Vrije slag voorvering

 
 
 
 
 
Peter Jansen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Vrije slag voorvering

 · 
Posted: 15.01.2023 - 20:14  ·  #1
Ik heb onder de motorkap van mijn S80 een mm of 5 vrije ruimte tussen de rubberen eindstand en de schotel van het lager. Is dit normaal? Kan je hier iets aan afstellen of vervangen? Ik denk dat het dansen bij heuvels namelijk door wordt veroorzaakt.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Vrije slag voorvering

 · 
Posted: 15.01.2023 - 21:00  ·  #2
Als ik inzoom zie ik scheuren in het rubber.
Denk dat je toe bent aan nieuwe bovenste veerschotel/schroefveer houders.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Vrije slag voorvering

 · 
Posted: 15.01.2023 - 21:36  ·  #3
Dat is verder niet ongewoon, hoeft niet strak op elkaar te zitten. Echter scheuren die zichtbaar zijn laten idd denken dat de schotel die onder dit zit en mogelijk het lager niet meer ok zijn.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Vrije slag voorvering

 · 
Posted: 16.01.2023 - 09:05  ·  #4
Daar kan je niks aan afstellen, die ruimte hoort er te izjn. Kan zijn dat de veerschotelrubber (wat je ook op de foto ziet van 1-wiel) wat is ingescheurd. In je voorgaande topics lees ik dat je een S80 hebt met 350k op de teller? Als je niks kunt terug vinden in de onderhoudsgeschiedenis zou je er vanuit kunnen gaan dat de boel nog origineel is. M.a.w. geen gekke km-stand op de boel te vervangen ;) Eventueel te checken door te kijken of je de stickers nog ziet op de voordempers. Origineel zit er een sticker op van Volvo en Sachs (die van mij was geel).
Ik heb het bij mijn S80 3 weken geleden gedaan, alles was nog origineel (met 310k op de teller). Ook al dempten de oude dempers nog wel aardig, met alles nieuw is het echt heel veel strakker, auto voelt ook veel stabieler aan met b.v. zijwind.
Peter Jansen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: Vrije slag voorvering

 · 
Posted: 16.01.2023 - 10:14  ·  #5
Ik ga er van uit dat hetvook nog de originele dempers zijn. Heb nieuwe schotels besteld. Deze week eerst de distributie en alles wat daar omheen hangt doen. Dus nog even werk genoeg. Als we tijd overhebben komen de veerpoten ook aan de beurt.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Vrije slag voorvering

 · 
Posted: 16.01.2023 - 11:26  ·  #6
Quote door Peter Jansen

Ik ga er van uit dat hetvook nog de originele dempers zijn. Heb nieuwe schotels besteld. Deze week eerst de distributie en alles wat daar omheen hangt doen. Dus nog even werk genoeg. Als we tijd overhebben komen de veerpoten ook aan de beurt.


Wat bedoel je met schotels? Alles moet uit elkaar, dus je kan dan beter gewoon een compleet nieuwe veerpoot bouwen (en de originele veer opnieuw gebruiken)
Peter Jansen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: Vrije slag voorvering

 · 
Posted: 17.01.2023 - 10:13  ·  #7
Op zich heb je gelijk natuurlijk maar ik ga het eerst proberen om de veerschotelrubbers te vervangen en dan kijken hoe dat gaat. Heb de afgelopen tijd veel achterstallig onderhoud weg gekopt en het budget is even klaar volgens mijn penningmeester thuis haha.

gisteravond begonnen met de operatie distributieriem, nokkenas seals vervangen, waterpomp, multiriem enz. enz.... grote klus.

viel me trouwens op dat onder de zwarte dop aan de bakzijde geen keerring zit. klopt dat? weet iemand dat?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Vrije slag voorvering

 · 
Posted: 17.01.2023 - 10:41  ·  #8
Ik weet niet wat je met 'dansen' bedoelt maar als het meer nadeinen is, dan zijn dat eerder de dempers zelf. Ik zou het desnoods uitstellen totdat je wel dempers en nieuwe veerpootlagers hebt. Na het demonteren en opnieuw monteren van de veerpoten zul je ook opnieuw moeten uitlijnen. Anders moet je straks alles 2x doen, en het is gewoon zonde om een nieuw rubber te monteren terwijl de rest ook gewoon 'op' is (en het probleem naar alle waarschijnlijkheid nog steeds niet is opgelost).
Als je met een beperkt budget zit zou je ook kunnen overwegen om bijvoorbeeld dempers van Meyle te monteren. Origineel Volvo is Sachs, maar Meyle maakt voor zover ik weet goede vervaningsonderdelen (en een splinternieuwe demper van welke kwaliteit dan ook is eigenlijk altijd beter dan een demper met een paar ton ervaring). Een Meyle demper is maar 50 euro (tegenover een Sachs van 75 euro, dat scheelt toch weer 33%).
Peter Jansen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: Vrije slag voorvering

 · 
Posted: 17.01.2023 - 11:13  ·  #9
in principe heb je gelijk Tom, alles in 1 keer goed doen is ook mijn normale gang van zaken. Ik kom alleen die prijzen van jou dempers nergens tegen. Waar vind je die voor 50 euro? dan is het misschien nog wel door de commissie te krijgen thuis haha....
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Vrije slag voorvering

 · 
Posted: 17.01.2023 - 13:25  ·  #10
Quote door Peter Jansen

in principe heb je gelijk Tom, alles in 1 keer goed doen is ook mijn normale gang van zaken. Ik kom alleen die prijzen van jou dempers nergens tegen. Waar vind je die voor 50 euro? dan is het misschien nog wel door de commissie te krijgen thuis haha....


www.motointegrator.de, echt een aanrader. Stukken goedkoper dan in Nederland en ze leveren ook daadwerkelijk wat je hebt besteld (in tegenstelling tot b.v. autodoc.nl)
Peter Jansen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: Vrije slag voorvering

 · 
Posted: 16.02.2023 - 10:41  ·  #11
afgelopen week de bovenste veer rubbers vervangen, simpel klusje en was goed te doen. auto deint veel minder dus lijkt enig effect te hebben. Helaas kraakt en schuurt het geheel wel wat. nu zat ik de exploded views te bekijken en het blijkt dat er een rubber flap onder de veer hoort te liggen Part Number: 31329206. er is zelfs ook 1 te zien aan de bovenzijde lijkt het Part Number: 30666314. na een zoektocht op het forum kom ik er achter dat de ene het wel heeft en de andere niet. sommige mensen plaatsen ook een stuk tuinslang of iets dergelijks om de veer heen. heeft iemand een goed antwoord wat ik nu het beste kan doen? mijn inziens is het plaatsen van zo'n rubber het beste.
Kuip
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uithoorn
Leeftijd: 58
Berichten: 653
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Vrije slag voorvering

 · 
Posted: 16.02.2023 - 11:39  ·  #12
Toevallig een paar weken terug mijn zoon Remco geholpen met het vervangen van de veerpoten van zijn S60, nadat hij een gebroken voorveer had.

Wij hebben compleet nieuwe veerpoten opgebouwd exact zoals de oude veerpoten ook opgebouwd waren, uit OEM onderdelen.



Wat rubbers betreft:

Het onderste rubber origineel Volvo (aftermarket schijnt mindere kwaliteit te zijn), partnr 31329206



Veerzitting van Sachs, onderdeelnummer 803 066 (ter vervanging van origineel partnr 30683637)
Let op! Er zijn 2 verschillende types veerzitting toegepast; check of dit de juiste is voor jouw auto!

Bij zijn auto zat het rubber wat in Vida aangegeven staat (30666314) tussen veerzitting en veer er niet in, en we hebben deze er bij de nieuwe veerpoten dan ook niet ingezet.

Wél zaten er aan de onderzijde bij beide veren die "rubber slangen" gemonteerd waar je het over hebt. Deze staan niet in Vida aangegeven maar hebben Volvo partnr 9465489 / 30639285. Omdat deze er bij de oude veerpoten wel op zaten hebben wij deze er nu ook weer opgezet (origineel Volvo).



De nieuwe veerpoten zien er geassembleerd dan zo uit:



De "rubber slangen" zijn op bovenstaande foto moeilijk te zien omdat ze naar onderen gedraaid zitten.

Onder de auto:

Winterswijkposse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 50
Berichten: 460
Geregistreerd: 12 / 2021
Subject:

Re: Vrije slag voorvering

 · 
Posted: 16.02.2023 - 12:46  ·  #13
Een hele tijd geleden hebben wij ook de voorvering laten vervangen. Ik heb ook voor de zekerheid de "rubbers" ook mee besteld. Voor onze S60 (2001) heb ik toen onderstaande besteld:

Via Skandix:
Spacer, Spring mounting Front axle lower Rubber
Spacer, Spring mounting Front axle upper Rubber

En de rest via motointegrator.de:
Sachs Federbeinstützlager boven- Sachs 802 379
Sachs Federbeinstützlager onder - Sachs 803 066
Sachs Stoßdämpfer-Staubschutzsatz Service Kit - Sachs 900 003
Sachs Stoßdämpfer - Sachs 554 046
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3764
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Vrije slag voorvering

 · 
Posted: 16.02.2023 - 18:16  ·  #14
Ik heb alleen het rubber onder vervangen, dat was ook de enige die genonteerd zat. Dat stuk rubber bovenaan had ik wel mee besteld maar niet gemonteerd omdat die er dus ook niet op zat (S80 2.5T uit 2006)
Peter Jansen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: Vrije slag voorvering

 · 
Posted: 17.02.2023 - 07:45  ·  #15
bedankt voor de reacties allemaal, gisteravond de auto weer even op de brug gehad. ik kan geen gaatjes ontdekken in de onderste veerschotel dus zeer waarschijnlijk dat ik alleen de tuinslang versie er op zou kunnen zetten. ik laat het nu maar even voor wat het is. als ik over een tijdje nieuwe schokdempers ga plaatsen dan bestel ik alle bijbehorende rubbers ook mee. voorlopig dus wat gerommel uit het vooronder.....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0