Wat zie je als je door het gat kijkt waarin de abs-sensor (wiel l.v.) zit?

 
 
 
 
 
V70RijderBerkelland
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Berkelland
Berichten: 16
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Wat zie je als je door het gat kijkt waarin de abs-sensor (wiel l.v.) zit?

 · 
Posted: 06.01.2018 - 00:09  ·  #1
Ik heb vandaag het voorwiellager linksvoor vervangen. Dat is gelukt.

Maar nadat ik de boel weer in elkaar had gezet blijft het abs-lampje branden en ook het stc-lampje gaat even later branden. Voor mijn gesleutel deed de boel het helemaal naar wens...

Nu vraag ik me af of ik misschien de aandrijfas niet ver genoeg in de naaf heb gedrukt? Of dat misschien bij het monteren de grote rubberen ring misschien op 1 of andere manier niet netjes tussen de as en de naaf zit?

Nu dacht ik: als ik door het gat kijk waar de abs-sensor in gestoken wordt, dan moet ik toch de getande abs-ring op de as precies onder dat gat in beeld hebben?
Vandaar de titel van dit stukje: weet iemand of dat inderdaad zo zou moeten zijn? Het is nu wat laat maar morgen ga ik er nog maar eens naar kijken...

Kan het ook zijn dat de abs-lamp gaat branden als de rem teveel aanloopt? Ik vind het wiel nu niet bepaald fijn draaien dus een voorremmenkarweitje is na deze kwestie aan de beurt...

Groeten
Stefan
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Wat zie je als je door het gat kijkt waarin de abs-sensor (wiel l.v.) zit?

 · 
Posted: 06.01.2018 - 01:13  ·  #2
Als je in het gat van de abs sensor kijkt moet je inderdaad de vertanding zien.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Wat zie je als je door het gat kijkt waarin de abs-sensor (wiel l.v.) zit?

 · 
Posted: 06.01.2018 - 12:14  ·  #3
...
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Wat zie je als je door het gat kijkt waarin de abs-sensor (wiel l.v.) zit?

 · 
Posted: 06.01.2018 - 13:39  ·  #4
Ik moest de auto dmv vida resetten na het vervangen van mijn wiellager.
seanv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 38
Berichten: 42
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Wat zie je als je door het gat kijkt waarin de abs-sensor (wiel l.v.) zit?

 · 
Posted: 06.01.2018 - 19:37  ·  #5
ik heb beide lagers aan voorzijde vervangen, hoefde helemaal niks te resetten.

Of je aandrijfas zit er niet goed in, of je sensor is misschien vies
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Wat zie je als je door het gat kijkt waarin de abs-sensor (wiel l.v.) zit?

 · 
Posted: 07.01.2018 - 00:57  ·  #6
Kabeltje sensor op zn donder gehad en kaduk?
V70RijderBerkelland
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Berkelland
Berichten: 16
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Wat zie je als je door het gat kijkt waarin de abs-sensor (wiel l.v.) zit?

 · 
Posted: 10.01.2018 - 10:20  ·  #7
Gek genoeg heeft de situatie zich na enkele 10tallen km's vanzelf opgelost...
maar wat en hoe is mij duister! Beetje raar gevoel er bij.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Wat zie je als je door het gat kijkt waarin de abs-sensor (wiel l.v.) zit?

 · 
Posted: 10.01.2018 - 11:28  ·  #8
...
V70RijderBerkelland
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Berkelland
Berichten: 16
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Wat zie je als je door het gat kijkt waarin de abs-sensor (wiel l.v.) zit?

 · 
Posted: 10.01.2018 - 17:07  ·  #9
Inderdaad nu nog de voorremmen onder handen nemen want ze komen niet genoeg vrij.
Beetje koud buiten 😳 om te sleutelen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Wat zie je als je door het gat kijkt waarin de abs-sensor (wiel l.v.) zit?

 · 
Posted: 10.01.2018 - 17:24  ·  #10
Als er iets aanloopt zijn de schijven en klauwen warm genoeg om geen koude handjes te krijgen ;-)

Nu in de winter komt er extra veel troep in wegens zout etc. Wellicht eerst eens goed de hogedrukspuit erop zetten in de wasbox, zoveel als 't gaat aan buiten en binnenkant (evt motor laten draaien en wielen tot maximale uitslag uitdraaien zodat je er beter achter kunt spuiten.

Als je op de beunhaas manier de remzuigers weer wat gangbaarder wilt maken, kan je evt de auto opkrikken (assteun eronder), wiel eraf, blok uit de klauw (de kant waar de remzuiger in de klauw zit; daarvoor zal de klauw er wel af moeten denk ik... [ik weet het niet, heb ze zelf nog niet losgehad bij deze auto]) en dan een houten blokje erin oid zodat de remzuiger er niet helemaal uitkan (maar wel iets verder dan het remblok normaalgezien toelaat) en dan zelf of evt een assistent voorzichtig (met de motor uit) het rempedaal in laten drukken totdat de remzuiger naar buiten komt. Dan weer terugdrukken (ik weet eveneens niet of dat terugdrukken bij deze auto draaiend moet (de zuiger terug in de klauw draaien) met speciaal gereedschap of dat het simpelweg met bijv. een lijmtang kan) en dat een paar keer herhalen. Als dat niet helpt ben je aan een grotere klus toe...
Niet meer dan 1 klauw tegelijk loshalen.
Zo heb ik het gedaan bij mijn oude Benz die ook een aanlopende voorrem had na maanden stilstand, en dat werkt nu (met regelmatig gebruik) weer perfect. Zelfs bij de APK-keuring gister geen opmerkingen gehad over remverschil, en schijven worden ook niet meer onnodig warm.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0