Weer een olie vraagje

 
 
 
 
 
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 30.06.2016 - 20:47  ·  #166
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 30.06.2016 - 22:47  ·  #167
Quote door Turbodesk

Want?

Is het zo moeilijk te begrijpen dat Volvo niet voor niets een bepaalde soort olie voorschrijft?

Problemen ontstaan door nalatig onderhoud.
Hetzij door de vorige eigenaar waar je niks van af weet.
...................


Vergeet niet dat de dealer anders naar een auto kijkt. Zij zijn verplicht mee te doen met dat milieu-gedoe, en voor een dealer is een auto met 150000 (benzine) km niet meer interessant. Dan is hij op volgens de dealer.

En ik denk ook dat er gevallen zijn waarbij de motor gewoon kapot draait (door nalatigheid of misbruik) op een bepaald moment, en dat het dus niet uit maakt welke olie er gebruikt wordt. Zoiets kun je niet voorkomen door een bepaalde olie te gebruiken. Op enig moment gaat het mis, en je kunt niet in de motor kijken om zoiets vast te stellen.
Vroeg of laat gaat alles een keer kapot, misschien tijdens jouw bezit, misschien bij de volgende, of misschien wordt de auto kort gereden en maak je het moment dus niet mee.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 04.07.2016 - 12:47  ·  #168
Quote door Turbodesk

http://www.anwb.nl/motor/nieuw…ie-kies-je

Interessant artikel, met name het onderste stuk.


gaat alleen wel over motorfietsen..
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 04.07.2016 - 13:35  ·  #169
Klopt, daarom is het een niet volledig verhaal voor auto's.
De low en mid SAP olieen worden daarom niet aangekaart.. en dat is wel interessante materie.
midicijnman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 60
Berichten: 129
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 09.12.2016 - 11:10  ·  #170
Pfff... Wat een doolhof! Ik ben eigenlijk al jaren aan het rommelen met diverse soorten olie, in diverse soorten Volvo's. Mijn V70 2.5 10v deed het prima op Total Quartz 9000 10W40. Lekker goedkoop en makkelijk te vinden. Later in de V70 2.5T op LPi heb ik wat meer moeten zoeken tot ik de juiste olie vond. Uiteindelijk liep hij het mooist op Kroon Emperol 5W40 maar heb ik er ook weleens Valvoline 5W40 van de Action ingegooid. En daar liep hij eigenlijk ook prima op.
Slechte ervaringen heb ik met Shell en Castrol. Het leek wel alsof dat gewoon minder goed door het blok heen kwam. Geen regelmatige stationairloop, iets meer herrie en af en toe mayonaise aan de peilstok.
Maar nu! Sinds een maand of vier ben ik de blije eigenaar van een S80 uit 2000 op benzine, zo'n 2.4 met 170 pk. Binnenkort moet ik voor de eerste keer de olie verversen en na een aantal zoektochten ben ik het spoor een beetje bijster. Kroon zegt Specialsynth 5w40, het boekje zegt dat ik er ongeveer alles tussen race- en olijfolie in kan kwakken, en hier lees ik goede verhalen over Motul, die dan 8100 X-cess adviseren. Het boekje noemt A3/B4 als norm, maar Kroon geeft me C3 als advies. Motul geeft dan weer A3/B3/B4 op. En dan is er natuurlijk nog Valvoline, Total en Liqui Moly.
Het millieuverhaal in combinatie met 0W30 is me duidelijk, dat gaan we dus niet doen. 5W40 lijkt me dan het beste. Ik rijd afwisselend stad en snelweg. Maar ook vaak lange ritten.
Ik wil goed spul, maar ook weer niet de hoofdprijs betalen. Ik ververs ongeveer om de 15.000 km.
Wie overtuigd me? :-|
GS@pie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 58
Berichten: 44
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 09.12.2016 - 11:24  ·  #171
BG-oil door MTTS - Denenkamp geadviseerd en toegepast. Ik heb er o.a. een airintake laten doen waarbij meteen de motor wordt geflusht en de olie wordt vervangen. Verdampings % zou veel lager liggen dan bij de gangbare top merken. Mijn T5 rijdt er super op :D
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 09.12.2016 - 11:47  ·  #172
@midicijnman, zelfde traject doorlopen (Castrol, Motul, Ardeca, Total, Kroon enz) en ben nu zeer tevreden met Meguin Megol 5W40 A3/B4. Goedkoop te vinden in Dld, bijv: https://www.oil-center.de/nach…r-motoroel
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 09.12.2016 - 12:08  ·  #173
Quote door midicijnman

Pfff... Wat een doolhof! Ik ben eigenlijk al jaren aan het rommelen met diverse soorten olie, in diverse soorten Volvo's. Mijn V70 2.5 10v deed het prima op Total Quartz 9000 10W40. Lekker goedkoop en makkelijk te vinden. Later in de V70 2.5T op LPi heb ik wat meer moeten zoeken tot ik de juiste olie vond. Uiteindelijk liep hij het mooist op Kroon Emperol 5W40 maar heb ik er ook weleens Valvoline 5W40 van de Action ingegooid. En daar liep hij eigenlijk ook prima op.
Slechte ervaringen heb ik met Shell en Castrol. Het leek wel alsof dat gewoon minder goed door het blok heen kwam. Geen regelmatige stationairloop, iets meer herrie en af en toe mayonaise aan de peilstok.
Maar nu! Sinds een maand of vier ben ik de blije eigenaar van een S80 uit 2000 op benzine, zo'n 2.4 met 170 pk. Binnenkort moet ik voor de eerste keer de olie verversen en na een aantal zoektochten ben ik het spoor een beetje bijster. Kroon zegt Specialsynth 5w40, het boekje zegt dat ik er ongeveer alles tussen race- en olijfolie in kan kwakken, en hier lees ik goede verhalen over Motul, die dan 8100 X-cess adviseren. Het boekje noemt A3/B4 als norm, maar Kroon geeft me C3 als advies. Motul geeft dan weer A3/B3/B4 op. En dan is er natuurlijk nog Valvoline, Total en Liqui Moly.
Het millieuverhaal in combinatie met 0W30 is me duidelijk, dat gaan we dus niet doen. 5W40 lijkt me dan het beste. Ik rijd afwisselend stad en snelweg. Maar ook vaak lange ritten.
Ik wil goed spul, maar ook weer niet de hoofdprijs betalen. Ik ververs ongeveer om de 15.000 km.
Wie overtuigd me? :-|


Motul 8100 X-cess 5W -40 een A-merk echte volsynthetische olie.

In Duitsland is de olie aanmerkelijk goedkoper https://www.oil-center.de/nach…ynthetisch

maar in Nederland bij http://www.olietekoop.nl/add_olie/merken/Motul/2

is het ook niet duur, het verschil is te verwaarlozen als je de verzendkosten meerekend.
Tanis
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goedereede
Leeftijd: 38
Berichten: 29
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 12.12.2016 - 12:57  ·  #174
Ik gebruik zelf al jaren olie van het merk Swepco. Heb het nu ook in mn nieuwe XC70 gedaan, Swepco 306 5W30 in de motor, Swepco 712 voor de automaat, en Swepco 201 in het cardan.
Ben bij dit merk terecht gekomen doordat ik hiervoor een luchtgekoelde 911 had. Na veel speurwerk over olie en additieven en adviezen van revisie bedrijven weet ik dat alle moderne olie soorten van de grote merken absoluut niet geschikt zijn voor oudere motoren en met name luchtgekoelde, omdat deze erg warm worden. Er zitten bijna geen slijtage additieven, dopes meer in, omdat dit slecht is voor moderne roetfilters en katalysatoren, het millieu verhaal. Ook is een sytheet niet altijd beter dan een minerale olie, het gaat om het totaal plaatje, olie en additieven.
Er zijn een aantal kleine merken die nog wel hoogwaardige olie maken met hoge dope gehaltes (ZddP, molybdeen enz) wat deze olieën zeer geschikt maakt voor oudere motoren, zoals o.a. Royal Purple, BradPenn, Motul, LiquidMoly en Swepco.
Ik heb voor Swepco gekozen omdat hier hier goed leverbaar is, en nog goedkoper is dan bijvoorbeeld Mobil1.

http://stratson.nl/product/swe…ngine-oil/
http://stratson.nl/product/swe…rvice-atf/
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 12.12.2016 - 13:22  ·  #175
Quote door Gero

Motul 8100 X-cess 5W -40 een A-merk echte volsynthetische olie.


Deze heb ik ook. Prima spul. Blijft mooi helder en een verbruik van 1ltr op de 7000km, maar dat heeft meer te maken met het feit dat de motor blijkbaar nog in een goede conditie is. Volgens mij maakt het merk allemaal niet zoveel uit als je de voorgeschreven specs maar in acht neemt. Heb je een flink olieverbruik, of rookt heel erg dan gaat dat heus niet ineens significant omlaag door een andere olie. Dan is er gewoon iets met de motor aan de hand.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 12.12.2016 - 15:47  ·  #176
Quote door joriz

Blijft mooi helder en een verbruik van 1ltr op de 7000km, maar dat heeft meer te maken met het feit dat de motor blijkbaar nog in een goede conditie is.

Lijkt mij toch best veel. :think
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 12.12.2016 - 15:55  ·  #177
Quote door volvo355

Quote door joriz

Blijft mooi helder en een verbruik van 1ltr op de 7000km, maar dat heeft meer te maken met het feit dat de motor blijkbaar nog in een goede conditie is.

Lijkt mij toch best veel. :think


Tja.

Dat is per auto verschillend.

Ik hoef nooit tussen 2 beurten bij te vullen.
Dwz van zo goed als vol tot iets onder de helft in ca 15000 km
sweets60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Leeftijd: 41
Berichten: 152
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 12.12.2016 - 17:43  ·  #178
Er gaan zoveel verhalen rond kwa wat nou de beste olie voor een motor is. Maar uit tests en veel praktijk ervaring komt er toch bij mij altijd weer naar voren. Volg gewoon je boekje met de spec. en vul hem daarmee af. Want mijn S60 T5 heeft een olieverbruik van 0,4l op de 14.000 km. En wil je daar toch vanaf wijken, dat is vanzelfsprekend ieder zijn eigen keus en mening.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 12.12.2016 - 17:47  ·  #179
Volgens mij staat in mijn boekje niet de viscositeit maar die a en b code.

Die is belangrijk voor je motor.
De viscositeit is van belang bij welke weersomstandigheden jij veel rijd.
sweets60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Leeftijd: 41
Berichten: 152
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Weer een olie vraagje

 · 
Posted: 12.12.2016 - 18:08  ·  #180
Ja kijk gewoon naar de code's, die in je boekje staan. Dan gooi je altijd de beste olie voor je motor erin. Ik heb jammer genoeg in de praktijk zoveel keer gezien dat mensen er een ander soort olie in gingen gooien. En ze kwamen even later echt van een koude kermis thuis, hoog olie verbruik en zelfs motorschade ontstond er bij een aantal motoren. En mijn 2 merken motorolie, die ik als advies aan de klanten bij ons geef zijn, Castrol en Kendall.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0