voordelen leder interieur?

 
 
 
 
 
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

voordelen leder interieur?

 · 
Posted: 18.03.2016 - 08:20  ·  #1
Ik overweeg om een leren interieur te gaan plaatsen in mijn auto. De looks zijn natuurlijk een belangrijk iets, maar zijn er ook nog andere voordelen tov stof? Zit het echt lekkerder bijvoorbeeld?
En in hoeverre is verwarming een noodzaak? En is het misschien heel erg warm in de zomer?
ik zal het vooraf goed reinigen en invetten, dan hoop ik dat het niet glijdt als je er op zit.
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: voordelen leder interieur?

 · 
Posted: 18.03.2016 - 08:28  ·  #2
Leer is iets erg persoonlijks geloof ik.
Zelf vind ik het heerlijk zitten en mis ik de stoelen uit de vorige V70 wel eens. :shame:
Verwarming is wel lekker, maar echt strikt noodzakelijk, nee denk het niet. Tenzij je een grote koukleum bent :sleep:
In de zomer kán het heel erg warm zijn, maar eigenlijk alleen als je de auto in de zon hebt laten staan bakken. Overigens wordt de stof/kunstspul bekleding in de huidige V70 ook erg warm. Zodra je eenmaal gaat zitten valt het met leer ook wel mee, goed de eerste twee tellen vraag je je af waarom je dit gekozen had, daarna is het zo over en valt het met de warmte naar mijn idee heel erg mee.
En wat betreft glijden, nooit problemen ondervonden.
Maar nogmaals, het is erg persoonlijk, dus ik zou het eens uitproberen van te voren ;-)
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: voordelen leder interieur?

 · 
Posted: 18.03.2016 - 09:00  ·  #3
Ik heb uiteraard al meermaals gereden met een auto met leren bekleding, en dat voelde goed aan, maar was relatief kort en ook onder gemiddelde omstandigheden (dus niet na een nacht vorst in een koude auto stappen b.v.)
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: voordelen leder interieur?

 · 
Posted: 18.03.2016 - 09:11  ·  #4
Ik vind persoonlijk leder ideaal in een auto en heb het ook liever dan stoffen bekleding.

Voordelen:
- Wordt niet gauw vuil
- Indien vuil, makkelijk te reinigen
- Minder kans op scheuren
- Minder kans op geurtjes wanneer het ouder wordt

Nadelen:
- Wordt wat warmer/kouder per periode (ervaar ik overigens niet echt als een nadeel, maar de meeste mensen wel)
- Toplaag is wat krasgevoeliger door bijvoorbeeld ritsen, knopen etc.
- Leder in auto's ademt niet geweldig goed, maar dat is bij elk merk.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: voordelen leder interieur?

 · 
Posted: 18.03.2016 - 10:15  ·  #5
Mijn eerste keus is leer , vind het in alles beter , dat het koud of warm zou zijn in winter en zomer ervaar ik niet echt , is maar heel even , en met de airco of stoelverwarming is het zo opgelost , de laatste gebruik is zelden mijn vrouw altijd , is dus ook allemaal beetje persoonlijke voorkeur .
Verder kan het oud leer ook mooi zijn stof eigenlijk niet , onderhoud etc moet je wel doen wil je het netjes houden maar dan ziet het na 10 jaar nog steeds mooi uit .
Vooral het makkelijk schoon houden , zeker met kinderen is een groot voordeel (zonder kinderen ook ) en met de juiste middelen ruikt het ook beter in de auto .
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: voordelen leder interieur?

 · 
Posted: 18.03.2016 - 10:26  ·  #6
VInd het vooral erg praktisch ivm schoonhouden. Daarbij smoelt het gewoon erg goed :-)
Hou overigens niet van de beige lederen bekleding deze vind ik snel smoezelig ogen, maar das persoonlijk:-)

Vooral in de zomer word de donkere variant erg warm, dus dames met korte rokjes/jurkjes opgepast.. ook mij vrouw heeft wel eens hard gevloekt als ze ging zitten :shame:

Qua onderghoud gebruik ik een voedend reinigingsmiddel wat ik er 2 a 3 keer per jaar inwrijf.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: voordelen leder interieur?

 · 
Posted: 18.03.2016 - 10:45  ·  #7
Ik rijd inmiddels een jaar of vier rond in auto's met leder en ben er enthousiast over. Moet wel zeggen dat dat altijd in combinatie met stoelverwarming is geweest. Belangrijk voordeel, naast de luxe uitstraling, vind ik dat het leer gemakkelijk schoon te houden is en er ook op leeftijd goed uit blijft zien. Dat laatste geldt dan vooral voor de donkere kleuren. Reparatie van lichte slijtage is goed zelf te doen.

Twee keer per jaar schoonmaken en voeden met geschikte middelen en je bent het mannetje. Het gebruikte middel kan van invloed zijn op het meer of minder glad aanvoelen van de stoelen. Zelf gebruik ik de spulletjes van Gliptone.

Tom
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: voordelen leder interieur?

 · 
Posted: 18.03.2016 - 11:40  ·  #8
Ik gebruik inmiddels de spullen van colorlock om het leer netjes te houden en niet omdat ik aandelen heb , maar omdat het goed werkt , en er vooral 1 groot punt voor mij is , dat het niet zo glimt , veel ander producten doen dat wel , als je naar de stoelen kijkt als ze nieuw zijn , zijn ze mat/zijdeglans en dat vind ik mooi , hoogglans vind ik geen gezicht , heb best wat moeite gedaan om het juiste product te vinden .
Nu kan het leer wat gaan glimmen door het gebruik , maar ook daar hebben ze wat voor .
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: voordelen leder interieur?

 · 
Posted: 18.03.2016 - 11:43  ·  #9
Heb beige halfleren bekleding, erg comfortabel maar ook erg besmettelijk. Heb gelukkig geen kinderen in de auto, anders zou ik er nooit voor kiezen. Regelmatig schoonhouden en geen jeans in de auto dragen, maar dat geldt ook voor vollederen outfit.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: voordelen leder interieur?

 · 
Posted: 18.03.2016 - 17:15  ·  #10
Ik heb half beige leer / half stof.
Had een nieuwe blauwe spijkerbroek aangetrokken zonder eerste wassen. Gaf dus aardig blauw af. Krijg het er niet meer uit. Heb nu een beige half leren blauwe stoel en de rest beige.

Ga dus weer zoeke naar beige leer.
Stuk makkelijker schoon te maken.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: voordelen leder interieur?

 · 
Posted: 18.03.2016 - 18:19  ·  #11
Ik heb (nu) een zwart half leer/half alcantara interieur in mijn S80 (met 'sport'stoelen), IMO de beste combinatie. Ziet er 'premium' uit, zit heerlijk (maar dat doet iedere Volvo) en is makkelijk te onderhouden. Plus het glijdt weer minder dan volledig leder (iets waar ik in mijn oude 940 erg last van had, maar die stoelen hadden uberhaupt nauwelijks zijdelingse ondersteuning :P).
En wat idd ook zo is, oud en niet goed onderhouden leer ziet er altijd beter uit dan oud en niet onderhouden stof
peter71
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 53
Berichten: 850
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: voordelen leder interieur?

 · 
Posted: 18.03.2016 - 19:09  ·  #12
Als onderhoud gebruik ik Smart Leather. Heel makkelijk te gebruiken en het ruikt naar leder.
Als ik het gebruikt heb (1 keer in de 2mnd) is het oppervlak wel glad.
Niet zo glad dat je bij elke bocht, acceleratie of rem gebruik van de stoel afglijdt maar ik merk dat ik het behandeld heb.
Mijn stoelverwarming doet het niet en dat vind ik een gemis met vrieskou maar dat is naar vijf minuten ook vergeten!
Met de warmte precies hetzelfde!
Ik zou zeggen : doen :thumb:
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2059
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: voordelen leder interieur?

 · 
Posted: 18.03.2016 - 20:04  ·  #13
Mn half lederen beige interieur is wel wat vlekkerig geworden. De volgende auto wordt weer gewoon leer en dan ook nog is donker. Vind een licht interieur wel mooi hoor, maar het is wat besmettelijker dan donker. Licht leer kan je daarentegen wel weer gemakkelijk schoonmaken. Maar als je daar geen zin in hebt, lekker voor donker gaan.

Zou ook niet meer zo snel voor leder/alcantara gaan. Dat alcantara gaat op een gegeven moment pluizen en wordt ook een beetje viezig. Je kunt dat 'scheren' maar ook niet oneindig want dan blijft er niks van over.
Had het in mn classic, beige monza interieur. Wellicht beter in het zwart.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2059
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: voordelen leder interieur?

 · 
Posted: 18.03.2016 - 20:14  ·  #14
Quote door folke3

geen jeans in de auto dragen, maar dat geldt ook voor vollederen outfit.


Allemaal een trainingsbroek achterin als backup
Zou wel zot zijn als je je kledingkeuze op je auto gaat afstemmen haha
Tenzij je je auto misschien als speeltje gebruikt voor mooie zondagse dagen, maar voor dagelijks gebruik lijkt het me toch niet handig (tenzij je toch dagelijks in pak loopt)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: voordelen leder interieur?

 · 
Posted: 18.03.2016 - 22:21  ·  #15
Leer is prettiger.
In de zomerdag zweet je minder als met een stoffen interieur.
Wel vind ik dat je stoelverwarming moet hebben, want na een flinke nachtvorst kan het akelig koud aanvoelen.
Tevens heb ik gemerkt dat een lichte kleur weliswaar besmettelijker is, maar na een dag zon wel dragelijker dan zwart (dat kan echt heet worden, heb ik met mijn vorige V70 gemerkt)
Dan heb je nog de soort leer.
Als je souvereign hide kunt vinden, dan zit je helemaal goed.
Deze is soepeler en sterker in vergelijk tot standaard leder en zit ook nog eens net iets beter.
Ook oogt deze luxer, maar goed, dat is puur optisch.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0