Zelf uitlijning controleren

 
 
 
 
 
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 19.02.2018 - 22:08  ·  #16
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Soms zit je vast in een bepaald denk patroon blijkbaar. Heb ik het dus wel goed gedaan gelukkig.
De V70 rijd overigens nu perfect.

Maar in het lijstje wat hierboven is gepost staat het volgende:
V70 2000-2007 1563 1560 3
V70 2007 1588 1586 2

De eerste heeft 3mm verschil en de tweede 2mm verschil.

Ik heb rekening gehouden met 2mm verschil, aangezien ik modeljaar 2007 heb.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5839
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 19.02.2018 - 22:17  ·  #17
idd verschil is niet groot bij veel modellen en in veel lijstjes niet zichtbaar ivm cm schaal. maar toch wel meenemen voor goede afstelling. het gaat om mms..
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 682
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 20.02.2018 - 08:56  ·  #18
Quote door meijer

Hallo Tenck

Hier een klein berekening

Spoorbreedte verschil is 1611-1548= 63 mm, per zijde dus 31,5mm , achter ten opzichte van voor,

Hard afstand van achter naar voor ongeveer 2830mm neem ik aan voor de berekening.

Toe spoor voor achter wielen is 0,2 graad per wiel 0,1 graad.

Bereken hoeveel het achter wiel ten opzichte van het voor wiel naar binnen moet, dat is 2380 sin0,1 = 4,94 mm.

Gebruik de laser waterpas hiervoor beschreven dan is het verschil tussen voor en achter as 31,5 + 4,94= 37,5 mm, dit moet voor beide kanten gelijk zijn.


Groeten BUM


Dank je wel! Scheelt weer gereken :). Ben er alleen nog niet aan toe gekomen om het daadwerkelijk te controleren
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 682
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 26.02.2018 - 09:16  ·  #19
Afgelopen weekend even de touwtjes gespannen, en het verdachte wiel stond op veel meer toe spoor dan de andere kant. Heb het tijdelijk even op dezelfde toe spoor gezet. En nu staat dus het stuur uit het lood :P.

Morgen kan ik bij mijn uitlijner terecht :).
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1482
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 26.02.2018 - 09:45  ·  #20
Waar stel je de storing achter af? En hoe?
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 682
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 26.02.2018 - 09:52  ·  #21
Quote door Musicus

Waar stel je de storing achter af? En hoe?


Dit is wel op een AWD.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1482
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 26.02.2018 - 10:07  ·  #22
Thanks.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 26.02.2018 - 10:18  ·  #23
Ik doe dit al jaren zo met al mijn auto's en werkt echt heel goed. Wat ik echter anders doe als de meesten is dat ik de touwtjes over de wielen span en niet ernaast. Je moet dan wel precies weten wat de spoorbreedte v/a is van de auto. Het gaat nl om het verschil. Eenmaal opmeten en je kunt de auto vervolgens uitlijnen. Het spoorbreedte verschil geeft namelijk een afwijking aan de voorkant en die moet je natuurlijk compenseren. Ik heb daarvoor ook een tooltje gemaakt in excel.
Mijn auto lijn ik aan de voorkant uit in 15 minuten als ik alles al weet van de auto 9spoorbreedte enzo).
Veel mensen doen alsof het allemaal erg ingewikkeld is (de uitlijnbedrijven voorop), maar is simpele goniometrie. Wat hoeken berekenen dus. En zo'n laser apparaat lijkt erg nauwkeurig, maar de afwijking zit hem vaak in de ophanging zelf. Kijk maar eens naar een uitlijn rapport van voor en na. De achterkant wordt vrijwel nooit meegenomen, maar die is altijd iets anders. Dat is simpelweg de beweging die in de ophanging zit.

Heb nooit problemen met scheef afgesleten banden, cuppen, slecht weggedrag enz.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 27.02.2018 - 05:51  ·  #24
Quote door Musicus

Thanks.
Bij een classic V70 door de bouten van de silentblocks te lossen en de as iets om te drukken. Daarna de bouten weer vastzetten. Absoluut niet aan beginnen als de bouten niet gangbaar zijn, want dan kun je meteen en nieuwe silentblocks + bijbehorende bouten monteren. Rechterwiel stellen is linker silentblock losmaken, linkerwiel stellen is rechter silentblock lossen.
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 497
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 27.02.2018 - 19:26  ·  #25
Hallo Ed

Ik ga er van uit dat je auto vierkant is, (dus diagonaal de zelfde afstand) zoja hoe controleer je dat.

Groeten BUM
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 27.02.2018 - 20:25  ·  #26
Hoi Bum, een auto is “vierkant” als de spoorbreedte voor en achter gelijk is. Dat kun je uit het boekje van de auto halen, maar is ook vrij eenvoudig te meten als de auto voor en achter gelijke banden heeft. Je kunt dan de afstand meten tussen de hoofdgroef links/rechts. Als de banden anders zijn wordt het wat lastiger, dan kun je de afstand tussen de velgrand meten, maar daarvoor moet je met zn tweeen zijn.
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 497
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 27.02.2018 - 23:00  ·  #27
Hallo Ed

De denkbeeldige middenlijn van de auto kan het miden van spoorbreedte van de voor wielen zijn.
Als dit niet het geval is bijv. enkele mm naar rechts.
Dan zijn de spoorbreedte van voor en achter nog steeds gelijk, maar de diagonaal lijnen ongelijk, ofwel de auto is scheef.
Vraag meet dit of neem je aan dat dit altijd goed is.

Groeten BUM
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 28.02.2018 - 09:28  ·  #28
Had dat inderdaad niet aangegeven, maar het is wel een vereiste dat de auto goed is voordat je hem zo uitlijnt. Of zeker weten dat de auto nooit schade heeft gehad of hem een keer op een bank laten uitlijnen als baseline.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1482
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 01.03.2018 - 15:27  ·  #29
Vanochtend ook maar even naar een uitlijner geweest. Nadat ik de spoorstangen had vervangen had ik uitgelijnd met een touwtje, wat in principe goed was gelukt maar het stuur stond een klein beetje scheef. Dag erna nog eens gecontroleerd en nu ook de achterkant bekeken. Daar bleek dat linksachter flink op toespoor stond en rechtsachter neutraal. Dat zou wel eens de reden zijn van het naar rechts trekken.

Vanochtend op de brug bleek dat linksachter te veel toespoor had en rechtsachter zelfs een beetje uitspoor. De achterkant reed dus naar rechts ipv rechtdoor. Ik kon gelukkig zelf aangeven hoe de achterkant moest worden aangepast en hoe ik het wilde hebben.
Voorkant bleek toch teveel toespoor te hebben en dat is ook mooi opgelost.

Prima zaak waar je er met je neus bovenop kan staan en zelf kan aangeven hoe je het wil hebben. Voor €40 was ik klaar, terwijl ze er toch bijna een uur mee bezig zijn geweest.
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 497
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 01.03.2018 - 20:35  ·  #30
Hallo Musicus

Sterkt de auto niet meer naar links of rechts.

Vraag de gegevens die de uitlijner gemeten heeft kwamen die overeen met de de meetwaarden die jij had gemeten voor dat de auto uitgelijnd werd.

Na uitlijnen komen de meet waarde overeen met wat jij dacht dat ze moesten zijn.

Groeten BUM
 
Selected quotes for multi-quoting:   0