Op het 850forum zijn Yits(razorx), Piet en nog een aantal erg bedreven in het zelf tunen van onze Volvo's. Deze kunnen je vast wel vertellen wat je hier ziet en of het goed is.
Geef even foodback als je daar wijzer bent geworden. Kunnen we er hier ook nog wat van leren .
+14 Long Term Fuel trim....beetje hoog. Die dip in Long Term fuel trim is ook vreemd....
Maar het is neem ik aan je eigen auto. Heb je vermoedelijk drie Long Term Fuel trim waardes : Idle, Lower load & upper load. En dit is niet met Vida gemeten.
Om je een indruk te geven, die fueltrim zit bij mij rond -1 (idle), lower load +8% en upper load rond 0%.
De short term fuel trims zijn de bijstellingen van de injectietijden op korte termijn. Als je maar lang genoeg ++ short term fuel trims hebt, zul je de long term fuel trim op zien lopen. Vice versa, heb je negatieve short term fuel tims, zal de long term fuel trim dalen.
Je lampje zal gaan branden als ie buiten de range (LTFT) komt. Is dacht ik +/-20 of +/-25%
Bij die dip gaf ik gas.
De horizontale lijn in die grafiek laat ik de auto gewoon uitrollen
Ik zit dit stuk te lezen en die long term fuel trim zat ik onderstaande verhaal te lezen.
Die 14.7 komt exact overeen met 1 van de foto's.
Daar zie je ook dat als ik gas geef dat die waarde naar 12 gaat, oftewel meer brandstof minder zuurstof.
Of lees ik verkeer?
De ECU regelt het mengsel van lucht en brandstof (Air/Fuel mix = A/F) om vermogen, efficiency en emissies optimaal te houden. A/F wordt uitgedrukt ofwel als een verhouding (ratio), bijvoorbeeld 14.7:1, of als een lambdawaarde. Met iso-octaan ('ideale' benzine) is de lambdawaarde 1,0 gelijk aan 14.7:1 Air/Fuel. Dit staat bekend als 'Stoichiometrisch'
Of zoals bovenstaande plaatjes enkel het korte ritje?
En worden de waardes lopende een rit beter?
Want ik heb even snel wat foto's gemaakt bij een ritje van 3 km
heb nog via google translate dus wat vreemd taalgebruik hier en daar:
Translate
Instantvertaling uitschakelen
4447/5000
mportance van opnieuw instellen Fuel Trim (LTFT).
Postby Brucebo »8 juni 2009, 20:46
Het is uiterst belangrijk om uw Long Term Fuel Trim (LTFT) resetten na alle werkzaamheden die mogelijk van invloed kunnen zijn van de motor brandstof en ontstekingssysteem. Dit incudes, maar is niet noodzakelijk beperkt tot:
Dit wordt gedaan door de accu los te koppelen, te wachten op 10 minuten of zo, en / of het draaien van de contactsleutel in de starter positie om het systeem af te voeren. Let op, de code "Erase" knop op scanners niet de LTFT resetten, althans niet op mijn S70. Niet reseting de brandstof afwerking voorziet in een kleine kans dat uw adaptieve brandstof kaart kan mislukken te convergeren en / of instabiel.
Kaal met mij is dit artikel nogal technisch.
De brandstof kaart is een tweedimensionale tabel van waarden, een beetje zoals een Excel-spreadsheet, voor hoeveel brandstof te spuiten, op basis van het motortoerental en de belasting waarde. Het bestaat uit de "basisbrandstof kaart" (BFM) dat dan vast in de ECM en het adaptieve LTFT. Daarnaast is er op de korte termijn Fuel Trim (STFT). Dit is een dynamische real-time variabele teruggekoppeld naar de ECM door de Oxygen Sensor (s).
De BFM is onveranderlijk en is gebaseerd op de nominale motor design, brandstof, en de sensor kalibratie de automotive ingenieur, of de beste schatting van wat de kaart brandstof moet aftermarket upgrader's gegeven. Toegevoegd aan de BFM is de LTFT, die past voor de sensor drift, slijtage van de motor, brandstof, etc. De LTFT is eigenlijk een lange termijn lopend gemiddelde van de STFT. Als de BFM was perfect afgesteld, en tenzij er iets kapot is het meestal vrij dicht, zou het LTFT nul overal in de tabel. Het moet overal vrij klein waarden in de tabel. Zodra de LTFT volledig aangepast, moet de STFT zwaaien nul.
De brandstof kaart moet een "smooth" of "continu" worden verricht. Hiermee bedoel ik dat kleine veranderingen in de bedrijfsomstandigheden slechts kleine of geen verandering in de brandstof kaart waarde moet produceren. Bijvoorbeeld, al het andere is hetzelfde, voor een brandstof kaart waarde op 2000 RPM, je DON "T wat de kaart waarde bij 2001 RPM iets heel anders te zijn! Dit zou grote schade aanrichten op uw motor.
Hier is waar de noodzaak van reseting de LTFT komt. Als je een slechte sensor, of een losse vacuüm lijn, etc. Uw Oxygen sensor terug te sturen grote aanpassing waarden van STFT. Deze zullen langzaam worden toegevoegd aan de LTFT en het zal passen. Hier wringt de schoen. Niet alle waarden in de LTFT zal aanpassen in hetzelfde tempo. Een waarde wordt alleen maar aangepast wanneer u het rijden bent in dat gebied van de kaart brandstof (combinatie van RPM en belasting). De meeste chauffeurs zijn gewoontedieren en zelden bedekken hun hele brandstof kaart in een redelijke termijn. Uw brandstof kaart zal beginnen te wijken, worden onderbroken en, vooral tijdens Wide Open Throttle (WOT) als er geen feedback van de O2S, beleeft u pieken en aarzelingen als u door de kaart brandstof slingeren. Zelfs tijdens non-WOT uw O2S feedback duurt lease 1/2 tot 1 seconde om te reageren, zodat u kunt nog steeds ervaring pieken en aarzelingen.
Laten we nu eens zeggen dat je gaat en repareren van je mechanisch probleem maar je LTFT niet gereset. Deze brandstof kaart discontinuïteiten zijn er nog steeds! Zij kunnen terug te passen in de tijd, maar dit kan even duren, en in de tussentijd zal je nog steeds ervaring pieken en aarzelingen. Maar ergere dingen kunnen gebeuren. De brandstof kaart aanpassen van het vermogen is eigenlijk alleen betrouwbaar voor "SMALL" correcties. In de elektronica is het noemen "klein signaal analyse". Als de adaptieve algoritmes worden met GROTE correctie toerekent, is het heel goed mogelijk dat de aanpassing kunnen afwijken en / of instabiel worden door middel van positieve feedback. Laat me een ietwat gekunstelde voorbeeld. Laten we zeggen dat op 2000 RPM de LTFT is + 18% en op 2050 RPM de LTFT is -18%. De motor raakt 2000 en krijgt wat meer brandstof en toeren tot 2050. De O2S leest "rijken" en stuurt een negatieve correctie, maar aangezien er enige tijd vertragen stuurt de negatieve correctie van de gegevens voor 2050 en de LTFT gaat naar -20 %. In de tussentijd de motor raakt 2050 krijgt nu minder brandstof en gaat terug naar 2000, de O2S leest "lean" en het proces gebeurt in omgekeerde volgorde, en ga zo maar door .... En de eigenaar trekt zijn haar uit op zoek naar "vacuum lekken", of het vervangen van "slechte" sensoren wanneer alles wat ze echt nodig om te doen was afhaken de batterij voor een paar minuten.
Dus het kan best ervoor zorgen dat deze waarde omlaag kan gaan na de plus eraf gehaald te hebben.
En ik meen dan ik de sleutel eerst op II moet zetten voor ik hem weer aansluit.
Eerst even die lambda waarde.
Volgens mij staat deze in onderstaande foto.
Varieert van 0.15 tot ca 0.7 volt.
En weer die long term die rond de 13 bivakkeerd en zodra ik gas geeft daalt hij.
Echter accu is eraf geweest dus echt gemiddelde waardes zijn het niet gezien over lamgere tijd.
Heel springerig.
Ik hoef maar wat gas te geven en hij knalt omlaag.
Long term zou meer statisch moeten zijn.
Waarom reageert hij dan gelijk op intrappen van het gas pedaal?