Welke dempers met LPG

eventueel verlagen

 
 
 
 
 
Jaco S
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 109
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Welke dempers met LPG

 · 
Posted: 29.06.2018 - 11:05  ·  #1
Ik ben van plan om in mijn v70n een LPG systeem te laten plaatsen waar de reservewiel plaats gaat maken voor de tank.
Maar ik wil ook mijn schokdempers vervangen(en overweeg hem te verlagen een stukje). Op dit moment heb ik het gevoel dat het wel iets strakker mag, ik vind het standaard iets te soepel.

Nu heb ik al wat zitten zoeken en lees verschillende verhalen over de Bilstein b4, b12 kit en de Sachs super touring.

De overweging om te verlagen met LPG is dat verstandig? Of heb ik andere veren nodig dan de standaard met LPG?
En wat is wijsheid qua dempers met LPG. En ook de prijs speelt wel een rol
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Welke dempers met LPG

 · 
Posted: 29.06.2018 - 12:33  ·  #2
Fabrieksaf was een bi-fuel uitgerust met nivomats (automatische hoogteregeling). De LPG installatie gooit natuurlijk wat extra gewicht achterin. Nivomats zijn daar een uitstekende oplossing voor, maar strijdig met je wens om te verlagen. Er zijn wel brackets te koop om je nivomat lager te bevestigen, maar mijn ervaring daarmee was nou niet echt fantastisch. Je haalt de hele demper/veer balans uit elkaar.
HD veren worden ook vaak gebruikt icm lpg, maar dan staat ie wederom 'hoog' op zn poten.
Ik heb zelf de Eibach Pro-kit veren (onderdeel van Bilstein B12) en moet zeggen dat die niet snel doorhangen. Kunnen echt meer hebben dan origineel voordat ie gaat zakken.
Wat weegt zo'n lpg installatie achterin?
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Welke dempers met LPG

 · 
Posted: 29.06.2018 - 12:34  ·  #3
...
Jaco S
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 109
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Welke dempers met LPG

 · 
Posted: 29.06.2018 - 12:55  ·  #4
Volgens mij past er een 60liter tank achterin en krijgt dan 48kg gewicht mee. Reservewiel gaat hierdoor wel weg, dus ongeveer 38kg erbij

Verlagen is een optie dus niet echt nodig
Jaco S
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 109
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Welke dempers met LPG

 · 
Posted: 29.06.2018 - 13:52  ·  #5
Ben er zojuist achter gekomen dat ik nivomats(sticker 30639383) onder wagen heb liggen
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Welke dempers met LPG

 · 
Posted: 29.06.2018 - 14:12  ·  #6
...
Jaco S
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 109
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Welke dempers met LPG

 · 
Posted: 29.06.2018 - 14:17  ·  #7
Quote door JOv70BI

Quote door Jaco S

Volgens mij past er een 60liter tank achterin en krijgt dan 48kg gewicht mee. Reservewiel gaat hierdoor wel weg, dus ongeveer 38kg erbij

Verlagen is een optie dus niet echt nodig


UH is dat gewicht tank zelf bevestiging en 80% LPG gevuld ?

En reserve wiel zou ik op langere ritten vakantie en co wel meenemen overigens, je kan nooit weten.


RDW:
Gewichtstoename berekenen

U kunt de gewichtstoename van uw motorrijtuig zelf berekenen door de inhoud van de gastank te vermenigvuldigen met 0,8.

Voorbeeld
U laat een gastank van 60 liter inbouwen in uw personenauto. Het ledig gewicht van uw personenauto, neemt dan toe met 0,8 x 60 = 48 kilogram.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Welke dempers met LPG

 · 
Posted: 29.06.2018 - 14:26  ·  #8
...
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Welke dempers met LPG

 · 
Posted: 29.06.2018 - 14:28  ·  #9
Quote door Jaco S

Quote door JOv70BI

Quote door Jaco S

Volgens mij past er een 60liter tank achterin en krijgt dan 48kg gewicht mee. Reservewiel gaat hierdoor wel weg, dus ongeveer 38kg erbij

Verlagen is een optie dus niet echt nodig


UH is dat gewicht tank zelf bevestiging en 80% LPG gevuld ?

En reserve wiel zou ik op langere ritten vakantie en co wel meenemen overigens, je kan nooit weten.


RDW:
Gewichtstoename berekenen

U kunt de gewichtstoename van uw motorrijtuig zelf berekenen door de inhoud van de gastank te vermenigvuldigen met 0,8.

Voorbeeld
U laat een gastank van 60 liter inbouwen in uw personenauto. Het ledig gewicht van uw personenauto, neemt dan toe met 0,8 x 60 = 48 kilogram.


Bij een volle gastank...
Maar omdat je op LPG gaat rijden, hoef je je benzinetank ook niet meer helemaal af te vullen. Kwartvol is genoeg. Dat compenseert alweer het een en ander.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Welke dempers met LPG

 · 
Posted: 29.06.2018 - 14:30  ·  #10
Oeps...dubbelop
Sorry John 😚
Jaco S
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 109
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Welke dempers met LPG

 · 
Posted: 29.06.2018 - 14:35  ·  #11
Nee aan gewicht was ik al van plan niet een volle benzine tank te houden.

Maar er liggen dus nivomats onder kwam ik achter.
Maar ik vind het zo deinen over drempels. Komt dat doordat hij niet beladen is?
Hiervoor m'n s70 gehad met een Sachs sport dempers en veren. Dus het zal ook wel even wennen zijn
Joost Volvo V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 40
Berichten: 30
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Welke dempers met LPG

 · 
Posted: 29.06.2018 - 16:16  ·  #12
Welke dempers heb ik geen idee van. Heb zelf ook nivomats, maar geen vergelijk met andere dempers.

Zelf heb ik een 76 liter LPG tank in de reservewiel bak zitten. Dus kan meer dan 60 liter.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Welke dempers met LPG

 · 
Posted: 29.06.2018 - 16:38  ·  #13
Ik heb de bilstein b12 pro set en lpg met 60 liter tank. Gaat perfect.

Zelfs met de caravan erachter
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Welke dempers met LPG

 · 
Posted: 29.06.2018 - 20:06  ·  #14
Het deinen kan natuurlijk komen vanwege het verslijten van de schokdempers.
Verlagen zou ik met LPG zeker niet doen. Of je moet nooit bagage mee willen nemen.
Ik rij zelf met een grote LPG tank (geen bifuel) en met verzwaarde veren (org. Volvo).
Maar bij een flinke belading lag de V70 altijd wel erg laag op de weg. Op de N3 bij Papendrecht zat ik regelmatig met de trekhaak op het asfalt (en dat bij normale, toegestane) snelheid.
Om dat te voorkomen heb ik zelfs extra veren in de bestaande veren gemonteerd. Daarmee staat de auto nauwelijks hoger, maar bij zware belading zakt de achterkant tenminste niet meer zo ver door.
Dus mijn advies zou zijn: met LPG zeker niet verlagen.
(de standaard Sachs schokdempers, inmiddels 1 jaar oud; veren hebben onbelast de fabriekslengte).
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Welke dempers met LPG

 · 
Posted: 29.06.2018 - 22:56  ·  #15
Quote door Jaco S

Ben er zojuist achter gekomen dat ik nivomats(sticker 30639383) onder wagen heb liggen


Nivomats zijn doorgaans geleverd samen met minder strakke veren. Voordat je zware veren gaat kopen en inbouwen eerst eens kijken wat normale veren voor een V70 doen. Die liggen bij de tientallen bij de demontagebedrijven.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0