Achterveren S60

lastig klusje

ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

Achterveren S60

· 
Posted: 13.08.2025 - 07:01  ·  #1
Vlak voordat ik met vrouw en kids op vakantie wou gaan kwam ik erachter dat er een stuk van de linkerachterveer was afgebroken. Te laat om nog te vervangen, dus gewoon rijden. Nog wel even advies gevraagd bij de garage, maar dat moest wel kunnen.
Af en toe hoorde je nog wel een kloenk en voelde de achterkant niet zo stabiel maar verder ging het goed. 2500 km erg rustig gereden.
Thuis gekomen direct een setje Lesjofors veren inclusief verse rubbers boven en onder besteld en begonnen met inlezen. Flink wat yt videos gezien en kwam er achter dat dit bij een s60 toch wel een flinke klus kon worden.

De twijfel sloeg toe.....zelf aan beginnen of toch maar uitbesteden.

Uiteindelijk een zweedse video gezien waarbij het best wel vlot ging en ook niet zo moeilijk leek.

Intussen zag ik ook dat de andere veer afgebroken was. Mooi gelijktijdig. Spidan veren, zaten er 8 jaar onder.

Dus toch maar begonnen. Eerst links. Draagarmbout aan de binnenkant los. Draagarm zo ver mogelijk naar beneden met een klein potkrikje en je kon de veer er zo uit halen.
Nieuwe veer ging er ook best wel vlot in. Als eerste de bovenkant met het toprubber erin drukken. Daarna de onderkant in de schotel drukken. Lag er ook direct goed in.
Toen de draagarm weer omhoog en proberen de bout erin te krijgen.

Hier ging het mis.....
Met veel pijn en moeite kreeg ik de bout er wel in, maar niet zodanig dat ie het laatste stukje schroefdraad ook pakte. Er zat gewoonweg teveel spanning op de draagarm. Hij lag er als het ware iets scheef voor.
Vanaf dat moment ben ik dus 2 middagen in de weer geweest met van alles proberen. Twee kriks op tientalen verschillende posities plaatsen. De veer er weer uitgehaald, samengedrukt, gefixeerd met ijzerdraad en er weer ingezet. Met breekijzer op allerlei posities kracht gezet.....geen resultaat.

Ik kwam handen en kracht tekort. Met twee man en op een brug was het veel sneller gegaan, maar ik was er al aan begonnen.

Uiteindelijk is het toch nog gelukt. Nu de andere kant nog.

Ik dacht, nu gaat het vast wel iets vlotter.....

Verkeerd gedacht. >_<

De veer ging er niet lekker in. De bovenkant met het toprubber kreeg ik er met geen mogelijkheid in. Het leek wel of de veerschotel er helemaal scheef onder stond.
Veer aan 1 kant ingedrukt, met ijzerdraad weer gefixeerd en eronder gezet. Iets beter, maar nog lang niet goed.

Veer er weer uit. Binnenste draagarmbout weer vastgezet en dat kleine draagarmpje wat naar voren loopt gelost (de bout op het fuseestuk). Zo kon ik de deels ingedrukte veer zo in de schotel leggen, positioneren en het ijzerdraad verwijderen.

Maar nu die bout er weer inkrijgen.

Weer een middag vloeken, zuchten en steunen en kracht en handen tekort heb ik het opgegeven. 2 cm tekort om het laatste stukje bout in de schroefdraad te krijgen.
Ik naar een garage om een afspraak te maken om het af te maken. Waren ze op vakantie...... :wall:

Alles nog even laten bezinken.

Volgende dag toch nog even proberen. Met een lange balk kon ik van die 2 cm een halve cm maken. En met een beetje speling van de rubberen draagarmbus kon ik de bout er net indraaien.

Conclusie: Dit was verreweg mijn lastigste thuisklus en als er eventueel een volgende keer komt zorg ik wel voor een brug met een paar extra handen....gewoon voor het geval als het tegen zit. :D
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

Re: Achterveren S60

· 
Posted: 13.08.2025 - 07:02  ·  #2
nog een paar foto's
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.08.2025 - 07:06  ·  #3
de laatsten
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 13.08.2025 - 07:15  ·  #4
Maar wel gelukt!

Ik herken dit wel, ik heb bij mijn V70 hetzelfde gedaan, ik heb er verzwaarde veren onder gezet. Alles loopt soepel tot je die laatste bout er weer moet indraaien..
Wij waren wel met zij tweeën, maar de bout wou nog steeds niet. Uiteindelijk heb ik aan de bout een punt geslepen en die het schroefdraad ingeslagenom maar bij de eerste gang te komen. Dat werkte uiteindelijk.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.08.2025 - 07:33  ·  #5
Quote door koennie

Maar wel gelukt!

Ik herken dit wel, ik heb bij mijn V70 hetzelfde gedaan, ik heb er verzwaarde veren onder gezet. Alles loopt soepel tot je die laatste bout er weer moet indraaien..
Wij waren wel met zij tweeën, maar de bout wou nog steeds niet. Uiteindelijk heb ik aan de bout een punt geslepen en die het schroefdraad ingeslagenom maar bij de eerste gang te komen. Dat werkte uiteindelijk.

Dat is een goede tip. Had ik nog niet aan gedacht. 👍
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 13.08.2025 - 08:10  ·  #6
Mooi gedaan man ! Met wat bloed zweet en gevloek rijd het uiteindelijk toch beter 😉

Vraag me overigens af hoe men dit in de garage doet. Ervaring zal meespelen maar zou er bepaald gereedschap zijn waardoor het makkelijker gaat ? Zo’n hydraulische versnellingsbak heffen ofzo ?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 13.08.2025 - 08:20  ·  #7
Dit heb ik bij Frank op de brug gedaan maar ook dat was vloeken en zweten. Met een extra krik onder de draagarm om die omhoog te drukken, maar uiteindelijk komt de auto gewoon mee omhoog en dus ook het gat waar de bout in moet.
De kleine veerspanners die Frank heeft passen er niet tussen als je de veer op zijn plek zet. Ik heb toen de veer gespannen en met spanbanden vast gezet, in de auto, alle bouten vast en toen een mesje door de spanbandjes.
Ook niet mijn favoriete klusje hoor.
Nog bij de Volvo dealer geweest om te vragen hoe zij dat doen, en de monteur haalt in Vida een instructie tevoorschijn met een veerspanner, zo'n enkele met 2 bladen die dichtknijpen.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.08.2025 - 08:37  ·  #8
Quote door Jeroen

Dit heb ik bij Frank op de brug gedaan maar ook dat was vloeken en zweten. Met een extra krik onder de draagarm om die omhoog te drukken, maar uiteindelijk komt de auto gewoon mee omhoog en dus ook het gat waar de bout in moet.
De kleine veerspanners die Frank heeft passen er niet tussen als je de veer op zijn plek zet. Ik heb toen de veer gespannen en met spanbanden vast gezet, in de auto, alle bouten vast en toen een mesje door de spanbandjes.
Ook niet mijn favoriete klusje hoor.
Nog bij de Volvo dealer geweest om te vragen hoe zij dat doen, en de monteur haalt in Vida een instructie tevoorschijn met een veerspanner, zo'n enkele met 2 bladen die dichtknijpen.

Heb je daar een afbeelding van? Van zo'n veerspanner.
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 13.08.2025 - 09:33  ·  #9
Volgens Vida moeten alle draagarmen op hun plek blijven en zet je de veer met een veer spanner (zie 2de foto) er tussen.
Voordat je de veer ontspant zet je hem met de klem van mijn eerste foto onder op de onderste draagarm vast.
Dat zou de veer stabiel moeten houden tijdens het ontspannen van de veer spanner.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.08.2025 - 09:41  ·  #10
Zo'n klem zou wel eens handig kunnen zijn, maar bij een s60 krijg je er geen veerspanner met veer tussen zonder iets los te halen.
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 13.08.2025 - 09:51  ·  #11
Mijn klemset kwam met een verlengstuk (staat niet op de foto) waarmee je de bekken verder van de spindel af plaatst.
Daardoor loopt de spindel scheef weg van de veer en zou het mogelijk moeten zijn.
Ik ben bijna zover dat ik het zelf ga testen, dus ik kom er nog op terug.

Overigens kun je ook de orginele Volvo luchthamer voor ruim €600 bestellen.
Dat verlengstuk kost iets van €10 en is geloof ik ook nog leverbaar.
De klem voor op de draagarm is niet meer leverbaar via Volvo, maar wel via eBay.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 13.08.2025 - 09:52  ·  #12
Volgens mij ook niet, maar wie ervaring heeft?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 13.08.2025 - 10:46  ·  #13
Quote door ohz274

Model op de foto van Maarten, dat liet Vida daar ook zien.
Die zou er op een bepaalde manier (ondersteboven) toch tussen moeten passen.

Hier eentje te koop voor 89,95, niet de kwaliteit van de Volvo dealer denk ik maar voor amateur gebruik...
https://www.marktplaats.nl/v/a…muller-pro
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.08.2025 - 12:36  ·  #14
Quote door Jeroen

Quote door ohz274

Model op de foto van Maarten, dat liet Vida daar ook zien.
Die zou er op een bepaalde manier (ondersteboven) toch tussen moeten passen.

Hier eentje te koop voor 89,95, niet de kwaliteit van de Volvo dealer denk ik maar voor amateur gebruik...
https://www.marktplaats.nl/v/a…muller-pro

Ik betwijfel het of deze gaat passen. Eigenlijk zou je een interne verenspanner moeten hebben. Veer plaatsen, dan maximaal samenknijpen, de boel weer vastzetten zonder spanning en dan de veer lossen en hopen dat ie goed valt.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.08.2025 - 12:39  ·  #15
Er moet trouwens wel weer uitgelijnd worden. Stuur staat een beetje scheef.
Selected quotes for multi-quoting:   0