Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 
 
 
 
 
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 26.12.2013 - 22:23  ·  #16
Ik moet toegeven dat mijn dieseltje ook wel eens de neiging heeft om een beetje "tril-achtig" te draaien bij stationair toerental. Misschien toch deze preventief eens vervangen?
Die voorste ronde motorsteun lijkt me makkelijk te vervangen, maar die achterste die op het stuurhuis zit... is die makkelijk te bereiken? Al iemand ervaring hiermee?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 26.12.2013 - 22:44  ·  #17
Als ik het goed heb, moet hiervoor het subframe los.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 04.01.2015 - 11:46  ·  #18
Ik zit erover te denken alle motorsteunen te vervangen. Bij gas los is het alsof ik alsnog een duwtje krijg door het naar voren kantelen van de motor. Ij verdenk de achterste hydraulischw steun, rubber heeft droogtescheurtjes en is hier en daar zelfs weg van de metalen pot. Bovenste motorsteun is al eens vervangen, torsiestang een week of twee terug.

Nou zit ik te zoeken en bij bijv. Polarparts zijn die hudraulische steunen ong. 45 euro per stuk en bij onze bevriende leveranciers 133-150. Bij volvo 177. Iemand ervaring met die van polarparts? Ik vind het niet erg om een paar euro meer te betalen maar 100 euro verschil per steun loopt wel erg in de papieren?
janpy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: delfzijl
Leeftijd: 59
Berichten: 105
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 04.01.2015 - 11:58  ·  #19
Hallo
Dat heb ik ook een beetje, ik verdenk echter de speling in de versnellingsbak (hand)
Heb wel eens de auto en versnelling heen en weer gereden, geen beweging in de motor, wel in de bak.
Die is dus niet nieuw meer na 420.000 kmtrs
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 04.01.2015 - 12:54  ·  #20
Quote door janpy

Hallo
Dat heb ik ook een beetje, ik verdenk echter de speling in de versnellingsbak (hand)
Heb wel eens de auto en versnelling heen en weer gereden, geen beweging in de motor, wel in de bak.
Die is dus niet nieuw meer na 420.000 kmtrs


Ja, dat zou ook nog kunnen, idd. Ik loop 50.000 km achter op jou, dus van de mijne is de showroom shine ook wel af :-).
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 05.01.2015 - 13:43  ·  #21
Nou heren, ik ga deze week de onder-achter motorsteun vervangen V70 en de kleine die bij de automaat bak zit en verder natuurlijk de bovenste onder de stang. De voorste en de rechtse zijn twee jaar geleden vervangen 120.000km eerder.

De motor kantelt wel meer dan 10 cm voor naar achter en er zit een vervelende trilling in de auto.
De vervanging doe ik bij Martin van MMTS en donderdag weet ik de prijzen van de onderdelen. :thumb:

Onderstaand vond ik bij Swedenparts.
Motoren rusten samen met de versnellingsbak doorgaans op drie of vier motorsteunen. De voorste en achterste zijn meestal pneumatisch. Er zit dan een slangetje eraan bevestigd. Door hierop te blazen/zuigen kun je controleren of er een defect is. Verder zijn er een aantal torsiestangen/rubbers/beugels ook wel reactiestang/rubber/beugel genoemd. Deze torsiestangen zorgen ervoor dat de motor bij acceleratie en afremmen op zijn plaats blijft en niet nasr voren of naar achteren kantelt. Deze torsiestangen zijn aan slijtage onderhevig. Het rubber kan scheuren, loslaten, etc. Dit is normale slijtage die merkbaar is door klunken en klonken bij optrekken of afremmen. De termen 'motorsteun' en 'torsiestang' worden vaak verwisseld.
De kwaliteit van niet-originele steunen en torsiestangen is dubieus. Soms worden ze voorzien van andere materialen (PE-rubber) en krijgen ze een hippe kleur, geel, blauw of rood. Fabrikanten claimen dat ze, door een hogere stijfheid beter geschikt zijn voor de autosport, Hoewel ze verder exact lijken op het origineel, is het rubber meestal van slechte kwaliteit, waardoor de duurzaamheid minder is. Wij adviseren dan ook alleen originele Volvo steunen en torsiestangen te gebruiken. Alleen dan voldoet de kwaliteit (stijfheid/duurzaamheid) aan originele Volvo eisen.

- Wanneer motorsteunen vervangen?

Motortrillingen in de cabine, gebonk tijdens het starten, een 'klunk' vanuit het vooronder; dit kan allemaal wijzen op versleten motorsteunen of torsiestangen. Dieselmotoren hebben er eerder last van dan benzinemotoren. De slijtage van motorsteunen/torsiestangen is pas goed te beoordelen, wanneer deze zijn uitgebouwd. Het rubber is dan gescheurd of laat los. Bij S60, V70, XC70, S80 en XC90 met dieselmotoren komt het vaak voor dat wanneer de bovenste motorsteun versleten is, ook de onderste motorsteun (of torsiestang, reactiestang, momentarm) aan vervanging toe is (zie foto). Deze bevindt zich onder de motor, in het midden aan de voorzijde en wordt zichtbaar wanneer het spatscherm onder de motor is verwijderd.
eV70T
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scherpenzeel
Leeftijd: 58
Berichten: 303
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 05.01.2015 - 19:18  ·  #22
interresant, ga de boel eens nalopen binnenkort
en gelijk de draagarmen en torsiestangen van de voortrein vervangen
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 05.01.2015 - 21:40  ·  #23
In de reactie van Bover lees ik onderstaand:
De kwaliteit van niet-originele steunen en torsiestangen is dubieus. Soms worden ze voorzien van andere materialen (PE-rubber) en krijgen ze een hippe kleur, geel, blauw of rood. Fabrikanten claimen dat ze, door een hogere stijfheid beter geschikt zijn voor de autosport, Hoewel ze verder exact lijken op het origineel, is het rubber meestal van slechte kwaliteit, waardoor de duurzaamheid minder is. Wij adviseren dan ook alleen originele Volvo steunen en torsiestangen te gebruiken. Alleen dan voldoet de kwaliteit (stijfheid/duurzaamheid) aan originele Volvo eisen.

De kwaliteit dubieus? PU (niet PE-rubber) - of te wel Polyurethaan is een niet met rubber te verwarren materiaal, dat technisch duurzamer is dan rubber en een totaal andere structuur heeft. Door de duurzaamheid functioneert het gedurende de levensduur van de auto steeds op hetzelfde niveau en belast dus niet door verdroging of slijtage het functioneren van de dragende motorsteunen!
Wikipedia schrijft erover onder PU: De innige combinatie van de twee in het copolymeer zorgt ervoor dat deze stof de beste eigenschappen van beide in zich verenigt. PU kan tegelijkertijd buigzaam en toch sterk en slijtvast zijn. Bovendien kan door de keuze van de lengte(verdeling) zowel zacht als hard (het aantal NCO- of OH-groepen per molecule) de eigenschappen van het materiaal binnen ruime grenzen aangepast worden.

De verschillende hardheden in de PU-bussen wordt gecodeerd door kleuren te gebruiken en hebben dus geen Hema-achtige fancy functie maar een onderscheidende functie!
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

dit zijn de rubbers

 · 
Posted: 09.01.2015 - 14:42  ·  #24
Gisteren donderdag een half dagje bij mijn monteur Martin gestaan van MMTS Oldenzaal.
Martin werkt trouwens geconcentreerd en zorgvuldig en kijkt ook even buiten zijn opdracht om naar de rest van de auto.
Zo had ik een raam links wat niet niet goed sloot. Heeft hij opgemerkt en hersteld.
Hierbij de foto's van de rubbers
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 09.01.2015 - 16:03  ·  #25
Quote door folke3

In de reactie van Bover lees ik onderstaand:
De kwaliteit van niet-originele steunen en torsiestangen is dubieus. Soms worden ze voorzien van andere materialen (PE-rubber) en krijgen ze een hippe kleur, geel, blauw of rood. Fabrikanten claimen dat ze, door een hogere stijfheid beter geschikt zijn voor de autosport, Hoewel ze verder exact lijken op het origineel, is het rubber meestal van slechte kwaliteit, waardoor de duurzaamheid minder is. Wij adviseren dan ook alleen originele Volvo steunen en torsiestangen te gebruiken. Alleen dan voldoet de kwaliteit (stijfheid/duurzaamheid) aan originele Volvo eisen.

De kwaliteit dubieus? PU (niet PE-rubber) - of te wel Polyurethaan is een niet met rubber te verwarren materiaal, dat technisch duurzamer is dan rubber en een totaal andere structuur heeft. Door de duurzaamheid functioneert het gedurende de levensduur van de auto steeds op hetzelfde niveau en belast dus niet door verdroging of slijtage het functioneren van de dragende motorsteunen!
Wikipedia schrijft erover onder PU: De innige combinatie van de twee in het copolymeer zorgt ervoor dat deze stof de beste eigenschappen van beide in zich verenigt. PU kan tegelijkertijd buigzaam en toch sterk en slijtvast zijn. Bovendien kan door de keuze van de lengte(verdeling) zowel zacht als hard (het aantal NCO- of OH-groepen per molecule) de eigenschappen van het materiaal binnen ruime grenzen aangepast worden.

De verschillende hardheden in de PU-bussen wordt gecodeerd door kleuren te gebruiken en hebben dus geen Hema-achtige fancy functie maar een onderscheidende functie!


Zelfs powerflex zelf vindt dat het wat meer trillingen kan veroorzaken:

Bovenste motorsteunbus in polyurethaan voor de benzineversie van de Volvo S60, V70N en S80 met de ronde bussen (eerste generatie). Duurzamer en stijven dan origineel, tevens eenvoudiger te monteren. Minder kantelen van de motor zorgt dat het vermogen eerder bij de wielen is. Geeft in sommige gevallen wel iets meer trillingen door.

http://www.europeantuningshop….t_id=32513
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 09.01.2015 - 17:38  ·  #26
Mijn volvo is nu in ieder geval trillingvrij. ik heb gewoon after market vervanging onderdelen.
twanvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 187
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 21.01.2015 - 14:03  ·  #27
Een vraag over het motorsteun bovenaan de motor he, dat is zo'n rond rubber (gescheurd bij mij).
Je kan alleen het rubber vervangen, of met staal en al. Wat raad je aan?
Ik zat via polarparts.de te kijken.

Onderste motorsteun heb ik al liggen, dat langwerpige ding.
Mijn motor kantelt niet zo zeer, maar ik heb wat trillingen dus ik ben naar motorsteunen en assen aan het kijken.
Het is zodra ik boven de 80 km/h ga rijden, tussen de 80 en de 100 vooral. Maar als je heel goed luistert dan is het eigenlijk altijd alleen bij 80-100 km/h het beste merkbaar.
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 21.01.2015 - 14:17  ·  #28
Wij hebben twee volco's. De S60 is een benzine en de bovenste steun is daar ook erg bewegelijk.
Maar de trillingen in de S60 zijn niet noemenswaardig dus nog niet vervangen. Die demper is makkelijk te vervangen zelfs voor mij. vier bouten. ( ben echt geen sleutellaar)

Mijn V70 is een diesel en daar zat ook speling op de bovenste demper. Die heb ik vervangen en dat heeft echt geholpen. Trouwens dat langwerpige ding zoal jij dat noemt is een torsie demper heb ik me laten vertellen. De onderste grote dempers zijn als foto 1 vorige pagina.

Tja ik zou de hele demper vervangen is volgens mij net zo snel en duur/goedkoop als laten herstellen voor zover dat mogelijk is.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 21.01.2015 - 17:44  ·  #29
Gewoon hele ding vervangen is het eenvoudigst.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 21.01.2015 - 18:20  ·  #30
Er is een spraakverwarring aan het ontstaan. Er zijn motorsteunen ( die de motor dragen) en torsiesteunen (die het kantelen van de motor begrenzen). Op bijgaand overzicht zijn afb. 9 en 32 de torsiesteunen. In dit geval voor een 2.4 benzinemotor, de diesel hebben een afwijkende vorm.
Het kantelen van de motor gedurende langere tijd niet beperken (vernieuwen van de torsie- steunen) beïnvloedt de levensduur van de motorsteunen

http://www.volvopartswebstore….evel=11153
 
Selected quotes for multi-quoting:   0