Warmrijden van je Volvo

 
 
 
 
 
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2059
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 27.03.2021 - 22:36  ·  #46
:) amen!

Dicht bij het rode toerenbereik is wel spannend (althans zo ervaar ik het) want dat gaat gepaard met een hoop gebulder in het vooronder. Wat eigenlijk wel een lekker geluid is. Voor zo af en toe dan. Al rijden we dan niet in een ‘sportauto’ menig v70, s60, s80 heeft een serieuze motor onder de kap met flink wat pktjes. Die mogen af en toe best even uitgelaten worden. Wel dan pas na een paar km :)
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2397
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 27.03.2021 - 23:26  ·  #47
Met de 850-10V (handbak) die ik bijna 14 jaar met IMMENS veel plezier heb gereden heb ik regelmatig de toeren begrenzen gebruikt. Oh, wat was die wagen leuk en ontzettend snel, zo leuk om in de versnellingen doortrekken: in de 2e versnelling tikte ik de 100 km/h aan. Bij 6500 rpm voelde je dat de toeren begrenzer de motor liet terug vallen, was ook zichtbaar op de toerenteller. Toen was ik helemaal nog niet bezig met wat wel of niet goed was voor het blok, heb met de wagen ruim 340.000 km gereden.
Ik kocht die wagen als occasion van 2 jaar oud met 40k als ex-companycar die daarvoor bij Volvo Nederland had rond gereden, en daarom denk ik nu achteraf dat die wagen was getuned. Wat was het heerlijk om die wagen tot in het rood door te trekken
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 28.03.2021 - 07:31  ·  #48
Quote door folke3

Rij regelmatig in Engeland naar vrienden via de M20 en verbaas me, zeker 's avonds dat de Engelsen best door willen rijden. Betrap mezelf vaak ,dat ik dan in de 4e versnelling wel eens mee wil doen met snelheden van 160-180 km/h toeren zijn ruim 4000r/m. Heb dan het gevoel dat de auto dan bij aankomst iets zegt van: Dat hebben we weer keurig gedaan baas.....
Mijn theorieleraar zei ooit: "Motoren worden vaker genekt met lage toeren dan veel toeren". Ervan uitgaande dat motor goed is warmgereden is er geen enkel bezwaar het toerenbereik naar de rode streep eens flink te gebruiken, daar zitten de pk's die we gekocht hebben!


volkomen met je eens, vooral met een handbak, met die R is het altijd een feest op de snelweg bv achter een vrachtwagen (die gaat inhalen met een slakkengang van 90 km/h) ik schakel dan terug van je 6 naar je 4e versnelling, vrachtwagen gaat weer naar rechts en dan doorhalen in de versnellingen, maar pas op voor je rijbewijs, 200 km /h is niks dan.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 29.03.2021 - 22:00  ·  #49
Quote

200 km /h is niks dan.


Daar zit je zo aan, niet veel asfalt voor nodig
Mistique
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 45
Berichten: 141
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 31.03.2021 - 10:31  ·  #50
Rijden jullie na het warmrijden met start/stop aan of uit?
Ik rij altijd uit, ik heb het gevoel dat het helemaal niet goed voor de auto is.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 31.03.2021 - 10:40  ·  #51
Dat is inderdaad een systeem wat in het grootste deel van nederland/stadsgebied helemaal niet goed is voor een auto.

Rij je 50km en kom je twee keer een spoorwegovergang/open brug/stop tegen waar je langere tijd moet wachten dan is het wel oke, maar dan zet je handmatig vaak toch de auto al uit. Elke keer in de stad even kort optrekken, stoppen optrekken stoppen en die start stop tussendoor is niet bevorderlijk voor de levensduur..
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 31.03.2021 - 12:04  ·  #52
In mijn werkbus heb ik ook startstop, maar wanneer ik mijn bus start is dit het eerste wat ik uitzet. Wat een bloed irritant systeem is dat zeg, althans gecombineerd met een automaat. Rol je rustig naar een verkeerslicht, slaat de motor al af voor je stilstaat en vervolgens springt het verkeerslicht op groen...
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2203
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 31.03.2021 - 13:39  ·  #53
Start-stop systeem is gekoppeld aan motortemperatuur, als die nog niet op bedrijfstemperatuur is dan werkt het systeem nog niet, anders is het inderdaad funest voor de motor.
Er zijn meerdere voorwaarden voor het systeem trouwens, lees maar op https://www.volvocars.com/nl/s…op-systeem
Stier03
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 62
Berichten: 75
Geregistreerd: 11 / 2020
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 31.03.2021 - 17:16  ·  #54
gebruikt dit systeem ook niet, zet hem wel in z'n vrij. maar inde stad is het zekers niet te doen en wat denken van je startmotor die iedere keer zijn werk moet doen.Is ook niet bevoordelijk.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 02.04.2021 - 16:24  ·  #55
Van hebben horen zeggen: Laadspanning bij de dealer op 14,5 Volt laten zetten. Dat haalt de dynamo in de praktijk niet waardoor de elektronica denkt dat de accu nog niet vol en daardoor het S/S systeem uitschakelt.....
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 02.04.2021 - 16:29  ·  #56
Je kan het start/stop systeem ook (zelf) uit (laten) schakelen met V-Dash en een DICE
Wai_So_Dim
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 02.04.2021 - 16:46  ·  #57
eigen auto, eerste stuk niet pedal to the metal maar gewoon normaal rijden
Motor idem alleen iets langer
maar als ik dan kijk hoe mijn werkbus is, dat ding valt niet rustig warm te rijden, om er niet een half uur over te doen om de 80 te halen moet je iets meer gas geven maar zodra je naar het pedaal kijkt schakelt de automaat terug om op de 3k rpm te hangen (redline is 4k) dus ik heb met dat ding het "rustig" warm rijden maar op gegeven
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Warmrijden van je Volvo

 · 
Posted: 02.04.2021 - 19:11  ·  #58
Quote door Wai_So_Dim

eigen auto, eerste stuk niet pedal to the metal maar gewoon normaal rijden
Motor idem alleen iets langer
maar als ik dan kijk hoe mijn werkbus is, dat ding valt niet rustig warm te rijden, om er niet een half uur over te doen om de 80 te halen moet je iets meer gas geven maar zodra je naar het pedaal kijkt schakelt de automaat terug om op de 3k rpm te hangen (redline is 4k) dus ik heb met dat ding het "rustig" warm rijden maar op gegeven


Kan je dat werkhok dan niet op handmatig schakelen zetten?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0