Youri slaapt in een V70!

Tragisch nieuws met een V70 tintje

 
 
 
 
 
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Youri slaapt in een V70!

 · 
Posted: 07.09.2022 - 09:31  ·  #16
Quote door hermanusb

Quote door [-Tom-]

Je moet natuurlijk zelf ook scherp blijven. Het zat er aan te komen dat gas duurder zou worden. Ik heb afgelopen december mijn bestaande energiecontract open gebroken en de boel voor 3 jaar vastgezet bij een andere aanbieder (Vattenfall), gas kost mij nu 1,02 euro per kuub, voor nog bijna 2,5 jaar. Ons huis was gedeeltelijk geïsoleerd, vorig jaar heb ik het laatste gedeelte laten isoleren (spouwmuren vullen) en aankomend voorjaar ga ik zonnepanelen leggen


Niet iedereen heeft A het geld om dit te doen en B wonen ook niet allemaal in een koophuis.

Wij zijn al een aantal jaren geleden bewuster met ons energiegebruik om gegaan.
Geen close-in boilers meer.
Geen droger meer en gewoon waslijnen werken ook uitstekend.
Geen vaatwasser meer.
Dit jaar nieuwe zuinige koelvries combi gekocht.

We gebruiken 2 tot 3 Kwh per dag en soms iets minder.
De zonnepanelen wekken 3 keer ons eigen gebruik op.

Ons maandbedrag is 40 euro die in dec waarschijnlijk 60 euro gaat worden.

Alleen niet iedereen zit in onze situatie, goede isolatie, tussenwoning en zonnepanelen.


Maar iedereen moet die centen ook hebben liggen om alles maar pats boem de deur uit te doen of te investeren in duurzaamheid.
Wij hebben nog een close-in boiler in de keuken zitten, droger uit het jaar kruik maar noodgedwongen een nieuwe wasmachine.
Ruim 6 jaar geleden via een duurzaamheidslening 18 zonnepanelen laten leggen (Oost-West) voor een schijntje.
Wij zitten al ruim 12 jaar bij Engie energie en vorig jaar 30 juni het contract vast laten leggen voor 3 jaar.

Afgelopen jaar hebben we met de overwaarde van het huis de boel laten aanpakken, het huis is te oud voor een warmte pomp maar daarvoor zijn airco's in de plaats gekomen die kunnen verwarmen, HR++ glas en de boel laten isoleren. We hadden wat overcapaciteit op de panelen en die vangen het extra verbruik op. In het weekend gebruiken we de houtkachel erbij en zo hebben we vanaf 1 januari nog maar 180 kuub gas verbruikt en zitten op -500kWh elektrisch verbruik dankzij de draaischijf meter.
Maar dat moet je ook allemaal maar net kúnnen betalen.

Nu zitten we niet in een kast van een huis, geen neurotische verhuisplannen naar een vrijstaand huis op een A1 locatie waarmee je moet verhypotheken tot je maximaal kunnen ex overbieden zoals de laatste jaren. En ik ken wel mensen in de omgeving die dat gedaan hebben, omdat ze perse die ene woning wilden hebben en eigenlijk boven hun stand leven.
Als je al op de max van je hypotheek zit en het allemaal maar net kan, dan heb je bijna geen ruimte om een tegenvaller op vangen. Dat is wat je ook gaat zien helaas.

Maar voor de echte minima die in een huurhuisje zitten en overgeleverd zijn aan een onwelwillende verhuurder is het echt te triest voor woorden en daarvoor doet dit kabinet zoals de afgelopen 12 jaar veel te weinig. En daar zitten schrijnende gevallen tussen....
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Youri slaapt in een V70!

 · 
Posted: 07.09.2022 - 10:04  ·  #17
Probleem is onze regering cq EU.
Wel geld voor wapens naar Oekraïne maar eigen bevolking in de kou laten zitten.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Youri slaapt in een V70!

 · 
Posted: 07.09.2022 - 12:57  ·  #18
Quote door ohz274

Probleem is onze regering cq EU.
Wel geld voor wapens naar Oekraïne maar eigen bevolking in de kou laten zitten.


Het eerste is wel oke.
Het tweede is ruk.

Alleen zijn er ook wel heel veel mensen die achterlijk veel stroom verbruiken.
8000 Kwh is bizar veel en bijna 7000 euro bij huidige tarieven.
Wij halen nog geen 1000 Kwh per jaar
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Youri slaapt in een V70!

 · 
Posted: 07.09.2022 - 13:24  ·  #19
Quote door ohz274

Probleem is onze regering cq EU.
Wel geld voor wapens naar Oekraïne maar eigen bevolking in de kou laten zitten.

Dit heeft niks met Oekraïne te maken. Helpen ze Oekraïne niet, dan zijn de Baltische staten de volgende, daarna Polen etc.
Ik betaal met liefde wat meer geld om die Russische Hitler tegen te houden.

1000 kWh is wel heel erg netjes. Wij (2 volwassenen, 1 peuter) zitten rond 3200 kWh inclusief 2 airco's (die we ook als verwarming gebruiken in de winter, op de bovenverdieping). Daarbij werk ik ook nog eens zo'n 50% thuus
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 712
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Youri slaapt in een V70!

 · 
Posted: 07.09.2022 - 14:33  ·  #20
Dit topic is net als een woord doorgeven in een groep mensen. Het begint met het slapen in een Volvo en we hebben het nu over G/E verbruik.😂

Ik vind het in ieder geval geweldig.👍
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Youri slaapt in een V70!

 · 
Posted: 07.09.2022 - 15:23  ·  #21
Je kunt hier wel roepen wat je allemaal op het dak hebt of hoe energiebewust je bent, maar feit is dat dankzij de torenhoge energieprijzen heel veel gezinnen de komende tijd financieel leeg gaan bloeden.
En dit met als "excuus" de oorlog in de Oekraïne. Wat natuurlijk de grootste bullNondeju is die er bestaat.
Maar back to topic....youri mag blij wezen dat ie nog in een V70 slaapt en niet in een C70. 😁
Blondegod
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Rottevalle
Berichten: 742
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Youri slaapt in een V70!

 · 
Posted: 07.09.2022 - 16:17  ·  #22
Wel off topic, maar als we toch bezig zijn; Ik lees dat 2 mensen airco's hebben die ook verwarmen. Is dat wat? Wij willen hier ook wat verduurzamen en een warmtepomp gaat het niet worden, zonnepanelen hebben we al dus nu misschien een airco (?)
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Youri slaapt in een V70!

 · 
Posted: 07.09.2022 - 17:11  ·  #23
Quote door ohz274

Je kunt hier wel roepen wat je allemaal op het dak hebt of hoe energiebewust je bent, maar feit is dat dankzij de torenhoge energieprijzen heel veel gezinnen de komende tijd financieel leeg gaan bloeden.
En dit met als "excuus" de oorlog in de Oekraïne. Wat natuurlijk de grootste bullNondeju is die er bestaat.
Maar back to topic....youri mag blij wezen dat ie nog in een V70 slaapt en niet in een C70. 😁


Daar ben ik het ook wel mee eens hoor.
Schande dat mensen opgezadeld worden met dit soort idiote prijzen voor gas en stroom.

Desondanks is een beetje op je verbruik letten niet zo verkeerd.

Ik zou een bestelbusje ombouwen tot camper als de nood zo hoog is.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Youri slaapt in een V70!

 · 
Posted: 07.09.2022 - 17:29  ·  #24
Quote door Blondegod

Wel off topic, maar als we toch bezig zijn; Ik lees dat 2 mensen airco's hebben die ook verwarmen. Is dat wat? Wij willen hier ook wat verduurzamen en een warmtepomp gaat het niet worden, zonnepanelen hebben we al dus nu misschien een airco (?)

Ja hoor. Het voordeel is, dat het ook echt meteen warm wordt. Bij een cv-ketel met radiator duurt het een tijdje. Ook kan je gerichter verwarmen (alleen de ruimte waar de airco hangt), dus efficiënter.
Een airco is in feite ook gewoon een lucht/lucht warmtepomp.
In de toekomst wil ik in de woonkamer ook een airco ophangen (als we zonnepanelen hebben). Hier wil ik dan uiteindelijk ook nog mee gaan verwarmen in de winter. Eventueel bijstoken met een houtkachel :P
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Youri slaapt in een V70!

 · 
Posted: 07.09.2022 - 18:04  ·  #25
Zo’n airco is idd geen verkeerd idee. De naam is eigenlijk misleidend en doet vermoeden dat het alleen om koelen gaat. Verwacht in de winter ook een run op deze apparaten. Voorlopig is hier het geld niet voor dergelijke investeringen dus probeer zuinig aan te doen met gas. Korter douchen , temp lager dat soort dingen. Wel een elektrische kachel aangeschaft voor de werkkamer. Mn vrouw werk vanuit huis hey merendeel vd week en idee om daarmee dan enkel die kamer te verwarmen ipv de hele dag het hele huis.
Verder gun en wens ik een ieder een betaalbaar dak boven zn hoofd en daarnaast een auto (liefst een V70 natuurlijk 😉) om gewoon in te rijden.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Youri slaapt in een V70!

 · 
Posted: 07.09.2022 - 18:25  ·  #26
Quote door Blondegod

Wel off topic, maar als we toch bezig zijn; Ik lees dat 2 mensen airco's hebben die ook verwarmen. Is dat wat? Wij willen hier ook wat verduurzamen en een warmtepomp gaat het niet worden, zonnepanelen hebben we al dus nu misschien een airco (?)


Is het wat?
Ja! als rekening houd met wat zaken. Het is wel lucht verwarming en het heeft geen "massa". Radiatoren zit water in, het duurt even voordat het warm is maar blijft ook langer warmte afgeven. Dat heb je met luchtverwarming niet. Zet je hem uit, dan koelt het ook sneller af. Waar je een CV een uurtje eerder uit kunt zetten, wil dat met airco's niet.
Een airco is ook eigenlijk de verkeerde benaming, het is gewoon een warmtepomp in het klein. Een goede warmtepomp kan het water in de zomer ook afkoelen. Daardoor koelt je huis wel wat af, maar net zo als met een airco gaat je niet lukken.
Wil je echt gaan verwarmen met een airco zorg dan dat je een goed merk hebt, die een "ECO" stand heeft, maar bijvoorbeeld ook een "comfort" stand die de lucht over je heen blaast zodat je niet de hele tijd in de tocht zit.

Jennie werkt alle dagen thuis dus het kantoor verbruikt best wel wat maar de woonkamer verbruikt het meest.Vanaf 1 januari tot nu heeft het kantoor 276kWh verbruikt, de woonkamer 563 kWh en de slaapkamper 94 kWh.
Dat is inclusief verwarmen in de winter en koelen met die warme dagen.
We hadden wat capaciteit over op de zonnepanelen maar dankzij de mooie zomer hebben nog steeds wat ruimte over. Lees: iets meer terug geleverd dan afgenomen maar we moeten nog 4 maanden.....
Op maandag en woensdag na 12 uur en in het weekend brand vaak de houtkachel en doen de airco's dan niks....
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Youri slaapt in een V70!

 · 
Posted: 07.09.2022 - 20:24  ·  #27
Wellicht een idee een topic te openen met “energie bespaartips” ?
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Youri slaapt in een V70!

 · 
Posted: 07.09.2022 - 20:31  ·  #28
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Youri slaapt in een V70!

 · 
Posted: 07.09.2022 - 21:25  ·  #29
Volvo inruilen voor een fiets dan maar? :D
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Youri slaapt in een V70!

 · 
Posted: 07.09.2022 - 21:57  ·  #30
Quote door V70R^2

Volvo inruilen voor een fiets dan maar? :D

Dat is idd de beste bespaartips :Thumbsup:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0