vragen van een aspirant volvo rijder

 
 
 
 
 
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

vragen van een aspirant volvo rijder

 · 
Posted: 02.01.2013 - 21:54  ·  #1
Door mijn werk zal ik de lease auto weg doen en een eigen auto moeten gaan rijden. mijn oog is gevallen op een C70, en het budget is beperkt, zo'n 2000 tot 4000 euro, met km stand tussen 2 en 3 ton. ik verwacht ongeveer 10000 per jaar te gaan rijden ermee.
vanwege mijn lengte moet ik een knappe auto rijden, en dan wil ik ook iets leuks. ik heb pas gereden met een C70 die voor 3500 te koop staat. Deze reed perfect, maar was een beetje groezelig.
ik wil uiteraard een 5 pitter , T5, 2.4 10V of 20V (ooit aangestoken door mijn vader met een audi), met een automaat.
Nu heb ik al aardig wat voorwerk gedaan, maar dit vraag ik mij af, en ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen:

1. als de turbo goed oppakt en stil is, hoe groot is de kans dat deze op enige termijn problemen gaat geven? Hoe check je de staat van de turbo? En zit er standaard een blow-off valve op?
2. wordt de automaat-olie met onderhoud periodiek vervangen bij een dealer?
3. vaak is het alcantara van de bestuurdersstoel niet zo mooi meer, en de stoelen wat doorgezakt. Zijn er bedrijven die dit kunnen repareren/ opvullen voor normaal geld? En kan de zitting links en rechts gewisseld worden?
4. is er verschil tussen de radio met de 3-wisselaar (mt draaiknoppen voor bass en tereble) en de gewone met schuifjes? en dan doel ik op de geluidskwaliteit. en maakt het uit om er andere speakers in te zetten?
5. ik wil er minimal 2 jaar mee doen. is er uberhaubt iets knaps te vinden voor dat geld, of zijn het allemaal hobbyprojecten? (benniet bang voor werk, maar moet er wel woon/werk mee doen)
6. ik zag dat de S70 niet populair is, en relatief goedkoop wordt aangeboden. als ik ooit weer van mijn auto af wil, wat is dan de "best verkoopbare" volvo; een C70, S70 of S60?
op zichspreken de andere modellen me ook wel aan, maar toch minder.

ben benieuwd naar jullie reacties, bedankt alvast voor het meedenken.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: vragen van een aspirant volvo rijder

 · 
Posted: 03.01.2013 - 13:06  ·  #2
Hoi Waltersan,

Voor het geld kun je echt wel wat vinden. Gewoon de tijd nemen en niet te snel willen "happen".
Vragen die ik kan beantwoorden:
1) Een turbo kan altijd stuk gaan. Goed onderhoud aan de auto is belangrijk.
2) Zie hier op het forum over powerflushen. Dealers doen in de regel geen olie wisselen tenzij de gebruiker klachten heeft en dit meldt.
3) Of alcantara gerepareerd kan worden weet ik niet. Alternatief is een gebruikte set op de kop tikken.....
4) Geluid is subjectief, gewoon eerst luisteren, upgraden kan altijd. Ik zou liever kiezen voor een technisch goede auto met mindere audiokwaliteit dan andersom.
5) zie boven.
6) Elke auto heeft zijn eigen publiek. Verschil in afschrijving zal met dit soort aanschafbedragen niet veel uitmaken. Valt m.i. dus weinig zinnigs over te zeggen.....
Succes met zoeken.......

P.S. de Audi 5-cilinder is niet dezelfde als een Volvo 5-cilinder, mocht je dat wellicht denken......
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: vragen van een aspirant volvo rijder

 · 
Posted: 03.01.2013 - 15:15  ·  #3
1) een turbo kan je testen door de axiale slang van de compressor kant (aluminium!) los te halen en (met moter UIT!) voorzichtig te voelen of de turbine as axiale en/of laterale speling heeft. Hoe meer speling, hoe verder de turbo versleten is. Het moet minimaal zijn en de turbine as moet extreem soepel draaien.
3) Tip: Marans sloopt veel engelse auto's, die hebben vaak nog een intereur met goeie linker voorstoel! (rechts zijn ze dan logischerwijs weer slechter)
4) koop een goeie auto. Audio is achteraf vrij makkelijk te upgraden. een in de basis slechte auto, daar loop je op leeg.
6) C70 en S70 zijn in essentie gebaseerd op het oudere 850 platform.
qua electronica zijn ze simpeler ( en dat is een PLUSpunt!)
De S60 is in essentie een nieuwe generatie Volvo uit het Ford tijdperk. Electronisch complex (want CANbus) en gevoeliger dan de 850/C70/S70
qua moter vind ik de 850 blokken robuster want ze hebben hydraulische klepstoters en dikkere klepstelen. Ze zijn om die reden slijtvaster en kunnen beter draaien op LPG. 5ton met een 850 is niet ongewoon.
Ik heb ook wel gekeken naar een eerste generatie C70-T5. Er zat voor mij een groot nadeel aan de C70: de achterbank kan niet worden neergeklapt. Daardoor is de auto minder flexibel te gebruiken als bv een S60.
Qua waarde: een S60 is ook over 2j nog redelijk courant, S70's niet, die beginnen nu al uit het straatbeeld te verdwijnen, C70's zijn sowieso al zeldzamer en ik verwacht dat die collectible blijven, zeker als ze in hele goeie staat zijn. Hetzelfde heb je ook gehad met de 740/760 vs 780coupe en 240/260 vs 262coupe. Een goeie mooie coupe blijft geld waard.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: vragen van een aspirant volvo rijder

 · 
Posted: 03.01.2013 - 21:46  ·  #4
bedankt voor de antwoorden.
uiteraard is de technische staat het belangrijkste aankoopcriterium, maar wat extra achtergrond info is meer dan welkom. (mijn vrouw ziet me nu niet zo veel omdat ik het hele forum aan het uitspitten ben :lol: )

wat betreft die turbo: is die zodanig toegankelijk dat ik dat 'even' kan checken? dus voor aankoop? ik weet dat hij goed warm wordt, dus dat is dan weer een andere uitdging hoe ik dat ga aanpakken, maar ik wil dit graag voor aanschaf weten.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: vragen van een aspirant volvo rijder

 · 
Posted: 03.01.2013 - 22:54  ·  #5
Quote door Waltersan

mijn vrouw ziet me nu niet zo veel omdat ik het hele forum aan het uitspitten ben :lol: )


Hereniging kan ook heel prettig zijn. :D
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: vragen van een aspirant volvo rijder

 · 
Posted: 12.01.2013 - 23:17  ·  #6
ik heb een aantal modellen bekeken de afgelopen dagen, en deze vragen kwamen boven:
- bij welke modellen (tussen '98 en '02 benzine) wordt er een dubbel massa vliegwiel gebruikt? deze slijten ook en kosten 900 eu! dus lekker niet een automaat en ben je voor 1300 euro aan de beurt voor koppeling, drukgroep, en vliegwiel......
- van N in D zetten, dit gaat bij de ene heel soepel, en bij de andere met een aardige 'bonk'. geeft dit iets aan over de staat van de bak?
- is er verschil tussen de automaat bak die aan een T5 hangt en aan een 2.4T ?
- is de olie van de automaatbak altijd te peilen met peilstok; en dan dus ook de staat vd olie te beoordelen?
ik hoop dat jullie me weer wat op weg helpen.
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: vragen van een aspirant volvo rijder

 · 
Posted: 13.01.2013 - 08:17  ·  #7
Quote door Waltersan

ik heb een aantal modellen (tussen '98 en '02 benzine) bekeken de afgelopen dagen, en deze vragen kwamen boven:
ik hoop dat jullie me weer wat op weg helpen.

- bij welke modellen wordt er een dubbel massa vliegwiel gebruikt? deze slijten ook en kosten 900 eu! dus lekker niet een automaat en ben je voor 1300 euro aan de beurt voor koppeling, drukgroep, en vliegwiel......
A: geen idee, maar ik zou gewoon een automaat kopen.
- van N in D zetten, dit gaat bij de ene heel soepel, en bij de andere met een aardige 'bonk'. geeft dit iets aan over de staat van de bak?
A: en na het verplaatsen van de auto kan het zo maar anders gaan. Is afhankelijk van de stand van diverse overbrengingen.
- is er verschil tussen de automaat bak die aan een T5 hangt en aan een 2.4T ?
A: ik denk het niet, maar dat kun je met het VIN in Vida opzoeken.
- is de olie van de automaatbak altijd te peilen met peilstok; en dan dus ook de staat vd olie te beoordelen?
A: voor de bouwjaren die jij op het oog hebt wel, jongere modellen niet meer ...
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: vragen van een aspirant volvo rijder

 · 
Posted: 13.01.2013 - 14:05  ·  #8
Wat mij trouwens ook opvalt is dat de handelen blijkbaar niet graag iets willen verkopen. Het is telkens vrijsnel duidelijk dat er met de prijs niet te onderhandelen valt. Nu zal een auto van 3000 niet echt in de weg staan en financieel is het voor een handelaar ook peanuts, maar het lijkt me dat je na 4 maanden wel een keer van een auto af wil. Zeker als het niet een courant model is, als er dan iemand komt zou ik wel voorzichtig toehappen, of in ieder geval proberen om een deal te sluiten.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: vragen van een aspirant volvo rijder

 · 
Posted: 13.01.2013 - 14:36  ·  #9
Een versnellingsbak die van N naar D schakelt met vertraging / bonk betekent slijtage in het kleppenhuis. Daar kan de auto oud mee worden als je er met beleid mee omgaat, maar het hoort niet zo.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: vragen van een aspirant volvo rijder

 · 
Posted: 13.01.2013 - 14:45  ·  #10
Voor een prijsindicatie kun je hier kijken.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: vragen van een aspirant volvo rijder

 · 
Posted: 13.01.2013 - 21:52  ·  #11
deze http://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/c70/9590927 ga ik ook kijken, hier zit een 'digitale' verwarmingsregeling in. Het is wel een originele NL auto, maar ik heb dit nog nooit eerder gezien. Het past ook niet in het totaalplaatje. Wie kent dit wel?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: vragen van een aspirant volvo rijder

 · 
Posted: 13.01.2013 - 22:26  ·  #12
Oei, dat is ook mooi speelgoed.
Die regeling heb ik ook nog niet eerder gezien.
Succes.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2397
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: vragen van een aspirant volvo rijder

 · 
Posted: 13.01.2013 - 23:35  ·  #13
Ken dit specifieke Airco / verwarmingssysteem niet maar dergelijke systemen heb ik vaker ingebouwd gezien in een Volvo 850 / V70 Classic.
Je kunt zien dat dit een univeseel systeem is waar een kadertje omheen is gezet passend voor inbouw in hetVolvo dashboard. Wel opletten of dit ook goed werkt. Volgens mij zitten in een Volvo die standaard airco af fabriek heeft meerde "voelers" voor het inschakelen van airco / verwarming om de ingestelde temperatuur te verkrijgen. Zo te zien zit het bij deze Volvo rechts in het paneel ingebouwd.
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: vragen van een aspirant volvo rijder

 · 
Posted: 14.01.2013 - 09:22  ·  #14
Quote door ProVolvo

Ken dit specifieke Airco / verwarmingssysteem niet maar dergelijke systemen heb ik vaker ingebouwd gezien in een Volvo 850 / V70 Classic.
Je kunt zien dat dit een univeseel systeem is waar een kadertje omheen is gezet passend voor inbouw in hetVolvo dashboard. Wel opletten of dit ook goed werkt. Volgens mij zitten in een Volvo die standaard airco af fabriek heeft meerde "voelers" voor het inschakelen van airco / verwarming om de ingestelde temperatuur te verkrijgen. Zo te zien zit het bij deze Volvo rechts in het paneel ingebouwd.

En de voeler voor de zon midden op het dashboard achter de voorruit denkt ook mee in het originele Volvo airco-systeem !
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: vragen van een aspirant volvo rijder

 · 
Posted: 17.01.2013 - 22:15  ·  #15
per vandaag is de kogel definitief door de kerk; de leasebak gaat weg en er moet dus een andere auto komen. ik heb pas ook een S60 gepast, en daar zit ik ook goed in. volgens mij maak ik het mezelf alleen maar moelijker. de C70 is relatief duur, dus ik kijk nu ook naar een S80, en S60, en de V70 (de nieuwe versie) vind ik ook erg mooi. maar, de V70 classic wordt erg ruim aangeboden in mijn pijsklasse, maar is het weer net niet qua model.
wat is wijsheid ??????
 
Selected quotes for multi-quoting:   0