Zoemen

 
 
 
 
 
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Zoemen

 · 
Posted: 23.06.2017 - 11:24  ·  #16
Quote

Kan je steunlager en homokineet niet los vervangen, ipv de hele as? Bij mijn vorige auto was dat wel mogelijk. Dan heb je de slijtageonderdelen weer nieuw, ervan uitgaande dat de spiebanen nog goed zijn.


Dat wil ik dus ook weten......
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Zoemen

 · 
Posted: 23.06.2017 - 11:41  ·  #17
Bij mijn Spaanse onderdelensite vind ik wel reparatiesets voor de homokineet (al is dat in feite alleen buitenzijde met nieuwe hoes, vet, asbout en wat clipjes; niet de kogels en het binnenwerk) maar niks voor dat steunlager. Wellicht dat een meer gespecialiseerde leverancier, skandix oid, dat wel kan leveren. Met onze kilometerstanden komen we er allemaal wel een keer aan zou je denken?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Zoemen

 · 
Posted: 23.06.2017 - 11:44  ·  #18
Quote

Met onze kilometerstanden komen we er allemaal wel een keer aan zou je denken?

Vergeet ook niet het koppel wat deze motoren kunnen leveren na tuning..... dat heeft ook heel wat impact op de homokineten
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Zoemen

 · 
Posted: 23.06.2017 - 15:27  ·  #19
Quote door Steve

Quote

Kan je steunlager en homokineet niet los vervangen, ipv de hele as? Bij mijn vorige auto was dat wel mogelijk. Dan heb je de slijtageonderdelen weer nieuw, ervan uitgaande dat de spiebanen nog goed zijn.


Dat wil ik dus ook weten......


Als je diameter weet waar het steunlager omheen moet én de buitendiameter van het lager weet, kun je kijken of wellicht één van de lagers van andere modellen past?

Ik wil niet pessimistisch zijn, maar sommigen hier zijn u voorgegaan om te zoeken naar aftermarket of reparatie van Tf80sc assen. Resultaat tot op heden is: alleen bij de Volvodealer te krijgen, en dan een nieuwe, met bijbehorende prijs en je mag de oude inleveren.

Skandix heeft een Chinese variant voor de helft van het geld. Maar ja, daarvan is de kwaliteit nog niet bewezen. En levertijd is absurd. De originele as komt uit Polen als ik me niet vergis.

Begrijp me goed: ik kan niet wachten tot aftermarket gewoon beschikbaar is!
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Zoemen

 · 
Posted: 27.06.2017 - 10:41  ·  #20
Kleine update:

Ik heb het lager van de aandrijfas even gecontroleerd maar het lijkt in orde.
Geen zijwaartse speling en draait ook gewoon soepel zoals het hoort.

Wiellager heb ik ook nog gecontroleerd en zit geen speling op.

Enige wat ik me bedenk wat ik nog niet vervangen heb is de onderste fusee kogel rechts. Maar kan dat zo iets veroorzaken?

Het trillen lijkt minder als ik terug schakel met een koude motor uit de 6 naar de 5. Wanneer ik dan weer overschakel naar de 6 begint het weer. Het is maar voor circa 3-5km en dan is het helemaal weg.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Zoemen

 · 
Posted: 27.06.2017 - 11:34  ·  #21
Quote door martijnvankalkeren

Het trillen lijkt minder als ik terug schakel met een koude motor uit de 6 naar de 5. Wanneer ik dan weer overschakel naar de 6 begint het weer. Het is maar voor circa 3-5km en dan is het helemaal weg.


Bij welke snelheid? Dan kan het dus ook in je bak zitten, die nog niet warm is. Bijv. een lager van een as in de bak die wel ingeschakeld is in de 6e, maar niet in de 5e versnelling. Ik weet niet precies hoe de bak is opgebouwd maar daar heeft VIDA wel plaatjes over dacht ik.

Ik heb dat bij mijn oude Benz in overdreven mate als ik langzaam rijdt in een te hoge versnelling (en dat heeft niet te maken met het tegenstribbelen van de motor als die te weinig toeren maakt). Ik moet echt in de 3 naar de 80 als ik geen gegons wil hebben (terwijl de motor qua toeren prima 50 in de 4 aankan), en dan pas over naar de 4, anders voel je het gegons in de hele auto. In dit geval komt het duidelijk door een lager in de bak, wat overigens ook heel zachtjes te horen is (zacht 'ggggggggg' geluid) als ik tijdens stilstand de koppeling laat opkomen in de vrij, dus het geluid zit in mijn geval in de ingaande as van de bak, maar dat zal bij jou wellicht anders zijn.
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Zoemen

 · 
Posted: 27.06.2017 - 12:06  ·  #22
Quote door Bolbo

Quote door martijnvankalkeren

Het trillen lijkt minder als ik terug schakel met een koude motor uit de 6 naar de 5. Wanneer ik dan weer overschakel naar de 6 begint het weer. Het is maar voor circa 3-5km en dan is het helemaal weg.


Bij welke snelheid? Dan kan het dus ook in je bak zitten, die nog niet warm is. Bijv. een lager van een as in de bak die wel ingeschakeld is in de 6e, maar niet in de 5e versnelling. Ik weet niet precies hoe de bak is opgebouwd maar daar heeft VIDA wel plaatjes over dacht ik.

Ik heb dat bij mijn oude Benz in overdreven mate als ik langzaam rijdt in een te hoge versnelling (en dat heeft niet te maken met het tegenstribbelen van de motor als die te weinig toeren maakt). Ik moet echt in de 3 naar de 80 als ik geen gegons wil hebben (terwijl de motor qua toeren prima 50 in de 4 aankan), en dan pas over naar de 4, anders voel je het gegons in de hele auto. In dit geval komt het duidelijk door een lager in de bak, wat overigens ook heel zachtjes te horen is (zacht 'ggggggggg' geluid) als ik tijdens stilstand de koppeling laat opkomen in de vrij, dus het geluid zit in mijn geval in de ingaande as van de bak, maar dat zal bij jou wellicht anders zijn.


Het is trillen is nog wel aanwezig in zijn 5 maar wel met iets mindere mate.
Wanneer ik hem in zijn 6 zet dan is het terug.

Als het buiten 35 graden is of 14 graden maakt geen verschil. Als ik met VIDA de bak temperatuur bekijk dan stopt het op verschillende temperaturen. Ene keer als hij 25 graden is en de andere keer met 40 graden. Het is wel echt iedere keer precies de zelfde afstand wanneer het ophoud.

Verder doet de bak zelf niet gieren. Dat had me vorige S40 wel en dat hoorde je in elke versnelling maar dat is hier absoluut niet van toepassing.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Zoemen

 · 
Posted: 27.06.2017 - 12:26  ·  #23
Quote door martijnvankalkeren

Kleine update:

Ik heb het lager van de aandrijfas even gecontroleerd maar het lijkt in orde.
Geen zijwaartse speling en draait ook gewoon soepel zoals het hoort.

Wiellager heb ik ook nog gecontroleerd en zit geen speling op.

Enige wat ik me bedenk wat ik nog niet vervangen heb is de onderste fusee kogel rechts. Maar kan dat zo iets veroorzaken?

Het trillen lijkt minder als ik terug schakel met een koude motor uit de 6 naar de 5. Wanneer ik dan weer overschakel naar de 6 begint het weer. Het is maar voor circa 3-5km en dan is het helemaal weg.


Koppelomvormer? Mijne doet ongeveer t zelfde.
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Zoemen

 · 
Posted: 27.06.2017 - 12:40  ·  #24
Quote door JJM

Quote door martijnvankalkeren

Kleine update:

Ik heb het lager van de aandrijfas even gecontroleerd maar het lijkt in orde.
Geen zijwaartse speling en draait ook gewoon soepel zoals het hoort.

Wiellager heb ik ook nog gecontroleerd en zit geen speling op.

Enige wat ik me bedenk wat ik nog niet vervangen heb is de onderste fusee kogel rechts. Maar kan dat zo iets veroorzaken?

Het trillen lijkt minder als ik terug schakel met een koude motor uit de 6 naar de 5. Wanneer ik dan weer overschakel naar de 6 begint het weer. Het is maar voor circa 3-5km en dan is het helemaal weg.


Koppelomvormer? Mijne doet ongeveer t zelfde.


Haha Jan onze km stand en de klachten (met bijbehorende oplossing) loopt echt tegelijk op geloof ik :lol:
Zal het is even laten bekijken bij TPR.

Alleen wat ik een beetje vreemd vind als het koppel omvormer is.
Als hij gelockt is dan slipt hij niet meer en zou het toch over moeten zijn? Hij lockt namelijk wel en dan blijft het trillen nog door gaan..
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Zoemen

 · 
Posted: 27.06.2017 - 12:46  ·  #25
Het slingeren van de binnenste homokineet in het schuif blok kun je volgens mijn niet waarnemen wellicht op een poten brug, echter is dan de stand van de wielen weer niet normaal.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Zoemen

 · 
Posted: 27.06.2017 - 15:12  ·  #26
Quote

Als hij gelockt is dan slipt hij niet meer en zou het toch over moeten zijn? Hij lockt namelijk wel en dan blijft het trillen nog door gaan..


Er is toch altijd nog een minimale slip? En wat als dat schokkerig gaat, voel je dat dan niet?
Turbodesk had last van een vervelende trilling die hij voelde in zijn gaspedaal. Hij heeft toen andere olie in zijn automaat gedaan.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Zoemen

 · 
Posted: 27.06.2017 - 15:27  ·  #27
Quote door Steve

Quote

Als hij gelockt is dan slipt hij niet meer en zou het toch over moeten zijn? Hij lockt namelijk wel en dan blijft het trillen nog door gaan..


Er is toch altijd nog een minimale slip? En wat als dat schokkerig gaat, voel je dat dan niet?
Turbodesk had last van een vervelende trilling die hij voelde in zijn gaspedaal. Hij heeft toen andere olie in zijn automaat gedaan.


Ja en uiteindelijk de aandrijfas rechts...

Trillingen... en Volvo..... ik vind t echt het enige nadeel van dit merk.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Zoemen

 · 
Posted: 27.06.2017 - 18:25  ·  #28
Quote door martijnvankalkeren

Alleen wat ik een beetje vreemd vind als het koppel omvormer is.
Als hij gelockt is dan slipt hij niet meer en zou het toch over moeten zijn? Hij lockt namelijk wel en dan blijft het trillen nog door gaan..


Dat is een misvatting.
Met of zonder lock, trillen kan hij ook dan nog.
Lees dit draadje maar eens door.
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Zoemen

 · 
Posted: 28.06.2017 - 22:02  ·  #29
Quote door Bigdog

Quote door martijnvankalkeren

Alleen wat ik een beetje vreemd vind als het koppel omvormer is.
Als hij gelockt is dan slipt hij niet meer en zou het toch over moeten zijn? Hij lockt namelijk wel en dan blijft het trillen nog door gaan..


Dat is een misvatting.
Met of zonder lock, trillen kan hij ook dan nog.
Lees dit draadje maar eens door.


Intressant Hans.
Ik hoop alleen niet dat dit bij ook aan de hand is :whistle:

Binnenkort ben ik bij TPR voor een powerflush en dan zal ik het is even vragen of hij iets bijzonders kan vinden.
Hij gaf al aan dat het diverse dingen kunnen zijn met deze km stand inmiddels.
Maar voordat ik met briefjes van 500 ga smijten wil ik wel even zeker weten wat het is :lol:
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Zoemen

 · 
Posted: 28.06.2017 - 22:50  ·  #30
Het is bedoeld als voorbeeld, want zo'n geval komt uiterst zelden voor (kan natuurlijk wel).
Waar ik op doelde is de koppel omvormer zelf.
Ook in de lock-up is het goed mogelijk dat de trillingen blijven.
Rest de vraag, is het wel de koppelomvormer, of is er iets anders aan de hand.
Weet dat een Volvo behoorlijk gevoelig kan zijn en dat wordt heel vaak onderschat !
 
Selected quotes for multi-quoting:   0