Welke schokbreker als je optie verlagen wilt openhouden?

Wie denkt mee?

 
 
 
 
 
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Welke schokbreker als je optie verlagen wilt openhouden?

 · 
Posted: 26.06.2016 - 22:40  ·  #1
Even een vraag. Al langere tijd overweeg ik de schokbrekers voor te vervangen. Achter heb ik nivomat (en dat houd ik voorlopig even zo).

Nu wil de optie om te verlagen open houden. Heb er enige huiver voor, maar beter/strakker stuurgedrag trekt me.

Ik zat te denken: is er een schokbreker die zowel op de originele veren past én die tegelijkertijd ook een verlaagde veer aankan? En welke is dat dan?

Mijn gedachte is namelijk: eerst een wat sportievere schokbreker. Dan de check of dit genoeg is. Mocht dat niet zo zijn, eventueel een setje Eibach veren erbij (i.c.m. vervangen nivomat). Heeft iemand hier ervaring mee?
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Welke schokbreker als je optie verlagen wilt openhouden?

 · 
Posted: 27.06.2016 - 00:04  ·  #2
Ik ben wel blij met de koni dempers.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Welke schokbreker als je optie verlagen wilt openhouden?

 · 
Posted: 27.06.2016 - 00:16  ·  #3
Ik heb nu standaard schokbrekers voor met eibach 30mm verlaging,
volgende week komt de bilstein B12 set (bilstein B6 schokbreker met eibach 30mm verlaging) binnen.
30mm eibach zorgt voor een strakker weg-stuurgedrag, met de B12 set wordt dat nog beter, comfort wordt waarschijnlijk iets minder.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Welke schokbreker als je optie verlagen wilt openhouden?

 · 
Posted: 27.06.2016 - 00:37  ·  #4
Quote

Ik zat te denken: is er een schokbreker die zowel op de originele veren past én die tegelijkertijd ook een verlaagde veer aankan?


Heb ik het mis dat het volledig in- en uitveren tot aan de bumpstops bepalend is? Je ophanging kan toch een bepaalde slag maken? Is het dan niet zo dat de schokbreker dat ook moet kunnen zodat die niet belast wordt bij een volledige in- of uitveer beweging? Als dat zo is dan past 'de schokdemper toch altijd ongeacht de verlaging van de auto?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Welke schokbreker als je optie verlagen wilt openhouden?

 · 
Posted: 27.06.2016 - 08:15  ·  #5
Wat verder zoeken levert op dat als je nivomat hebt, je dan ook een andere trekhaak hebt (korter dan standaard). Moet over verlagen dus nog even goed nadenken en me oriënteren.

Ik neig wat naar B6. Iemand een goed adres hiervoor. Prijzen verschillen enorm. € 166,- tot € 300,-. Wat is een beetje normaal?

B4 lijkt wat op Sachs Advantage als ik me niet vergis? Dat zou eventueel nog een tussenvorm kunnen zijn?
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Welke schokbreker als je optie verlagen wilt openhouden?

 · 
Posted: 27.06.2016 - 10:05  ·  #6
Zoekend naar een beter weggedrag/stuurkarakteristiek zijn er veel wegen die naar Rome leiden. Te denken valt aan de reeds genoemde (instelbare) Koni's, maar meer nog vervangen van de rubbers in de draagarmen door PU, het monteren van een veerpootbrug. Het alleen lager zetten van de auto zal, net als veel andere settings, leiden tot vermindering van comfort. Waar leg je de lat, waar wil je comfort inleveren, wat wil je ervoor betalen!
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Welke schokbreker als je optie verlagen wilt openhouden?

 · 
Posted: 27.06.2016 - 10:51  ·  #7
@1-wiel,

Klopt het dat de B12 ProKit bestaat uit Bilstein B6 dempers en Eibach veren?
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Welke schokbreker als je optie verlagen wilt openhouden?

 · 
Posted: 27.06.2016 - 12:00  ·  #8
Bilstein B4 heb ik op de V70R zitten, een leuke vervanging van standaard.

Bilstein B6 heb ik paar weken geleden gemonteerd op de V70N, een hele leuke upgrade en heb standaard veren gehouden, de optie tot verlagen is altijd nog mogelijk.

Een set rondom mag niet meer dan 700 euro kosten. Maar om op te bouwen komt er altijd nog een hoop bij, veerschotels/stuurlagers/etc.


Quote door Janmulder

Wat verder zoeken levert op dat als je nivomat hebt, je dan ook een andere trekhaak hebt (korter dan standaard). Moet over verlagen dus nog even goed nadenken en me oriënteren.

Ik neig wat naar B6. Iemand een goed adres hiervoor. Prijzen verschillen enorm. € 166,- tot € 300,-. Wat is een beetje normaal?

B4 lijkt wat op Sachs Advantage als ik me niet vergis? Dat zou eventueel nog een tussenvorm kunnen zijn?
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Welke schokbreker als je optie verlagen wilt openhouden?

 · 
Posted: 27.06.2016 - 12:30  ·  #9
Dat klopt inderdaad Jan.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Welke schokbreker als je optie verlagen wilt openhouden?

 · 
Posted: 27.06.2016 - 18:14  ·  #10
Vraagje, hieraan gerelateerd: klopt het dat je voor het vervangen van een veerpootlager geen veerklemmen nodig hebt?

Ofwel: zit de kruismoer bovenop het veerpootrubber? En kun je dus straffeloos de bovenste moer losdraaien. Of krijgen we dan vuurwerk? :'(

Reden voor complete vervanging is nl. een krakend lager.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Welke schokbreker als je optie verlagen wilt openhouden?

 · 
Posted: 27.06.2016 - 19:36  ·  #11
(ik zit vol vragen...)

Iemand een idee hoe B6 vóór zich samen met Nivomat achter verhoudt? Is dat een combi, of dan toch liever de B4 voor? Het moet natuurlijk wel een beetje matchen.
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Welke schokbreker als je optie verlagen wilt openhouden?

 · 
Posted: 27.06.2016 - 20:10  ·  #12
Ja, toevallig heb ik deze combinatie. Qua demping is deze combinatie niet echt in balans vind ik. B6 (nieuw) is vrij stug en nivomat (niet nieuw) is juist vrij soepel. Met nieuwe nivomats komt het mogelijk dichter bij elkaar, maar ik vind ze net ietsje te duur om dat te gaan proberen :'( . De mijne is overigens wel verlaagd, waardoor het mogelijk anders aanvoelt.
Bedenk overigens wel dat wanneer de nivomats worden vervangen voor normale dempers, dat je de veer dan ook moet vervangen. Zonder nivomat zakt de veer veel verder in.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Welke schokbreker als je optie verlagen wilt openhouden?

 · 
Posted: 27.06.2016 - 22:44  ·  #13
Quote door Janmulder

Vraagje, hieraan gerelateerd: klopt het dat je voor het vervangen van een veerpootlager geen veerklemmen nodig hebt?

Ofwel: zit de kruismoer bovenop het veerpootrubber? En kun je dus straffeloos de bovenste moer losdraaien. Of krijgen we dan vuurwerk? :'(

Reden voor complete vervanging is nl. een krakend lager.


Je hebt wel veerspanners nodig! Van onder naar boven krijg je: veerpootrubber, veerpootlager en dan de kruismoer. Daarboven zit nog een rubber en nog een moer. Die bovenste 2 kan je verwijderen zonder veerspanners. Je lager helaas niet.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Welke schokbreker als je optie verlagen wilt openhouden?

 · 
Posted: 27.06.2016 - 22:53  ·  #14
Het stuurlager ligt gewoon los op de veerschotel, die kruismoer is enkel om de veerschotel op plek te houden, het lager is qua diameter wijd genoeg om daar langs af te komen.

De moer met het kleine plaatje op top houd op zijn beurt weer het stuurlager op plek.

Dus nogmaals, geen veerspanners nodig.

Toch ben ik wel van mening dat je ze uiteindelijk wel nodig hebt, de schotel zal ongetwijfeld ook al flinke slijtage tonen, dus sowieso altijd beide vervangen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Welke schokbreker als je optie verlagen wilt openhouden?

 · 
Posted: 27.06.2016 - 23:08  ·  #15
veerschotel (rubber) is pas vervangen. Toen gevraagd: lager oke? 'Die gaan zelden stuk...' behalve bij mij, denk ik dan.

Vanavond even de veerpoot gedemonteerd: er zit voelbare speling op het lager, naar alle kanten toe.

Balen. Maar prettig als je iets vervangt waarvan je zeker weet dat het ook echt stuk is. :yes:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0