Het verhaal van Joeri369 klopt idd.
Quote door folke3
BE rijbewijs is geschikt voor 1 assige aanhanger, waarbij een tandemasser als 1 assig wordt gezien. Voor een schamelwagen, waar duidelijk sprake is van 2 of meer assen is volgens het WVR echt een CE rijbewijs benodigd. En dan is er geen sprake van beladingsmaximum, maar uitsluitend het aantal assen.
Ik weet redelijk wat van de regelgeving omtrent de rijbewijzen, maar van het WVR heb ik nog nooit gehoord. Wat is dat?
En een ieder mag gewoon met een schamelaanhanger rijden. Ook als deze 4 assen (2 voor, 2 achter) heeft. Het aantal assen doet niet ter zake. Mits je maar over het BE-rijbewijs beschikt. Wanneer een aanhanger (ook een schamelaanhanger) over een oploopreminrichting beschikt betreft dit een 'kleine' aanhanger. Dus tot 3500kg max, tenzij anders aangegeven op papier (dus lichter dan 3500kg). Zolang de aanhanger niet zwaarder is dan wat het trekkend voertuig mag trekken, mag je daar gewoon mee rijden (met BE). Dus als de eerder benoemde schamelaanhanger leeg 1300kg weegt en er verder geen lading op vervoert wordt, mag je die gewoon met een S60 trekken. Als de aanhanger zwaarder is dan 1600kg (en voor een V70 dus 1800kg) mag met die combinatie sowieso niet gereden worden.
Zodra een aanhanger een mtm heeft van meer dan 3500kg betreft het een 'zware' aanhanger en moet deze zijn voorzien van luchtremmen en een andere koppeling hebben dan voor een normale trekhaak. Zo'n rond ding met een gat, geschikt voor een vangmuilkoppeling. En uiteraard een oplegger met een koppelschotel en kingpen.
De kleine varianten betreffen de zogeheten BE-combi's. Het trekkend voertuig mag max 3500kg wegen (igv een oplegger is dit dus inclusief de oplegdruk van de trailer!) en de aanhanger tot wat het trekkend voertuig aan kan. Zo kan je dus met 10ton rondrijden op een BE-rijbewijs (afgegeven vóór 19 januari 2013). En de combinatie moet uiteraard bij elkaar passen (een Iveco met een oplegger voor 32t mtm kan uiteraard niet). Uiteraard geldt dit ook met een auto met vangmuilkoppeling en luchtreminrichting voor een middenas- of schamelaanhanger.
Een combinatie (voor het gemak weer even die Iveco met oplegger) voor BE-rijbewijs mag het trekkend voertuig nooit zwaarder zijn dan 3500kg. Dus iemand met CE-rijbewijs achter het stuur zetten om het trekkend voertuig zwaarder te beladen dan 3500kg mag ook niet, want de mtm op de autopapieren zijn te allen tijde leidend en daar staat 3500kg op. Tenzij je die Iveco keurt voor 5000kg, maar dan mag je niet met alleen B(E)-rijbewijs er mee rijden. Oók niet wanneer die Iveco leeg is en maar 2200kg weegt.
Het C-rijbewijs, met een trekkend voertuig uit de C-categorie, is alleen voor voertuigen met een MTM van meer dan 3500kg, bedoeld voor het vervoer van goederen. Het E-rijbewijs is bij een vrachtwagen benodigd zodra er een aanhanger achter gehangen wordt die zwaarder is dan 750kg. De aanhanger mag verder zo zwaar zijn als dat het trekkend voertuig toe laat (en de aanhanger zelf, uiteraard).
Overigens dienen volgens de letter van de wet, de WVW (= wegen verkeers wet) in dit geval, alle combinaties boven de 3500kg de rijtijden bij te houden. Dit geldt in heel Europa en in Duitsland geldt dit al vanaf 2800kg. Voor een zwaar beladen Volvo van 2100kg met een dikke sleurhut van 1800kg die dus tezamen 3900kg weegt, zal niemand wakker liggen. Maar zodra het een busje met aanhanger betreft die dat gewicht op de schaal zet, dan zeker wel.
Sorry voor dit off-topic epistel... :dont: