2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 
 
 
 
 
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 01.08.2022 - 10:08  ·  #1
Mijn v70 nn 2.4d uit 2009 heeft de laatste week geen kracht onder de 1800 toeren.
Intercooler is ok. Map sensor is ook ok. Geen lekkende turboslangen, in vida geen foutcode?
Gisteren tijdens een uur filerijden plots melding roetfilter vol. Ik gok dus op te weinig lucht bij lage toeren. Eenmaal al rijdend ging de melding wel weg trouwens.
Ik verdenk nu de Lmm. Die heb ik thuis spare liggen dus kan ik na de vakantie testen. Iemand nog andere ideeën?
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 720
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 01.08.2022 - 10:22  ·  #2
Weet je zeker dat de roetfilter niet vol / bijna vol is?
Ik zou ook de roetfilter controleren.
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 01.08.2022 - 11:18  ·  #3
Je kan ook controleren of de aandrijving van de wervelkleppen nog vasthangt.

Is het vermogen boven 1800rpm wel normaal?

Maar als de roetfilter een melding geeft zou dat wel eens het probleem kunnen zijn denk ik.
Rijdt je vaak op de snelweg?

Maarten
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 01.08.2022 - 14:26  ·  #4
Wervelklep is ok. Had ik als eerste bekeken. Weet wel niet of ze inwendig ok is. Roetfilter vol was na een rit van 400km snelweg. Daarna een uur file. Na de file was melding ook weg. Vermogen boven de 2000 durf ik niet te zeggen maar lijkt ook minder.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 01.08.2022 - 14:30  ·  #5
Mocht het roetfilter vol zitten zou hij daar toch continu melding van moeten geven? Vind het raar dat er geen melding is in vida. Daarom dat ik de lmm verdenk. Deze zit in het begin van het traject.

Verbruik is overigens ok

Net nog een ritje gedaan... het vermogen lijkt in totaal minder. Net of er een aanhangwagen geladen met 1000kg achter hangt.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 01.08.2022 - 20:18  ·  #6
Poe hé, waar te beginnen. Heb je de injectoren wel eens laten testen? Als ze behoorlijk verroet zijn doen ze het op laag toeren ook niet zo best.

Als je roetfilter vol zit zal je ook behoorlijk wat tegendruk hebben in het dpf en drukverschil ten opzichte van de voorste sensor. Heb je daar al naar gekeken?

Een vol dpf is meestal wel een berekende waarde op basis van sensoren. Als je injectoren volgens Vida 100% vermogen moeten leveren maar de turbodruk blijft achter kan ik mij voorstellen dat Vida roetvorming doorberekend.

Je bent ook bezig geweest met de turbo actuator, heb je die al gecheckt op goede werking?
En opbouw turbo druk? Loopt die wel goed op bij laag toerental?


Ergens denk ik dat we wat over het hoofd zien, je hebt al lang allerlei vage klachten.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 01.08.2022 - 20:44  ·  #7
Martijn.... je hebt gelijk. Het lijkt alsof er al langer iets speelt. Echter het mindere vermogen begon plots vorige week. Eerst dacht ik zelfs dat het aan mijn nieuwe schoenen lag.
Injectoren heb ik in vida getest maar nog niet op retour met een slangetje. Ik zit in Frankrijk tot donderdag dus mijn mogelijkheden zijn beperkt.
Verschildruk volgens vida was ok. Uitgezonderd die keer in de file. Ik verdenk nu echt iets kwa lucht maar kan mis zijn.
Thuis heb ik een spare lmm liggen waarmee ik kan uitsluiten.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 01.08.2022 - 20:47  ·  #8
Nog vergeten melden: turboactuator lijkt prima te werken. Turbo fluit ook normaal. Niet meer, niet minder.
Mocht deze niet werken krijg je iets van turbo boost low pressure melding.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1460
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 02.08.2022 - 03:35  ·  #9
resonatorbox nog wel goed op zijn plaats? Of heeft de NN die nier meer?
Roetfilter vol lijkt mij veroorzaakt te worden door extra roet. Extra roet komt vaak van minder lucht in de motor dan door de LMM geregistreerd. Dat kan komen doordat de LMM te veel aangeeft of doordat er lucht weglekt tussen turbo en inlaat. (waste gate, resonator box, intercoolerpijp, slang, intercooler, slang, inlaatspruitstuk)
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 02.08.2022 - 06:39  ·  #10
Over de injectoren: mijn D5 met versleten injectoren had laag vermogen op lage toeren en slecht starten maar de lekretourwaarden waren oke. Het is dus geen alleszeggende test. Voor echte testwaarden moeten de injectoren uit de motor en dat is wat meer werk + geld.

Hopelijk maakt de andere LMM een verschil.

Maarten
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 02.08.2022 - 08:12  ·  #11
Ik zit me af te vragen hoe het kan dat ik na een rit van 500km roetfilter vol melding krijg. En dit bij stationair. Bij meer snelheid was de melding direct weg. Mogelijks zat de hitte er voor iets tussen? Maar dat verklaart de rest nog niet.
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 02.08.2022 - 09:10  ·  #12
Inlaat opening zelf al gecheckt? Die heeft bij mij een keer voor de helft verstopt gezeten toen ik problemen had met het stangetje van de vlinderkleppen van mijn D5.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 02.08.2022 - 09:52  ·  #13
Quote door FritsXC70

Inlaat opening zelf al gecheckt? Die heeft bij mij een keer voor de helft verstopt gezeten toen ik problemen had met het stangetje van de vlinderkleppen van mijn D5.

Welke opening bedoel je? In het kleppendeksel? Ik wil wel nog eens vermelden dat de vermindering in vermogen er plots was. Niet geleidelijk aan zoals je zou verwachten met iets dat dichtslibt.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4101
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 02.08.2022 - 10:07  ·  #14
Dat zal de inlaat zijn tussen de EGR en het inlaatspruitstuk. Als het dat is zou ik ook denken dat dat iets geleidelijks is, niet van het een op het andere moment.

Als je vida hebt, dan kan je toch uitlezen (in de CEM of ECM) hoeveel gram roet de auto registreert? Ik snap de denkstap naar de LMM niet helemaal als je auto aangeeft dat het roetfilter zou vol zitten. Als ik me niet vergis meet de auto de gasdruk voor en na het roetfilter, en op basis van het flowverschil wordt het aantal gram geschat. Dus ik verdenk het roetfilter zelf, of een van die 2 sensoren.
Als de auto niet zelf geregenereerd heeft tijdens die lange rit (gebeurt normaalgesproken zeker 1x per tank diesel, afhankelijk van gebruik mogelijk zelfs 2 - een keer per 500-800km) dan kan het dpf best verstopt zijn. Je kan dan geforceerd regenereren met vida, alleen zou ik dat niet doen op een camping als je niet iedereen wilt vergassen.
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 02.08.2022 - 10:27  ·  #15
Quote door staaf

Quote door FritsXC70

Inlaat opening zelf al gecheckt? Die heeft bij mij een keer voor de helft verstopt gezeten toen ik problemen had met het stangetje van de vlinderkleppen van mijn D5.

Welke opening bedoel je? In het kleppendeksel? Ik wil wel nog eens vermelden dat de vermindering in vermogen er plots was. Niet geleidelijk aan zoals je zou verwachten met iets dat dichtslibt.


Inlaatpijp, die is ca 20 cm in diameter. Was bij mij nog maar de helft van over. Maar inderdaad, plotseling zou dan wel vreemd zijn.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0