worden de velgen achter viezer door het remmen dan voor? Of andersom?

 
 
 
 
 
benm
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: regio Harderwijk
Leeftijd: 57
Berichten: 48
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

worden de velgen achter viezer door het remmen dan voor? Of andersom?

 · 
Posted: 16.11.2018 - 15:08  ·  #1
Vandaag viel me iets vreemds op, nl. dat de velgen van mijn V70 achter viezer zijn dan de voor velgen. Het lijkt alsof er achter meer stof/slijpsel van de remblokken blijft zitten dan voor. Of worden de remmen aan de achterkant eerder gebruikt dan aan de voorkant? De auto is nu 2 weken niet gewassen en heb ca. 1500 km gereden.

Van mijn voorgaande auto's was het altijd andersom en heb ook nog even bij mij in de wijk gekeken naar geparkeerde auto's en alle hebben de voorvelgen viezer. Ik ben benieuwd of één van jullie weet wat dit is en of dit normaal is en of er toch even naar de remmen moet worden gekeken? Ik heb even een foto bijgesloten waarop je het verschil kunt zien.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: worden de velgen achter viezer door het remmen dan voor? Of andersom?

 · 
Posted: 16.11.2018 - 15:18  ·  #2
Het kunnen mogelijk vastzittende remmen zijn aan de achterzijde.
Wat ook mogelijk zou kunnen zijn is dat je remblokken aan de voorzijde heb zitten welke van een type zijn die minder remstof maken.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 682
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: worden de velgen achter viezer door het remmen dan voor? Of andersom?

 · 
Posted: 16.11.2018 - 15:36  ·  #3
Ik heb voor ATE keramische remblokken zitten, en achter gewone. Hierdoor heb ik dit effect ook. De keramische blokken stoffen een stuk minder.

Bij een Honda Civic Type-R (FN2 model) treedt dit verschijnsel ook op, daar is het de VSA (vehicle stability assist) die af en toe in de achterremmen knijpt om de boel op de rit te houden. Heeft je Volvo misschien ook een dergelijk systeem?
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: worden de velgen achter viezer door het remmen dan voor? Of andersom?

 · 
Posted: 16.11.2018 - 16:17  ·  #4
Ik heb op mijn XC een automatische handrem erop zitten. Die veroorzaakt ook remstoffige achtervelgen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: worden de velgen achter viezer door het remmen dan voor? Of andersom?

 · 
Posted: 16.11.2018 - 16:31  ·  #5
Afgezien van bovenstaande mogelijke verklaringen is het traditioneel in ieder geval wel zo dat (bij gelijke remblokken etc) de voorvelgen viezer worden, want het merendeel van de remkracht komt door de voorremmen (min. 60%, mogelijk meer), dus die blokken slijten harder en dus heb je meer stof. Voorste remschijven zijn daarom ook groter dan achterste.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2062
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: worden de velgen achter viezer door het remmen dan voor? Of andersom?

 · 
Posted: 16.11.2018 - 20:14  ·  #6
Heb overal dezelfde (ate) blokken gemonteerd en de voorkant heeft duidelijk (veel) meer vuiligheid dan achter. Gisteren de boel nog grondig gereinigd.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: worden de velgen achter viezer door het remmen dan voor? Of andersom?

 · 
Posted: 16.11.2018 - 20:23  ·  #7
Bij onze V70 uit 2013 wordt de achterkant ook sneller vies in tegenstelling tot onze vorige V70's.

Aangezien de remblokken aanliepen en binnen 15.000 km op waren achter de hele boel vervangen. Dat wil zeggen, remklauwen (TRW), remblokken en remschijven (ATE). Nu met alles nieuw is de achterkant nog steeds sneller vies dan de voorkant lijkt het.

Ik denk dat dit inderdaad aan de elektronische handrem te wijten is net zoals PvL al benoemd. Het rijgedrag van mijn vader is niet veranderd, alleen de auto en toch zijn de achtervelgen viezer. ;)
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: worden de velgen achter viezer door het remmen dan voor? Of andersom?

 · 
Posted: 17.11.2018 - 20:46  ·  #8
Ik had op mijn 2014 V60 ook dat de achter velgen sneller vuil werden dan de voor-velgen. Met mijn 2009 S60 is het weer dat de voor-velgen sneller vuil worden...
benm
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: regio Harderwijk
Leeftijd: 57
Berichten: 48
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: worden de velgen achter viezer door het remmen dan voor? Of andersom?

 · 
Posted: 18.11.2018 - 11:13  ·  #9
Aha, nou ben dus niet de enige met dit fenomeen. En begrijp dus ook dat het normaal kan zijn afhankelijk van het type en soort remblokken. Maar als de elektronische handrem de verklaring is dat lijkt me niet goed, want dan lopen de remblokken continue aan of zo? Omdat de elektronische handrem de remblokken niet voldoende terugtrekt?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0