Wiellager checken

 
 
 
 
 
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Wiellager checken

 · 
Posted: 27.09.2018 - 18:18  ·  #1
Heren (en mss ook een enkele dame?),

halverwege mijn vakantie viel het op dat de S80 een licht zoemend geluid maakt bij een bocht naar rechts. Dit is in de tussentijd steeds erger geworden. Ik dacht in eerste instantie (op vakantie) aan de band o.i.d., maar de band zelf ziet er prima uit (niet schuin afgesleten of rare plekken).
Wat opvalt is dat het sinds +/- 1000 km (begon op de terugreis van vakantie) ook vanaf +/- 60 km/h het gezoem aanwezig is, en dan bij een bocht naar rechts. Het geluid komt ook duidelijk van linksvoor. Als ik een bocht naar links neem, is het geluid niet (of nauwelijks) aanwezig. Vanaf de 60 km/h wordt het steeds luider, en blijft hoorbaar op de achtergrond.
Homokineet heb ik al gecheckt (als in, stapvoets met maximale stuuruitslag), geen rare geluiden (leek mij ook sterk, aangezien ik het ook tijdens rechtdoor rijden hoor). Mijn idee was dat het wiellager op zijn einde begint te lopen, aangezien het geluid ook een stuk luider wordt bij een bocht naar rechts (dus axiale belasting op het wiellager).
Ik heb net de S80 even op de krik gehad, maar ik voel geen (noemenswaardige?) speling op het wiel, zowel van boven naar beneden, als van links naar rechts. Ik hoor wel iets tikken (af en toe) zodra ik aan het wiel draai, maar dat is volgens mij het differentieel o.i.d. (komt niet bij het wiellager vandaan, en ik hoor het ook als ik de andere kant heb opgekrikt, en dan aan het rechtervoorwiel draai).

Is er nog een andere manier op het wiellager te checken? Of hebben jullie nog ideeën wat het anders zou kunnen zijn? Ik kan zo ander niks bedenken. Kan het zijn dat het wiellager aan het begin van zijn einde is, maar nog niet zover heen dat ik speling kan voelen (sinds dat ik het geluid ook rechtdoor hoor, heb ik denk ik 1500 km gereden)?

Overigens, de hoezen van de homokineet zagen er allemaal prima uit, en was ook niet vettig o.i.d. (dus al het vet zit er nog in, dat kan het dus ook niet zijn).
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Wiellager checken

 · 
Posted: 27.09.2018 - 18:26  ·  #2
De dealer heeft een keer bij mijn auto gedaan op de brug met een stethoscoop tegen de lagers aan.
Hij liet de wielen natuurlijk draaien.

Verschil was goed te horen tussen links en rechts.
Notaname
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 82
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Wiellager checken

 · 
Posted: 27.09.2018 - 18:44  ·  #3
Ik heb zoiets met onze vorige auto (316i) meegemaakt. Dacht ook aan een wiellager.
Meerdere keren naar de dealer geweest en die vonden niets. Tot ik bij Euromaster de winterbanden ging laten monteren. "Meneer, u heeft waarschijnlijk een cuppende band". Wat ook zo bleek te zijn. Maar in zo'n kleine mate dat ik wrijvend met mijn hand over het loopvlak nauwelijks iets kon voelen.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Wiellager checken

 · 
Posted: 27.09.2018 - 18:54  ·  #4
1 hand op de vering leggen en met de andere hand de velg ronddraaien. Bij een slecht Wiellager voel je dat in de vering trillen/zoemen.
Je kan het vergelijken met de andere kant ( er van uitgaande dat die goed is)
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5153
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Wiellager checken

 · 
Posted: 27.09.2018 - 19:23  ·  #5
Zo doe ik ze ook altijd Ravado. Vandaag weer 1 te pakken.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Wiellager checken

 · 
Posted: 27.09.2018 - 19:45  ·  #6
Quote door Notaname

Ik heb zoiets met onze vorige auto (316i) meegemaakt. Dacht ook aan een wiellager.
Meerdere keren naar de dealer geweest en die vonden niets. Tot ik bij Euromaster de winterbanden ging laten monteren. "Meneer, u heeft waarschijnlijk een cuppende band". Wat ook zo bleek te zijn. Maar in zo'n kleine mate dat ik wrijvend met mijn hand over het loopvlak nauwelijks iets kon voelen.

Maar dat zou ik dan al veel eerder gehoord moeten hebben zou je denken? Voorop zitten z.g.a.n. banden (ik denk nog geen 5000 km oud, van Viking, de DOT-code is van ergens in mei 2018), dan had ik dat wel wel moeten zien (heb ook band ook goed onderzocht op rare plekken/vlakken).

Quote door ravado

1 hand op de vering leggen en met de andere hand de velg ronddraaien. Bij een slecht Wiellager voel je dat in de vering trillen/zoemen.
Je kan het vergelijken met de andere kant ( er van uitgaande dat die goed is)


Dat is een goede tip! Morgen uit m'n werk maar meteen proberen.
Andere kant verwacht ik dat die gewoon goed is, daar hoor ik niks geks. Overigens wel apart, als je zoekt op dit forum/Volvo-forum/Google, op wiellager, kom je bijna altijd berichten/topics tegen over het linker wiellager dat gaar is :P (zou dat komen omdat al onze snelwegafslagen rechtsaf zijn en je daardoor de hoogste belasting op het linker voorwiel krijgt)
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Wiellager checken

 · 
Posted: 27.09.2018 - 20:18  ·  #7
Geen idee maar als tegenhanger kan ik vertellen dat mijn rechter voor wiellager versleten is. 😉😁
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Wiellager checken

 · 
Posted: 27.09.2018 - 21:35  ·  #8
Vandaag ook voor de tweede keer het wiellager rechtsvoor vervangen van de 850, althans Blade dan. 10 maanden en 3000 km geleden heb ik het lager vervangen, blijkbaar slecht lager geweest (was SKF). Was echt niets te voelen aan het lager met draaien van het wiel, geen speling niets. Heb het lager 3x gecontroleerd van tevoren. We wilden de bak al vervangen (lag klaar in de kofferbak), maar bleek dankzij het scherpe oog van Blade slechts het lager te zijn.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Wiellager checken

 · 
Posted: 27.09.2018 - 21:47  ·  #9
Skf is over het algemeen erg goed. Maar je kan eens pech hebben natuurlijk.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Wiellager checken

 · 
Posted: 27.09.2018 - 21:48  ·  #10
ja blijkbaar echt een productie fout.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Wiellager checken

 · 
Posted: 27.09.2018 - 23:33  ·  #11
Wiellagers kunnen erg verradelijk zijn.
Wordt nog wel eens onderschat.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1001
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Wiellager checken

 · 
Posted: 29.09.2018 - 13:37  ·  #12
Een schroevendraaier tegen je fusee en je oor op het handvat werkt ook als een stethoscoop. Heb ik al menig lagergerelateerde storing me kunnen lokaliseren.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5153
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Wiellager checken

 · 
Posted: 29.09.2018 - 13:54  ·  #13
Een automotive stwthoscoop kost een tientje.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Wiellager checken

 · 
Posted: 30.09.2018 - 04:31  ·  #14
Die gebruik ik, bij twijfel, ook altijd bij de wiellagers. Maar wat ik ook vaak zie, is dat mensen denken dat hun wiellager kapot is, maar het gewoon in de banden zit... Cuppen, etc.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Wiellager checken

 · 
Posted: 30.09.2018 - 21:47  ·  #15
Had het wiellager al 3x gecontroleerd, alleen maakte het toen bij lange na niet zoveel geluid als de laatste paar dagen. Ik heb het vermoeden dat het toen pas geluid maakte bij belasting van het gewicht van de auto. Gedemonteerde lager draait echt zwaar nu, dat had ik vast wel gemerkt.

Heb nota bene stethoscoop liggen, niet aan gedacht.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0