welke atf

in mijn nieuwe v60?

 
 
 
 
 
rolvio
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Berichten: 287
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

welke atf

 · 
Posted: 22.05.2018 - 12:03  ·  #1
Wil binnenkort preventief mijn automaat van nieuwe olie laten voorzien. Volgens Volvo kan er olie in met de AW-1 specificatie. Vida komt met nummer: 31256774, dat is de originele minerale Volvo ATF. Moet er perse weer doe minerale olie van Volvo in? Dacht dat Volvo zelf nu ook voor nieuwere bakken synthetische olie voorschrijft. De meeste spoelers ook dacht ik. Wat moet ik er nu in doen?

Het gaat trouwens om de TF-80SD bak met 76000 km ervaring. Uit 2014.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: welke atf

 · 
Posted: 22.05.2018 - 16:05  ·  #2
Ik ben met de TF-80-SC bak in mijn R ook terug gegaan naar originele olie. Zit er niet voor niets in lijkt me.......
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: welke atf

 · 
Posted: 22.05.2018 - 16:36  ·  #3
Quote door Steve

Ik ben met de TF-80-SC bak in mijn R ook terug gegaan naar originele olie. Zit er niet voor niets in lijkt me.......


Ja en nee. Het kan natuurlijk zijn dat er toen een bepaalde techniek/stof/additief niet bestond (of te duur) was waardoor het niet toegepast werd.
rolvio
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Berichten: 287
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: welke atf

 · 
Posted: 23.05.2018 - 14:30  ·  #4
Quote door Steve

Ik ben met de TF-80-SC bak in mijn R ook terug gegaan naar originele olie. Zit er niet voor niets in lijkt me.......


Bij mij is origineel dus olie met AW-1 specificatie. Als ik dat dus goed lees kunnen er meerdere merken in, mits ze voldoen aan AW-1.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: welke atf

 · 
Posted: 23.05.2018 - 15:16  ·  #5
Ik zou lekker originele volvo olie pakken, dan weet je zeker dat het goed zit. Zie toch wel erg veel problemen met de bak bij niet originele olie. Die voldoet volgens de spoeler dan wel aan de specificaties, maar toch problemen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: welke atf

 · 
Posted: 23.05.2018 - 18:47  ·  #6
Vaak is het niet de olie, maar wel de manier van spoelen.
Het lijkt allemaal zo eenvoudig, maar dat is het zeker niet.
Elke foute spoeling levert geheid problemen op, ook als je originele Volvo olie gebruikt.
En de vakkennis komt om de hoek kijken, als er al eens verkeerd gespoeld is.
Weinigen, die dit weer goed kunnen krijgen.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: welke atf

 · 
Posted: 23.05.2018 - 23:50  ·  #7
Synthetische olie schijnt gladder te zijn en heeft bij mijn auto duidelijk gebleken iets minder frictie, dus een meer slippende bak. Tel hierbij op de slijtage van de koppelingen op de koppelomvormer en in de bak zelf en het kleppenhuis. Het schakelt misschien wel met heel veel souplesse maar de bak slipt dan ook veel meer. De temperatuur wordt dan ook snel hoger als gevolg van de hoeveelheid slip.

Ik ben binnen 30.000km terug gegaan naar de originele minerale olie en de bak heeft merkbaar meer "bite" en schakelt zelfs op de snelweg sneller terug dan voorheen omdat de lock-up beter is. Daar ik nog niet tevreden ben over het schakelmoment van 3 naar 4 wordt binnenkort het kleppenhuis vervangen.

Mijn bak is gespoeld bij onze sponsoren, dus niet de eerste de beste
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: welke atf

 · 
Posted: 24.05.2018 - 18:08  ·  #8
Slip🤔...., zat er niet toevallig een conditioner door de nieuwe olie ?
Iets teveel en je krijgt dat inderdaad de door jou omschreven klacht.
Ga je terug naar alleen de olie, dan heeft hij inderdaad meer bite, is mijn ervaring.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: welke atf

 · 
Posted: 24.05.2018 - 19:20  ·  #9
Quote

Slip...., zat er niet toevallig een conditioner door de nieuwe olie ?
Iets teveel en je krijgt dat inderdaad de door jou omschreven klacht.
Ga je terug naar alleen de olie, dan heeft hij inderdaad meer bite, is mijn ervaring.


Niet eens toevallig. Dat was een standaard toevoeging 2 en half jaar geleden.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: welke atf

 · 
Posted: 24.05.2018 - 21:57  ·  #10
Quote door Bigdog

Vaak is het niet de olie, maar wel de manier van spoelen.
Het lijkt allemaal zo eenvoudig, maar dat is het zeker niet.
Elke foute spoeling levert geheid problemen op, ook als je originele Volvo olie gebruikt.
En de vakkennis komt om de hoek kijken, als er al eens verkeerd gespoeld is.
Weinigen, die dit weer goed kunnen krijgen.

Wat gaat er dan mis, hoe spoel je verkeerd en wat wordt er gedaan om dit weer goed te krijgen? Kan me er eerlijk gezegd niets bij voorstellen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: welke atf

 · 
Posted: 24.05.2018 - 23:34  ·  #11
Quote door Ed

Quote door Bigdog

Vaak is het niet de olie, maar wel de manier van spoelen.
Het lijkt allemaal zo eenvoudig, maar dat is het zeker niet.
Elke foute spoeling levert geheid problemen op, ook als je originele Volvo olie gebruikt.
En de vakkennis komt om de hoek kijken, als er al eens verkeerd gespoeld is.
Weinigen, die dit weer goed kunnen krijgen.

Wat gaat er dan mis, hoe spoel je verkeerd en wat wordt er gedaan om dit weer goed te krijgen? Kan me er eerlijk gezegd niets bij voorstellen.


Nou, ik wel: kieper er een blikje conditioner bij en je bak gaat hele gekke dingen doen... En daarbij: de Mobil JWS3309 doet bij mij echt iets anders dan de BG die erin zat. Daar komt bij dat eventueel gebruikte reinigers echt op temperatuur gebruikt moeten worden. Heb je geen problemen, ach dan zal het je worst zijn. Maar als je wel problemen hebt, is direct naar het goede adres wel lekker. Doe ik trouwens sowieso liever...
rolvio
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Berichten: 287
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: welke atf

 · 
Posted: 25.05.2018 - 09:23  ·  #12
Ik ga binnenkort naar Gery om de bak te laten spoelen. Hij heeft verschillende soorten olie staan, dus ik mag kiezen...
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: welke atf

 · 
Posted: 25.05.2018 - 09:36  ·  #13
Quote door JJM

Quote door Ed

Quote door Bigdog

Vaak is het niet de olie, maar wel de manier van spoelen.
Het lijkt allemaal zo eenvoudig, maar dat is het zeker niet.
Elke foute spoeling levert geheid problemen op, ook als je originele Volvo olie gebruikt.
En de vakkennis komt om de hoek kijken, als er al eens verkeerd gespoeld is.
Weinigen, die dit weer goed kunnen krijgen.

Wat gaat er dan mis, hoe spoel je verkeerd en wat wordt er gedaan om dit weer goed te krijgen? Kan me er eerlijk gezegd niets bij voorstellen.


Nou, ik wel: kieper er een blikje conditioner bij en je bak gaat hele gekke dingen doen... En daarbij: de Mobil JWS3309 doet bij mij echt iets anders dan de BG die erin zat. Daar komt bij dat eventueel gebruikte reinigers echt op temperatuur gebruikt moeten worden. Heb je geen problemen, ach dan zal het je worst zijn. Maar als je wel problemen hebt, is direct naar het goede adres wel lekker. Doe ik trouwens sowieso liever...

Ik begreep dat Bigdog het over iets anders had als het toevoegen van een conditioner, maar kon me er niks bij voorstellen. Hoop dat Bigdog zelf ook nog even regeert
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: welke atf

 · 
Posted: 25.05.2018 - 22:36  ·  #14
Quote door Ed

Wat gaat er dan mis, hoe spoel je verkeerd en wat wordt er gedaan om dit weer goed te krijgen? Kan me er eerlijk gezegd niets bij voorstellen.


3 Zaken zijn van cruciaal belang;
- 1. Zoals Jan al aangaf, temperatuur, anders werkt de reiniger niet goed en blijft het samen met de nieuwe ATF doorgaan met reinigen (met alle gevolgen van dien, smeer komt los en komt op plekken waar je dit niet wilt)
- 2. De hoeveelheid olie, waarmee gespoeld wordt (je wilt de bak volledig schoon hebben, i.p.v. gedeeltelijk)
- 3. De timing ( te kort is niet goed, te lang ook niet)
En zo zijn er nog een paar zaken te noemen.......

Het verradelijke is, dat ook bij een foute spoeling een bak goed schakelt.
De problemen komen pas later, door de alsnog losgeweekte smeer.
De bak pompt de rommel aanzienlijk verder rond als je met de auto rijdt, dus ik denk dat je je wel een voorstelling kunt maken wat er dan gaat gebeuren met de nadien losgeweekte smeer.
Soms komt er een melding uit (bijvoorbeeld service voor de bak vereist), maar heel vaak ook niet.

De praktijk leert dat bovenstaande nogal eens verkeerd gaat en dan wordt het nog lastiger deze smeer er weer uit te krijgen.
Weinigen, welke dit goed onder de knie hebben.

N.B.;
Forumsponsor Blade gaat in opleiding bij GS Powerflush (Gery Slot), om dit soort zaken goed onder de knie te krijgen, zodat ook hij in de toekomst betrouwbare spoelingen kan leveren.
Het voordeel van Blade (autobedrijf Polter) is, is dat hij ook nog eens een uitstekende en vooral precieze monteur is, zodat hij ook deelrevisies kan uitvoeren, indien nodig.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0