vreemdste probleem ooit

geen beweging wanneer koppelingspedaal opkomt

 
 
 
 
 
stevanom
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kalmthout
Leeftijd: 61
Berichten: 160
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

vreemdste probleem ooit

 · 
Posted: 08.01.2024 - 16:09  ·  #1
Meest krankzinnige probleem ooit: S60 2.4 lpg 515.000 km. Vorige winter hadden wij dit: koud starten. Buiten rijden, naar eerste gaan en de auto doet niets meer. Koppelingspedaal komt naar boven, er gebeurt niets, in geen enkele versnelling. Na een half uur warm draaien ging het wel. Wij dachten dat dit een vriesprobleem was.
In de zomer deed hij opnieuw hetzelfde: resultaat was een volledig nieuwe koppeling, drukgroep, druklager, en slave pomp. samen een vrolijke 4.000 euro.
En wat doet hij nu amper 5.000 km verder: Wij rijden achteruit buiten, gaan naar eerste om te vertrekken en... je laat de koppeling los, pedaal komt omhoog en de auto doet gewoon niets alsof hij nog met ingedrukte koppeling staat.... Iemand een idee? Want wij zijn wanhopig en al heel veel geld kwijt.
Ter info:
hoofdcilinder is nog niet vervangen
olie is dus vijf maand geleden vervangen
assen draaien niet dus geen homokineten uit elkaar
pedaal komt gewoon omhoog
Er is wel vorig jaar enkele weken ervoor een steekas vervangen en nu beweert de garagist dat die waarschijnlijk de foute maat spiebanen heeft waardoor het bij koud weer aan de kant van het differentieel net te klein zou zijn???
Spacebal schakelsysteem
Kan het aan die steekas ligen? Of aan het schakelsysteem? Hoofdkoppelingcilinder?
Wij worden wat moedeloos ondertussen
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: vreemdste probleem ooit

 · 
Posted: 08.01.2024 - 16:38  ·  #2
Je schrijft: de olie is vervangen. Bedoel je daar de olie in de bak mee of de remvloeistof?
Je koppeling werkt uit hetzelfde reservoir als je remmen. Als daar nou belachelijk veel water in zou zitten zou dit kunnen bevriezen.... En als je remklauwen zijn doorgespoeld betekent dit niet automatisch dat ook je koppelingscilinder is doorgespoeld.

Maar aan de andere kant, als je schrijft dat je naar buiten rijdt staat de auto dus kennelijk binnen. Dan lijkt bevriezen me erg sterk.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: vreemdste probleem ooit

 · 
Posted: 08.01.2024 - 16:39  ·  #3
Gelukkig woon in een woonplaats met een mooie naam.... zit de nieuwe as nog wel goed in de versnellingsbak? dan krijg je dit nl ook. je kunt per ongeluk een te korte as gemonteerd hebben. (hoe weet ie dat heh...)
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: vreemdste probleem ooit

 · 
Posted: 08.01.2024 - 16:45  ·  #4
Om achteruit te rijden gebruikte je wel koppeling en achteruitversnelling? Ik vraag het maar... mijn opa liet altijd de auto achteruit de garage uit rollen met de motor uit, ik zie hem het zo nog doen :-)

Als er 1 steekas vervangen is, maar de andere niet, dan zou die as die niet vervangen is toch nog moeten draaien als de koppeling werkt en de auto in versnelling staat, of vergis ik me nu?
En al zou die nieuwe steekas te kleine spiebanen hebben, dan is het geen aan/uit verhaal bij temperatuurverschil, dan zou je een gigantisch geratel moeten krijgen lijkt me, aangezien de bakkant (waar de spiebanen in vallen) wel draait en de as niet, dan schrapen alsnog de spiebanen wel langs elkaar heen als dit echt zo zou zijn... mij lijkt het in ieder geval heel onwaarschijnlijk!
Al vind ik die tip van een mogelijk te korte as wel een goeie.

Ik zou toch eerder aan de koppeling (of bak) denken.
Hoor je helemaal geen verschil in motorloop als je de koppeling indrukt of op laat komen (in de vrij)? Zelfs bij een goed werkende koppeling kan je normaalgesproken wel wat verschil horen of voelen, omdat bij ingedrukte koppeling het druklager meedraait en je de veren indrukt. Als je helemaal geen verschil hoort of voelt binnen of buiten de auto dan zit het wellicht toch daar.

Is de remvloeistof volledig vervangen? Die wordt ook voor de koppeling gebruikt. Die vloeistof is hygroscopisch (trekt vocht aan uit de lucht) en als die niet periodiek vervangen wordt (elke 2, max 3 jaar) dan kan zich veel vocht ophopen (meestal in het laagste deel van het circuit) en dat zou kunnen bevriezen bij dit weer - mogelijk was dat de oorzaak in de winter... maar niet in de zomer uiteraard (maar water kan wel gaan koken, waardoor er luchtbellen ontstaan, die samendrukbaar zijn en waardoor je remdruk en koppelingsdruk wegvallen, want de hydraulische druk wordt niet goed doorgegeven). Dit is echter waarschijnlijker bij de remmen dan de koppeling, ivm meer hitte.

Aan de pook zitten kabels die schakelarmpjes op de bak bedienen. Werkt dat wel goed? Je kan eens kijken op de bak (moet misschien luchtfilter weg? Ik weet niet hoe dat zit bij jouw auto) en dan iemand laten schakelen, zien of dat netjes wordt doorgegeven zonder veel speling.
Bij onze Focus waren de rubbers versleten en daardoor in stukjes eruit gevallen en was er veel teveel speling tussen de kabeleinden en de armpjes op de bak, waardoor sommige versnellingen (in onze geval m.n. de achteruit) heel slecht konden worden ingezet. In feite schakelde de pook in het luchtledige, want de armpjes op de bak werden (bijna) niet aangestuurd.

Kan je zelf klussen of is alles garagewerk? Als je zelf kan klussen zou je ook nog kunnen kijken via de koppelingsnippel op de bak of daar wel vloeistof uit komt als je het koppelingspedaal indrukt (wel zorgen dat er geen lucht in komt). Als dat niet gebeurt is de hoofdkoppelingscilinder, die geeft geen druk.
En de verbinding van koppelingspedaal naar hoofdcilinder is wel goed?
stevanom
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kalmthout
Leeftijd: 61
Berichten: 160
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: vreemdste probleem ooit

 · 
Posted: 08.01.2024 - 16:55  ·  #5
wanneer de koppeling vervangen werd is logischerwijze ook de remolie vervangen he

Quote door Musicus

Je schrijft: de olie is vervangen. Bedoel je daar de olie in de bak mee of de remvloeistof?
Je koppeling werkt uit hetzelfde reservoir als je remmen. Als daar nou belachelijk veel water in zou zitten zou dit kunnen bevriezen.... En als je remklauwen zijn doorgespoeld betekent dit niet automatisch dat ook je koppelingscilinder is doorgespoeld.

Maar aan de andere kant, als je schrijft dat je naar buiten rijdt staat de auto dus kennelijk binnen. Dan lijkt bevriezen me erg sterk.
wimg
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 573
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: vreemdste probleem ooit

 · 
Posted: 08.01.2024 - 17:34  ·  #6
Quote door stevanom

Meest krankzinnige probleem ooit: S60 2.4 lpg 515.000 km. Vorige winter hadden wij dit: koud starten. Buiten rijden, naar eerste gaan en de auto doet niets meer. Koppelingspedaal komt naar boven, er gebeurt niets, in geen enkele versnelling. Na een half uur warm draaien ging het wel. Wij dachten dat dit een vriesprobleem was.
In de zomer deed hij opnieuw hetzelfde: resultaat was een volledig nieuwe koppeling, drukgroep, druklager, en slave pomp. samen een vrolijke 4.000 euro.
En wat doet hij nu amper 5.000 km verder: Wij rijden achteruit buiten, gaan naar eerste om te vertrekken en... je laat de koppeling los, pedaal komt omhoog en de auto doet gewoon niets alsof hij nog met ingedrukte koppeling staat.... Iemand een idee? Want wij zijn wanhopig en al heel veel geld kwijt.
Ter info:
hoofdcilinder is nog niet vervangen
olie is dus vijf maand geleden vervangen
assen draaien niet dus geen homokineten uit elkaar
pedaal komt gewoon omhoog
Er is wel vorig jaar enkele weken ervoor een steekas vervangen en nu beweert de garagist dat die waarschijnlijk de foute maat spiebanen heeft waardoor het bij koud weer aan de kant van het differentieel net te klein zou zijn???
Spacebal schakelsysteem
Kan het aan die steekas ligen? Of aan het schakelsysteem? Hoofdkoppelingcilinder?
Wij worden wat moedeloos ondertussen

Je bedoelt met de auto doet niets meer ... dat de motor draait maar dat hij geen versnelling pakt? Is er een foutmelding bij het uitlezen (VIDA)?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3167
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: vreemdste probleem ooit

 · 
Posted: 08.01.2024 - 22:16  ·  #7
Quote door Bolbo
En al zou die nieuwe steekas te kleine spiebanen hebben, dan is het geen aan/uit verhaal bij temperatuurverschil, dan zou je een gigantisch geratel moeten krijgen lijkt me, aangezien de bakkant (waar de spiebanen in vallen) wel draait en de as niet, dan schrapen alsnog de spiebanen wel langs elkaar heen als dit echt zo zou zijn... mij lijkt het in ieder geval heel onwaarschijnlijk!
Al vind ik die tip van een mogelijk te korte as wel een goeie.


Dat lijkt mij toch ook, als het wel draait moet je dat horen en de buren ook.
Lijkt of de koppeling toch niet goed pakt, of de versnellingsbak inderdaad.
stevanom
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kalmthout
Leeftijd: 61
Berichten: 160
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

hoofdkoppelingscilinder vervangen

 · 
Posted: 13.01.2024 - 18:55  ·  #8
Hallo , heeft iemand hier ervaring mee? Ik vermoed dat dit het probleem veroorzaakt
stevanom
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kalmthout
Leeftijd: 61
Berichten: 160
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: vreemdste probleem ooit

 · 
Posted: 13.01.2024 - 18:56  ·  #9
Ik bedoel met het vervangen van de hoofdkoppelingscilinder
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vermoed dat dit het probleem veroorzaakt
stevanom
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kalmthout
Leeftijd: 61
Berichten: 160
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: vreemdste probleem ooit

 · 
Posted: 14.01.2024 - 09:55  ·  #10
update:
getest:
- bij draaiende motor schakelen met de koppeling ingedrukt gaat perfect
- bij draaiende motor zonder de koppeling in te drukken : onmogelijk in achteruit te zetten, eerste en tweede geprobeerd: dat gaat maar moeilijk dus de koppeling doet wel degelijk iets
- het schakelsysteem werkt wel degelijk : iemand gevraagd alle versnellingen te doen terwijl ik naar de verbindingen keek en dat gaat allemaal zoals het hoort.

Blijft over : de bak of een aandrijfas.

- wanneer het de aandrijfas zou zijn moet het ergens aan de bakkant zijn want wanneer je kijkt zie je de assen niet draaien, dus het ligt niet aan de kant van de homokineten aan de wielzijde.

de vraag is:
- kan de homokineet aan de bakkant stuk zijn?
- sommigen spreken van een as die te kort is, zijn er dan verschillende maten en kan dat het ,ene moment wel en het andere niet werken. (lijkt mij vreemd maar ik sta voor alle ideeën open)
- Kan een as aan de bakkant naar buiten gegaan zijn waardoor differentieel wel draait maar de as niet meeneemt? (naar mijn gevoel moet die daarvoor wel ver naar buiten gaan toch? Hoe test ik dat?

Wanneer het de bak zou zijn:
- is die van een 170 pk dezelfde als van een 140 pk?
- Is verwisselen moeilijk? (als je wel of geen geen brug hebt) Ik heb veel sleutelervaring dus met een stappenplan kom ik al een heel einde.
- Is iemand tegen betaling bereid te helpen?

Quote door Bolbo

Om achteruit te rijden gebruikte je wel koppeling en achteruitversnelling? Ik vraag het maar... mijn opa liet altijd de auto achteruit de garage uit rollen met de motor uit, ik zie hem het zo nog doen :-)

Als er 1 steekas vervangen is, maar de andere niet, dan zou die as die niet vervangen is toch nog moeten draaien als de koppeling werkt en de auto in versnelling staat, of vergis ik me nu?
En al zou die nieuwe steekas te kleine spiebanen hebben, dan is het geen aan/uit verhaal bij temperatuurverschil, dan zou je een gigantisch geratel moeten krijgen lijkt me, aangezien de bakkant (waar de spiebanen in vallen) wel draait en de as niet, dan schrapen alsnog de spiebanen wel langs elkaar heen als dit echt zo zou zijn... mij lijkt het in ieder geval heel onwaarschijnlijk!
Al vind ik die tip van een mogelijk te korte as wel een goeie.

Ik zou toch eerder aan de koppeling (of bak) denken.
Hoor je helemaal geen verschil in motorloop als je de koppeling indrukt of op laat komen (in de vrij)? Zelfs bij een goed werkende koppeling kan je normaalgesproken wel wat verschil horen of voelen, omdat bij ingedrukte koppeling het druklager meedraait en je de veren indrukt. Als je helemaal geen verschil hoort of voelt binnen of buiten de auto dan zit het wellicht toch daar.

Is de remvloeistof volledig vervangen? Die wordt ook voor de koppeling gebruikt. Die vloeistof is hygroscopisch (trekt vocht aan uit de lucht) en als die niet periodiek vervangen wordt (elke 2, max 3 jaar) dan kan zich veel vocht ophopen (meestal in het laagste deel van het circuit) en dat zou kunnen bevriezen bij dit weer - mogelijk was dat de oorzaak in de winter... maar niet in de zomer uiteraard (maar water kan wel gaan koken, waardoor er luchtbellen ontstaan, die samendrukbaar zijn en waardoor je remdruk en koppelingsdruk wegvallen, want de hydraulische druk wordt niet goed doorgegeven). Dit is echter waarschijnlijker bij de remmen dan de koppeling, ivm meer hitte.

Aan de pook zitten kabels die schakelarmpjes op de bak bedienen. Werkt dat wel goed? Je kan eens kijken op de bak (moet misschien luchtfilter weg? Ik weet niet hoe dat zit bij jouw auto) en dan iemand laten schakelen, zien of dat netjes wordt doorgegeven zonder veel speling.
Bij onze Focus waren de rubbers versleten en daardoor in stukjes eruit gevallen en was er veel teveel speling tussen de kabeleinden en de armpjes op de bak, waardoor sommige versnellingen (in onze geval m.n. de achteruit) heel slecht konden worden ingezet. In feite schakelde de pook in het luchtledige, want de armpjes op de bak werden (bijna) niet aangestuurd.

Kan je zelf klussen of is alles garagewerk? Als je zelf kan klussen zou je ook nog kunnen kijken via de koppelingsnippel op de bak of daar wel vloeistof uit komt als je het koppelingspedaal indrukt (wel zorgen dat er geen lucht in komt). Als dat niet gebeurt is de hoofdkoppelingscilinder, die geeft geen druk.
En de verbinding van koppelingspedaal naar hoofdcilinder is wel goed?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3167
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: vreemdste probleem ooit

 · 
Posted: 14.01.2024 - 11:36  ·  #11
Homokineet kapot, dan zou je dat vrij snel moeten zien door het rubber die daar omheen zit. Die moet dan door midden zijn of er af liggen.

Aandrijfas er af halen en kijken hoe die tanden er uit zien lijkt me de enige manier om te controleren of het de goede is. Als de vertanding er (gedeeltelijk) af is weet je ook wel genoeg.

Versnellingsbak van 140 en 170, volgens mij net iets andere verhoudingen maar fysiek waarschijnlijk gewoon hetzelfde.
stevanom
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kalmthout
Leeftijd: 61
Berichten: 160
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: vreemdste probleem ooit

 · 
Posted: 14.01.2024 - 13:01  ·  #12
Maar het zou eventueel lukken om de bak van een 170 op een 140 te zetten?

Quote door stevanom

update:
getest:
- bij draaiende motor schakelen met de koppeling ingedrukt gaat perfect
- bij draaiende motor zonder de koppeling in te drukken : onmogelijk in achteruit te zetten, eerste en tweede geprobeerd: dat gaat maar moeilijk dus de koppeling doet wel degelijk iets
- het schakelsysteem werkt wel degelijk : iemand gevraagd alle versnellingen te doen terwijl ik naar de verbindingen keek en dat gaat allemaal zoals het hoort.

Blijft over : de bak of een aandrijfas.

- wanneer het de aandrijfas zou zijn moet het ergens aan de bakkant zijn want wanneer je kijkt zie je de assen niet draaien, dus het ligt niet aan de kant van de homokineten aan de wielzijde.

de vraag is:
- kan de homokineet aan de bakkant stuk zijn?
- sommigen spreken van een as die te kort is, zijn er dan verschillende maten en kan dat het ,ene moment wel en het andere niet werken. (lijkt mij vreemd maar ik sta voor alle ideeën open)
- Kan een as aan de bakkant naar buiten gegaan zijn waardoor differentieel wel draait maar de as niet meeneemt? (naar mijn gevoel moet die daarvoor wel ver naar buiten gaan toch? Hoe test ik dat?

Wanneer het de bak zou zijn:
- is die van een 170 pk dezelfde als van een 140 pk?
- Is verwisselen moeilijk? (als je wel of geen geen brug hebt) Ik heb veel sleutelervaring dus met een stappenplan kom ik al een heel einde.
- Is iemand tegen betaling bereid te helpen?

Quote door Bolbo

Om achteruit te rijden gebruikte je wel koppeling en achteruitversnelling? Ik vraag het maar... mijn opa liet altijd de auto achteruit de garage uit rollen met de motor uit, ik zie hem het zo nog doen :-)

Als er 1 steekas vervangen is, maar de andere niet, dan zou die as die niet vervangen is toch nog moeten draaien als de koppeling werkt en de auto in versnelling staat, of vergis ik me nu?
En al zou die nieuwe steekas te kleine spiebanen hebben, dan is het geen aan/uit verhaal bij temperatuurverschil, dan zou je een gigantisch geratel moeten krijgen lijkt me, aangezien de bakkant (waar de spiebanen in vallen) wel draait en de as niet, dan schrapen alsnog de spiebanen wel langs elkaar heen als dit echt zo zou zijn... mij lijkt het in ieder geval heel onwaarschijnlijk!
Al vind ik die tip van een mogelijk te korte as wel een goeie.

Ik zou toch eerder aan de koppeling (of bak) denken.
Hoor je helemaal geen verschil in motorloop als je de koppeling indrukt of op laat komen (in de vrij)? Zelfs bij een goed werkende koppeling kan je normaalgesproken wel wat verschil horen of voelen, omdat bij ingedrukte koppeling het druklager meedraait en je de veren indrukt. Als je helemaal geen verschil hoort of voelt binnen of buiten de auto dan zit het wellicht toch daar.

Is de remvloeistof volledig vervangen? Die wordt ook voor de koppeling gebruikt. Die vloeistof is hygroscopisch (trekt vocht aan uit de lucht) en als die niet periodiek vervangen wordt (elke 2, max 3 jaar) dan kan zich veel vocht ophopen (meestal in het laagste deel van het circuit) en dat zou kunnen bevriezen bij dit weer - mogelijk was dat de oorzaak in de winter... maar niet in de zomer uiteraard (maar water kan wel gaan koken, waardoor er luchtbellen ontstaan, die samendrukbaar zijn en waardoor je remdruk en koppelingsdruk wegvallen, want de hydraulische druk wordt niet goed doorgegeven). Dit is echter waarschijnlijker bij de remmen dan de koppeling, ivm meer hitte.

Aan de pook zitten kabels die schakelarmpjes op de bak bedienen. Werkt dat wel goed? Je kan eens kijken op de bak (moet misschien luchtfilter weg? Ik weet niet hoe dat zit bij jouw auto) en dan iemand laten schakelen, zien of dat netjes wordt doorgegeven zonder veel speling.
Bij onze Focus waren de rubbers versleten en daardoor in stukjes eruit gevallen en was er veel teveel speling tussen de kabeleinden en de armpjes op de bak, waardoor sommige versnellingen (in onze geval m.n. de achteruit) heel slecht konden worden ingezet. In feite schakelde de pook in het luchtledige, want de armpjes op de bak werden (bijna) niet aangestuurd.

Kan je zelf klussen of is alles garagewerk? Als je zelf kan klussen zou je ook nog kunnen kijken via de koppelingsnippel op de bak of daar wel vloeistof uit komt als je het koppelingspedaal indrukt (wel zorgen dat er geen lucht in komt). Als dat niet gebeurt is de hoofdkoppelingscilinder, die geeft geen druk.
En de verbinding van koppelingspedaal naar hoofdcilinder is wel goed?

elevating
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Berichten: 315
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: vreemdste probleem ooit

 · 
Posted: 14.01.2024 - 13:09  ·  #13
As wisselen zonder brug is te doen, maar als je ergens van een brug gebruik kan maken is dat wel vele malen makkelijker en wat vriendelijker voor de rug.
stevanom
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kalmthout
Leeftijd: 61
Berichten: 160
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: vreemdste probleem ooit

 · 
Posted: 14.01.2024 - 14:38  ·  #14
Update : vreemdste oplossing ooit : auto heeft drie uur staan warmdraaien tot hij echt lekker warm was en helemaal op temperatuur onder de motorkap : en plots hoorde je wat verspringen waarna de auto gewoon rijdt!!! Ligt dit nu aan vocht in de olie van de versnellingsbak dan?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: vreemdste probleem ooit

 · 
Posted: 14.01.2024 - 19:33  ·  #15
Ik heb nu een bak van een 140 pk op mn 170 blok(blokken zijn volgens mij hetzelfde softwarematig anders. dit blok heeft een iets andere eindvertanding. maar ik ben te ongevoelig om dat te merken(zou iets minder toeren moeten maken bij zelfde snelheid geloof ik. meer info in bijlage
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0