Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 
 
 
 
 
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

We make these mistakes, so you don't have to!

 · 
Posted: 13.03.2015 - 16:43  ·  #31
Ik zag laatst dat mijn bovenste torsierubber op de cilinderkop al een eindje ingescheurd was en had hem tijdelijk iets opgevuld/ondersteund met een in de lengte doorgesneden gasslang van een oud fornuis, en daarna maar meteen zo'n aftermarket los rubber besteld, ik had gelezen dat en hoe die te vervangen was en hoopte zo €25 te besparen.
toen er een bobine stuk was, stond de motor te dansen als een wilde en zag ik dat de onderste torsiesteun (aan de versnellingsbak) ook helemaal òp was.. dus naast de bobines, die ook meteen maar meegenomen bij Estate Services vandaan. die was, met de linker wielen op de stoep, karton eronder, zo vervangen.
toen ik echter de bovenste steun verwijderde, en in het zonnetje in de tuin de buitenste nylon ring doorzaagde om de originele bus eruit te halen, wat prima ging, wachtte mij echter een nare verrassing: het nieuwe rubber viel er zo uit de vriezer vandaan, dwars doorheen! ook na opwarmen was de passing nog veel te ruim.
ik keek nog eens op de site van V70motors waar ik dit rubber vandaan had, staat er:
Quote door V70motors
Los rubber voor bovenste motorsteun, buitendiameter 60 mm, voor 5 cilinder 20V motoren tot 1998, TDi dieselmotoren en alle 5 cilinder 10V motoren. 9434263, 9434433

Geschikt voor, Volvo 850, C70-2005, S70, V70-2000, S80-2006, V70 2000-2007 en V70XC-2000."


dat laatste klopt dus niet helemaal, ga ik ook aan hun melden, maar na opwarmen meette het rubber inderdaad 60 mm, terwijl het oog eerder 62-63 mm was!
ik moest echter vandaag weer rijden en trok, met veel lelijke woorden, twee lagen brommerbinnenband om het rubber (veel te klein) en klopte dit pakketje, gesmeerd met wat pure dreft, in het oog wat ik ondertussen verwarmde met een hobbybrandertje, om het enigszins groter te maken (wil met aluminium wel) tot slot sneed ik de overtollige flappen rubber eraf en zag het eruit alsof het ervoor gemaakt is :thumb:.
het rubber zit er uiteindelijk een paar graden verdraaid in, maar ik kan weer rijden en het was al een hele verbetering!
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 13.03.2015 - 16:51  ·  #32
Ha Rohin,
Nou dat noem ik "" creatief oplossen"
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 13.03.2015 - 19:17  ·  #33
Thanx, maar zeg maar Ivo :D
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 25.10.2020 - 10:51  ·  #34
Mijn S60 geeft altijd een soort bonk/clunk bij het uitzetten van de motor.
Welke motorsteun zou daarvan de oorzaak kunnen zijn en welke moet ik dan vervangen? Ik zelf denk dan aan de onderste torsiestang https://www.rendcarparts.nl/vo…RD30680750
De bovenste motorsteun lijkt mij nog zeer recent vervangen. Echter, ik hoorde dat de steunen van de torsiestang boven op het blok meestal worden vergeten en dat deze de bonk kunnen veroorzaken.
Ik denk er dan ook aan deze 2 steunen te gaan vervangen. Echter, als ik op de site van rendcarparts.nl (voorheen parts4swedes) kijk zie ik 2 types steunen voor de torsiestang.
1. https://www.rendcarparts.nl/vo…RD8666205A
2. https://www.rendcarparts.nl/vo…/RD8666205
Je ziet een duidelijk verschil in de vorm van de bussen.
Welke moet ik nu hebben?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 25.10.2020 - 13:01  ·  #35
Ik zou zowieso gewoon de motorsteunen kopen van Lemförder en dan bestellen bij motointegrator.de
Stuk goedkoper en die gebruikt volvo ook.
(ze doen er een duur blauw doosje om)
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 25.10.2020 - 13:21  ·  #36
Quote door Plein69

Ik zou zowieso gewoon de motorsteunen kopen van Lemförder en dan bestellen bij motointegrator.de
Stuk goedkoper en die gebruikt volvo ook.
(ze doen er een duur blauw doosje om)


Bedankt voor de tip!
Maar welke moet ik dan hebben voor wat betreft de steunen van de torsiestang?
Want ook op de site van motointegrator zie ik 2 types steunen:
1. https://www.motointegrator.de/…o-49361566 en
2. https://www.motointegrator.de/…son-524831
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 25.10.2020 - 14:43  ·  #37
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 25.10.2020 - 14:53  ·  #38
Quote door Plein69

Lemförder V70 N ( 00 / 07)
Bovenste motorsteun Lemförder.: 28787 01
Torsiestang / Baksteun..................: 29696 01
Motorsteun rechts onder..............: 29701 01

Crossbar steunen:
https://www.estateservices.nl/…echts.html

https://www.estateservices.nl/…links.html


Bedankt voor de duidelijkheid.
Trouwens, voor wat betreft de "verschillende" crossbarrubbers zat ik verkeerd. Een misverstand omdat ik verschillende foto's zag van hetzelfde onderdeel. Op de éne foto zie je namelijk de bovenkant van het crossbarrubber en op de andere foto staat de onderkant afgebeeld dat er anders uitziet. Daardoor dacht ik dat er verschillende soorten crossbarrubbers op de markt waren maar dat is dus niet zo.

Blijft wel de vraag welke motorsteun de bonk/clunk veroorzaakt bij het afzetten van de motor.
Onder het rijden heb ik verder geen last van trillingen of kantelbewegingen van de motor.
Ik zal in ieder geval de crossbarrubbers en de onderste torsiestang/baksteun bestellen en gaan vervangen. Die zijn namelijk ook het makkelijkst te vervangen. Is het probleem dan nog niet opgelost ga ik verder kijken.
Sowieso aankomende week even de auto op de brug en olie verversen en wil dan ook even het brandstoffilter vervangen.
Een mooie gelegenheid om dan even de staat van de verschillende motorsteunen te checken.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 26.10.2020 - 18:36  ·  #39
Vanmiddag even bij Elferink geweest te Enter.
Naast een bekerhouder voor in de middenconsole en nog wat afdekkapjes voor in het interieur heb ik er alvast de onderste torsiestang/baksteun aangeschaft.
Die ga ik dus snel monteren en kijken wat het effect is.
De meneer aan de balie bij Elferink vertelde dat de bonk bij afzetten van de motor meestal afkomstig is van de bovenste motorsteun of de baksteun onderaan de motor. Die crossbar rubbers gaan eigenlijk nooit stuk vertelde hij.
Dus maar eerst deze baksteun monteren en dan kijken wat het effect is.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 13.11.2020 - 22:45  ·  #40
Nog vergeten te melden.
Ik heb inmiddels de onderste torsie/baksteun vervangen en de "clunk" bij het afzetten van de motor is verdwenen.
Ik heb verder geen last van trillingen dus ga ervan uit dat de andere motorsteunen nog goed zijn.
Heb ze tijdens de grote beurt even bekeken en zagen er ook nog goed uit.
Ninjabiker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lierop
Leeftijd: 54
Homepage: beernettskate.com
Berichten: 187
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 03.08.2021 - 11:41  ·  #41
Gisteren zag ik dat de torsiestang onder de motor versleten is. Het kleine rubber zit gewoon los in de behuizing. Raar dat het me niet eerder opgevallen is maar ik weet nu waarschijnlijk ook waar het gekraak vandaan komt bij het remmen. De bovenste torsiesteun had ik vorige maand al vervangen, die was ook 'op'.
Nu vraag ik me af hoe ik kan zien of de motorsteun aan de distributiezijde versleten is? Dit is een 'vaste' steun dus die beweegt veel minder lijkt me.

De grote steunen (voor en achter) op het subframe zagen er nog goed uit, volgens mij verslijten die ook niet zo makkelijk als de torsiesteunen.
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sevenum, Limburg
Leeftijd: 41
Homepage: ducked.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 03.08.2021 - 11:55  ·  #42
Tip, vervang ze allemaal een keer. Het zijn allemaal rubberen steunen die inmiddels uitgedroogd zijn (als ze nog nooit zijn vervangen). Upgrades naar polyurethaan kan ik van harte aanraden, je krijgt er alleen iets meer vibraties van in je cockpit, maar dat had ik er wel voor over.

2x ronde motorsteun (voorkant en zijkant)
1x motorsteun bij distributiezijde
1x baksteun aan de voorkant
1x motorsteun (die aan de balk vastzit)

Extra overwegingen
-Inserts of nieuwe silentblocks in je subframe (mega verschil)
-Inserts of nieuwe steunen voor de motorsteunbalk
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 03.08.2021 - 20:17  ·  #43
Quote door nd-photo.nl

Tip, vervang ze allemaal een keer. Het zijn allemaal rubberen steunen die inmiddels uitgedroogd zijn (als ze nog nooit zijn vervangen). Upgrades naar polyurethaan kan ik van harte aanraden, je krijgt er alleen iets meer vibraties van in je cockpit, maar dat had ik er wel voor over.

2x ronde motorsteun (voorkant en zijkant)
1x motorsteun bij distributiezijde
1x baksteun aan de voorkant
1x motorsteun (die aan de balk vastzit)

Extra overwegingen
-Inserts of nieuwe silentblocks in je subframe (mega verschil)
-Inserts of nieuwe steunen voor de motorsteunbalk


Mee eens, maar na drie jaar toch de baksteun vooraan vervangen door origineel vanwege toch teveel resonanties.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 03.08.2021 - 20:20  ·  #44
Ik vind dat PU helemaal niks. In geen enkele steun!
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Welke motorsteunen worden er meestal vervangen?

 · 
Posted: 03.08.2021 - 20:25  ·  #45
 
Selected quotes for multi-quoting:   0