Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 
 
 
 
 
Paul
 
Avatar
 
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 08.04.2022 - 09:09  ·  #61
Ja, bij Scandix is het me al veel duidelijker.
Eenmaal in Duitsland wordt het nog beter daar veel meer aanbod en woonachtig vlakbij de Nederlandse grens. En daar is een Volvo even heilig als een buffel in India;).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 08.04.2022 - 09:20  ·  #62
Waarschijnlijk kan je ook bij Motointegrator.de heel goede prijzen vinden. Ik had een modeljaar 2007 diesel en die had twee vacuum motorsteunen die ik beide vervangen heb (1 voorzijde, 1 achterzijde) en steun bij de distributie. Het gewicht van het motorblok steunt op 3 drie steunen. De andere zijn torque steunen die het kantelen van het motorblok tegengaan (van versnellingsbak naar bumper en aan de dwarsbalk over het blok), maar waar geen gewicht op rust.

Het lastigste was het vervangen van de vacuum steun aan de schutbordzijde, bij mijn auto kon ik er zowel aan de onderkant als de bovenkant heel moeilijk bij.
Aan de onderkant had ik 2 verlengstukjes nodig van de kleinste ratel om net tussen het subframe en de torsiestaaf door te komen, een dikkere paste niet. En nog een wartel op stukgedraaid ook.
Aan de bovenkant ging de bout wel makkelijk los met diverse verlengstukken, en het vacuumkoppelstukje ook nog wel met de arm achter de motor terwijl ik languit over de motor lag, maar weer inpluggen van dat koppelstukje was een crime. Uiteindelijk het koppelstukje vastgeklemd met een puntbektang die ik had vastgezet met tie-wraps en dan priegelen :-) Van onderaf kon je er ook niet bij.
Wel enig geduld voor nodig, maar misschien zijn anderen handiger/meer ervaren dan ik :-)

Bij mij was het trouwens de voorste vacuumsteun die helemaal ingezakt was, die was echt plat en zoveel lager dan de nieuwe dat ik me afvroeg of ik wel de juiste had gekregen. Bleek van wel en daarna veel minder trillingen in de cabine. De achterste maakte (jammer genoeg, na al dat gedoe) niet zo veel verschil.
Paul
 
Avatar
 
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 08.04.2022 - 09:38  ·  #63
Bij mij is het de voorste onderaan dus dacht ik bij mezelf van ze ineens alle 5 te doen.
Voor het werk heb ik geen schrik als er nou weer niets tussenkomt met die k.tkanker en gereedschap heb ik ook genoeg. Ik heb gelukkig nog wat tijd want veel kms komen er de volgende 6 weken niet bij behalve eind mei, aan 90 achter de oplegger 600kms naar Duitsland, en eenmaal dat achter de rug heb ik meer plaats en tijd. Maar zoals steeds, alles komt wel goed mede door veel goede mensen ook op dit forum.
Grts Paul
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 387
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 08.04.2022 - 09:52  ·  #64
Succes met Paul en sterkte. Op youtube staan een aantal goede instructie video's. De achterste motersteun is de lastigste i.v.m. de bereikbaarheid. Die was bij mij nog goed dus die heb ik gelaten voor wat het is. De rest is redelijk goed te doen met het juiste gereedschap en geduld.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 08.04.2022 - 16:39  ·  #65
Ik heb een aantal jaar geleden alle steunen vervangen en het was best een klus. Achteraf hoorde ik dat je de voorste motorsteun beter van boven kan vervangen en niet van onder (zoals ik had gedaan). De onderste moet wel gewoon van onder.
Ik kan zo snel het topic niet meer vinden, maar er stonden best wat handige tips in...
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 387
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 08.04.2022 - 18:40  ·  #66
Jep, met een verlengstuk en cardangewricht kan je er van boven goed bij. Dan is de voorste ook appeltje eitje.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 08.04.2022 - 18:45  ·  #67
Alleen oppassen dat je het vacuum pijpje niet sloopt bij demontage. Word broos.
Paul
 
Avatar
 
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 09.04.2022 - 08:35  ·  #68
Super, merci voor de tips. De vacuĆ¼m aansluiting pijpjes( bovenop het hydrolager) vervang ik sowieso mee.
Dankzij jullie sta ik al een stuk verder, het zal motorintegrator worden eenmaal in Duitsland.
Allemaal een fijn weekend toegewenst.
Grts Paul
 
Selected quotes for multi-quoting:   0