XC70 Benzine trilt bij remmen, weer !!

Benno123
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

XC70 Benzine trilt bij remmen, weer !!

· 
Posted: 17.04.2018 - 13:20  ·  #1
Hallo, toen we de XC70 bij kochtten trilde deze enorm aan de voorkant in de remmen, zeker bij doorremmen voel je dit erg goed in het stuur. Mijn diagnose leek toen kromme schijven dus heb ik de schijven en blokken vervangen door ATE en BOSCH onderdelen. Probleem leek opgelost. tijdens de vervanging heb ik de remzuigers ook goed schoongemaakt en met blauwe ATE pasta ingesmeerd en gemonteerd. Glijpennen in het keramisch vet en alles weer in elkaar.

auto heeft het een paar maanden probleemloos gedaan maar nu de laatste weken begint het trillen weer toe te nemen. vooral rond de 80-100 km/uur doorremmen resulteerd in een flinke trillingen in het stuur. De banden heb ik ook al laten nakijken en die waren in balans maat hadden wel een redelijke hoogteslag.

alles stuurkogels, fuseekogels etc. aan de voorkant heb ik gecontroleerd en die zijn goed, alleen de binnenste stuurkogel links voor heeft een beetje speling, amper voelbaar. Volgens de garage kan die het niet veroorzaken.

Ik kan natuurlijk nieuwe banden erop gooien en de remmen weer vervangen maar, is er misschien iets anders aan de hand. Welke testjes kan ik zelf nog doen om andere zaken uit te sluiten.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: XC70 Benzine trilt bij remmen, weer !!

· 
Posted: 17.04.2018 - 14:08  ·  #2
even zoeken op inremmen..
Tenck
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 17.04.2018 - 16:10  ·  #3
Inderdaad eerst opnieuw inremmen. Aangezien je een automaat hebt zal je waarschijnlijk veel "slepend" remmen zonder echt goed hard te remmen. Dit leidt tot remblokafzettingen op de schijf wat tot trillingen leidt. Meestal zie je dit als blokafdrukken, maar hoeft niet altijd. Met opnieuw inremmen schaaf je die afzettingen er weer af. Er is dus waarschijnlijk niks "krom".

Mijn XC70 automaat had last van hetzelfde, ik heb mezelf aangeleerd om altijd goed en hard te remmen (bijvoorbeeld bij de snelweg afrijden). Daarna nooit meer een trilling gevoeld.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 17.04.2018 - 17:09  ·  #4
Als je bijna nooit hard remt gebeurt dit inderdaad. Dus goed dat je antciperend rijdt, maar minder goed voor de remmen.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 17.04.2018 - 23:15  ·  #5

Dus goed dat je antciperend rijdt, maar minder goed voor de remmen.

Precies, het bespaart brandstof maar je remmerij gaat eraan onderdoor. Gewoon goed gebruiken dus.

Maar vergeet ook vooral niet als je dan uiteindelijk bij stilstand wachtend voor dat stoplicht de auto toch nog even een metertje naar voren te laten rollen en de neutraalstand te kiezen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 17.04.2018 - 23:19  ·  #6
Bosch en ATE lees ik: wat hoort bij wat? Schijven en blokken bedoel ik? Ik had het ook, maar na de inremprocedure definitief verleden tijd. Bij mij zat het achter. Nu gelukkig passe!
Benno123
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.04.2018 - 06:15  ·  #7
ik ga van het weekeinde het inremmen eens proberen, kijken of dit helpt.

benno
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 18.04.2018 - 09:00  ·  #8
Ben benieuwd of men met een automaat voor stoplicht bij stilstand de rem ingetrapt blijft houden. Of deze in de N zet.
Had hetzelfde probleem tot 3 x toe, nu alles vervangen voor schijven en blokken vak ate. Probleem is gelukkig nog niet teruggekomen.
Probeer inderdaad vaker stevig te remmen. En niet te vaak de rem ingetrapt te houden bij stilstand. Zeker niet na een langer stuk snelweg
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.04.2018 - 09:09  ·  #9
Quote door joriz

Ben benieuwd of men met een automaat voor stoplicht bij stilstand de rem ingetrapt blijft houden.
Had hetzelfde probleem tot 3 x toe, nu alles vervangen voor schijven en blokken vak ate. Probleem is gelukkig nog niet teruggekomen.
Probeer inderdaad vaker stevig te remmen. En niet te vaak de rek ingetrapt te houden bij stilstand. Zeker niet na een langer stuk snelweg

Ik rem meestal stevig aan, laat de auto verder de laatste meters rollen. Indien ik stil moet staan dan laat ik 'm naar enkele seconden nog een paar centimeter naar voren gaan zodat de blokken niet constant op één (warme) plek aangedrukt blijven.

EDIT:

Indien ik 1e of 2e sta bij het stoplicht houd ik mijn voet op de rem.
Sta ik 3e of verder dan zet ik meestal de automaat in de neutraalstand. (Indien het groen wordt heb ik nog voldoende tijd om ‘m in de D-stand te zetten)
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 18.04.2018 - 09:15  ·  #10

Ben benieuwd of men met een automaat voor stoplicht bij stilstand de rem ingetrapt blijft houden.

Als de automaat in D staat moet dat wel. Daarom rol ik vaak na enige tijd nog even door en zet ‘m in z’n vrij. Ook als ik vooraan sta want de voorste wacht altijd het langst.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.04.2018 - 09:18  ·  #11
Even over die 'blauwe pasta van ATE' - is die niet louter voor de zuiger bestemd? Ik gebruik altijd gewoon de keramische versie voor de hele remmerij (afgezien van de zuiger, die ik nog nooit open gehad heb). Die is goudgeel van kleur.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 18.04.2018 - 11:01  ·  #12
Quote door Jack van Iersel

Quote door joriz

Probeer inderdaad vaker stevig te remmen. En niet te vaak de rek ingetrapt te houden bij stilstand. Zeker niet na een langer stuk snelweg

Ik rem meestal stevig aan, laat de auto verder de laatste meters rollen. Indien ik stil moet staan dan laat ik 'm naar enkele seconden nog een paar centimeter naar voren gaan zodat de blokken niet constant op één (warme) plek aangedrukt blijven.

EDIT:

Indien ik 1e of 2e sta bij het stoplicht houd ik mijn voet op de rem.
Sta ik 3e of verder dan zet ik meestal de automaat in de neutraalstand. (Indien het groen wordt heb ik nog voldoende tijd om ‘m in de D-stand te zetten)

Grappig. Ik doe exact hetzelfde.
Tenck
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 18.04.2018 - 13:11  ·  #13
Quote door joriz

Ben benieuwd of men met een automaat voor stoplicht bij stilstand de rem ingetrapt blijft houden. Of deze in de N zet.

Ik laat de bak altijd in D staan voor het stoplicht of in de file en heb geen trillingen met remmen.

Trouwens een enorme popcorn discussie, of je nu de bak in N moet zetten of in D moet laten. Ik heb er nooit een goed antwoord op gevonden wat nu verstandiger is. En omdat ik een automaat heb om niet te hoeven schakelen zet ik em dus ook niet in N ;).
Benno123
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.04.2018 - 13:31  ·  #14
Quote door JJM

Even over die 'blauwe pasta van ATE' - is die niet louter voor de zuiger bestemd? Ik gebruik altijd gewoon de keramische versie voor de hele remmerij (afgezien van de zuiger, die ik nog nooit open gehad heb). Die is goudgeel van kleur.

blauwe ATE pasta is vooral voor de zuiger bedoeld idd en dan met name het deel achter de seals, meestal smeer ik de zuiger in voor ik hem terugmonteer, daarna alles ontluchten en klaar zijn we weer.. De rest (glijpennen, achterkant blok, glijbanen) doe ik met keramische vet

benno
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.04.2018 - 14:58  ·  #15
Bij de nieuwe XC90 is het zo dat je de bak in D laat staan, maar dat automatisch (is ook uit te zetten) de parkeerrem geactiveerd wordt. Gas geven en los is-ie.

Selected quotes for multi-quoting:   0