Warmrijden van je Volvo

 
 
 
 
 
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 720
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 26.03.2021 - 10:10  ·  #31
Oh ja, dat geloof ik zeker. Maar ik wil het niet riskeren ;)
Beerta1992
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 90
Geregistreerd: 11 / 2020
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 26.03.2021 - 11:57  ·  #32
Een keer koud doortrappen doe ik ook weleens omdat ik weer eens te laat wegga. Maar het gaat echt tegen mijn gevoel in.. de techniek zal er best tegen kunnen, maar de kans dat er iets eerder stuk gaat is dan natuurlijk ook groter en vooral bij ons met hogere km standen.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 26.03.2021 - 12:34  ·  #33
Quote door Gero

Quote door Gimle

Zelf rijd ik ook altijd rustig totdat er zeker van ben dat de boel warm is.
Jammer dat ik het op gevoel moet doen met mijn S80, daar die geen koelwatertemperatuurmeter (mooi Scrabble woord :D ) heeft.
Dus tot die tijd blijf ik onder de ~2250 toeren.
Om op Adriaan terug te komen, goed om te weten dat toeren maken op zich niet erg is, maar de stand van het gaspedaal dus wel.
Als ik met meer toeren wil rijden betekent dat dus voor mij dat ik zelf de versnellingen moet kiezen
Voor het gemak hou ik 'm maar onder een bepaald toeren, heb niet voor niets een automaat :lol:

Ik heb een collega op mijn werk ,die heeft een Kia, recent model met een hybride/verbrandingsmotor, als hij in de auto stapt en wegrijdt (met koude motor) dan trek hij dat ding zo door, met koude motor,ik krijg er gewoon de kriebels van, maar dat ding rijdt nog steeds, ik wil alleen maar zeggen, een motorblok kan best wel wat hebben, zeker met die tegenwoordige kwaliteits motorolie.


Tja.

Als het lease is, en je schoot hem er over 3 jaar uit voor weer een nieuwe dan is er ergens in het land straks iemand met een afgetrapte bak.

Ik geloof niet dat iemand die zuinig moet zijn om auto te kunnen rijden als een idioot weg rijd met een koude motor.
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 26.03.2021 - 13:09  ·  #34
Quote door hermanusb

Quote door Gero

Quote door Gimle

Zelf rijd ik ook altijd rustig totdat er zeker van ben dat de boel warm is.
Jammer dat ik het op gevoel moet doen met mijn S80, daar die geen koelwatertemperatuurmeter (mooi Scrabble woord :D ) heeft.
Dus tot die tijd blijf ik onder de ~2250 toeren.
Om op Adriaan terug te komen, goed om te weten dat toeren maken op zich niet erg is, maar de stand van het gaspedaal dus wel.
Als ik met meer toeren wil rijden betekent dat dus voor mij dat ik zelf de versnellingen moet kiezen
Voor het gemak hou ik 'm maar onder een bepaald toeren, heb niet voor niets een automaat :lol:

Ik heb een collega op mijn werk ,die heeft een Kia, recent model met een hybride/verbrandingsmotor, als hij in de auto stapt en wegrijdt (met koude motor) dan trek hij dat ding zo door, met koude motor,ik krijg er gewoon de kriebels van, maar dat ding rijdt nog steeds, ik wil alleen maar zeggen, een motorblok kan best wel wat hebben, zeker met die tegenwoordige kwaliteits motorolie.


Tja.

Als het lease is, en je schoot hem er over 3 jaar uit voor weer een nieuwe dan is er ergens in het land straks iemand met een afgetrapte bak.

Ik geloof niet dat iemand die zuinig moet zijn om auto te kunnen rijden als een idioot weg rijd met een koude motor.

jOooh ja , dat vergat ik te vertellen, het is een lease bak , maar volgens mij is het ook onwetendheid, als je het niet weet of je interesse gaat er niet naar uit, ja dan geef je gewoon gas koud/warm , dat boei je dan toch niet. lijk mij dan.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 26.03.2021 - 13:24  ·  #35
Overigens is te weinig toeren maken en teveel gas geven ook geen goede combinatie. 😉

Ik rij zelf het meest rond de 3000 rpm en probeer niet meer dan half gas te geven.
Stier03
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 62
Berichten: 75
Geregistreerd: 11 / 2020
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 26.03.2021 - 15:34  ·  #36
is ook afhankelijk of je benzine of diesel rijd. Diesel duurt langer voor hij op temp is.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 26.03.2021 - 18:02  ·  #37
Quote door Stier03

is ook afhankelijk of je benzine of diesel rijd. Diesel duurt langer voor hij op temp is.


Dan zal lpg wel weer sneller gaan....
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2397
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 26.03.2021 - 23:02  ·  #38
Quote door Gero

Ik heb een collega op mijn werk ,die heeft een Kia, recent model met een hybride/verbrandingsmotor, als hij in de auto stapt en wegrijdt (met koude motor) dan trek hij dat ding zo door, met koude motor,ik krijg er gewoon de kriebels van, maar dat ding rijdt nog steeds, ik wil alleen maar zeggen, een motorblok kan best wel wat hebben, zeker met die tegenwoordige kwaliteits motorolie.

Het blok kan er misschien wel tegen maar alle componenten rondom t blok echt niet.
Ik heb een jonge Duitse collega (type ADHD) die altijd, zomer en winter, plankgas weg rijdt. Telkens was er wel wat stuk aan zijn Audi waaronder zelfs de turbo, maar ook wiellagers, ophanging en nog veel meer. Die Audi heeft hem aan reparaties een veelvoud gekost van het aanschafbedrag.

Twee jaar geleden kon hij de 6 jaar oude Mercedes B met 100k van zijn schoonvader voor de sponsorprijs van €4000,00 overnemen. Die is niet snel genoeg klaagde hij vanaf de 1e dag. Ook nu weer telkens iets stuk aan die wagen, het houdt niet op en hij leert niet bij.
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 27.03.2021 - 10:36  ·  #39
Ik moet zeggen dat ik met "de tank" voor mijn gevoel eigenlijk nooit echt op toeren kom. Ik rij de eerste 15 min rustig en als ik langer rijd zit ik op de snelweg waar je 100 en als je geluk hebt 120 mag en dan zit die van mij op zo'n 2.400 toeren. Dus zo af en toe trek ik dan maar eens goed door bij het inhalen of zo maar lang duurt dat natuurlijk niet want immers dan is tie er al voorbij... Dus dan zak ik maar weer af naar de gebruikelijke rustige oude grieplen cruise snelheid en koekeloer ik tevreden om me heen.
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 27.03.2021 - 11:19  ·  #40
En dat met zo'n gebruikersnaam.. 😆
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 27.03.2021 - 12:13  ·  #41
Quote door sw2983

En dat met zo'n gebruikersnaam.. 😆


Vol Gas !!!!

Vandaag ook even wezen rijden, 100 km/h , een slaapverwekkende snelheid, af en toe even doortrekken en dan weer terug, je ben zo je rijbewijs kwijt.
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 27.03.2021 - 13:01  ·  #42
Die nick van mij is absoluut mislijdend. Eerlijk gezegd komt die van een computerspelletje van vroeger. Nee ik ben geestelijk inmiddels zo ver heen dat ik denk dat ik de politie in Nederland bij de benen heb als ik mij precies aan de snelheid hou...
Mistique
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 45
Berichten: 141
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 27.03.2021 - 21:33  ·  #43
Als er iets bij de politie is wegbezuinigd, is dat wel de surveillance op de snelweg.

Videoauto's doen niks bij 115 km/pu op de teller, en af en toe kom ik een verdwaalde Audi A6 of V70 van de verkeerspolitie tegen.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 27.03.2021 - 21:48  ·  #44
Quote door Mistique

Als er iets bij de politie is wegbezuinigd, is dat wel de surveillance op de snelweg.

Videoauto's doen niks bij 115 km/pu op de teller, en af en toe kom ik een verdwaalde Audi A6 of V70 van de verkeerspolitie tegen.


Toch staan ze hier nog regelmatig te flitsen langs de A1 hoor.
Gelukkig woon ik zeer dicht tegen de Duitse grens waar ik de S60 af en toe de sporen kan geven.
Maar overdag lukt het daar ook niet meer om snelheden boven de 130km/h te bereiken. Of er is wel weer een Baustelle of je staat weer vast in 1 of andere file.
Als ik al eens de 150km/h aan tik was dat altijd 's avonds op de A31. Maar ja, sinds de invoering van die rottige avondklok zit dat er dus ook al niet meer in.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 27.03.2021 - 22:21  ·  #45
Rij regelmatig in Engeland naar vrienden via de M20 en verbaas me, zeker 's avonds dat de Engelsen best door willen rijden. Betrap mezelf vaak ,dat ik dan in de 4e versnelling wel eens mee wil doen met snelheden van 160-180 km/h toeren zijn ruim 4000r/m. Heb dan het gevoel dat de auto dan bij aankomst iets zegt van: Dat hebben we weer keurig gedaan baas.....
Mijn theorieleraar zei ooit: "Motoren worden vaker genekt met lage toeren dan veel toeren". Ervan uitgaande dat motor goed is warmgereden is er geen enkel bezwaar het toerenbereik naar de rode streep eens flink te gebruiken, daar zitten de pk's die we gekocht hebben!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0