2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 
 
 
 
 
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Ecm-p242F85

 · 
Posted: 05.08.2023 - 15:05  ·  #241
Is lekkage van de buisjes waaraan de druk sensor zit een mogelijk oorzaak?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 05.08.2023 - 15:07  ·  #242
Quote door staaf

Tja, hoe weet ik zeker dat er een cyclus gestart is?
Ik ga ervan uit dat als ik de temp zie oplopen van 180° of zo richting dik meer dan 600° dat er dan effectief een cyclus is gestart.
Hij geeft ook aan dat de cyclus te lang duurt. Dan moet er wel iets gestart zijn. Ik denk dat de vraag eerder is waarom hij die cyclus start, of niet stopt. Het moet één van beide zijn.
Ik denk dat dit ook de reden is waarom ik enkel problemen krijg op lange ritten. De factor tijd heeft er zeker iets mee te maken.
In vida vind je ook niets terug hoelang deze tijd dient te zijn en welke waarde hij dan evt verwacht om de cyclus te stoppen.

De gemeten temp van +600° was steeds bij een snelheid van 110km/u. Deze had ik zo ingesteld op de cruise control.
De injectoren zijn volgens mij echt ok, de motor loopt echt mooi.


Reed je 110 km/u met de caravan erachter? Dan is 600gr niet zo vreemd.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 05.08.2023 - 16:57  ·  #243
Martijn, ik reed zonder caravan. 110 op cruise.
De buisjes en leidingen van de verschikdruksensor zijn in perfecte staat.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 06.08.2023 - 10:17  ·  #244
Andere zoekrichtingen:
Weet je of jouw auto alle ecm software updates heeft gehad?

Het is gissen maar mogelijk hebben nieuwere updates effect op de berekening van roet.

En welke waardes geeft je lambda sonde aan? Diesels werken met zuurstofoverschot dus de lambda waarde moet ruim boven 1 liggen en volgens het document dat Grunn deelde heeft de lambda invloed.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 06.08.2023 - 19:59  ·  #245
Gisteren ben ik nog aan het meten geslagen op de stekker van de verschildruksensor.
Al snel kwam ik tot de bevinding dat er een verschil zat tussen de massa op de stekker en de massa van de wagen (chassis). Er zat een verschil van 50Ohm tussen beide massapunten wat dus eigenlijk niet ok is.
De oorzaak hiervan zat bij het massapunt van de ecm (vooraan links achter de koplamp). Deze vlakken mooi kaal geschuurd en weer gemonteerd. Beide massa's zijn nu gelijk.
Direct hierna de motor gestart en ik merkte direct een vrij rommelige motorloop op.
Dan maar besloten om alle adaptaties eens opnieuw uit te voeren. Motorloop is nu veel beter maar nog steeds anders als voorheen, al moet ik dat nog even aanzien.
Eigenlijk zou het verschil in massa eigenlijk niet veel verschil mogen maken aangezien alle sensoren zover ik zie geaard zitten in de ecm. Het enige verschil is volgens mij dat de ecm niet de volledige voedingsspanning kreeg, immers de overgangsweerstand stond in serie met de voeding.
Toch merk ik een verschil. Nog even afwachten.

Ik heb ook de lambdawaarde nagekeken, bij stationair zit dit tussen de 0,1 en 0,3. Bij vol gas gaat dit naar 1.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 06.08.2023 - 21:39  ·  #246
Zal ik ook eens doen. Op internet kwam ik, wat betreft mijn foutcodes, ook enige aanwijzingen richting de ECM tegen.
Afgelopen twee dagen trouwens geen foutmelding/vermogensverlies meer gehad.

Trouwens, met welke tool lees jij jouw volvo uit? Die foutcodes die je eerder benoemde zijn geen vida codes.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 06.08.2023 - 21:55  ·  #247
Ik lees uit met Vida, de codes die ik eerder vermelde zijn dan ook Vida codes, ik heb niet anders.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 09.08.2023 - 10:21  ·  #248
Ik blijf bij een defect roetfilter. De code wijst ook daar naar uit (teveel as) De ecm geeft die code niet zomaar weer.

Vervangen van het filter zou mijn eerste stap nu zijn.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 09.08.2023 - 11:26  ·  #249
Dag Poika,

Vervangen van het roetfilter is idd wss mijn volgende stap, ik wacht nu nog even af.
Er is iets gebeurd na het resetten van de adaptaties nadat ik het massaverschil had verholpe?
De auto rijd kwa motor totaal anders. Het andere geluid dat ik hoor speelt als de egr-klep opent. Dat geluid hoorde ik voorheen bij deze auto niet zo. Wel bij mijn vorige.
De auto is deze ochtend gekeurd, roettest was ok.
Wel afkeur op 'wielgeleidingsstang achteraan, rubbers' . Dat moet ik even bekijken over welke rubber dit gaat. Ik vermoed het korte dwarsstangetje. De grote bussen van de achterwielophanging kunnen het niet zijn, deze heb ik vrij recent nog maar vervangen.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 09.08.2023 - 12:06  ·  #250
Roetfilter verdenk ik bij mij ook maar dat is natuurlijk niet iets wat je als eerste gaat vervangen.
Afgelopen twee weken 8k gereden en mooi het gedrag van de auto kunnen bestuderen met en zonder deze foutmeldingen actief.
De laatste 4 dagen was de melding niet actief en rijdt de auto perfect, vermogen is vol aanwezig, in lage en hoge toeren.
Tot gisteren....onderweg naar huis, zeer lange rit. Auto reed goed, maar het viel mij op dat het gemiddelde verbruik niet ver genoeg daalde. Ik reed alleen 80 en 90 km/u wegen en ik ken mijn volvo goed genoeg om te kunnen zeggen dat het gem. verbruik op de bc boven de 20km/l moet komen bij dit soort omstandigheden.
En ja hoor, net bezig in Duitsland, op de linker bahn, schoot de melding erin. Gelijk met vermogensverlies. Eventjes maar, daarna gewoon weer vol vermogen.
Conclusie: voordat de foutmelding wordt getriggerd, stijgt het verbruik. Niet vanwege een normale regeneratie maar ik denk van meerdere onafgemaakte of te vroeg gestarte (of wat dan ook) regeneraties.

Ook wat Piet zegt dat de auto anders rijdt kan ik bevestigen. Veel directer op het gas en een rustiger motorloop.

Wat kost trouwens een nieuw roetfilter en is het geen optie om je oude filter te laten reinigen?

Piet, ik hoop niet dat je het erg vind dat ik je topic een beetje gebruik voor mijn probleem? Anders maak ik wel een eigen aan.
Maar ik denk dat we ongeveer hetzelfde probleem hebben met iets andere foutcodes.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 09.08.2023 - 22:00  ·  #251
Een nieuw roetfilter kost ergens een 270€, ik dacht dat reinigen ergens een 350€ was (heb ik hierboven ergens exact geschreven). Bij reinigen heb je een weer een origineel filter, geen idee hoe zuiver dat ze dat krijgen.

@OHZ274, ik heb er geen problemen mee dat je post in dit topic, we leren allemaal bij. Dat is het belangrijkste.

Net weer een uur of twee onder de wagen gelegen, zitten zoeken achter welk rubber nu net afkeur was. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het niet vind. Alle rubbers hebben de nodige ervaring (350,000km) en er zitten er een zes-tal + het voorste rubber dat al vernieuwd geweest is.
Ik kan zonder brug op de één of andere manier niet genoeg kracht zetten, of heb er gewoon de ruimte niet voor.
Anderzijds moet er wel iets terug te vinden zijn: elke keer als ik mijn garage inrijd hoor ik een korte 'tak' als ik over mijn dorpel rijd. Er schort dus werkelijk wel 'iets'.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 10.08.2023 - 08:44  ·  #252
Terug gaan naar diegene die dat rubber als "afkeur" heeft aangewezen.
Dan vragen of ze kunnen aanwijzen welk rubber dat ze bedoelen.

Dan weet je het ook, als de wagen op de grond staat, staan alle rubber "onder druk" en zal je het defecte deel bijna niet kunnen vinden.....
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 10.08.2023 - 09:03  ·  #253
Ik woon in Belgie, hier werken we met aparte keuringsstations waar redelijk wat volk werkt.
Vroeger mocht je bij de wagen blijven en kon je aan de keurder één en ander vragen. Na corona is dit veranderd, alles is op afspraak en je mag niet meer binnen in het keuringsstation.
Mijn vriendin is met de wagen naar de keuring gereden en heeft enkel te horen gekregen dat er een rubber was dat moest vervangen worden. Had ik zelf geweest had ik wat doorgevraagd maar daarvoor is het nu te laat.

Ik heb gisteren de 'swing arm' gedemonteerd om deze te kunnen beoordelen op de werkbank maar miszie er niet veel aan. Ik kan natuurlijk niet de kracht zetten die de toestellen op de keuring genereren.
Ik heb de rubbers zowel onder last als zonder last bekeken en vind niet direct iets.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 04.11.2023 - 19:07  ·  #254
In tussentijd zijn we een 3-tal maanden verder.
Heb er intussentijd een ander (2dehands) roetfilter onder zitten. De meldingen van het roetfilter zijn sindsdien weg.
Het leek dus idd niet goed te zitten met het filter.
Wat wel blijft: De auto verbruikt olie, ik ben nu aan het monitoren hoeveel km ik kan doen tussen twee bijvulbeurten maar denk ergens op een 0,5 liter op 1000km uit te komen (schatting). Ook ruiken de uitlaatgassen anders dan normaal.
Toen ik de de turbo demonteerde vond ik geen overmatige olie in de inlaat en de uitlaatzijde. Ook geen speling op de as van de turbo.
Rest volgens mij nog de klepseals en de zuigerveren. Hoe waarschijnlijk is dit bij een D5?
Zou een Forte motorflush evt helpen?


Wat mijn posts van hierboven betreft ivm het afgekeurde ophangingsrubber: aangezien ik niets kon vinden gewoon terug laten keuren met de eerlijke boodschap dat ik niets kon vinden, dus ook niets vervangen heb. Na enige tijd wrikken van hun kant kreeg ik als antwoord dat ze ook niets konden vinden -> goedgekeurd dus :-)
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 04.11.2023 - 19:17  ·  #255
Is het andere roetfilter wel een origineel exemplaar? En heb je dus geen sensoren vervangen?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0