Vouwdak in een v70

 
 
 
 
 
beboworld
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 19
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Vouwdak in een v70

 · 
Posted: 24.08.2015 - 21:01  ·  #1
Zoals ik in mijn leden topic al had vermeld was ik van plan om een vouwdak in mijn v70 in te bouwen. Dit is natuurlijk geen nieuw dak. Het dakje is afkomstig uit een Renault Twingo en leent zich bij uitstek om ook in andere auto's in te bouwen. Ik ben ook niet de eerste die dit doet in een Volvo.

Het begint natuurlijk met het juiste te dak. Deze kwam ik bij toeval tegen op de sloop en mocht ik voor een leuk bedrag meenemen. Samen met mijn zoon de 36 moertjes losgedraaid en dakje meegenomen.

Eerste maar eens gepast:



Daarna gat uitgezet met schilderstape en de gaten geboord. Ik heb de gaten door de hemelbekleding heen geboord zodat ik gelijk wist hoe ruim ik die er uit moest snijden. Wel even opletten want er loopt een kabelboom over de bekleding heen.



Het zagen heb ik gewoon met een decoupeerzaag gedaan. Op internet zie ik de meeste aan de slag met een haakse slijper maar dat geeft veel te veel troep. Het staal is ca. 1.5mm dik maar heel erg zacht. Ook de beide draagbalken onder het dak zijn val heel zacht staal en ga je samen met het dak in een keer door.

Daarna heb ik de rand even in de grondlak gespoten om roest tegen te gaan al denk ik niet dat dat de resterende levensduur van de auto nog erg zal beïnvloeden :lol: . Kabelboom verlengd (7 draden) en de draagbalken met een waterpomptang nog iets verder naar binnen gebogen.



Daarna heb ik het dakje daarna op zijn plaats gelegd en voor de zekerheid de oude rubberen afdichting vervangen door een nieuwe tochtrubber (jaja, mag niks kosten) en een paar gaten een drup kit op gedrukt voor de anti-lek. Het geheel klemt met vier aluminium strips op zijn plaats en wordt aangedraaid met 36 moertjes.



En de binnenkant met de enigszins aangepaste Twingo binnenpanelen:



Ik vind het voor het doel waarvoor ik de auto gebruik prima. Kan het netter? Ja tuurlijk maar dan zou het langer duren en meer geld kosten. Vooral voor de afwerking aan de binnenkant zou je er dan meer aandacht aan moeten besteden.

Dan natuurlijk de hamvragen:
Is hij nog waterdicht? Ja, voor zover ik kan vaststellen wel. De Twingo waar hij uit kwam was ook helemaal droog van binnen en dak zelf was dus nog prima. Er zijn ook meerdere rubbers die het geheel afdichten.

Is de carrosserie nog even stijf? Ik heb hem met een voorwiel op de stoep gedraaid en zo maximaal proberen te torderen. Hij kraakt en piept niet meer of minder en als ik naden en kieren vergelijk dan is er geen verschil. Dat zal dan de Volvo kwaliteit zijn. Dit dak zal minder botsingsenergie opnemen bij een aanrijding dan het oorspronkelijke dak maar bedenk wel dat voor een normaal klein schuifdak ook een balk doorgezaagd moeten worden.

Maakt het lawaai? Helemaal open natuurlijk wel en dit neemt behoorlijk toe boven de 80 km/h. Dicht maakt het weinig verschil en fluiten doet het niet. Het dakje zelf is ook gevoerd met schuim en zeker een cm dik.

Al met al ben ik er dik tevreden mee en met het mooie weer van de afgelopen dagen is het briljant rijden. Ramen blijven lekker dicht en toch zit je lekker "buiten". Je hebt tijdens het monteren wel twee man nodig omdat je toch wel een aantal keren het dak er in en uit zal moeten tillen om te passen.
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 56
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Vouwdak in een v70

 · 
Posted: 24.08.2015 - 21:07  ·  #2
Geniaal!
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Vouwdak in een v70

 · 
Posted: 24.08.2015 - 21:09  ·  #3
Leuk! :yes:

Wij hebben een twingo gehad met zo'n vouwdak. Is inderdaad lekker met warm weer.
tienklepper
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geleen
Leeftijd: 47
Homepage: linkedin.com/in/ju…
Berichten: 3115
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Vouwdak in een v70

 · 
Posted: 24.08.2015 - 21:13  ·  #4
:o :D

Dat de auto nog zijn stijfheid behoudt verrast mijn wel. Maar goed jullie houden het hoofd koel!
René
 
Avatar
 
Subject:

Re: Vouwdak in een v70

 · 
Posted: 24.08.2015 - 21:31  ·  #5
Onwijs en wat een idee :party: :thumb:
hsv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 54
Berichten: 650
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Vouwdak in een v70

 · 
Posted: 24.08.2015 - 21:45  ·  #6
Prachtig gedaan :thumb:
Je moet toch maar de ballen hebben om een decoupeerzaag in je dak te zetten.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Vouwdak in een v70

 · 
Posted: 24.08.2015 - 22:00  ·  #7
Geweldig. :thumb:
reinoutsmit
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: nieuw-vennep
Leeftijd: 41
Homepage: watersportspics.co…
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Vouwdak in een v70

 · 
Posted: 24.08.2015 - 22:43  ·  #8
gaaf
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3169
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Vouwdak in een v70

 · 
Posted: 25.08.2015 - 01:44  ·  #9
Quote door beboworld
. . . maar bedenk wel dat voor een normaal klein schuifdak ook een balk doorgezaagd moeten worden. . .

Bij een af fabriek dakraam leggen ze die balk een stuk verder naar achteren. Daarom kan je bij (iig de) S60 geen dakraam achteraf inbouwen.

Wel leuk gedaan, is die auto voor de carbage run oid?
DinanT5
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Leeftijd: 50
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Vouwdak in een v70

 · 
Posted: 25.08.2015 - 07:46  ·  #10
Waaauw!! Geniaaal!! :thumb: :thumb: :lol: 8-)
Wolfpack
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Vouwdak in een v70

 · 
Posted: 25.08.2015 - 10:09  ·  #11
Mooi initiatief!
MermerEr
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Harderwijk
Leeftijd: 28
Homepage: instagram.com/eren…
Berichten: 724
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Vouwdak in een v70

 · 
Posted: 25.08.2015 - 10:51  ·  #12
Haha geweldig! :thumb:
MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Vouwdak in een v70

 · 
Posted: 25.08.2015 - 11:47  ·  #13
Quote door Jeroen

Quote door beboworld
. . . maar bedenk wel dat voor een normaal klein schuifdak ook een balk doorgezaagd moeten worden. . .

Bij een af fabriek dakraam leggen ze die balk een stuk verder naar achteren. Daarom kan je bij (iig de) S60 geen dakraam achteraf inbouwen.

Wel leuk gedaan, is die auto voor de carbage run oid?


Moet ik toch tegen in gaan, mijn vorige s60 my03 is achteraf een schuif/kantel raam in gezet.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Vouwdak in een v70

 · 
Posted: 25.08.2015 - 12:09  ·  #14
Flink van je zeg! :o
Geniet er van, je zal veel verbazende blikken gaan krijgen. :D
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3169
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Vouwdak in een v70

 · 
Posted: 25.08.2015 - 12:17  ·  #15
Quote door MijnS60
Quote door Jeroen
Bij een af fabriek dakraam leggen ze die balk een stuk verder naar achteren. Daarom kan je bij (iig de) S60 geen dakraam achteraf inbouwen

Moet ik toch tegen in gaan, mijn vorige s60 my03 is achteraf een schuif/kantel raam in gezet.


Aha, nou ja ik hoef er nu geen dakje meer in maar leek me toen wel wat.
Hebben ze bij jou die balk ook door geknipt?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0