Airco probleem

 
 
 
 
 
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 04.06.2021 - 12:28  ·  #16
Deusjevo: De jouwe is een V70N met een aan-uit compressor, de mijne is een NN met een variabele compressor. Mss dat dat uitmaakt?
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 04.06.2021 - 12:40  ·  #17
Dat antwoord moet ik je schuldig blijven Piet.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 04.06.2021 - 15:37  ·  #18
aan uit of variabel ,maakt verder niet uit , is om energie te sparen , variabel heeft een wat meer gelijkmatige druk , wat wel uit maakt is de hoeveelheid gas , de eerste oude r12 systemen hadden meestal richting 1.5kilo erin , dat is allemaal steeds minder geworden , 500 gram zie je nu steeds meer , mis je daar de helft is het echt klaar , de helft van een kilo 500gram , dan kan ie nog wel is redelijk zijn werk doen .

Verlies van het koelmiddel , de systemen lekken vrijwel allemaal (zweten), boel is per definitie lek soms minimaal ,en soms wat meer ,rubber slangen , aansluitingen , en as afdichting pomp , er verdwijnt gewoon wat , een autoband is ook niet 100% dicht , die moet je ook geregeld oppompen .
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 04.06.2021 - 15:46  ·  #19
Ca 10% verlies per jaar is normaal heb ik altijd begrepen
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 08.06.2021 - 14:08  ·  #20
Wat ook belangrijk is, is de airco regelmatig gebruiken. Ik rij zelf veel zonder airco buiten de zomer, maar zet hem wel regelmatig even aan zodat eea het systeem wordt rondgepompt, O-ringen worden gesmeerd etc. Als je dat niet doet schijnt het systeem over tijd meer te gaan lekken.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 08.06.2021 - 14:54  ·  #21
Tja dat uitzetten met de huidige generatie climatcontrol , is gewoon niet handig en levert je niets op .
Systeem doet verder ook niet veel met lagere temperaturen , behalve vocht verwijderen , zodat je ruiten snel condens vrij zijn .
Ook regelt ie veel beter met airco ingeschakeld , daar is het syteem op gemaakt .
Zelfs je verbruik gaat omhoog ,als je me een raam open gaat rijden .
Heb je een koolstof filter , is het nog gezonder ook , zeker bij het huidige drukke verkeer , en matige lucht kwaliteit in en rond steden .

0-ringen zij het probleem niet , de afdichting van de as van compressor , die seal moet goed gesmeerd blijven om lek vrij te blijven , olie zakt daat weg bij lang niet gebruiken , en dan is het resultaat dat het gas daar weg lekt , al is het met de huidige afdichtingen al een stuk minder relevant .
Oude motoren hadden ook een vet stuk olie gesmeerd touw om de krukas af te dichten , dat zweet ook altijd , en bij langdurig stil staan , verbrand het opervlak wat in kontact staat met krukas , omdat het droog is geworden , en dan lekt ie weer wat meer .
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 09.06.2021 - 20:59  ·  #22
Ik zet de airco veelal uit. Ik vind de airco in de V70NN gewoon veel slechter geregeld dan die van de N. Ik vind hem steeds veel te koud inblazen, ijskoude tocht op de handen als je aan het rijden bent.

De 350 gram die ik kwijt ben op een jaar tijd vind ik veel te veel om normaal te zijn. Op de condensor, achter de dwarsbalk zie ik aangekoekt vuil. Dit lijkt me heel onlogisch op die plek want daar passeert normaal gezien geen airflow. Mogelijks is daar een lekje in de condensor. Dan moet het wel een fabrieksfout zijn want steenslag kan ook niet op die plek. Ik kijk het voorlopig nog wat aan.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 09.06.2021 - 21:06  ·  #23
Met een lekje in de condensor zou ik verwachten zelf dat je het geen jaar uithoud met een vulling, nog geen 2 maanden zelf.

Maar zou het wel echt zo weinig zijn, dan zou er mogelijk nog wel iets te doen zijn denk ik met zon airco repair vloeistof zou ik denken.
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 09.06.2021 - 21:12  ·  #24
Bij mij staat de ACC zomer en winter aan op 21oC
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 09.06.2021 - 21:31  ·  #25
Quote door deusjevo

Bij mij staat de ACC zomer en winter aan op 21oC


Hier ook.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2397
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 09.06.2021 - 21:31  ·  #26
Quote door deusjevo

Bij mij staat de ACC zomer en winter aan op 21oC

Hier exact hetzelfde.
Ik rijd regelmatig met een collega mee die uit zuinigheid de automatische airco altijd heeft uitstaan. Regelmatig beslagen voorruit en zijruiten waarop hij de aanjager ff op Max zet. Maar geen airco aan :wall:
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 11.06.2021 - 16:20  ·  #27
Bij de vorige idd altijd aan, zoals ik reeds vermelde met de huidige meestal uit. Vandaag weer hetzelfde gemerkt. Het is te warm in de wagen dus koeling aan, begint dat ding daar ijskoude lucht op mijn handen te blazen. Ik ben reeds een half uur uit de wagen en voel het nog. Op de één of andere manier vind ik hem veel te koud inblazen. Dat was bij de N beter geregeld vond ik, net zo koud niet.
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 11.06.2021 - 16:30  ·  #28
Op wat voor temperatuur staat hij dan?
Wellicht kun je hem het best op iets van 26oC zetten dus niet gelijk te koud.
Kuip
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uithoorn
Leeftijd: 58
Berichten: 656
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 11.06.2021 - 16:35  ·  #29
Dat hij koud inblaast is normaal, dat je koude handen krijgt niet.

Een hogere temperatuur instellen heeft geen effect op de inblaastemperatuur van de lucht, alleen is de ingestelde temperatuur sneller bereikt en zal de blower eerder aftoeren.

De inblaasroosters in het dashboard zodanig richten dat de luchtstroom niet op je handen gericht is, dat is volgens mij de oplossing.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Airco probleem

 · 
Posted: 11.06.2021 - 16:40  ·  #30
SImpelweg indirect koelen. Bij de voetjes en voorraam dus.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0