Welke vierseizoenenband?

 
 
 
 
 

Poll

Welke vierseizoenenband?
Goodyear Vector 4Season
 
1 (5.56%)
Michelin CrossClimate 2
 
8 (44.44%)
Vredestein Quatrac 5
 
4 (22.22%)
Andere (noteer onder)
 
5 (27.78%)
Total votes:18
This poll ends: 31.01.2023 - 00:00
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Welke vierseizoenenband?

 · 
Posted: 21.12.2022 - 10:52  ·  #1
Ik ben van plan bij de volgende bandenwissel nu toch maar eens een vierseizoenenband te proberen. De technologie heeft de afgelopen jaren niet stilgestaan en het klimaat is er ook niet voorspelbaarder op geworden. Wij rijden niet veel dus een set banden moet wel zo'n 3 jaar meegaan.

Afgaand op bandentests is mijn top 3:
1. Goodyear Vector 4Season
2. Michelin CrossClimate 2
3. Vredestein Quatrac 5
Wat is jullie ervaring met bovenstaande banden? Of nog andere alternatieven die even goed / beter zijn? Ik heb ook wat gelezen over Continental en Hankook, maar die komen doorgaans minder goed uit de tests, of zijn duurder, of luidruchtiger.
Ik lees dat de Vredestein wat beter zou zijn op nat wegdek maar de CrossClimate wat beter op sneeuw - maar beide uiteraard een stuk beter op sneeuw dan zomerbanden. Ook zou de Vredestein een stuk goedkoper zijn en langer meegaan, wat toch ook wel een voordeel is. Maar ik wil niet 20 euro per band besparen en vervolgens een paar jaar met een ondermaats product zitten qua tractie of geluid.

Wat is voor mij belangrijk: the usual: grip (m.n. bochtengedrag en tractie op vochtig wegdek), brandstofverbruik, prijs en geluid.
Het oog wil ook wat: mijn huidige Michelin Primacy 4 heeft nogal slappe wangen waardoor de voorbanden aardig bol staan onder het gewicht van de dieselmotor, ondanks 2.7 bar bandenspanning. Liever iets stijvers dus, maar ik wil op comfort ook niet teveel inleveren. En als we dan toch bezig zijn, liefst ook nog met velgbeschermingsrand.
Vrij veel gevraagd dus, maar daarom vraag ik ook naar jullie ervaring... wat is de unicorn band?

Ik reed tot nu toe altijd op zomerbanden en rij 's winters altijd wel met een paar 'socks' in de achterbak voor het geval dat er sneeuw valt, maar ik ben er toch niet helemaal gerust op. Hier in de heuvels/bergen kom je toch regelmatig boven de 600m zonder zelfs de hoogte op te zoeken en daar heb je 's winters best kans op sneeuwval. Dat vermijdt ik doorgaans door de weersvoorspelling of route goed in de gaten te houden, maar daar wil ik wat beter op voorbereid zijn.
Bij droog weer of regen rijd ik nooit 'op de grens' dus een band hoeft niet per se sportief georienteerd te zijn, maar ik rijd wel veel bochten vanwege het landschap hier, dus bochtengrip is wel belangrijk.

De auto van mijn vrouw (Ford Focus) kwam met winterbanden, daar heeft ze de hele zomer ook probleemloos op gereden omdat we geen zin hadden in een extra wissel, maar daar komen ook 4seizoenenbanden op bij de aanstaande wissel.

Ik snap dat een vierseizoenenband een compromis is. Mijn overweging is dat wij waarschijnlijk beter af zijn met dat compromis, we kunnen wel iets inleveren tov zomerbanden in zomerse omstandigheden tov verbetering in winterse omstandigheden, zonder de nood te hebben aan een volledige winterband, dus het is juist dat compromis wat voor ons passend is lijkt mij.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4708
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Welke vierseizoenenband?

 · 
Posted: 21.12.2022 - 11:07  ·  #2
Ik heb goede ervaring gehad met de crossclimate

Maar ga denk ik gewoon zomerbanden kopen.
Over de grens kom ik niet en sneeuw hebben we zelden.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2057
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Welke vierseizoenenband?

 · 
Posted: 21.12.2022 - 11:13  ·  #3
Yes ik voel een bandendiscussie opkomen ;-)
Laat ik dan de spits afbijten.
Ik heb in de lente de V70NN voorzien van een nieuw setjes all seasons. Ik was klaar met dat wissel gedoe en de winterbanden die ik voor de NN had gekocht waren nog goed voor 1 keer wintersport. De zomerbanden hadden ook hun beste tijd gehad, dus besloten een setjes all seasons eronder te leggen omdat ik toch wel 1 keer per jaar met de auto in de winter naar een bestemming in de bergen ga (persoonlijk vind ik het hier in Nederland niet echt nodig, maar dat is weer een andere discussie ;-) ).
Maar het zijn een setje Vredestein Quatrac 5 XL geworden. De prijs was voor mij een belangrijk punt, is gewoon een stuk voordeliger dan bijv. Michelin. Zeker de grote maten (in ij geval 18ich) zijn een stuk duurder dan een gangbaar 16 inch maatje.
Ik ben er tevreden over. Maar eerlijk gezegd, denk niet dat ik verschil zou merken met een andere band die dezelfde specs heeft... volgens mij moet je dan heel veel op de weg zetten en ook nog eens veel verschillende banden eronder hebben gehad. Vind het allemaal een beetje overdreven, iedere band van een normaal merk volstaat toch wel. Die paar procent brandstof verbruik meer of minder is rommelen in de marge en Volvo's zijn al niet de stilste auto's van binnen dus geluid.. tja. Het is wel vermakelijk over te praten ;-) Denk dat een xl wel invloed heeft omdat de wangen steviger zijn. Over slijtage kan ik nog niet zoveel zeggen want heb er pas 5000 km ofzo mee gereden.
O ja de doorslag was ook wel omdat Poika deze Vredesteins zo ongeveer dezelfde dag nog kon krijgen :D
Ze hebben trouwens een prima velgbeschermingsrand, voor de 18inch is dat wel fijn.
Als V geparkeerd met de wielen gedraaid staat, vind ik ze er trouwens vaak slapjes uit zien (heb ze op 2.5 staan). Ondanks dat het een extra load is.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1515
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Welke vierseizoenenband?

 · 
Posted: 21.12.2022 - 11:43  ·  #4
Een 4 seizoenen band is en zal altijd een compromis blijven, vlees noch vis dus .

Beter een set goede zomer en set goede winterbanden. Koop je de winterbanden in een kleinere maat dan scheelt dat in de aanschaf kosten aanzienlijk bij bijv 16 & 17 inch.


Maar links of rechtsom, iedereen moet zijn eigen afweging maken.
Enige waar ik altijd hoop dat hij of zij de juiste keuze heeft gemaakt is de wagen achter mij 😄
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Welke vierseizoenenband?

 · 
Posted: 21.12.2022 - 11:45  ·  #5
Heb drie auto’s gehad die op de Vredestein Quatracs geleverd zijn, persoonlijk vind ik het kl*te dingen. Lawaaierig en weinig grip.

Heb ze altijd vervangen door Crossclimates, die bevallen tot nu toe zo goed dat ik niks anders weer wil
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 675
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Welke vierseizoenenband?

 · 
Posted: 21.12.2022 - 12:00  ·  #6
Ik heb Vredesteins Quatrac 4 op mijn auto (zat er op toen ik de V70 kocht) en ik kan niet wachten totdat ik een fatsoenlijke band er op kan zetten. Qua lawaai vind ik het meevallen, maar de grip is niet best en ik vind ze zwabberig in een bocht.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2057
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Welke vierseizoenenband?

 · 
Posted: 21.12.2022 - 12:17  ·  #7
Ik herken mezelf hierin niet. Heb trouwens de Quatrac Pro XL (zag ik net).
Maar goed ik heb verder ook geen vergelijkingsmateriaal. Op de N liggen 16" bridgestone blizzaks, maar de N is een andere auto.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3762
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Welke vierseizoenenband?

 · 
Posted: 21.12.2022 - 12:24  ·  #8
Quote door MTE

Een 4 seizoenen band is en zal altijd een compromis blijven, vlees noch vis dus .

Beter een set goede zomer en set goede winterbanden. Koop je de winterbanden in een kleinere maat dan scheelt dat in de aanschaf kosten aanzienlijk bij bijv 16 & 17 inch.


Maar links of rechtsom, iedereen moet zijn eigen afweging maken.
Enige waar ik altijd hoop dat hij of zij de juiste keuze heeft gemaakt is de wagen achter mij 😄


Die Crossclimates komen anders érg goed uit de testen. Als mijn zomersetje is versleten komen er Crossclimates of Hankook Kinergy 4S2 onder (die laatste komen in mijn bandenmaat eigenlijk beter uit de test dan de Michelins).
En aan de andere kant, groot gedeelte van de bestuurders rijdt met banden van +5 jaar oud of wanli's/tyfoon/landsails. Dan kan je beter een recente 4-seizoensband hebben.

Ik heb zelf alleen ervaring met Vredestein Quatrac's onder een Golf 7 die ik van mijn vorige werkgever had. Eigenlijk geen klagen over, zowel in de zomer als in de winter met sneeuw (in zuid Duitsland) en op de Autobahn. Die waren gewoon prima wat mij betreft.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4708
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Welke vierseizoenenband?

 · 
Posted: 21.12.2022 - 12:33  ·  #9
Ik heb de CC gehad en ja hij doet het goed maar het is geen zomerband en komt ook niet in de buurt
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3762
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Welke vierseizoenenband?

 · 
Posted: 21.12.2022 - 12:37  ·  #10
Quote door hermanusb

Ik heb de CC gehad en ja hij doet het goed maar het is geen zomerband en komt ook niet in de buurt

Tja, wat versta je met 'niet in de buurt', puur circuit gebruik misschien? Maar met koud en nat weer (wat we best vaak hebben in Nederland) is een 4-seizoensband beter, zie o.a.
https://www.tyrereviews.com/Ar…e-Test.htm

En met droog weer zijn ze ook niet veel slechter
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4708
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Welke vierseizoenenband?

 · 
Posted: 21.12.2022 - 12:48  ·  #11
Ik vergelijk een CC die best goed is met een goede zomerband.
En die laatste is in de periode maart t/m november in de regel gewoon een stukkie beter.

Om voor 2 weken de rest van het jaar met een mindere band te rijden gaat me te ver. Zit je in zweden, oostenrijk ja dan neem je winterbanden maar in NL hebben we regelmatig jaren zonder echte winters. Dan die ik liever die paar dagen wat voorzichtiger
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1515
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Welke vierseizoenenband?

 · 
Posted: 21.12.2022 - 13:30  ·  #12
Quote door hermanusb

Ik vergelijk een CC die best goed is met een goede zomerband.
En die laatste is in de periode maart t/m november in de regel gewoon een stukkie beter.

Om voor 2 weken de rest van het jaar met een mindere band te rijden gaat me te ver. Zit je in zweden, oostenrijk ja dan neem je winterbanden maar in NL hebben we regelmatig jaren zonder echte winters. Dan die ik liever die paar dagen wat voorzichtiger


Precies dit dus…

Daarbij vraag ik me af of de CC wel als winterbanden gelden in de landen waar dit verplicht is.

Het is echter typisch Nederlands …we nemen liever iets van een doorsnee dat eigenlijk maar heel even ok is.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 718
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Welke vierseizoenenband?

 · 
Posted: 21.12.2022 - 13:39  ·  #13
Hankook Kinergy 4S2 bevalt me prima.
245/40/18 is de maat.
Maar ja hiervoor zat er dan ook een Hifly all season op, geen aanrader. De Hankook heeft veel meer grip en is een stuk stiller. Ben blij dat ik niet meer hoef te wisselen 2 keer per jaar.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1684
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Welke vierseizoenenband?

 · 
Posted: 21.12.2022 - 13:57  ·  #14
Quote door MTE

Quote door hermanusb

Ik vergelijk een CC die best goed is met een goede zomerband.
En die laatste is in de periode maart t/m november in de regel gewoon een stukkie beter.

Om voor 2 weken de rest van het jaar met een mindere band te rijden gaat me te ver. Zit je in zweden, oostenrijk ja dan neem je winterbanden maar in NL hebben we regelmatig jaren zonder echte winters. Dan die ik liever die paar dagen wat voorzichtiger

Daarbij vraag ik me af of de CC wel als winterbanden gelden in de landen waar dit verplicht is.


Even zoeken echt 10sec , en dan had je kunnen zien dat de CC gewon het bergje met het sneeuw vlokje hebben wat betekend dat het als winterband aan gemerkt wordt in heel Europa

https://www.michelin.nl/auto/tyres/michelin-crossclimate-2

Ik heb ze trouwens niet, ik heb echte winterbanden set, waar als je ze nieuwe koopt, ook nog studes( spikes ) in kunt schroeven
Cooper WEATHERMASTER WSC, ja dat zijn tractor banden, maar ze werken offroad en in de sneeuw heel goed
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3762
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Welke vierseizoenenband?

 · 
Posted: 21.12.2022 - 14:17  ·  #15
Quote door MTE

Quote door hermanusb

Ik vergelijk een CC die best goed is met een goede zomerband.
En die laatste is in de periode maart t/m november in de regel gewoon een stukkie beter.

Om voor 2 weken de rest van het jaar met een mindere band te rijden gaat me te ver. Zit je in zweden, oostenrijk ja dan neem je winterbanden maar in NL hebben we regelmatig jaren zonder echte winters. Dan die ik liever die paar dagen wat voorzichtiger


Precies dit dus…

Daarbij vraag ik me af of de CC wel als winterbanden gelden in de landen waar dit verplicht is.

Het is echter typisch Nederlands …we nemen liever iets van een doorsnee dat eigenlijk maar heel even ok is.

Ik neem aan dat je dan minimaal met een setje Toyo R888R rijdt?

4-seizoensbanden zijn gewoon 'officiele' winterbanden (M+S) als je ze van een goed merk koopt natuurlijk. Ik geloof dat je in Nederland echt meer hebt aan goede 4-seizoensbanden (of je moet altijd op de limiet rijden)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0