Zelf uitlijning controleren

 
 
 
 
 
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 680
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 17.02.2018 - 12:16  ·  #1
Ik merkte dat mijn band RA aan de buitenkant wat meer slijt dan LA, dus ik vermoed dat de sporing niet helemaal goed meer staat.

Met achteruit inparkeren wil iemand (ik noem geen namen) nog weleens de stoep raken, dus ik denk dat dat de oorzaak is.

Maar ik wil dus zelf met de touwtjes manier de sporing controleren voordat ik weer 70 euro armer ben.

Heeft iemand de uitlijn specificaties voor een XC70 MY04 D5? Ik heb de nivomats vervangen voor gewone dempers (als dat van invloed is).

En een kleine how to om het te controleren? Ik wil met assteunen het touwtje spannen, maar zit nogal te peinzen hoe ik het touwtje precies parallel laat lopen aan de auto. Kan je daarvoor het beste als meetpunt de dorpel van carrosserie zelf pakken? Of via het hart van de velgen zelf? Volgens zit er een verschil in breedte tussen de voor- en achteras.

Tips worden enorm op prijs gesteld!
toektoek
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: wijdewormer
Leeftijd: 65
Berichten: 242
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 17.02.2018 - 12:39  ·  #2
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 17.02.2018 - 12:50  ·  #3
Volgens mij zat er bij de V70N geen verschil in breedte tss voor en achteras.
Als referentie neem je gewoon het hart van de velg.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 17.02.2018 - 13:03  ·  #4
idd draad lang beide zijde auto spannen. in het midden van de wielen de juiste afstand instellen. Hierdoor loopt het draad precies parallel met de auto. onze volvos hebben meestal verschillende spoorbreedtes voor en achter. niet veel soms maar wel gebruiken anders klopt sporing niet!

dan tussen voorste en achterste punt van de velg verschil meten elke mm verschil is 0,1 graad

bijlage met exacte spoorbreedtes van volvos voor goed zetten draad

bijlage met afstelgegevens..
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 680
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 17.02.2018 - 14:50  ·  #5
Top, bedankt voor alle tips. Hier moet het wel mee gaan lukken!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 17.02.2018 - 15:22  ·  #6
Staat mij wel bij dat een xc aan de voorkant iets breder is. En van echt uitlijjnen wordt hij altijd beter, als een goeie het doet tenminste. Zeker als je een vermoeden hebt en een potentiele dader, dan is het geen weggegooid geld.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 680
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 18.02.2018 - 10:28  ·  #7
Quote door Walterj

Staat mij wel bij dat een xc aan de voorkant iets breder is. En van echt uitlijjnen wordt hij altijd beter, als een goeie het doet tenminste. Zeker als je een vermoeden hebt en een potentiele dader, dan is het geen weggegooid geld.


Ja, een XC staat echt een stuk breder aan de voorkant:

Spoorbreedte voor: 1611 mm
Spoorbreedte achter: 1548 mm

Ik ga inderdaad naar mijn uitlijner toe als het niet goed staat. Verder vind ik het ook gewoon leuk om te proberen en ook meer hier van te leren.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 18.02.2018 - 11:07  ·  #8
Klopt, zo heb ik een houten balkje gemaakt die precies op de velgrand past, en daar kan ik een laser op zetten om zo de stand naar de voorwielen te bepalen. duimstok tegen het midden van het voorwiel en dat links en rechts vergelijken. Ook zo kan ik met een digitale waterpas het camber controleren.
Maar ik heb er een keer bij gestaan met afstellen vd uitlijning; de stuurstang moest een halve slag uit of in, verwaarloosbaar dacht ik, maar het stuurgedrag was compleet anders! Zo precies komt het dus.
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 494
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 18.02.2018 - 14:45  ·  #9
Hallo Tenck

Hier een klein berekening

Spoorbreedte verschil is 1611-1548= 63 mm, per zijde dus 31,5mm , achter ten opzichte van voor,

Hard afstand van achter naar voor ongeveer 2830mm neem ik aan voor de berekening.

Toe spoor voor achter wielen is 0,2 graad per wiel 0,1 graad.

Bereken hoeveel het achter wiel ten opzichte van het voor wiel naar binnen moet, dat is 2380 sin0,1 = 4,94 mm.

Gebruik de laser waterpas hiervoor beschreven dan is het verschil tussen voor en achter as 31,5 + 4,94= 37,5 mm, dit moet voor beide kanten gelijk zijn.


Groeten BUM
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 18.02.2018 - 16:44  ·  #10
Ik heb vanmiddag mijn uitlijning gedaan bij mijn V70. Rekening gehouden met een 2mm kortere spporbreedte achter.

Ik heb het met een dun touwtje gedaan, vast gemaakt aan twee assteunen.

Controleren is een ding, maar verstellen is een andere.
Linksachter stond iets te veer naar binnen, die heb ik recht gezet op nul graden.
Als je dat doet dan staat je stuur na het verstellen achter ook niet zuiver recht meer tijdens het rijden, dus kan je daar mee aan de slag. Na ongeveer 10 pogingen en 10 ritjes om te controleren of mijn stuur recht stond heb ik het volgens mij nu redelijk goed staan. Het is dat het me bijna 100 euro scheelt aan uitlijnkosten, maar het is echt niet in 10 minuten gebeurd.
ChrisMe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 66
Berichten: 651
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 18.02.2018 - 16:49  ·  #11
Quote door Turbodesk

Ik heb vanmiddag mijn uitlijning gedaan bij mijn V70. Rekening gehouden met een 2mm kortere spporbreedte achter.

Ik heb het met een dun touwtje gedaan, vast gemaakt aan twee assteunen.

Controleren is een ding, maar verstellen is een andere.
Linksachter stond iets te veer naar binnen, die heb ik recht gezet op nul graden.
Als je dat doet dan staat je stuur na het verstellen achter ook niet zuiver recht meer tijdens het rijden, dus kan je daar mee aan de slag. Na ongeveer 10 pogingen en 10 ritjes om te controleren of mijn stuur recht stond heb ik het volgens mij nu redelijk goed staan. Het is dat het me bijna 100 euro scheelt aan uitlijnkosten, maar het is echt niet in 10 minuten gebeurd.


Ach, anders had je toch maar de hele dag in je bed gelegen :-)
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 18.02.2018 - 19:11  ·  #12
Tja op een brug is het wel wat eenvoudiger :-)
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 18.02.2018 - 19:17  ·  #13
Tja, die luxe heb ik helaas niet. Lukt ook wel , kost alleen wat meer tijd en moeite.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 19.02.2018 - 20:02  ·  #14
Het kon me niet los laten gisteren. Bleef er maar over nadenken en ik ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat het met het touwtje alleen maar gedaan kan worden als de spoorbreedte voor en achter exact gelijk is.

Als de spoorbreedte namelijk niet gelijk is dan loopt het touwtje ook niet evenwijdig aan de auto en dus kan je de sporing niet goed meten omdat er dan verschil ontstaat als je de velg opmeet aan de linker en rechterkant.

Nu valt het bij mijn V70 mee met een 2 mm verschil, dus 1 mm per kant. Maar als het nog meer is loopt het touwtje nog schever.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden?
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Zelf uitlijning controleren

 · 
Posted: 19.02.2018 - 20:36  ·  #15
Marcel;

Als je die 1mm gewoon bijtelt bij de afstand van het hart van de velg blijft dit toch gelijk?
Dan komt het touwtje toch perfect evenwijdig met de auto?
Wat ik dan weer niet goed begrijp: bij mijn vorige V70N van 2007 was voor en achter perfect even breed, dit blijkt bij jou zo niet te zijn?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0