden zo'n 15.000 km per jaar voor nog 7 jaar. Dan zijn we 105.000 km verder = totaal 280.000 km op te teller. Is dat voor de 2,0T net zo min een probleem als voor de 2,5T? Die vraag blijft maar in mijn hoofd spoken.

Ik hoop zo dat de proefrit morgen een duidelijke doorslag geeft.
Leon_Steyns
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 491
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 22.12.2020 - 11:10  ·  #73
Elk motorblok kan hoge kilometerstanden aan. Er zijn volgens mij drie belangrijke voorwaarden: onderhoud, behandeling en materiaal. De eerste lijkt me evident. Als je bij gebruik een motor eerst netjes op temperatuur laat komen (of nog beter: blokverwarming) voordat je belast, komt dat de levensduur ten goede. Veel korte ritten zijn erg slecht. Materiaal lijkt me ook vanzelfsprekend.
Ook bij “probleemblokken” zie je toch ook soms heel hoge kilometerstanden. Op het Volvo 700/900 forum bijvoorbeeld zitten wagens die de 850K voorbij zijn. Mijn 940 turbodiesel heeft 520K op de klok en kan er zeker nog zo’n bedrag bij zetten. En zo zijn er voorbeelden genoeg. Bedenk ook dat alleen mensen met klachten op internet zitten: op een enkeling na meldt zich niemand als er geen problemen zijn...
Wat betreft verbruik geldt dat het rechtervoetje de meest invloedrijke factor is. Bij verwachtingen moet mijns inziens ook altijd de natuurkundige wetmatigheden toegepast worden: hoe meer massa je wil verplaatsen, hoe meer energie dat kost.
Wat betreft energie (arbeid), zie ik die het liefst zoveel mogelijk verdeeld worden. Dus bij ongeveer gelijk PK/NM liever vijf dan vier cylinders. Maar dat is mijn mening.

Succes met de keuze en in elk geval veel plezierige en veilige kilometers!
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1686
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 22.12.2020 - 11:28  ·  #74
Quote door Leon_Steyns

Elk motorblok kan hoge kilometerstanden aan. Er zijn volgens mij drie belangrijke voorwaarden: onderhoud, behandeling en materiaal. De eerste lijkt me evident. Als je bij gebruik een motor eerst netjes op temperatuur laat komen (of nog beter: blokverwarming) voordat je belast, komt dat de levensduur ten goede. Veel korte ritten zijn erg slecht. Materiaal lijkt me ook vanzelfsprekend.
Ook bij “probleemblokken” zie je toch ook soms heel hoge kilometerstanden. Op het Volvo 700/900 forum bijvoorbeeld zitten wagens die de 850K voorbij zijn. Mijn 940 turbodiesel heeft 520K op de klok en kan er zeker nog zo’n bedrag bij zetten. En zo zijn er voorbeelden genoeg. Bedenk ook dat alleen mensen met klachten op internet zitten: op een enkeling na meldt zich niemand als er geen problemen zijn...
Wat betreft verbruik geldt dat het rechtervoetje de meest invloedrijke factor is. Bij verwachtingen moet mijns inziens ook altijd de natuurkundige wetmatigheden toegepast worden: hoe meer massa je wil verplaatsen, hoe meer energie dat kost.
Wat betreft energie (arbeid), zie ik die het liefst zoveel mogelijk verdeeld worden. Dus bij ongeveer gelijk PK/NM liever vijf dan vier cylinders. Maar dat is mijn mening.

Succes met de keuze en in elk geval veel plezierige en veilige kilometers!


Dat alleen het rechter voetje je brandstof verbruik bepaalt is dus niet waar. Zeker bij benzine niet. Hoe groter de in houd van de motor hoe meer brandstof er in moet anders mol je de motor ( te arm mengsel betekent zelf ontbranding met veel te hoge temperaturen, waardoor de kop smelt ) . Daarom zie je nu zeker bij benzine de verkleining van de motor. Dit heeft behoorlijk invloed op het benzine verbruik.
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Voor het eerst een Volvo V70 aanschaffen: help needed

 · 
Posted: 22.12.2020 - 11:56  ·  #75
Hmm, niet helemaal mee eens hoor.

Heb een Skoda Octavia gehad met een 1.6 atmosferische benzine motor en eentje met een 1.2 TSI motor.
Prestaties waren vergelijkbaar echter de 1.6 was toch echt zuiniger, vooral als er gewerkt moest worden.

De 1.2 TSI was trouwens wel by far de lekkerste motor van de 2.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0