XC70 Benzine trilt bij remmen, weer !!

Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: XC70 Benzine trilt bij remmen, weer !!

· 
Posted: 18.04.2018 - 18:40  ·  #16
Quote door Tenck

Ik laat de bak altijd in D staan voor het stoplicht of in de file en heb geen trillingen met remmen.

Trouwens een enorme popcorn discussie, of je nu de bak in N moet zetten of in D moet laten. Ik heb er nooit een goed antwoord op gevonden wat nu verstandiger is.

Als je Gery, of Martin deze vraag zou stellen, dan is dit het antwoord wat je gaat krijgen;

In de N heb je minder slijtage aan je koppelomvormer en de temperatuur is stabieler, met warm weer worden de verschillen nog groter.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 18.04.2018 - 20:08  ·  #17
Het is gewoon heel simpel.
Als je stilstaat met de automaat in D en de motor draait stationair dan is er frictie in de ATF. De aangedreven kant van de koppelomvormer draait en de andere staat stil omdat de auto stilstaat. Deze vloeistoffrictie zorg voor een verhoging van de temperatuur van de ATF. Ook zal de koppelomvormer er van slijten, hoe gering ook. Op termijn zal dit merkbaar zijn.

Omdat de motor z’n minimum toerental vast zal willen houden zal het ook nog ‘s wat extra brandstof kosten dan wanneer de N gekozen is.
Daarom begrijp ik de auto “N” functie wel alleen was de uitvoering iets minder goed uitgevoerd.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 18.04.2018 - 20:47  ·  #18
Heeft zo'n koppelomvormer geen bypass?
Persoonlijk zet ik hem in z'n 1 met koppeling en indien nodig de handrem. (Eindelijk een voordeel gevonden dan die dubbele remconstructie op de achterwielen)
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.04.2018 - 06:24  ·  #19
Er zijn een hoop verschillende meningen en opinies over. Een goed automaatbak kan het gewoon aan dat je hem in de D laat staan bij een stoplicht, je remmen vast houden na een stevige rit is dan minder verstandig. Wat ik al jaren doe is voor het stoplicht de bak in de D laten staan en de handrem aantrekken, zo blijft deze ook goed gangbaar bij de automaatbakken (en dus geen problemen bij de APK), stoplicht groen, handrem naar beneden en je hebt meteen aandrijving. Het iedere keer in de N en D schakelen als groen en meteen op het gas vinden de meeste automaten uiteindelijk ook niet zo fijn, want iedere keer bij het inschakelen krijgen ze een opflikker.

De blauwe pasta heb je alleen nodig bij remklauwrevisie en word verder niet gebruikt.
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.04.2018 - 09:42  ·  #20
Als je remmen eenmaal trillen ben ik bang dat "opnieuw" inremmen niet gaat helpen. Ik denk dat er wat anders aan de hand is. Wellicht vuil op de naaf. Meet de slingering van de gemnonteerde schijf met een micrometer. Als deze teveel slingert is dat de oorzaak. Ook een slecht uitgelijnde auto of te losse rubbers het en der kan overigens voor trillingen zorgen!
Tenck
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 19.04.2018 - 10:27  ·  #21
Quote door Bigdog

Quote door Tenck

Ik laat de bak altijd in D staan voor het stoplicht of in de file en heb geen trillingen met remmen.

Trouwens een enorme popcorn discussie, of je nu de bak in N moet zetten of in D moet laten. Ik heb er nooit een goed antwoord op gevonden wat nu verstandiger is.

Als je Gery, of Martin deze vraag zou stellen, dan is dit het antwoord wat je gaat krijgen;

In de N heb je minder slijtage aan je koppelomvormer en de temperatuur is stabieler, met warm weer worden de verschillen nog groter.

Dat zijn op zich wel betrouwbare bronnen waar ik wel wat van aan durf te nemen ;).

Ik heb alleen een keer Vida tijdens mijn woon-werk rit aan de auto gehangen om de temperatuur te meten en ik zag geen rare schokkende schommelingen in de temperatuur tijdens file rijden of rijden door de stad. Nu hangt er bij mij wel een extra transmissieoliekoeler bij.

Levert het geen slijtage van je schakelblok/brein op door steeds te schakelen tussen N en D?

Gaat wel een beetje off-topic zo :P.
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.04.2018 - 11:42  ·  #22
In principe wel extra schakelingen is extra slijtage aan brein. Maar alles schakelt al zovaak en zo veel dat het allemaal gerommel in de marge is.
Benno123
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.04.2018 - 06:56  ·  #23
Inremmen heeft in ieder geval niet gehopen, meerdere keren het riedeltje geprobeerd, geen oplossing. Na een lange stevige remsessie zijn de naven links en rechts ongeveer even warm, geen klemmende zuigers denk ik dan. het gevoel zit duidelijk in het stuur wat suggereert dat de voorkant het probleem moet zijn. toen ik de schijven en blokken voor heb vervangen heb ik alles echt helemaal goed schoon gemaakt voor en een likje keramisch vet tussen de pasvlakken gesmeerd om roest te voorkomen. Heeft ook een paar duizend kilometer goed gewerkt.

Wat in ieder geval nog steeds staat is de hoogteslag in de banden, vrees dat ik een nieuwe set zal aan gaan schaffen en daarna verder zoeken naar het remprobleem.

benno
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 24.04.2018 - 13:49  ·  #24
Man wat kan dat frustrerend zijn.
Probeer anders is een hele andere set velgen (met andere banden dan ook).
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.04.2018 - 14:27  ·  #25
Controleer nu eerst de schijven op slingering zoals ik al had aangegeven. Je kunt zoeken tot je een ons weegt, maar zonder meten blijft het lukraak vervangen.
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 24.04.2018 - 15:57  ·  #26
Benno, ik heb hetzelfde gehad met onze V40. Nieuwe schijven, op den duur weer trillen bij remmen. Tijdens de APK is de auto op een rembank gezet en konden we duidelijk zien van welke schijf het kwam. Er bleek dat (ondanks mijn nauwkeurige werken en goede schoonmaken) er toch roest was gevormd tussen schijf en naaf. Daardoor zat de schijf net niet recht met dit resultaat. Alles verwijderd, opnieuw schoongemaakt en sindsdien geen problemen meer.

De garage gaf al aan dat dit het kon zijn, maar ik geloofde het niet omdat ik echt exact had gewerkt. Bleek toch zo te zijn...
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 24.04.2018 - 17:07  ·  #27
Waarom bij trillen bij remmen dat gedoe met banden? ik zou t altijd in de remmerij zelf zoeken als de boel niet trilt bij gewoon rijden.
Benno123
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.04.2018 - 20:27  ·  #28
Quote door GRUNNS60

Waarom bij trillen bij remmen dat gedoe met banden? ik zou t altijd in de remmerij zelf zoeken als de boel niet trilt bij gewoon rijden.

omdat het bij het rijden tussen de 80-100 ook merkbaar is zonder te remmen alleen heb je er dan minder last van.Misschien versterkt het bij het remmen omdat er meer druk op de voorophanging komt. daarnaast, het moet er toch een keer van komen dus..

benno
Benno123
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.04.2018 - 20:29  ·  #29
Quote door Ed

Controleer nu eerst de schijven op slingering zoals ik al had aangegeven. Je kunt zoeken tot je een ons weegt, maar zonder meten blijft het lukraak vervangen.

Meetklokje erop gehad. Bij met de hand ronddraaien en gemeten op 1/3 van de buitenrand van de schijf meet ik een slingering van ca.. 0,1 mm.
Loes
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 26
Subject:

· 
Posted: 25.04.2018 - 14:35  ·  #30
Brake disc aligning, werkt top.

Had hetzelfde probleem, nu opgelost.

Selected quotes for multi-quoting:   0