Vrijdag begonnen met het demonteren van een hoop spullen en een weekendje vol met reparatie te doen. Verder zaterdag en zondag (heel) de dag bezig geweest.
Vervangen:
-Olie verversen, castrol olie afgevuld.
-Oliefilter, Mann.
-Radiateur, Nissens.
-Cooler, Nissens.
-Condensator, Nissens.
-Airco compressor, Mahle.
-Carterventilatie pot, Volvo (set van estate services). De onderste carterventilatie doorgang naar het motor blok, zat helemaal dicht. De bovenste zat ongeveer voor de helft dicht. De onderste uitgang van de carterventilatie pot zat ook goed dicht. Beide doorgangen helemaal leeg gemaakt. Daarna de test met licht er opzetten gedaan, en die was ok, dus hoefde de carter niet te laten zakken. Toen ik beide doorgangen schoon had gemaakt (vuile troep voornamelijk naar buiten getrokken), zag ik een redelijk schoon kanaal wat er achter weg naar beneden liep.
-Nippel van van de carterontluchtingsbuis, Volvo. Losse nippel voor een XC90 geloof ik i.p.v. een nieuwe buis.
-Slang/leiding die op het inlaat spruitstuk zit en naar een ander koppel stuk loopt. Dit wat iets waar ik geen rekening mee had gehouden. Ik heb een vriend opgebeld die een garage heeft, en die heeft een stuk leiding afgegooid, zodat ik het kon repareren.
Edit:
Ook vervangen, eerder vergeten te vermelden.
-Onderste radiatorslang, orgineel Volvo. Ik dacht als ik nu toch bezig ben pak ik die meteen mee voor die paar tientjes.
-Thermostaat, febi
Met de het radiator pack weg, en de compressor verwijderd, was er al veel ruimte onderin. Om het mezelf nog makkelijker te maken had ik ook de stuurbekrachtigings pomp (die leiding zat toch in de weg voor het verwijderen van het spruitstuk) en het dynamo verwijderd. Toen aan de klus begonnen. Het was voor mij de eerste keer om z'n grote/pittige klus te doen. Rustig aan gewerkt, goed gekeken hoe iets zat voor dat ik bepaalde dingen los maakte en desnoods even een foto van tevoren gemaakt. Het heeft flink wat uurtje gepost maar het is allemaal gelukt. Moe maar voldaan alles afgesloten.
Voor het vervangen van de carterventilatie veel hulp gehad van dit filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=oEOzIoVxO4s