Zacht 'tjoep!' geluidje met gasgeven

moet ik mij zorgen maken?

 
 
 
 
 
frederikb
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Driebergen
Leeftijd: 70
Berichten: 12
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Zacht 'tjoep!' geluidje met gasgeven

 · 
Posted: 26.10.2017 - 20:27  ·  #1
Ik rij nu 1 dag mijn V70 2.5T Aut en maak mij zorgen. Niet of dit een fijne auto is, maar wel om een mankementje wat ergens zit. Als ik gas geef, volgens mij om het even welke versnelling, hoor ik een zacht 'tjoep!' - ik weet niet hoe ik het beter kan omschrijven. 't geluid zit ergens links voor. Als ik gas loslaat hetzelfde geluid, maar dan zachter. Ik rij daarbij heel rustig, als ik het een keer probeer met meer gas gebeurt het ook, en klinkt het iets harder. Ik meen het ook te kunnen voelen in stuur en voet. Blijf je opschakelen en gas geven tot kruissnelheid dan hoor je niets. 't gebeurt alleen met lastwissel. Bij het typische stad- of filerijden.

Ik heb het forum en google afgezocht en ik kan allerlei tikkende, klakkende, ratelende problemen met automaten of aandrijfassen vinden, maar de bak schakelt voorbeeldig en met volle stuuruitslag geen geratel.

Na net nog weer even op stap valt me op dat ik hetzelfde geluid hoor als ik in stilstand van de D naar de R schakel. Dat is de harder klinkende variant van tijdens het rijden. Wijst toch wel op iets in de bak of niet?

Beste toch naar de dealer? Flushen? Ik hoor het graag.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Zacht 'tjoep!' geluidje met gasgeven

 · 
Posted: 26.10.2017 - 22:25  ·  #2
Zo te lezen is er met je bak niets aan de hand.
Wat wel kan, is dat je je assen hoort.
Er hoeft maar heel weinig speling tussen de spiebaan van de as en het wiellager te zitten en je hebt dit al.
Moet er wel bij vermelden dat dit meer een klak is, tenzij er een gemodificeerde moer in je as zit (achter het logo van het wiel).
Als dit aan de hand is, dan is dit misschien vervelend, maar hij zal er absoluut wel oud om worden.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Zacht 'tjoep!' geluidje met gasgeven

 · 
Posted: 26.10.2017 - 22:34  ·  #3
...
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Zacht 'tjoep!' geluidje met gasgeven

 · 
Posted: 26.10.2017 - 22:39  ·  #4
Hoe is het gesteld met de bovenste torsiesteun? Veel ruimte daarop wil bij lastwisselingen opspelen.
frederikb
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Driebergen
Leeftijd: 70
Berichten: 12
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Zacht 'tjoep!' geluidje met gasgeven

 · 
Posted: 26.10.2017 - 22:42  ·  #5
Dank je! Ik haal het 'zorgen maken' maar van mijn brein af.
ik ben natuurlijk ook gelijktijdig aan het zoeken en wat vond ik in het Engels dit:
https://www.ipdusa.com/techtip…-s-a-thing
Dat leest als wat ik hoor!!!
Grappig trouwens, ik quote maar even: "The word Ping doesn’t really describe the sounds produced by this issue and may actually be a bad translation from the original Swedish technical bulletins." haha ja die amerikanen hebben natuurlijk meer moeite met Smorrebrodtaal dan wij. Alhoewel Ping mij nogal internationaal lijkt en ik niet zou weten hoe Ping in het zweeds anders klinkt dan in het Engels of Nederlands.
In het artikel lees je dat de asbouten kunt vervangen, het zou dit artikel kunnen zijn : https://www.ipdusa.com/product…-anti-ping.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Zacht 'tjoep!' geluidje met gasgeven

 · 
Posted: 26.10.2017 - 22:50  ·  #6
...
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Zacht 'tjoep!' geluidje met gasgeven

 · 
Posted: 27.10.2017 - 10:37  ·  #7
Ik denk ook aan 1 van de 2 torsie steunen.
Er zit er 1 boven op je blok en 1 onder bij de bak. Beide zijn makkelijk te vervangen en zorgen ervoor dat je motor niet zoveel kan kantelen bij lastwissel.
Ook kunnen de rubbers van je torsiesteun zelf versleten zijn. Die zitten aan weerszijden van die lange balk over je motor. Wanneer je die balk makkelijk kan bewegen (met een boink aan het einde) zit er teveel speling op.
Heb ze zelf laatst vervangen en het verschil in rijgedrag is opmerkelijk.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Zacht 'tjoep!' geluidje met gasgeven

 · 
Posted: 28.10.2017 - 21:04  ·  #8
Klopt simpel te zin motor uit automaat of bak in versnelling, motorkap open drukken tegen de bumper beweegt het blok ver heen en weer versleten bovenste en of onderste motor steun. meestal beiden.
frederikb
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Driebergen
Leeftijd: 70
Berichten: 12
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Zacht 'tjoep!' geluidje met gasgeven

 · 
Posted: 28.10.2017 - 22:28  ·  #9
Bedankt voor de mogelijke opties - zal ik langs lopen en mogelijk toch maar langs bij de lokale volvo knutselaar in driebergen (van amerongen) want die kan de diagnose denk ik snel stellen.
Dat youtube filmpje - bijna niet te horen welk geluid er niet goed is door die dikke sportuitlaat. Maar het lijkt me een soort tik, dat is niet wat ik hoor. Ik deel de uitslag van het onderzoek.
frederikb
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Driebergen
Leeftijd: 70
Berichten: 12
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Zacht 'tjoep!' geluidje met gasgeven

 · 
Posted: 28.12.2017 - 21:35  ·  #10
Ik ben de beantwoorders een antwoord schuldig -- en dat is dit. Uitslag van de wedstrijd: IPDUSA had gelijk! (https://www.ipdusa.com/techtips/10185/axle-ping-yeah-it-s-a-thing / https://www.youtube.com/watch?v=nCSk0C_ZkKE )
Mijn garagist heeft echter geen nieuwe bouten gemonteerd (zoals het wel wordt aangeraden) maar klaarblijkelijk is goed aandraaien ook mogelijk.
Er zit nog steeds wel iets van een 'klak' in de aandrijving, maar dat klinkt minder irritant, alhoewel ik denk dat het uit de bak komt. In de 'P' (anders gaat het toch niet bij een automaat?) auto heen en weer bewegen: alleen uit de bak komt een tik - de rest is stil. In het stuur/veer/demp gedrag zit geen enkel rammelgeluid en de auto stuurt strak.

Off topic: Over de autobak zei de garagist: bij deze (244kkm) stand beslist laten spoelen, dan hou je hem mogelijk goed. Doe je het niet, dan gaat hij zeker binnen niet al te lange tijd stuk. Ik heb hem geloofd en een afspraak gemaakt.
De autobak van mijn XM spoelde ik (iedere keer 3 van de 5 liter) bij iedere motoroliewissel en na 400kkm schakelde die nog als nieuw.

Er is trouwens weer een XM gearriveerd. Niet voor dagelijks gebruik.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0