Vraagje over stationair lopen

 
 
 
 
 
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Vraagje over stationair lopen

 · 
Posted: 11.03.2023 - 12:19  ·  #1
Het valt mij op dat de V in ene keer niet meer hoog stationair loopt bij starten met koude motor. Wat tie dus voorheen altijd wel deed. Lijkt er dus op dat de "automatische choke" als dat er überhaupt op zit niet mee aanslaat. De auto start verder prima en eigenlijk is het zelfs beter zo (ik hoef niet meer te wachten tot hij weer lage toeren draait). Ik heb hem nog niet aan Vida gehad. Iemand al een keer iets soortgelijks meegemaakt?
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Vraagje over stationair lopen

 · 
Posted: 11.03.2023 - 13:17  ·  #2
Quote door FullThrottle

Het valt mij op dat de V in ene keer niet meer hoog stationair loopt bij starten met koude motor. Wat tie dus voorheen altijd wel deed. Lijkt er dus op dat de "automatische choke" als dat er überhaupt op zit niet mee aanslaat. De auto start verder prima en eigenlijk is het zelfs beter zo (ik hoef niet meer te wachten tot hij weer lage toeren draait). Ik heb hem nog niet aan Vida gehad. Iemand al een keer iets soortgelijks meegemaakt?


Lekker laten zo zou ik zeggen!! Ik heb lang gezocht hoe ik dat zo zou kunnen krijgen. Ik heb er een hekel aan dat de motor koud zoveel toeren maakt!
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Vraagje over stationair lopen

 · 
Posted: 11.03.2023 - 13:49  ·  #3
Volgens mij hebben moderne auto's geen choke maar regelt de computer de hoeveelheid lucht en brandstof.
Als de auto met lage toeren start is dat zijn bedoeling, aan de hand van zijn sensoren (buitentemperatuur, ...).

Ik denk dus niet dat er iets van klep stuk kan zijn, desnoods wel iets van sensor of computer.

Maarten
Marc-B
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Schaijk
Leeftijd: 59
Berichten: 202
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Vraagje over stationair lopen

 · 
Posted: 11.03.2023 - 15:40  ·  #4
Quote door yes996

Quote door FullThrottle

Het valt mij op dat de V in ene keer niet meer hoog stationair loopt bij starten met koude motor. Wat tie dus voorheen altijd wel deed. Lijkt er dus op dat de "automatische choke" als dat er überhaupt op zit niet mee aanslaat. De auto start verder prima en eigenlijk is het zelfs beter zo (ik hoef niet meer te wachten tot hij weer lage toeren draait). Ik heb hem nog niet aan Vida gehad. Iemand al een keer iets soortgelijks meegemaakt?


Lekker laten zo zou ik zeggen!! Ik heb lang gezocht hoe ik dat zo zou kunnen krijgen. Ik heb er een hekel aan dat de motor koud zoveel toeren maakt!


Zou willen dat die van mij daar ook mee zou stoppen en heb dat eens aangekaart bij Obbe Tuning. Helaas kunnen ze dit er niet sotwarematig uitschrijven. Volvo zou dit hebben bedacht om de katalysator sneller te laten opwarmen.
Gummiebeer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 43
Berichten: 128
Geregistreerd: 09 / 2022
Subject:

Re: Vraagje over stationair lopen

 · 
Posted: 11.03.2023 - 17:18  ·  #5
Ik snap het probleem niet zo. Ja ook mijn Volvo draait 1500rpm koud, is normaal en je kan er zo mee weg rijden. Ooit meerdere Renault's gehad, draaide bijna 2000rpm koud. Een Suzuki schopte het zelfs tot 2500rpm. Mijn Yamaha 600cc'tje draait 3000rpm met choke erop, de techniek kan er wel tegen.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3731
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Vraagje over stationair lopen

 · 
Posted: 11.03.2023 - 18:34  ·  #6
Idd, het is alleen irritant. Ik start de motor, doe dan mijn gordel om en wacht dan even 10 seconden. Kan ik mooi mijn stoelverwarming aan/uit zetten en Spotify op m'n telefoon aanzetten
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 925
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Vraagje over stationair lopen

 · 
Posted: 11.03.2023 - 18:55  ·  #7
De temperatuur van de kat wordt gemeten. Misschien dat deze sensor bij jou onterecht al direct een hoge waarde aangeeft. Dit zou je wel in vida moeten kunnen zien.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3169
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Vraagje over stationair lopen

 · 
Posted: 11.03.2023 - 19:50  ·  #8
De mijne heeft dat nooit gedaan, verhoogd stationair lopen.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3731
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Vraagje over stationair lopen

 · 
Posted: 11.03.2023 - 19:59  ·  #9
Quote door ohz274

De mijne heeft dat nooit gedaan, verhoogd stationair lopen.


Jij hebt een diesel (als je onderschrift klopt). Dat zal wel anders zijn dan een benzine
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Vraagje over stationair lopen

 · 
Posted: 12.03.2023 - 11:11  ·  #10
Dank voor de reacties en het meedenken. Zo te horen heeft niemand hetzelfde meegemaakt. Dus geen bekend verschijnsel. Ik ga voor de zekerheid kijken of ik wat kan vinden met Vida. Niet dat dit nu dus een probleem is maar wellicht dat het wel het begin van een groter (computer/sensor) probleem is en dan ben ik er liever snel bij. Ik laat nog wel even weten of ik wat vind.
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 699
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Vraagje over stationair lopen

 · 
Posted: 12.03.2023 - 12:04  ·  #11
Lees net je verhaal.
Mijn S60 gaat bij een koude of eerste start zo’n 400 toeren omhoog en na een minuut of twee zakt ie naar rond de 900 toeren.
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Vraagje over stationair lopen

 · 
Posted: 12.03.2023 - 15:21  ·  #12
Net ff met Vida storingen uitgelezen maar niets gevonden. Dus voorlopig door mijn opties heen en ik rijd dus (vooralsnog) vrolijk door! 😉
Marcel@V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Weurt
Leeftijd: 43
Berichten: 74
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Vraagje over stationair lopen

 · 
Posted: 12.03.2023 - 21:55  ·  #13
Hohoho.. ;-) ;-)

Ik heb het ook meegemaakt bij mijn V70 2.4 T5. Inmiddels niet meer na vervangen krukaspositiegever, lambda sondes dus voor en achter, nokkenassensor, luchtmassameter, uitlaat solenoid en nieuwe kabelboom voor de vvt's en bobines. Wanneer het weer goed was, d.w.z. starten en verhoogd toerental boven de 1500 rpm voor 10 seconden plus, dat kan ik je niet zeggen.
Hij heeft dit bij me in het verleden (vorig jaar) een keer of 20 gedaan dat je hem start en meteen rond de 700 rpm blijft hangen en niet zoals "normaal" verhoogd begint. Ik had toen der tijd vaak motorsysteem service vereist meldingen.

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar dit zijn dingen die ik nodig dan wel preventief heb vervangen. Ik weet dat de krukaspositiegever, nokkenassensor en bekabeling bij mij best wat veranderingen bracht. Eerst een ander merk geplaatst dan origineel van sensors en gelukkig vervangen door wat er in moet! :D

Succes i.i.ig.
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Vraagje over stationair lopen

 · 
Posted: 21.03.2023 - 22:36  ·  #14
Quote door Marcel@V70

Hohoho.. ;-) ;-)

Ik heb het ook meegemaakt bij mijn V70 2.4 T5. Inmiddels niet meer na vervangen krukaspositiegever, lambda sondes dus voor en achter, nokkenassensor, luchtmassameter, uitlaat solenoid en nieuwe kabelboom voor de vvt's en bobines. Wanneer het weer goed was, d.w.z. starten en verhoogd toerental boven de 1500 rpm voor 10 seconden plus, dat kan ik je niet zeggen.
Hij heeft dit bij me in het verleden (vorig jaar) een keer of 20 gedaan dat je hem start en meteen rond de 700 rpm blijft hangen en niet zoals "normaal" verhoogd begint. Ik had toen der tijd vaak motorsysteem service vereist meldingen.

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar dit zijn dingen die ik nodig dan wel preventief heb vervangen. Ik weet dat de krukaspositiegever, nokkenassensor en bekabeling bij mij best wat veranderingen bracht. Eerst een ander merk geplaatst dan origineel van sensors en gelukkig vervangen door wat er in moet! :D

Succes i.i.ig.


Je hebt wel hetzelfde gehad als ik nu heb zo te lezen. Nu start tie ineens weer "normaal". Naar ik schat inderdaad een keer of 20 met laag toerental gestart te hebben. Verder loopt de auto overigens perfect. Dus voordat ik allerlei sensoren vervang. Heeft iemand enig idee welke sensor(en) door, ik neem aan, de compu gebruikt wordt om te bepalen of de motor met hoog danwel met laag toerental begint?
tvdhoff
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 42
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2022
Subject:

Re: Vraagje over stationair lopen

 · 
Posted: 21.04.2023 - 18:49  ·  #15
Ik lees graag even mee. De mijne (2.4 170pk uit 2004) heeft het ook. Bloedirritant!

Je kan er inderdaad wel mee wegrijden, maar geef je de (in mijn geval) automaat daar niet teveel mee op z'n lazer?
Normaal zou je ook niet de wagen in D zetten met je poot op het gas toch?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0