Warmrijden van je Volvo

 
 
 
 
 
KoenBr
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 36
Berichten: 10
Geregistreerd: 12 / 2020
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 24.03.2021 - 22:11  ·  #16
Bij mij is de olie (gemeten met de cfe+ dus ik niet niet hoe accuraat dit is) met een minuut of 10 al op temperatuur.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 24.03.2021 - 22:25  ·  #17
Quote

Bij mij is de olie (gemeten met de cfe+ dus ik niet niet hoe accuraat dit is) met een minuut of 10 al op temperatuur.


Je zegt het zelf al dat je niet weet hoe accuraat de CFE+ is. De waarde die in je DIM staat is een interpretatie en zal afwijken van de werkelijke temperatuur. Waar je het mee moet doen is dat als je eenmaal weet wat de waarde in je DIM is als je een lekkere lange rit maakt je die waarde kunt gebruiken als referentie.

Als voorbeeld zag ik na een update dat de olietemperatuur ineens een knap stuk hoger was dan voorheen. Omdat ik de vergelijking maakte tijdens het rijden met een caravan en we net begonnen waren aan onze vakantie reis maakte ik me dus behoorlijk zorgen dat er iets niet pluis was. Echter, aangezien het brandstof verbruik en de koelwatertemperatuur niet hoger waren kon ik hieruit concluderen dat het niets anders kon zijn dan het weergeven van een ander getal. Was wel even een dingetje om zo de reis mee aan te vangen.......
KoenBr
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 36
Berichten: 10
Geregistreerd: 12 / 2020
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 24.03.2021 - 22:47  ·  #18
Quote door Steve

Quote

Bij mij is de olie (gemeten met de cfe+ dus ik niet niet hoe accuraat dit is) met een minuut of 10 al op temperatuur.


Je zegt het zelf al dat je niet weet hoe accuraat de CFE+ is. De waarde die in je DIM staat is een interpretatie en zal afwijken van de werkelijke temperatuur. Waar je het mee moet doen is dat als je eenmaal weet wat de waarde in je DIM is als je een lekkere lange rit maakt je die waarde kunt gebruiken als referentie.

Als voorbeeld zag ik na een update dat de olietemperatuur ineens een knap stuk hoger was dan voorheen. Omdat ik de vergelijking maakte tijdens het rijden met een caravan en we net begonnen waren aan onze vakantie reis maakte ik me dus behoorlijk zorgen dat er iets niet pluis was. Echter, aangezien het brandstof verbruik en de koelwatertemperatuur niet hoger waren kon ik hieruit concluderen dat het niets anders kon zijn dan het weergeven van een ander getal. Was wel even een dingetje om zo de reis mee aan te vangen.......

Goede tip. Ik zie inderdaad bij het starten ook een flink verschil tussen de temperatuur van het koelwater en de olie. Je zou verwachten dat deze gelijk is na bijvoorbeeld een week stilstand. Daardoor twijfelde ik al aan de accuratesse van de cfe+...
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 25.03.2021 - 07:01  ·  #19
Ik denk dat het ook van belang is om te duiden wat warm is. In principe kun je bij een olietemperatuur van 60graden de motor echt al wel een behoorlijk belasten. Vanaf een graad of 90 moet iedere motor in principe gewoon vol belast kunnen worden.

Overigens zit er ook nog verschil in wat voor type blok je hebt. Bij een zwaar opgevoerd blok met krappe tolleranties is het simpelweg belangrijker om goed en rustig op te warmen, zodat het blok zich rustig kan zetten. Voor bij aluminium is dit van groot belang
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 25.03.2021 - 09:11  ·  #20
Quote door Klaasw

Ik denk dat het ook van belang is om te duiden wat warm is. In principe kun je bij een olietemperatuur van 60graden de motor echt al wel een behoorlijk belasten. Vanaf een graad of 90 moet iedere motor in principe gewoon vol belast kunnen worden.

Overigens zit er ook nog verschil in wat voor type blok je hebt. Bij een zwaar opgevoerd blok met krappe tolleranties is het simpelweg belangrijker om goed en rustig op te warmen, zodat het blok zich rustig kan zetten. Voor bij aluminium is dit van groot belang


Natuurlijk is goed en vooral rustig warm rijden belangrijk.
Dat is voor elke auto belangrijk.
Of elke verbrandingsmotor.

Maar pas na 50 a 60 km is me iets te ver.
Dat een auto na 3 km nog niet geheel warm is begrijpt iedereen wel.
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 25.03.2021 - 09:37  ·  #21
Quote door hermanusb

Quote door Klaasw

Ik denk dat het ook van belang is om te duiden wat warm is. In principe kun je bij een olietemperatuur van 60graden de motor echt al wel een behoorlijk belasten. Vanaf een graad of 90 moet iedere motor in principe gewoon vol belast kunnen worden.

Overigens zit er ook nog verschil in wat voor type blok je hebt. Bij een zwaar opgevoerd blok met krappe tolleranties is het simpelweg belangrijker om goed en rustig op te warmen, zodat het blok zich rustig kan zetten. Voor bij aluminium is dit van groot belang


Natuurlijk is goed en vooral rustig warm rijden belangrijk.
Dat is voor elke auto belangrijk.
Of elke verbrandingsmotor.

Maar pas na 50 a 60 km is me iets te ver.
Dat een auto na 3 km nog niet geheel warm is begrijpt iedereen wel.

Ik heb op de Volvo 850 een olie temperatuurmeter gemonteerd , de sensor zit in de plaats van de oliepeilstok, na krap 1 kilometer begint de temperatuurmeter van het water uit te slaan, dan begint ook de automatische blower te blazen (verwarming), na 3/4 km staat de meter van het water al in het midden (bij warm weer nog eerder), de olie temperatuur begint
pas uit te slaan bij 50 graden, dit gebeurt pas na 7/8 km ( afhankelijk van de buiten temperatuur), pas na ruim 10 km gaat de olie temperatuur naar de 65/70 graden en dan geef ik serieus gas.
Ik merk wel dat als het heel erg koud is (temperaturen van 5 graden onder nul) dat het aanmerkelijk langer duurt voordat het geheel opgewarmd is.

Bij de V70 R heb ik geen olie temperatuur meter (nog niet) maar daar duurt het ook een tijdje voor dat het watertemperatuur in het midden staat ( zeker bij heel lage temperaturen), komt ook door de dubbele intercooler (denk ik ), bij koude motor trek ik door tot 2500/3000 toeren, pas na 10/11 km , dan staat het watertemperatuurmeter in het midden, dan geef ik serieus gas,
bv. het invoegen op een snelweg in de 2e versnelling, doorhalen tot de 6000 toeren is met een R een leuk feestje.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2203
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 25.03.2021 - 10:49  ·  #22
Quote door Steve

Quote

Overigens draaide bij die auto de turbo automatisch circa een halve minuut na zodra je het contact had afgezet.
De XC70 die ik nu heb rij ik op dezelfde manier maar hiervan draait de turbo niet na.

Dat is niet de turbo die nadraait.....dat is de koelfan achter je radiator. Een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen. Dus als je je motor uitschakelt dan krijgt de turbo geen uitlaatgassen meer om aangedreven te worden en stopt ie met draaien.

De turbo draait niet meer na, maar sommige auto's met turbomotor (de B18FT-motor in de Volvo 400-serie bijvoorbeeld) hebben een elektrische hulpwaterpomp. Die pompt de koelvloeistof na afzetten van het contact een tijdje rond als de motor is afgezet en de koelvloeistof nog boven een bepaalde temperatuur is.
Als ik de schema's van de V70 bekijk dan staat daar zo te zien geen hulpwaterpomp op, wel zie ik elektrische koelwaterpompen bij viercilinder turbomotoren, maar kan zo snel niet nagaan of dat van de optionele standkachel of van de turbo is.

Wat ik trouwens mega irritant vind, is dat de P3 Volvo's (V70 en S80) van modeljaren 2008 tot en met 2012 geen koelvloeistoftemperatuurmeter hebben. Ik heb bij een AliExpress een display gekocht wat die gegevens uit de OBD uitleest en weergeeft, die plak ik tijdens vakanties met de kar erachter op het dashboard zodat ik een idee heb hoe warm de boel wordt. Mijn hobby-Volvo uit 1994 heeft een (digitale!) olietemperatuurmeter, da's eigenlijk wel de enige aanwijzing dat je motor op temperatuur komt.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 25.03.2021 - 13:07  ·  #23
Groot misverstand is dat je rustig wam moet rijden, als in, géén gas geven...
Je wil de olie juist snel op temperatuur hebben, dus je moet de zaken wel een beetje belasten, anders duurt het inderdaad een eeuwigheid voor die op temperatuur is...
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 25.03.2021 - 13:18  ·  #24
Quote door V70R^2

Groot misverstand is dat je rustig wam moet rijden, als in, géén gas geven...
Je wil de olie juist snel op temperatuur hebben, dus je moet de zaken wel een beetje belasten, anders duurt het inderdaad een eeuwigheid voor die op temperatuur is...

Hoi Adriaan

Wat denk je, stond ik van de week vooraan(rechterbaan) bij de stoplicht (bij Hooi Polder), om gelijk naar links te gaan (A59 richting A16), kwam er een dikke Volvo (XC 90 )T8 naast me staan, stoplicht ging op groen, de T8 gaf gas (vlotte bestuurder), ik ook natuurlijk, in de tweede versnelling tot aan de toerenbegrenzer, gauw naar z'n 3, wat denk je ? ik hield hem bij.
Ik wist dat die R vlot is, maar een T8 bijhouden, dat had ik nooit gedacht.
Het is elke keer een groot plezier om in die R te rijden, nou nog even doorsparen voor een grotere Down Pipe en uitlaat.

Groet

Audy
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 25.03.2021 - 14:23  ·  #25
Had de XC90 waarschijnlijk de "power" stand niet aangezet... ;) Dat scheelt een beetje, kan ik je zeggen.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 25.03.2021 - 15:10  ·  #26
Zo'n V70R is natuurlijk ook niet langzaam te noemen :D mogelijk wel sneller dan een XC90 T8 in een echte sprint tot 100km/h+, al zal die met zijn elektro bonus wel sneller uit de startblokken kunnen zijn.
Beerta1992
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 90
Geregistreerd: 11 / 2020
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 25.03.2021 - 17:48  ·  #27
Ligt ook zoals gezegd de temperatuur en/of snelweg. Van huis uit zit ik na 4km op de snelweg en dan geeft koelwater al aan ruim een kwart op temperatuur te zijn.. al blijft het een indicatie natuurlijk. Na 20km op snelweg geloof ik ook wel dat ie meest op temperatuur is met de motorolie. Andersom van werk na huis zit ik binnen 1 kilometer op de snelweg. Dan komt ie van mij echt nog niet boven de 2500 toeren. Pas na 20km ofzo geef ik weleens gas tot 3500 toeren. En na een halfuur gaat ie bij mij ook naar het rood toe. (Toerenteller dan hè... Niet het koelwater
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 25.03.2021 - 18:02  ·  #28
De hoeveelheid toeren is eigenlijk niet zobelangrijk, de gaspedaalpositie wel.

Liever meer toeren en minder gas geven koud dan met minder dan 2000 toeren het pedaal dieper in moeten trappen. Koud vind er dan een flinke kanteling van de zuiger plaats, omdat je met zo weinig toeren de krachten niet eenvoudig om kan zetten in acceleratie. Dus liever wél meer toeren dan lage toeren en het pedaal dieper in moeten trappen.
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 720
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 26.03.2021 - 08:48  ·  #29
Zelf rijd ik ook altijd rustig totdat er zeker van ben dat de boel warm is.
Jammer dat ik het op gevoel moet doen met mijn S80, daar die geen koelwatertemperatuurmeter (mooi Scrabble woord :D ) heeft.
Dus tot die tijd blijf ik onder de ~2250 toeren.
Om op Adriaan terug te komen, goed om te weten dat toeren maken op zich niet erg is, maar de stand van het gaspedaal dus wel.
Als ik met meer toeren wil rijden betekent dat dus voor mij dat ik zelf de versnellingen moet kiezen
Voor het gemak hou ik 'm maar onder een bepaald toeren, heb niet voor niets een automaat :lol:
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 26.03.2021 - 09:02  ·  #30
Quote door Gimle

Zelf rijd ik ook altijd rustig totdat er zeker van ben dat de boel warm is.
Jammer dat ik het op gevoel moet doen met mijn S80, daar die geen koelwatertemperatuurmeter (mooi Scrabble woord :D ) heeft.
Dus tot die tijd blijf ik onder de ~2250 toeren.
Om op Adriaan terug te komen, goed om te weten dat toeren maken op zich niet erg is, maar de stand van het gaspedaal dus wel.
Als ik met meer toeren wil rijden betekent dat dus voor mij dat ik zelf de versnellingen moet kiezen
Voor het gemak hou ik 'm maar onder een bepaald toeren, heb niet voor niets een automaat :lol:

Ik heb een collega op mijn werk ,die heeft een Kia, recent model met een hybride/verbrandingsmotor, als hij in de auto stapt en wegrijdt (met koude motor) dan trek hij dat ding zo door, met koude motor,ik krijg er gewoon de kriebels van, maar dat ding rijdt nog steeds, ik wil alleen maar zeggen, een motorblok kan best wel wat hebben, zeker met die tegenwoordige kwaliteits motorolie.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0