2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 
 
 
 
 
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 07.08.2022 - 19:48  ·  #31
LMM heeft wel een belangrijke functie bij de berekening van roetwaarde.

Ik zat net een aantal bmw fora door te lezen en bij veel casussen helpt een goede lmm bij het verlengen/normaliseren van de regeneratie cyclus. Sommige hebben daar ook het dpf laten reinigen (schijnbaar moet bij BMW die ook vervangen worden na 250k km)

Problemen die ik daar lees komen overeen met die van jou: hoge tegendruk op snelheid, sterk wisselende roetgrammen en veel regenereren.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 07.08.2022 - 19:56  ·  #32
Ik denk dat ik het nog even opvolg, voor hetzelfde geld neemt de ecm een gemiddelde van de laatste regeneratieintervallen, ik kan me voorstellen dat die wel hoger zullen gelegen hebben met de slechte lmm, ik heb daar denk ik zo een 1500km mee gereden (2x600 vakantie).
Ik weet niet of je de ECU kan resetten door de batterij eens af te koppelen.
Ik lees ook soms iets over tellers waaruit de gemiddelde regeneratieintervallen zijn terug te vinden, echter die vind ik niet terug in vida.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 09.08.2022 - 08:48  ·  #33
Ik ben mogelijks wat op het spoor.
Zoals ik reeds eerder schreef rijd ik met de laptop en vida bij mij op de bijrijdersstoel rond.
Wat me gisteren plots opviel: bij stationair schiet de meting plots door naar 65000hpa, bij een klein beetje gasgeven wordt dit 0hpa en hoger.
Het lijkt dat de meting soms onder zijn toegestane range komt en dat vida dan die 65000hpa aangeeft. Dat de ecm dan na een tijdje aangeeft dat het roetfilter vol zit kan ik me dan wel voorstellen.
Ik probeer nogmaals een adaptatie uit, maar vraag me af of VIDA hier eigenlijk wel iets mee doet? Valt dat ergens te controleren?
boelens
Forumlid.
Avatar
Afwezig
Geslacht:
Leeftijd: 50
Berichten: 29
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 09.08.2022 - 18:48  ·  #34
Bij regeneratie rijdend zo strak mogelijk 80km aanhouden. Verder weet ik niet of volvo bij houd hoeveel keer regeneratie wordt gedaan want ze gaan er van uit dat per keer nooit 0 wordt en dus opgeteld in software tot je meld dat er een nieuwe is geplaatst. Maar al weer 8 jaar terug toen ik met de s40 1.6D hier tegen aanliep net als het moeten resetten van deeltjes sensor. daarna was hij weer goed.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 09.08.2022 - 20:45  ·  #35
Quote door staaf

Ik ben mogelijks wat op het spoor.
Zoals ik reeds eerder schreef rijd ik met de laptop en vida bij mij op de bijrijdersstoel rond.
Wat me gisteren plots opviel: bij stationair schiet de meting plots door naar 65000hpa, bij een klein beetje gasgeven wordt dit 0hpa en hoger.
Het lijkt dat de meting soms onder zijn toegestane range komt en dat vida dan die 65000hpa aangeeft. Dat de ecm dan na een tijdje aangeeft dat het roetfilter vol zit kan ik me dan wel voorstellen.
Ik probeer nogmaals een adaptatie uit, maar vraag me af of VIDA hier eigenlijk wel iets mee doet? Valt dat ergens te controleren?


Hoelang was deze hoge impuls? 1 seconde, meerdere seconden?

Een hele korte piek, dan lijkt het mij een elektrisch ding te zijn of defecte tegendruk sensor.

Als het een lange piek is van tientallen seconden zou het iets fysieks kunnen zijn, maar zo enorm hoog (65000hpa) lijkt mij onwaarschijnlijk, dan wel onmogelijk.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 12.09.2022 - 20:53  ·  #36
Deze vooravond viel me op dat de motor stationair slecht draaide, net of soms één cylinder niet meedeed, Vida eraan gehangen en blijkbaar van vorige week 2 foutcodes erbij.
De eerste: 5/9/20 ECM-P2A002F 02 circuitbereik / prestatie (bank 1, sensor 1) Algemene signaalstoringen - signaal erratisch
De tweede: 10/9/20 ECM- P2AA036 02 circuitbereik / prestatie (bank 1, sensor 2) - FM / PWM storing.

Lambda uitgelezen en gaf 0,03, wat me heel weinig lijkt, geen idee wat de normale waarde hiervan is. Het is een verwarmde sonde dus mogelijks moet er eerst een tijd verstrijken voor er gemeten wordt.
Ook nog geen idee of dit oorzaak of gevolg is.

Voor de rest lijkt de wagen me goed te rijden. Heb momenteel kwasi niets van tijd om eens goed door te zoeken. Mijn vader is opgenomen in het ziekenhuis, dit slorpt momenteel al mijn vrije tijd op.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 13.09.2022 - 08:57  ·  #37
Allereerst: sterkte met/voor je pa.

De lambda waarde geeft de verhouding tussen de exacte/gewenste hoeveelheid zuurstof weer voor perfecte verbranding, en de feitelijk gemeten hoeveelheid.
Dus:
Lambda 1 = perfect = 100% van de gewenste waarde.
Lambda iets onder de 1 = iets te weinig zuurstof (teveel brandstof / rijk mengsel)
Lambda iets boven de 1 = iets teveel zuurstof = arm mengsel
Een katalysator heeft lambda 0.96-1.04 nodig om goed te werken, dus maar kleine afwijkingen zijn wenselijk.
De lambda waarde is een omrekening van een voltage wat door de lambdasensor wordt afgegeven, als de motor op temperatuur is zou dat voltage moeten fluctueren tussen 0.1-0.9V. Lambda moet je inderdaad wel uitlezen bij warme motor, bij koud stationair ga je sowieso een veel te rijke meting (dus lage lambda) krijgen, want de motor is nog in opwarmcyclus (veel brandstof) en de katalysator werkt ook nog niet. Maar daar zou je normaalgesproken geen foutmeldingen door moeten krijgen.
Dus lambda 0,03 wat? (Eenheid...?) Lijkt me sowieso geen juiste waarde.

Mocht je wat leesvoer willen ter afleiding, dan is dit een leerzame pagina

Mijn auto doet juist het omgekeerde, met schrale/normale diesel 'stampt' hij bij warm stationair (maar niet altijd), maar zodra ik ook maar iets van belasting geef is het weg (airco aan, gaspedaal 1mm ingedrukt...) en koud doet hij het ook niet, en met premium diesel ook niet. Maar ik heb geen foutmeldingen op de motor, dus voorlopig laat ik het maar zo.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 24.09.2022 - 14:26  ·  #38
Deze ochtend vroeg opgestaan met de bedoeling de wagen op te krikken en het hele luchttraject eens te demonteren en alles na na te lopen.
Toen ik de resonator van de turbo had losgehaald viel me plots op dat de klem die rond de INLAAT van de turbo zat volledig los zat. Ik heb eerst nog geprobeerd om deze inlaatbuis volledig los te halen om de silicone dichting die er tussen zit te inspecteren maar heb dat moeten opgeven, op de één of andere manier kreeg ik deze niet van de inlaat af.
Heb dan maar de klem vast gezet en al de rest nagelopen. Buiten de klem niets miszien.
Hierna een testrit gedaan en alles lijkt nu ok, in derde versnelling kon ik nog eenvoudig wheelspin genereren.
Hoe deze klem is losgeraakt: geen idee. Moet wss al zijn vanaf dat ik de wagen heb.
Ik vermoed dat de motor/turbo valse lucht aanzoog via daar, die dus niet gemeten wordt door de LMM.
Dus zou ik verwachten dat het luchtmengsel te veel lucht bevat, wat dat doet op gebied van roetvorming weet ik eigenlijk niet, aangezien een diesel werkt op luchtoverschot.
Toen ik de wagen uitlas had ik weer meldingen van de lambda, mogelijks heeft dit ook met elkaar te maken. Ik wacht hier nog even af.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 24.09.2022 - 19:01  ·  #39
Het klinkt in ieder geval hoopvol!
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 25.09.2022 - 20:16  ·  #40
Vandaag verder gezocht op het probleem van af en toe slecht stationair draaien, net of er een injector soms eens overslaat.
Dit lijkt enkel te gebeuren als de motor warm staat.
Ik was eigenlijk van plan om een retourtest te doen met bekertjes, maar wou alvast eerst met vida één en ander bekijken.
Al zoekend kwam ik erachter dat het slecht draaien samen hangt met electrisch verbruik.
Zet ik alles uit, tot zelfs mijn koplampen begint toe, begint hij stationair slecht te draaien. Toerental hikt dan tss 680 en 710 t/m, dit doet hij dan constant met een interval van een seconde of twee.
Zet ik de lampen weer aan, of schakel ik een andere verbruiker in draait de motor perfect zonder hikken.

Ik zie de stroom van de dynamo dan ook flucturen, dus ik vermoed dat deze ergens op één of andere manier voor de belasting zorgt.
Nog even geen idee hoe ik hier mee verder moet / hoe ik één en ander kan uitsluiten.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 25.09.2022 - 22:34  ·  #41
Ik heb exact hetzelfde gehad. Zoek maar eens mijn tussen topics. Het bleek een kapotte spoel op 1 van de verstuivers te zijn.

Met een beetje geluk kan je hem lokaliseren door stuk van stuk met een nylon of rubber hamer tegen de zijkant van de spoel te tikken.
Zo kwam ik er ook achter.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 25.09.2022 - 23:09  ·  #42
Ik heb precies hetzelfde, ik zal ook eens gaan tikken binnenkort. Het is me wel opgevallen dat het met Premium diesel niet optrad. Nu tank ik dat bijna nooit omdat het prijsverschil hier nogal groot is, maar mocht TS het eens willen proberen, is dat wellicht de moeite waard.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 26.09.2022 - 21:43  ·  #43
Ik heb deze avond wat staan tikken tegen de injectoren maar kon de slechte loop niet reproduceren. Toen een ritje gaan maken totdat de motor weer zijn kuren kreeg. Toen heb ik de Lin-connector van de dynamo uitgetrokken, dan was ik zeker dat de dynamo niet bekrachtigd was. Echter tegen mijn verwachting in geen verschil. Zet ik de koplampen weer aan begint de motor weer perfect te lopen.
Ik weet het eerlijk gezegd niet meer.
Wat is het verband tussen een verbruiker aanzetten en het slecht lopen? De dynamo mag ik afvinken, dus de stroom van de lampen komt rechtstreeks uit de batterij. De motor zelf voelt de belasting van de dynamo dus niet meer. Wat gebeurt er dan wel?
Voor de volledigheid: ook de vrijloop van de dynamo gecontroleerd..... die is ook ok.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 26.09.2022 - 22:06  ·  #44
hele domme opmerking:
Wat hebben die 2 met elkaar te maken, dat moet in het schema toch te vinden zijn lijkt me....
Ik gok op slechte massa's
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 27.09.2022 - 07:26  ·  #45
Johan,
Domme opmerkingen bestaan niet, bedankt om mee te denken!

Ik zie even niet goed voor mij hoe een slechte massa tot dit symptoom kan leiden, dan zou je toch verwachten dat er net het omgekeerde gebeurd? Bij een verbruiker inschakelen beroerd lopen? Of is hier een andere verklaring voor?
Ik kan alleszins wel eens de massapunten nalopen, baat het niet, schaad het niet. Mss moet ik de CEM ook eens in en uitpluggen.
Een electrisch schema van de NN heb ik niet. Mocht iemand anders dit hebben: laat maar weten.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0