zwarte rook d5??

 
 
 
 
 
w.s
 
Avatar
 
Subject:

zwarte rook d5??

 · 
Posted: 10.11.2009 - 20:59  ·  #1
sinds kort berijden we een v70 d5,nu blijkt dat deze bijna constand zwarte rook afblaast.
al toevoeging aan brandstof gedaan(zit 6 mnd garantie op auto)
maar heb niet de indruk dat dit het is.
roetmeting geeft een waarde van max 0,8 aan??
iemand idee?
hoor wel eens iets over egr klep
of injectoren en interkoeler iemand een tip?
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: zwarte rook d5??

 · 
Posted: 12.11.2009 - 00:01  ·  #2
Hoi w.s,

het kan een lekke intercooler zijn, dan rookt de auto ook zwart. Dit gaat echter vaak gepaard met vermogensverlies. Ook een lekkage elders in het aanzuigtraject zou kunnen. Een diesel heeft niet echt last van valse lucht, zoals een benzine-auto, maar het kan wel zwarte rook opleveren en vermogensverlies.

Je EGR-klep is een milieuklep die er, bij deellast, voor zorgt dat je uitlaatgassen niet direct via de uitlaat worden afgevoerd, maar eerst nogmaals door de motor gaan, dus nogmaals door het verbrandingscircuit, met de bedoeling minder schadelijke stoffen over te houden.

Dit doet hij echter alleen bij deellast, stationair zit de klep dicht (ook als je gas geeft, computer registreert stilstand), evenals bij vollast. Buiten het milieu doet een EGR weinig goeds, hij versmeert je inlaattraject (heb al eens een inlaatspruitstuk gezien waarin nog slechts een doorgang zat met een diameter van 2 cm, niet goed voor de beademing en dus vermogen van je motor). Je kunt dus eens kijken of er wat verstopt zit, maar zwart roken t.g.v. de EGR, zonder dat er echt sprake is van grove verstopping, is mijn ervaring dat je na 2 a 3 keer vol doortrekken geen zwarte rook meer hebt.
Om deze redenen zijn er ook velen die de EGR klep buiten spel zetten door hem af te koppelen (levert vaak storing op in motormanagement, dus brandend lampje), middels een plaatje afsluiten (VW), kwartslag draaien (Renault Laguna). Even googlen levert genoeg op over dit onderwerp.

Ik ken de speciefieke problemen bij Volvo hiervan niet, nooit in verdiept aangezien ik geen diesel meer rijdt, weet feitelijk niet eens of er wel noemenswaardige problemen zijn m.b.t. de EGR bij Volvo's, zoals bij VW en Renault, maar de werking is gelijk dus kan me er van alles bij voorstellen.

Verstopte of vervuilde injectoren kan ook, maar die heb je feitelijk al gereinigd met een brandstoftoevoeging. Of ze moeten echt ver heen zijn.

Het kunnen meerder factoren zijn die de zwarte rook veroorzaken. Als er nog garantie op de auto zit, gewoon melden en laten uitzoeken/herstellen lijkt me.

Zwarte rook bij een diesel is overigens niet abnormaal tijdens acceleratie, ligt er ook wel een beetje aan hoeveel hij eruit gooit.
w.s
 
Avatar
 
Subject:

Re: zwarte rook d5??

 · 
Posted: 12.11.2009 - 17:10  ·  #3
het lijkt er ook op dt als je bepaalde snelheid rijdt (zeg maar 120km p/u) dan rookt hij constant,sta je stil rookt hij weinig tot niet.
bij accelereren rookt hij veel maar daarna weer cruisen lijkt het eerst weer weg??
rijdt de tank met toevoeging effe leeg en ga me waarschijnlijk dan weermelden bij de garage,om het op te lossen.
kon alleen wwezeen dar hier iemenadde gouden tip had,en ik de garage gericht kan laten zoeken.
w.s
 
Avatar
 
Subject:

Re: zwarte rook d5??

 · 
Posted: 20.11.2009 - 16:30  ·  #4
heb ook de inddruk dat ik zo nu en dan vermogen kwijt ben,net of moet hij even nadenken voordat hij weg spurt?
gaat meestal dan ook met veel rook productie.
tevens als ik ong 115 rijdt lijkt het wel of hij beetje stotterd,ook veel rook bij die snelheid??
iemand een tip?
bel in ieder geval volgende week garage om hier na te kijken.
ben alleen benieuwd of er op dit forum ook mensen zijn die dit herkennen.
voor de rest super tevreden over de auto,staat alleen zo grieplig als je in de spiegel kijkt en alles is zwart achter je!
images/smiles/icon_redface.gif
:oops:
Andre1
 
Avatar
 
Subject:

Re: zwarte rook d5??

 · 
Posted: 23.11.2009 - 13:59  ·  #5
Hi WS,
Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord. Die van mij doet dit beduidend minder dan wat jij schrijft, maar heb voornamelijk veel rook bij kickdown en boven +/- 3000 RPM..
Is dit normaal?
André
w.s
 
Avatar
 
Subject:

Re: zwarte rook d5??

 · 
Posted: 25.11.2009 - 16:19  ·  #6
auto gaat volgende week naar garage,om storing proberen op te lossen.
als iemand tip heeft kan ik die meenemen naar de garage,misschien dat ze er iets mee kunnen.
Niek S60 T5
 
Avatar
 
Subject:

Re: zwarte rook d5??

 · 
Posted: 25.11.2009 - 18:01  ·  #7
Lekkende verstuiver?
w.s
 
Avatar
 
Subject:

Re: zwarte rook d5??

 · 
Posted: 03.12.2009 - 18:46  ·  #8
auto gister weer bij garage opgehaald.
egr klep(ventiel?) schoongemaakt
luchtmassa meter schoongemaakt
bij een volvo dealer geweest(zonder verder resultaat)
volgens garage roken deze auto,s wel meer? maar mijn indruk is dat de auto nog steeds zenuwachtig rijdt(net of hangt hij tegen de versnelling aan)en die gaat bij constante snelheid nog steeds gepaard met rook!
bij gas dieper intrappen veel rook.
heb dus indruk dat auto inhoud en veel rookt en ook brandstofverbruik is volgens mij met 1 op 11,5 relatief iets te hoog!heeft iemand nog idee?ga hier volgende week denk ik mar weer mee terug.
w.s
 
Avatar
 
Subject:

Re: zwarte rook d5??

 · 
Posted: 10.12.2009 - 20:39  ·  #9
vandaag weer getankt,verbruik van 1 op 11,5!!!
boordcomputer geeft nog steed 6,3 ltr/100km aan????
moter trekt niet goed blijft nog steeds een beetje "hangen" als je tegen de 80 km per uur gaat ong 2000 toeren en veel rook ontwikkeling,gas steeds beetje dieper in en dan ineens terugschakelen(automaat)
en met veel rook en gas vooruit?
rijd dus niet relaxed! maar beetje zenuwachtig,dit doet veel afbreuk aan een verder zo,n heerlijke reis auto!
vandaag maar weer met garage gebeld,moet er maar weer naar zien!!
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: zwarte rook d5??

 · 
Posted: 10.12.2009 - 21:14  ·  #10
Hoi W.S.,

Hoor je toevallig ook een ruisend geluid op de achtergrond als je gas bij geeft?

Dan zou het nl. goed een lekke intercooler kunnen zijn, want de euvels die je omschrijft, 'niet goed trekken, blijven hangen, veel rookontwikkeling' herken ik van mijn vorige auto, een Laguna 1.9 Dci. Alleen hoorde ik daar toen een ruisend geluid bij, dat bleek te komen doordat (de intercooler zit in het 'aanzuigtraject') de motor via het gat in de intercooler lucht naar binnen zoog.
Deze lucht gaat dan buiten de luchtmassameter om, zo krijgt de computer verkeerde waarden (gaat ook verkeerd aansturen, hoeveelheid brandstof, evt turbodruk) en tada....! Vermogensverlies.

Het 'opeens terugschakelen' van de automaat kun je m.i. verklaren doordat de auto niet trekt zoals hij deed en je verwacht, dus ga je (iets)meer gasgeven, waardoor de automaat terugschakeld, zoals hij ook zou doen als je in een normale situatie meer gas geeft om even lekker door te accelereren. E.e.a. wordt ook weer geregeld via de computer, meet de stand van het pedaal/gasklep. Wordt allemaal electronisch gestuurd, niet zoals 'vroeger' met een gaskabel.
Andre1
 
Avatar
 
Subject:

Re: zwarte rook d5??

 · 
Posted: 15.12.2009 - 13:15  ·  #11
Ik had begin dit jaar een gaatje, werd een gat in de turbo aanvoerslang In eerste instantie ook veel rook en steeds onrustiger rijdende auto. Toen gat eenmaal groot genoeg was, was de druk weg en rijdt hij helemaal niet meer, dat merk je snel genoeg.
w.s
 
Avatar
 
Subject:

Re: zwarte rook d5??

 · 
Posted: 15.12.2009 - 17:26  ·  #12
auto gaat volgende week 2 dagen naar garage,die gaat er mee naar volvo.
denk (en hoop) dat die iets kunnen vinden.
valt mij nu met de kouw wel op dat hij lijkt minder te roken ne brandstof verbruik lijkt ook gunstiger??
210 km gereden en b.c. zegt dat ik nog 990 km kan rijden op deze tank.
iemand een verklaring voor??
alvast bedankt.
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: zwarte rook d5??

 · 
Posted: 16.12.2009 - 02:01  ·  #13
Quote door w.s
valt mij nu met de kouw wel op dat hij lijkt minder te roken ne brandstof verbruik lijkt ook gunstiger??
210 km gereden en b.c. zegt dat ik nog 990 km kan rijden op deze tank.
iemand een verklaring voor??
alvast bedankt.


Koudere lucht, betere vulling van de cilinders, betere/volledigere verbranding, meer vermogen, airco doet niet meer mee onder de 7 graden... Zou je iets kunnen merken ja. De intercooler zorgt er normaal voor dat de inlaatlucht gekoeld wordt, precies om die redenen.
(behalve de airco dan, dat staat er los van, maar scheelt wel vermogen, die wordt aangedreven door de krukas en als de aircocompressor niet meer mee doet, hoeft hij die niet meer aan te drijven en scheelt dus ook wat vermogen).

Wat betreft de aanvulling van Andre1, zou ook goed kunnen, een lek in het aanzuigcircuit (waar ook de intercooler inzit) levert dezelfde problemen op als een lekke intercooler.
w.s
 
Avatar
 
Subject:

Re: zwarte rook d5??

 · 
Posted: 21.01.2010 - 18:51  ·  #14
rijd nu al weer enkele km zonder rook??
heb alleen het idee dat vermogen wisselend is(dus niet constant de 163pk bij de hand) vandaag moest ik ook half liter koelvloeistof toevoegen??zeer vreemd,kan dit ook met intercooler van doen zijn? mis alleen koelvloeistof olie is keurig schoon en zie geen lekkage of iets dergelijk?waarom roken nu weg is snap ik nog steeds niet maar ja vrag niet hoe het kan maar profiteer er van.
hopelijk kan iemand mij vertellen waar mijn koelvloeistof blijft,wat ook vreemd is lampje koelvloestof brand, vermogen is niet optimaal vul water bij en vermogen is weer aanwezig?
Folkert
 
Avatar
 
Subject:

Re: zwarte rook d5??

 · 
Posted: 21.01.2010 - 20:24  ·  #15
1) roken, 2) gebrek aan vermogen, 3) koelvloeistof verdwijnt. Diagnose volgens mij: koppakking lek.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0