2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 
 
 
 
 
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 02.08.2022 - 10:31  ·  #16
Die melding van de roetfilter heb ik maar één keer gehad gedurende een vijftal minuten in de file. Niet ervoor....niet erna. Vetschildruk is nu ok. Minder vermogen was al van een aantal dagen voor die melding. Het zit me niet lekker dat ik die melding kreeg in de file. Bij laag toerental. Normaal gezien verwacht je dan weinig roestvorming en een lage verschildruk.
De egr/inlaatklep heb ik een paar weken geleden preventief gereinigd. Inlaat van het kleppendeksel was toen vrij netjes.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 02.08.2022 - 10:39  ·  #17
Kijk dan maar eens de 4 slangklemmen na van dat tussenstuk wat je eruit hebt gehad om bij de EGR schoon te maken. Ik heb dat ook gedaan een tijd geleden en ondanks dat ik nogal zorgvuldig ben, zat 1 slangklem niet goed vast (of was losgetrild) en had ik ook minder vermogen, want de turbodruk ontsnapte net voor het inlaatspruitstuk, en daar krijg je geen melding van, want er is geen sensor die dat registreert. Wellicht heb jij ook zoiets.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 02.08.2022 - 15:12  ·  #18
Net de klemmen gecheckt....zitten muurvast.


Net verder gekeken in vida.... fout is regeneratietijd overschreden. Oorzaak? De file van één uur?
Nu: verschildruk van 8hpa wat niets is
boelens
Forumlid.
Avatar
Afwezig
Geslacht:
Leeftijd: 50
Berichten: 29
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 03.08.2022 - 18:18  ·  #19
Even checken of je injectoren geen uitlaat gassen lekken. kap er af kijken of je roet ziet en of als je gas geeft sissend geluid. als het lekt dan heb je minder goede verbranding (extra roet) en gaat idd roetfilter dicht zitten. via vida een regeneratie aanzetten om schoon te branden en als je injector lekt dan nieuw brandplaatje en weer correct vast zetten
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 04.08.2022 - 18:24  ·  #20
Vandaag rit gehad van 600km aan 120km per uur. Geen foutcodes in vida deze keer. Dat gebrek aan vermogen in lage toeren blijft. Geef ik volgas dan gaat hij als se brandweer.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 05.08.2022 - 10:59  ·  #21
Deze ochtend de hele tijd gezocht:
Rookmachinetest op de inlaat, geen lekken gevonden
Hierna visueel alles gecontroleerd en onder de wagen alles gecontroleerd / afgetast -> niets gevonden
nergens vettige vlekken of olie gezien
Hierna de andere LMM geinstalleerd, in vida ingeleerd. Ook de turboregelmotor nog eens ingeleerd.
Diverse sensoren gecontroleerd in vida, alles lijkt ok.
Ook de retourwaarden van de injectoren bekeken -> alle waarden lagen in dezelfde lijn
verschildruk roetfilter bij stationair 15hpa

Hierna de wagen gestart en een kleine testrit gedaan, lijkt niets veranderd te zijn.
Straks een langere rit, zien wat dat geeft.
Begin bijna te denken dat ik het me inbeeld.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 05.08.2022 - 11:10  ·  #22
Die injectortest in Vida is niet veel waard. Ik had een solenoïde stuk en Vida gaf niks bijzonders aan. En dat ding liep stationair heel onregelmatig. Pas opgelost na het vervangen van de injector.

De lekretourtest is een aardige indicatie, maar de beste is een performance en sproeibeeld test op de testbank. Met meer dan 200k km op de teller zal de injector dan “te vervangen” uit de test komen.

15hpa klinkt niet veel, maar volgens mij, uit mijn hoofd triggert 18hpa+ bij stationair juist een melding.

Dit kan je teruglezen in het handmatige regeneratie programma.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 05.08.2022 - 11:39  ·  #23
Matijn, bedankt om mee te denken.
Bedenkt me nu dat ik de hoeveelheid roet niet gecontroleerd heb, dit doe ik straks nog
Ik zal hem ook eens manueel laten regeneren. Ik noteer dan ook de voor en na waarden.
De injectoren hebben evenveel km als de wagen: 330,000km intussen.

Heb deze ochtend al bekeken hoe ik de roetfilter van onder de wagen kan halen, valt mogelijks ook nog goed mee. Dan kan ik eens kijken hoe hij er in het echt uit ziet. Voor hetzelfde geld zit deze vol met as. Anderzijds zou ik dan net problemen met vollast verwachten (groter uitlaatgasdebiet)
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 05.08.2022 - 12:05  ·  #24
Ok,

Net weer aan de gang om de roetfilter waarden te bekijken.
Zie ik plots dat ik de stekker van de LMM deze ochtend niet had aangesloten :-( . Geen wonder dat de wagen niet super reed.
Deze aangesloten en de motor gestart om de roetfilter uit te lezen.
Verschildruk 7hpa, Roet in filter 0,38 gram.
Ik heb voorlopig geen regeneratie geinitieerd.
Wel een testritje gedaan (blokje om) en wagen lijkt toch op de pakken vanuit ergens een 1500 toeren of zo.
Straks een langere rit, wordt vervolgd
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 07.08.2022 - 10:15  ·  #25
Ik kan zeker bevestigen dat het vermogenprobleem is opgelost na het vervangen van de LMM. Het beest is terug.
Intussentijd al een paar ritten van rond de 70km gemaakt zonder problemen.

Het roetfilter is een ander paar mouwen.
Deze ochtend de regeneratie manueel gestart in vida, bij aanvang 12hpa verschildruk en 0 gram roet. Na regenereren was dit 22hpa en 20 gram roet.
regeneratie heeft ergens een goed half uur geduurt, temperatuur max was een 620graden. Dat lijkt me dus ok
Straks nog eens meten als één en ander afgekoeld is.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 07.08.2022 - 17:21  ·  #26
Hiernet weer een rit van een 70-tal km; vida bij mij op de bijrijdersbank om temperatuur en drukverschil van het dpf te monitoren.

Bij vertrek een 6hpa drukverschil bij stationair, Na een 50-tal km ging de temp van het dpf richting 620° en startte er (opnieuw) een regeneratie.
Bij thuiskomst nog steeds 6hpa drukverschil en 3 gram berekend roet.
Regenereert hij niet te veel? 50km na manuele regeneratie lijkt me wat snel. Op wat baseert de ecm zich om een regeneratie te starten? Op een geschatte hoeveelheid roet? Gooit er iets het algoritme overhoop?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 07.08.2022 - 17:57  ·  #27
Dat is zeker te snel (normaalgesproken elke 500-800km aldus Volvo), tenzij er nog teveel drukverschil werd geregistreerd (mogelijk door een foutieve sensor?). 3 gram berekend roet is bijna niks, dan hoeft hij niet te regenereren.
Is er in vida niks te vinden over dpf troubleshooting?
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 07.08.2022 - 18:03  ·  #28
Heb er de logging de hele tijd aan gehad, drukverschil ging volgens wat ik terugvind zeker niet te hoog, Ik dacht een 80hpa bij een 3000 t/m.
Die berekende waarde zit me dwars, op wat baseert deze zich, alleszins niet alleen op het drukverschil.
Ik heb al 7hpa 0,38 gram, 6hpa 3 gram gezien, en 22 hpa 20 gram gezien.
Ik dacht dat hij vanaf 11 gram begint te regeneren, maar die hoeveelheid kan je niet aflezen. Enkel de verschildruk

Een dpf troubleshout heb ik nog niet gevonden

Ergens zou ik de dpf er eens vanonder willen halen maar met zo een kleine verschildruk heeft dat volgens mij geen zin.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 07.08.2022 - 19:05  ·  #29
In de laatste maanden dat ik mijn 2008 D5 had viel mij op dat die berekende roetgram waardes omhoog schieten bij een dot gasgeven. Dat was eerder niet zo extreem.

Normale regeneratie was standaard na 800 km of nadat het filter berekend 18 gram had verzameld.
Echter die 18 gram ging op het laatst veel sneller dan voorheen. Ik heb niet kunnen uitvissen wat anders was dan normaal.

Wel had ik vrij op het laatst voordat ik hem inruilde nog een verstuiver moeten vervangen om dat solenoïde ervan kapot was. En die kwam van de sloop, was niet ingeleerd omdat ik aan het twijfelen was om ze allemaal te vervangen voor gereviseerde exemplaren. Uiteindelijk voor de export ingeruild.

Ik kan mij voorstellen dat de ecm dat op een of andere manier waarneemt en uit veiligheid (om een vol dpf te voorkomen) hogere berekende waardes telt. (Beter te veel heet stoken, dan smoren zal Volvo allicht denken)

Heb jij iets bijzonders met injectoren of zo gehad?
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 07.08.2022 - 19:12  ·  #30
Martijn,

Niets gehad met de injectoren neen, enkel zitten sukkelen met het probleem met die LMM. Mogelijks dat dat nog speelt, geen idee.
Ik zou de injectoren kunnen laten testen, maar vrees dat er na 330,000km een en ander wel niet meer volgens specs zal zijn.
Heb ook nog een injectorreiniger flesje staan, dat kan ik ook nog toevoegen aan de brandstof.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0