zwaar punt in stuur

 
 
 
 
 
CBAA
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: omgeving Alkmaar
Homepage: bedfordworld.nl
Berichten: 12
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

zwaar punt in stuur

 · 
Posted: 03.11.2015 - 20:23  ·  #1
In onze V70 N zit een zwaar punt in het stuur, zowel bij draaiende stuurpomp als afgezette motor
Symptomen: beide voorwielen los van de grond, van uiterst links naar uiterst rechts draaien, zit op exact dezelfde stand van het stuur een zwaar punt.
Ikzelf denk aan het kruisstuk, is dit een bekend euvel ?

De Volvo dealer waar de auto vandaan komt had als diagnose gestelde: stuurhuis kapot, MAAR als het stuurhuis kapot is moet je toch verschil merken bij stilstaande en draaiende motor
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: zwaar punt in stuur

 · 
Posted: 03.11.2015 - 20:37  ·  #2
Tja om alles uit te sluiten moet je eigenlijk de stuurkogels ook even los hebben. misschien is een lagerschaal van de voorvering niet goed of zit er ergens anders weerstand. Maar kans lijkt me ook wel groot dat er idd iets aan de hand is met je stuurhuis. wel eens de stofhoes aan de kant gehad aan de linkerzijde en de stuurstang gesmeerd? die heeft een tandheugel waarop het tandwiel van je stuurstang op loopt. zowel de tandheugel als het glijdende deel van de stang mogen gesmeerd. zeg niet dat dit het is maar ik heb bijn mijzelf gemerkt dat het sturen hierdoor veel makkelijker gaat. niet echt een verklaring voor het moeilijke punt maar goed.
Daarnaast zou je misschien kunnen zien of er iets met de tandheugel aan de hand is, beschadigd of zo.

Oja is het spontaan ontstaan? en is de hydrauliekolie schoon en op peil ?
CBAA
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: omgeving Alkmaar
Homepage: bedfordworld.nl
Berichten: 12
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: zwaar punt in stuur

 · 
Posted: 03.11.2015 - 21:22  ·  #3
We hebben de auto pas 3 dagen, gekocht bij een Volvo dealer met de mededeling dat het stuurhuis vervangen moest worden, maar dat dit GEEN APK afkeurpunt was de prijs was dan ook een zak patat en 2 kroketten :thumb: maar voor we allerlei onderdelen gaan vervangen willen we eerst goede diagnose stellen, een uur geleden het kruisstuk ingespoten met kruipolie EN tot onze verbazing is het zware punt eruit, dit wil niet zeggen dat het stuurhuis niet kapot is, we kunnen nu even niet proefrijden, we gaan zo nog wel even stuurhuis doorspoelen.
Bedank in ieder geval voor de aandachtpunten, pakken we zo ook nog even beet
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: zwaar punt in stuur

 · 
Posted: 03.11.2015 - 21:31  ·  #4
mooi man als dit t is is het zeker een goede koop en verder gewoon vragen op forum en je komt een eind. :thumb:
CBAA
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: omgeving Alkmaar
Homepage: bedfordworld.nl
Berichten: 12
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: zwaar punt in stuur

 · 
Posted: 03.11.2015 - 21:45  ·  #5
Ho Ho we zijn er nog niet !! wil niet zeggen dat het zwaar sturen eruit is, we zijn nu bezig je andere adviespunten beet te pakken
maar zelfs met een rot stuurhuis was het al een goede koop, de vorige / eerste eigenaar ( een bejaarde notaris ) heeft 200 km terug nog een grote beurt met APK laten uitvoeren, met o.a. een nieuwe uitlaat, remmen, bougies ruitenwissers etc.
Is trouwens dat kruisstuk een bekend probleem, of is dit iets bijzonders ?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: zwaar punt in stuur

 · 
Posted: 03.11.2015 - 22:24  ·  #6
Ben ik hier nog niet tegengekomen, maar ben redelijk nieuw hier :-) dus geldt iig voor afgelopen anderhalf jaar. even zoeken op kruisstuk geeft geen hits. maar misschien noemt men het ook anders. :o
jjeronimus
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Weeze
Leeftijd: 42
Berichten: 165
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: zwaar punt in stuur

 · 
Posted: 04.11.2015 - 19:27  ·  #7
Quote door CBAA

Is trouwens dat kruisstuk een bekend probleem, of is dit iets bijzonders ?


Bij mijn S60 MY'02 had ik hier ook last van, vooral in de winter.
Oorzaak?
Het condenswaterbuisje van de Airco lekte precies over de kruiskoppeling. Inspuiten met kruipolie/WD40 of iets dergelijks en het was over.

Ik heb het plan gehad om het buisje te verlengen, maar hier nooit aan toe gekomen, heb het beestje voor die tijd verkocht omdat ik voor langere tijd naar het buitenland ging en onze dochter intussen geboren was. Nog steeds spijt van....
CBAA
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: omgeving Alkmaar
Homepage: bedfordworld.nl
Berichten: 12
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: zwaar punt in stuur

 · 
Posted: 05.11.2015 - 19:12  ·  #8
Update, zoals het er nu naar uitziet is het probleem met het zwaar sturen opgelost, een aantal malen het kruisstuk / koppeling ingespoten met kruipolie met grafiet, op een engelse site werd het gebruik van WD40 of Svitol afgeraden.
Nu maar afwachten hoe het zich in de toekomst ontwikkeld , het stuurhuis hebben we bewust NIET gespoeld, de olie was nog als nieuw, geen vervuiling, waarschijnlijk niet al te lang geleden al een keer gespoeld.
Inmiddels ook de parkeerschade,s bijgewerkt, ondanks dat we op kleurnummer verf hadden gemaakt niet helemaal de kleur, maar het betrof de plastic delen, daar zit na verloop van tijd alstij wel wat kleurverschil in, maar het geheel is acceptabel, zal als het weer meewerkt binnenkort een paar voor/na foto,s maken
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: zwaar punt in stuur

 · 
Posted: 05.11.2015 - 21:22  ·  #9
Klinkt goed, ik hoop voor je dat het stuurhuis nu ook goed blijft.
Heb je uiteindelijk wel een hele goede deal gedaan. :-)
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: zwaar punt in stuur

 · 
Posted: 05.11.2015 - 21:38  ·  #10
[/quote]

Bij mijn S60 MY'02 had ik hier ook last van, vooral in de winter.
Oorzaak?
Het condenswaterbuisje van de Airco lekte precies over de kruiskoppeling. Inspuiten met kruipolie/WD40 of iets dergelijks en het was over.
[/quote]

Morgenochtend eens even kijken hoe dat bij mijn 2001 model eruit ziet.............
En in geval van "nodig" preventief verbeteren. Bedankt voor de tip!
jjeronimus
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Weeze
Leeftijd: 42
Berichten: 165
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: zwaar punt in stuur

 · 
Posted: 08.11.2015 - 19:55  ·  #11
Quote door folke3



Bij mijn S60 MY'02 had ik hier ook last van, vooral in de winter.
Oorzaak?
Het condenswaterbuisje van de Airco lekte precies over de kruiskoppeling. Inspuiten met kruipolie/WD40 of iets dergelijks en het was over.
[/quote]

Morgenochtend eens even kijken hoe dat bij mijn 2001 model eruit ziet.............
En in geval van "nodig" preventief verbeteren. Bedankt voor de tip!
[/quote]

Ik lees net dat WD40 afgeraden wordt. Dat kan ik goed begrijpen, grafiet os idd een beter idee ivm het pakken van vuil.
CBAA
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: omgeving Alkmaar
Homepage: bedfordworld.nl
Berichten: 12
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: zwaar punt in stuur

 · 
Posted: 08.11.2015 - 22:56  ·  #12
Wij gebruiken altijd Kruipolie van Metropa Rotterdam, can van 10 liter kost 42 euro werkt beter als WD40, en het vuil hecht niet
is niet echt voor luxe auto,s bedoeld maar meer voor de binnenvaart en vrachtauto,s

Deze kruipolie bevat naast speciale aktieve stofen, coloïdaal grafiet en molybdeen disulfide MoS2.
Maakt alles wat vastgeroest is in korte tijd weer los, smeert en is roestwerend
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: zwaar punt in stuur

 · 
Posted: 11.11.2015 - 21:50  ·  #13
kun je ns wat foto's maken? lijkt er op dat het een ontwerpfoutje is. kunnen we dat bij onze volvos in orde maken.
jjeronimus
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Weeze
Leeftijd: 42
Berichten: 165
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: zwaar punt in stuur

 · 
Posted: 12.11.2015 - 00:33  ·  #14
Quote door Waltersan

kun je ns wat foto's maken? lijkt er op dat het een ontwerpfoutje is. kunnen we dat bij onze volvos in orde maken.

Ehm... mijn S60 heb ik in 2012 verkocht....
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: zwaar punt in stuur

 · 
Posted: 12.11.2015 - 07:15  ·  #15
Quote

heb het beestje voor die tijd verkocht omdat ik voor langere tijd naar het buitenland ging en onze dochter intussen geboren was. Nog steeds spijt van....


Wat? :o Waar heb je spijt van?

Quote

Deze kruipolie bevat naast speciale aktieve stofen, coloïdaal grafiet en molybdeen disulfide MoS2.
Maakt alles wat vastgeroest is in korte tijd weer los, smeert en is roestwerend


Is dat ook in kleine hoeveelheden en elders te koop? 10 liter is best wel een dingetje
 
Selected quotes for multi-quoting:   0